51

Re: Fairmile D 1:35

PetrP napsal:

Zatímco u kupovaných profesionálních bych čekal že bude vše OK (přesně rozměry a tolerance, vše perfektně rovné a nezkřivené, vhodné materiály které se právě jen tak lehce nezdeformují apod.) a při montáži do modelu už jen tak nepůjde něco zásadněji pokazit.

Když je někdo šikula jako já, během chvilky si pokazí i ty tovární, téměř bezchybné výrobky:
Měl jsem asi 25 cm dlouhé 4mm hřídele, přičemž se mi každou chvíli protáčela spojka. Tak jsem se jal na nich vybrousit plošku pro dosednutí červíku, leč jak je to nerez, dvakrát mi to nešlo. Výsledek byl sice ten, že jsem vyrobil celkem hezké plošky, avšak hřídele při této operaci na konci nepatrně ohnul.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

52

Re: Fairmile D 1:35

ladous:

No stane se... Nesnadná obrobitelnost nerezu je někdy na škodu, také znám. A právě ty problémy s protáčením červíků jsou jedním z důvodů, proč preferuji hadičkové spojky. Ty se k hřídeli obvykle přicucnou tak pevně, že je naopak spíš problém s rozebráním.

Share

Palec nahoru Palec dolu

53

Re: Fairmile D 1:35

Tak mi dorazila dvě čísla Modelarstwa okretowego s plány na Fairmile, takže spolu s Lambertem mám dostatek podkladů ke stavbě.

Zatím tedy počítám se čtyřmi motory a čtyřmi funkčními hřídelemi/šrouby (kdo chce kam...že smile ) , no ale jak regulátor?

Jeden na všechny čtyři motory?

Nebo dva, s tím, že bych ovládal otáčky dvojic motorů zvlášť, kvůli lepší manévrovatelnosti? Nebo je tenhle "nápad" blbost a komplikuji si život?

Share

Palec nahoru Palec dolu

54

Re: Fairmile D 1:35

Na to asi není jednoznačná odpověď. Pokud nechceš utrácet za dva regly, komplikovat si elektrické zapojení a proudová zatížitelnost reglu postačí na odběr všech motorů (pozor na ty špičky, blokovací proud apod.) tak to může tak být. Motory se zapojí paralelně, takže i kdyby se něco s jedním stalo, ostatní pojedou dál. Pokud by něco z toho neplatilo, tak mohou klidně dva regly být. A to i kdybys to nezávislé ovládání motorů neuplatnil. Zda je to tak podstatné těžko říct. Určitě se dá bez toho žít a při normální plavbě se nevyužije, manévrovat se bude kormidly. Problém může být při manévrování na malé ploše, při nízkých rychlostech apod. Velké lodě to tak běžně využívaly třeba v přístavech (ale i tak jim často musely pomáhat remorkéry). Jak to bylo u takových malých rychlých člunů se přiznám nevím. Je dost možné, že ty byly dost hbité tak jako tak a manévr šrouby nepotřebovaly. Což ovšem neznamená, že to na modelu nemůžeš využít. Je to prostě na tvé volbě. Možná jako vždy dobré pro zajímavost zjistit, jak to mají vyřešeno jiní.

Share

Palec nahoru Palec dolu

55

Re: Fairmile D 1:35

shark napsal:

Tak mi dorazila dvě čísla Modelarstwa okretowego s plány na Fairmile, takže spolu s Lambertem mám dostatek podkladů ke stavbě.

Jestli máš tohle: "John Lambert - Anatomy Of The Ship - The Fairmile D. Motor Torpedo Boat", tak jsi už žádné plánky v podstatě nepotřeboval. Leda že bys je chtěl mít ve větší velikosti než jsou v knížce.
Pokud se nepletu, autor plánů v MO vycházel z Lamberta. Ta anatomie je asi to nejlepší co o těchto lodích existuje.
Ale přiznám se, že jsem si ta čísla MO taky koupil... smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

56

Re: Fairmile D 1:35

Když to vezmu ze široka, tak polské letecké publikace jsou z 99% kompilacemi a výcucy z publikací jiných, přebírají chyby původní a přidávají vlastní. Takže nekupuji...
Jak je to u lodních publikací netuším, ale momentálně neřeším.
Lambert je fajn, ale... sice je hezké, že jsou v něm pérovky nejmenších detailů vnitřku torpéd, ale uvítal bych třeba pérovky vzdušníků, tvar pacholat, úvazníků a podobně. A to tam není. Jasně, lodě byly vyráběny a vybavovány kus od kusu, vybavení se měnilo, spousta se toho dá vyčíst z fotek, ale ano, jak píšeš, mít celkový plán ve větším měřítku se opravdu velmi hodí.

