51

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

TomHlach napsal:
SH napsal:

proč tam máš "pozor na přetočení" ?
když si ten nákres otočíš o 45° zjistíš, že je to úplně normální spojení dvou pák jakých jsi už udělal desítky a žádné "přetočení" jsi neřešil...  To jen na obrázku to vypadá divně, ale divné to není.

Pokud se nepletu, tak pokud by byla výchylka páky ještě větší je možnost, že se kormidlo bude chtít otáčet místo zpět do původní polohy dál, kolem své osy, nebo to tak není?

A u Tvého původního nákresu to nehrozilo?

Všechno je otázka úhlů otočení a délky pák. Pokud páka na servu bude kratší než páka na kormidle, tak se to nestane i kdyby ses na hlavu stavěl.
Pokud budou stejné anebo páka na servu delší tak ten problém nastane od jistého úhlu natočení serva. Pokud budou stejné tak to bude při +/- 90°, pokud delší tak se ten úhel bude zmenšovat. To vše za předpokladu správné montáže, tj. obě páky budou v středové poloze kolmé na spojnici os otáčení serva a kormidla.
Pokud ale dáš na instinkt a pocit, tak je namontuješ kolmo k ose lodi a to bude v háji, tam se to opravdu šprajcne. Ale to se šprajcne každá páka když ji už od počátku natočíš o 45°

Prostě si otoč ten obrázek o 45°doleva a podívej se jen na náhon levého kormidla. Pak so to otoč o 45°doprava a podívej na pravé kormidlo... Uvidíš, že je to naprosto obyčejné spojení dvou pák o kterém bys normálně nepřemýšlel, jen tady jsou pootočené vůči ose a spojené dvě do sebe.

Share

Palec nahoru Palec dolu

52

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

SH napsal:
TomHlach napsal:
SH napsal:

proč tam máš "pozor na přetočení" ?
když si ten nákres otočíš o 45° zjistíš, že je to úplně normální spojení dvou pák jakých jsi už udělal desítky a žádné "přetočení" jsi neřešil...  To jen na obrázku to vypadá divně, ale divné to není.

Pokud se nepletu, tak pokud by byla výchylka páky ještě větší je možnost, že se kormidlo bude chtít otáčet místo zpět do původní polohy dál, kolem své osy, nebo to tak není?

A u Tvého původního nákresu to nehrozilo?..

Trochu mi přijde, že se hněváte. Já ty dotazy opravdu nemyslím nějak špatně a jsem rád za každou novou věc a tohle vše ohledně kormidel pro mě nové je. V Ledenicích, kde jsem se naučil modelařit se nikdy nic takového neřešilo. Jedno kormidlo, servo naproti němu a tečka. V mých modelech, kde je víc kormidel to mám udělané tak, jak je to na tom mém prvním obrázku a i když jsem ty vůle nijak nepocítil vím, že tam opravdu jsou a dává to smysl. Takže když píšete, že to je klasika o které bych vůbec nepřemýšlel a udělal ji, tak ne, nepřemýšlel, ale ani neudělal. I ona poučka s délkou pák je fajn, budu si ji pamatovat.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

53

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

ne, vůbec se nehněvám,  to jsi naprosto špatně pochopil. Jen se snažím Ti to ukázat v pohledu, že je to naprosto stejné jako jsi dělal pákování doteď a z příčení jsi neměl obavy.

Já v kroužku dělám pouzdra na kormidla z Ms trubky 5/4 a 4mm hlazenku jako hřídel kormidla (anebo 4/3.2 a 3.2 svařovací drát anebo 4/3 a 3mm hlazenku... podle velikosti modelu a toho, co se najde ve skříni...)  a to uložení už trošku vůli má, a když se dají dvě do serie, tak už je to poměrně dost. Pokud si uděláš kvalitní pouzdra tak jak na pohon, tak ty vůle budou opravdu nevýznamné. Ale to bych se zbláznil... jich tolik dělat.

Další výhodou toho co ti navrhuju je to, že při výpadku jednoho táhla (třeba nedotažený šroubek na blimpu) nepřijdeš o celé řízení ale jen půlku... a nějak se k břehu dostaneš.
Můžeš udělat diferenciaci výchylek - pokud nebude páka na kormidle kolmo je spojnici os ale bude víc skloněná k servu, tak vnitřní kormidlo v zatáčce se bude vychylovat více než vnější tak, jak to bylo na Schnellbootech. Pokud ji skloníš dále od serva, bude to naopak - vnější se bude vychylovat více než vnitřní...  Ale u těchto úprav už bacha, pokud je přeženeš, tak se opravdu můžeš v max výchylce dostat do polohy, kdy páka serva přejde úvratí a páka přeskočí na druhou stranu...

Asi by to chtělo článek s vysvětlením... jenže tam by se to hemžilo siny a cosiny, a nevím, jestli by to bylo pro všechny čitelné a pochopitelné...

Share

Palec nahoru Palec dolu

54

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Zaseknutí kormidla kvůli přetočení mi přijde za normálních podmínek jako dost nepravděpodobné. Běžná výchylka serva je sotva 90° tedy 45° na každou stranu, což je docela daleko od nebezpečné pozice. Osobně jsem zaseknutí kormidla zažil za celou kariéru pouze jednou a to když se servo kvůli nějakému zarušení vytočilo daleko za běžný rozsah pohybu.

Od SH šikovné připomínky, které i mě přijdou vhod. Dosud jsem měl na všech lodích jen jedno kormidlo, ale výhledově mě též čeká loď s dvěma kormidly vedle sebe (kit bitevní lodě). Jelikož v menších rozměrech by bylo použití dvou serv nepraktické, vidím to na aplikaci toho schématu na posledním obrázku od Toma (servo uprostřed, táhla na obě strany). Akorát tuším, že v mém případě budou kormidla u sebe blíže a servo k nim nedostanu tak blízko. Tedy táhla spolu budou svírat mnohem ostřejší úhel a odchylky kormidelních pák od kolmice na osu lodě nebudou tak výrazné (pokud vůbec znatelné).

Ještě dotaz k těm kormidelním hřídelím. Pokud správně chápu, tak se jedná o princip tyč v trubce, žádná ložiska? Již jsem zachytil nějaká doporučení konstruovat kormidelní hřídel stejně jako tu motorovou (tedy pouzdro o větším průměru a kluzná ložiska na koncích), což mi ovšem přijde zbytečně kvalitní a použil bych leda na nějaké hodně velké lodi (musel bych nechat vyrobit na míru stejně jako lodní hřídele, sám si neudělám). Dosud jsem právě používal vždy jen kombinaci vhodné trubičky (plast, hliník, mosaz) a kulatiny (Fe svařovací drát, nerez, mosaz), výběr dle toho co bylo doma k dispozici, tak aby do sebe vhodně zapadlo. Stejným způsobem jsem na malých loďkách řešil lodní hřídele (pokud jsem pochopil správně, tak v aktuálním případě to Tom zamýšlí obdobně). Přitom bacha na vůle (kormidlo může být více natěsno, ale motorová hřídel spíš volnější, aby tření nebrzdilo motor, ovšem ne příliš aby neprosakovala voda), vždy je to o pokusu a omylu. Akorát jsem se držel zásady nepoužívat na trubku i hřídel stejný materiál (prý se nedoporučuje kvůli riziku zadírání). S takto konstruovanými kormidly jsem dosud nezaznamenal problém, žádné průsaky ani problémy s řízením. Tedy dobré potvrzení, že to tak používají i jiní.

Share

Palec nahoru Palec dolu

55

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

PetrP napsal:

Zaseknutí kormidla kvůli přetočení mi přijde za normálních podmínek jako dost nepravděpodobné. Běžná výchylka serva je sotva 90° tedy 45° na každou stranu, což je docela daleko od nebezpečné pozice. Osobně jsem zaseknutí kormidla zažil za celou kariéru pouze jednou a to když se servo kvůli...