Share

Palec nahoru Palec dolu

57

Re: Fairmile D 1:35

Možná by stálo za to, prohlédnout si knížku "ALLIED COASTAL FORCES OF WWII: Volume 1 Fairmile Marine Company Designs and US Submarine chasers." V ní jsou popsány všechny typy Faimile - od A až po D. Jestli tam jsou přímo i Tebou zmíněné detaily, to nevím. Ale je možné, že existovalo něco jako "standardizované" díly/součástky, které se používaly podle momentální dostupnosti.
Díky tomu, že se tyhle typy lodí stavěly kde se dalo po celé Anglii, tak se to asi lišilo podle místních zdrojů...

Share

Palec nahoru Palec dolu

58

Re: Fairmile D 1:35

No, jak se říká - "mnoho podkladů, maketářova smrt" smile  Jasně, že nějaké standardizované díly existovaly. Určitě je nedělali v těch loděnicích. Zas to tak nehrotím, ale nechci mít zcela tvarově a rozměrově neodpovídající detaily, třeba úvazníky.

On ten vršek má zatím čas, teď jde o spodek. Motorizaci, zapojení, ovládání...

Share

Palec nahoru Palec dolu

59

Re: Fairmile D 1:35

Hm, po přečtení zdejších příspěvků o dvou reglech zůstanu u jednoho pro všechny motory. Loď musí zatáčet kormidlem, od toho ho má, ne? smile
Navíc ani nevím, jestli to moje zcela nová RC sada umožňuje...

Share

Palec nahoru Palec dolu

60

Re: Fairmile D 1:35

Nevím co přesně jsi četl za příspěvky. Zapojení dvou reglů je přirozeně trochu komplikovanější než jednoho, ale pořád nic extra složitého. Podstatné upozornění, aby se nepraly spolu BEC, tak třeba u jednoho z reglů vypojit z jeho servokonektoru červený vodič. Případně ho vyřadit u obou a místo BEC použít přijímačovou baterku. Je to popsáno třeba v mauálu k reglům DSYS.

Zatáčet přednostně kormidlem, přesně tak. Zejména u rychlých lodí nebývá s dostatečným obtékáním kormidla problém. Problém by mohl být pokud by kormidla měla moc malou plochu, ale právě čím vyšší rychlost, tím menší plocha je třeba. A také podstatná pozice kormidla vůči šroubům. V tvém případě jsou tuším dvě kormidla umístěná přímo za dvěma šrouby? Což je velmi výhodné, proud vody od šroubu dokáže kormidlo dostatečně intenzivně obtékat i při nižší rychlosti lodi. Pořád však existuje možnost, že kormidlo modelu nebude dostatečně účinné. Přeci jen v měřítku ne vždy vše funguje tak jako v originále. Proto se mnohdy plocha kormidla zvětšuje, což je ovšem proti striktní maketovosti. Existují i řešení v podobě snímatelných návleků pro jízdu (ovšem pozor, aby neupadly), nebo rozšíření plochy kormidla pomocí průhledného materiálu. Vhodná plocha kormidla se dá i nějak počítat a kvalifikovaně odhadovat, ale jinak je to samozřejmě na vyzkoušení. Buď osobně, anebo zjistit cizí zkušenosti s danou lodí.

Pokud se použijí dva regly, je možné je buď zapojit společně na jeden kanál plynu (Y kabel), ovšem potom bez možnosti řízení rozdílných otáček. Pro ten způsob musí být každý na svém kanálu. Ovládat to jde různě. Buď zcela nezávisle, na dvou kniplech (jako tank apod.), ale to preferuje málokdo. Spíš je obvyklé použít křížový mix (delta apod.), kdy pak při pohybu kniplu vpřed/vzad točí obě strany souhlasně, zatímco při vychýlení kniplu do stran točí opačně (protitahy). Případně lze využít nějaké volné mixy a stvořit si pomocí nich funkce přesně podle sebe. O rádio bych se nebál, křížové mixy jsou už dávno ve výbavě i low end rádií a možnosti volných mixů jsou také dost běžná věc.

Čistokrevné protitahy se využijí spíš při manévrování na místě (remorkéry apod.), zatímco pro zlepšení manévrovatelnosti při rychlejší plavbě lze využívat různé mixování otáček šroubů s kormidlem. Třeba že při větší výchylce kormidla šrouby na vnitřní straně zatáčky zpomalí. Ale do takových fines bych se pouštěl leda z nouze, když by loď vyloženě špatně zatáčela a jiná řešení selhala.

Pro začátek můžeš klidně zkusit jeden regl a uvidíš. Vždycky bude možnost časem dokoupit druhý a pohon s řízením všelijak poladit. Akorát nevýhoda, že jeden regl bude muset mít větší proudovou zatížitelnost, zatímco kdyby se pořídily rovnou dva, mohly by stačit rovnou slabší.

Share

Palec nahoru Palec dolu

61

Re: Fairmile D 1:35

Uvažoval jsem tak nějak, jak píšeš v posledním odstavci. Pokud zůstanu u DSYS (líbí se mi jejich manuály smile ) tak moc velký výběr není, ale ten 70A by měl stačit. Páčkování ani zběsilé rozjezdy nepředpokládám.

Share

Palec nahoru Palec dolu