Je pravda, že zaseknutí je hodně nepravděpodobné a situací, kdy jsem se s tím setkal bych napočítal na jedné ruce, nicméně je určitě zajímavé a přínosné znát teorii.
Co se materiálů týče, nevím na kolik by s mým řešením všichni souhlasili, ale opravdu jsem s ním zatím neměl problém. Pro větší modely používám kormidla od MP Jetu (https://www.mpjet.com/news/index.php/cs … y/kormidla), která vždy zbavím gumy a poté přes ně udělám z plastu "nástavec" vylitý epoxidem. Tyto kormidla mají tu "trubičku" i s kluznými ložisky a vůle je tak minimální. Pro pohon používám od MPJetu compact hřídele (https://www.mpjet.com/news/index.php/cs … le-compact). Absolutně bezúdržbové, většinou se dvěma ložisky (uprostřed a na konci), opět bez vůle. Ale co s menšími modely? Na kormidla používám obyčejnou mosaznou trubičku a do ní mosaznou tyčku co nejbližšího průměru a zatím bez jediného problému. Výhoda je, že se kormidla dají skvěle pájet cínem. Na pohon pak používám obyčejnou mosaznou trubičku a do ní nerezový letovací drát. Na krátké vzdálenosti, jako je u Leadera s tím nikdy nebyl problém, u delších vzdáleností je nutné, aby byl drát opravdu rovně, což může být problémové. Tady si klidně a rád nechám poradit. I co se týče usazení motorů..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

56

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Kormidlo od MP JET vypadá dobře, ale pro mé dosavadní aplikace příliš velké a příliš velký průměr hřídele. Pokud jsem ojediněle použil něco kupovaného, tak podstatně lacinější a subtilnější https://www.modelcentrum.cz/produkt/Lod … 900-i33802 (trubku na hřídel jsem si musel opatřit). Jinak jsem si zatím vždy dělal kormidla kompletně svépomocí a dosud žádný problém, ani po delší době použití. Ovšem u malých lodiček není třeba nic extra bytelného. Čím větší loď, tím robustnější řešení by bylo třeba.

Obdobně s lodními hřídelemi. Několik poctivých s ložisky jsem již aplikoval, vše koupené. Se standardními velikostmi však problém, že se ostatní v lodi musí přizpůsobit. Lépe tedy zakázková výroba přesně na míru (využil jsem Admiralshop, ale měly by existovat i jiné možnosti). Na většině mých mini lodí jsem však použil zjednodušené řešení (viz. hřídel z drátu skrz trubičku). Poctivá hřídel by mi v těch případech totiž připadala jak jít s kanónem na vrabce a rovněž by to blbě vypadalo. Právěže jsem se vícekrát divil nad fotkami různých cizích modelů, kdy si stavitel precizně vyhrál s detaily plastikového kitu (včetně leptů), aby to pak zabil zcela nemaketově tlustými hřídelemi. Sice mechanicky precizní řešení, ale ten vzhled. A to ani nepřipomínám fakt, že většina plavidel těšící se mému zájmu měla hřídele vně trupu holé, pouze na konci uchycené v podpěrách. Zatím to mám sice v úmyslu řešit pouze zjednodušeně (pouzdro po celé délce), však nestavím žádné precizní makety. Jestliže se časem pustím do nějaké větší pečlivěji zpracované lodi, nechal bych si pro ni vyrobit hřídele na míru právě v tom maketovém provedení. Obdobně namísto standardních plastových šroubů mosazné šrouby na míru.

Na malých modelech jsem řešil lodní hřídele obdobně co ty. S delšími trubičkami jsem právěže shledal problém, že vše musí být precizně rovné a kulaté. Tedy raději trubičky co nejkratší, pouze jako průchodka do trupu. V případě větší délky uvnitř to chce proti kmitání ještě před spojením s motorem někde uchytit (řešil jsem třeba průchodem dírkou v plastové destičce, případně by se dalo udělat "ložisko" z dalšího kousku trubičky. Vně trupu v případě maketového řešení zmíněné podpěry (převzaté ze stavebnice bez úprav). v případě nemaketové redukce počtu šroubů hřídele silnější tedy dostatečně tuhé). Aby hřídel v trubičce nedrhla, chce to trochu vůli (potřeba vyzkoušet). U pohonných hřídelí jsem vysledoval tak 0,1 mm. Proti případnému průsaku slouží ještě mazací komůrka s vazelínou (do mini lodí dávám obvykle čistou farmaceutickou/potravinářskou). Kormidelní hřídele mohou být více natěsno, však to servo přepere (zvlášť když je hřídelka promazána). Jinak už nic, žádné těsnění, akorát trubička vytažená nad uroveň hladiny. Nikdy jsem přes kormidlo žádný průsak nezaznamenal, když už tak přes pohonné hřídele, ale i tak vesměs nic vážného.

Kompaktní hřídele jsem dosud nepoužil, jelikož jsou jen na větší standardní motory (tuším alespoň 400). Možná zkusím někdy časem, ale zatím jsem neměl s uložením motorů a se spojkami problémy, tak není motivace tak velká. Jako spojky se mi dosud osvědčily silnostěnné hadičky a hodlám je používat co to půjde, leda u hodně velké lodi bych uvažoval o něčem robustnějším. Uložení motoru nemusí být super přesné (dorovná to právě pružná spojka), hlavně pružné, aby to netrpělo vibracemi. Dosud jsem mini motorky prostě jen přilepil oboustrannou pěnovou lepicí páskou na dno trupu či vhodnou platformu (jako alternativu jsem viděl třeba přichycení gumičkou apod.). Párkrát jsem použil lože z hliníkového plechu (právě pro pružnost). Robustnější řešení budu řešit teprve pro větší lodě.

Share

Palec nahoru Palec dolu

57

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tak jsem opět trochu pokročil a dodělal oděrové a výztužné lišty na trup, který je už začištěný a srovnaný do požadovaného tvaru. Dnes jej pošlu směr Slovensko, kde už bude kouzlit pan Mikulka..

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/005.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/006.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

58 Naposledy upravil: TomHlach (02-07-2020 06:42:55)

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Trup:
Ačkoli ne v mých rukách, ale stavba pokračuje! Pan Mikulka předvádí um v celé své kráse a pracuje na zhotovení karbonového trupu. Všechny fotky k dispozici na https://tomhlach.rajce.idnes.cz/Leader/.

Příprava na zhotovení formy.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/009.jpg?ver=0

Zaformování trupu.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/020.jpg?ver=0

Vyjmutí trupu z formy.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/024.jpg?ver=0

Vyleštěné a vyčištěné formy.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/025.jpg?ver=0

Karbonová tkanina ve formách.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/34.jpg?ver=0

První, prý pracovní verze. Ta finální by měla mít cca 25g, což mi dává opravdu velikou šanci, že Leadera zvládnu osadit.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/37.jpg?ver=0

Panu Mikulkovi i tímto moc děkuji, této pomoci si opravdu vážím!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

59

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Trup:
Ačkoli výsledným materiálem nebude standardní tkanina z uhlíkových vláken, podařilo se panu Mikulkovi opravdu dostat na 26 g!
Při váze elektroniky cca 58 g a váze trupu 26 g mi na nástavby, detaily a mechaniku zbývá cca 46 - 56 g, což snad není nereálné! Až trup přijde (věřím České poště), tak se na něj vrhnu, aby nejpozději na podzim alespoň jezdil. Budu dál informovat!

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/DSC_0973.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

60

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Nástavby:
Od pana Mikulky jsem dostal k trupu mimo soustružená pouzdra na hřídele s lodními šrouby a přípravy na kormidla i materiál na výrobu nástaveb. Tím jsou laminátové destičky o tloušťce 0,5 mm. Ačkoli se to jeví jako tenký a měkký (i když pevný) materiál, ohnout jej na oblých střechách bylo opravdu peklo. Lepí se ale poměrně dobře CA lepidlem a i klasické plastikářské barvy na něm drží.

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/044.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/a584cb29-9e6b-4a7f-b4c4-f8b06121fe70.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/6cff6527-05d8-465c-8920-54f22ba90a00.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

61

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Není ten laminát moc tlustý a těžký na takovýho mrňouse? Každý gram nahoře bude znát na stabilitě. Kdybys chtěl, mám doma laminát 0,2 nebo 0,3mm, ale už je asi pozdě, když jsou nástavby skoro hotový.

Share

Palec nahoru Palec dolu

62

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

jakub37 napsal:

Není ten laminát moc tlustý a těžký na takovýho mrňouse? Každý gram nahoře bude znát na stabilitě. Kdybys chtěl, mám doma laminát 0,2 nebo 0,3mm, ale už je asi pozdě, když jsou nástavby skoro hotový.

Nástavby se vším všudy mají cca 9 gramů, takže zatím to nechám tak a až bude hotovo tak uvidím. Myslím si ale, že ta ušetřená váha (třeba 5 g) nebude hrát pro stabilitu takovou váhu..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

63

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Paluba:
Jsem na sebe v nadneseném slova smyslu pyšný, neb jsem se dokopal k tomu, do čeho se mi tuze nechtělo - do výroby dřevěné paluby. Nemám rád dřevo a nerad s ním pracuji, ale tohle byla krom náročnosti docela zábava.
Paluba je zhotovena z překližky 0,4 mm, promořené v barvě tmavého dubu lihovým mořidlem a poté kreslena černým fixem Marvy Uchida, který by měl být vodě-odolný. Paluba půjde na závěr ještě pod vrstvu laku, aby byla trvanlivá a opravdu jí nevadila voda.

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/AE660D4A-3C3D-42F8-BC8C-8B4D6872DF07.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/03E1B8E4-543F-42C4-88A5-B4381E65E1B9.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/99B2A538-5631-4CE1-8157-3E8F131F5385.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

64

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Vypadá to moc hezky. Časem snad na jedné plánované lodi budu dřevěnou palubu také řešit, tak se každá inspirace hodí. Zde použité řešení se mi na pohled celkem zamlouvá, jako rozumný kompromis (sestavování z jednotlivých prkének odmítám jako nadměrně pracné).

Jinak se přimlouvám, ať reportáž ze stavby zde na DF pokračuje bez ochabnutí. Sice už nějakou dobu chodím častěji na chat, ale mnozí další třeba ne. A sám mám na chatu problém s přehledností a řada věcí mi tam uniká. Sice tedy z toho mám nějaký přehled, jak aktuálně pokračuješ, jaký problém zrovna řešíš apod., ale také v tom mám poněkud chaos, zatímco zde si to přečtu srozumitelněji a uceleněji, plus výhoda že se k tématu dá časem vracet.

Ještě k těm radám, na chatu ti odpoví pár lidí (a to ještě pokud se tam zrovna vyskytují a tvůj dotaz zachytí), zde na DF by ti třeba mohlo odpovědět více. Na druhou stranu, možná preferuješ, když ti radí několik lidí, co znáš osobně a máš v ně důvěru, než když na DF píše někdo anonymně. A dostat více různých rad také nemusí být vždy výhoda (problém, čemu dát přednost).

Share

Palec nahoru Palec dolu

65

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

PetrP napsal:

Vypadá to moc hezky. Časem snad na jedné plánované lodi budu dřevěnou palubu také řešit, tak se každá inspirace hodí...

Děkuji! Pro kreslení jsem se rozhodl, neb lepením bych určitě takové výsledku nedosáhl, nehledě na to, jak pracné by to bylo. Na druhou stranu ani tohle není úplně snadné. Jelikož není možné předkreslovat tužkou, nebo fix smazat, člověk musí udělat vše na první dobrou. Pokud pak jako já zapomene na proškrtnuté čtverce na přídi, musí je jedině vyříznout a vlepit..

Určitě pokračovat budu, jen jsem bohužel došel k závěru, že do Jinolic Leadera letos prostě nestihnu. Se stavbou tak nebudu chvátat, neb se to projevuje na kvalitě a to mi vadí..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

66

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Sestaveno na sucho:
Od začátku jsem ještě nepřidal ani zmínku o práci na detailech. Ani tady nespím a snažím se činit jak jen to jde! Na druhou stranu už nyní vím, že na letošní Mistrovství ČR Leadera nestihnu.. Vše na fotkách je pouze na sucho přilepeno, bez vlepené paluby a bez nástřiku základní barvou. Vypadá to vše o něco větší, než ve skutečnosti je. Pro představu: tloušťka prken na palubě jsou 2 mm, průměr drátu na zábradlí je 0,5 mm, materiál ze kterého je nástavba a většina detailů je tloušťky 0,4 mm.

Hotové, nebo téměř hotové detaily na fotce: Kotevní vrátek (3D tisk), vlnolam, poklop, nasávač vzduchotechniky, sud (3D tisk), velký poklop, zábradlí, hranatý nasávač vzduchotechniky.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/53.jpg?ver=0
Hotové, nebo téměř hotové detaily na fotce: Světlík, poziční světla, sud (3D tisk), stožár, truhla na nafukovací člun, malý světlík.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/54.jpg?ver=0
Hotové, nebo téměř hotové detaily na fotce: Malý světlík, poklop, nasávače vzduchotechniky, revizní otvory pro kormidla, zapuštěný poklop.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/55.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

67

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Paráda, ta paluba se mi moc líbí. Předpokládám žes na to rýsování prken nepoužil obyčejný tlustý fix, ale nějaký popisovač s tenkým hrotem?

Detailů koukám znatelně přibylo, je vidět že jsi vůbec nezahálel. Včetně rozklíčování co je přesně co. Zřejmě máš tedy vyřešené rovněž snímání nástavby. Jestli dobře vidím, tak to přední zábradlí je s ní spojené a bude také odnímací. Což přinese nároky na přesnost dosedu sloupků na palubu.

S reportáží v pohodě. Akorát to na mě chvílemi zapůsobilo, jako bys DF zanedbával a stavbu reportoval spíš na chatu. Ale ono to bude spíš tak, že na chatu jsi diskutoval různé problémy, zatímco na DF dáváš už hotové vyřešené, záznam jak stavba pokračuje. Což je zcela v pořádku. A koneckonců je to tvoje stavba a tvoje věc co a jak o ní zveřejníš.

Z časového skluzu si nedělej těžkou hlavu, co bych měl říkat já (za celé léto jsem prakticky na nic nešáhnul). Také mám mnohdy nutkání si dávat příliš ambiciózní cíle a pak mě trápí že nestíhám. Ale plný souhlas, že spěch za každou cenu je kontraproduktivní. Tak ať se ti i nadále daří podle tvých představ.

Share

Palec nahoru Palec dolu

68

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

PetrP napsal:

Paráda, ta paluba se mi moc líbí. Předpokládám žes na to rýsování prken nepoužil obyčejný tlustý fix, ale nějaký popisovač s tenkým hrotem?

Detailů koukám znatelně přibylo, je vidět že jsi vůbec nezahálel. Včetně rozklíčování co je přesně co. Zřejmě máš tedy vyřešené rovněž snímání nástavby. Jestli dobře vidím, tak to přední zábradlí je s ní spojené a bude také odnímací. Což přinese nároky na přesnost dosedu sloupků na palubu.

S reportáží v pohodě. Akorát to na mě chvílemi zapůsobilo, jako bys DF zanedbával a stavbu reportoval spíš na chatu. Ale ono to bude spíš tak, že na chatu jsi diskutoval různé problémy, zatímco na DF dáváš už hotové vyřešené, záznam jak stavba pokračuje. Což je zcela v pořádku. A koneckonců je to tvoje stavba a tvoje věc co a jak o ní zveřejníš.

Z časového skluzu si nedělej těžkou hlavu, co bych měl říkat já (za celé léto jsem prakticky na nic nešáhnul). Také mám mnohdy nutkání si dávat příliš ambiciózní cíle a pak mě trápí že nestíhám. Ale plný souhlas, že spěch za každou cenu je kontraproduktivní. Tak ať se ti i nadále daří podle tvých představ.

Moc děkuji za komentář!

Na kreslení jsem použil fix od firmy Marvy Uchida tloušťky 0,01 mm. Nevím, zda je nejlepší, ale měl jsem ho doma z dob studia ČVUT a tak jsem ho využil a pracovalo se mi s ním dobře.

Detailů přibylo, ale pořád jich cca polovina chybí a ty stávající některé asi k nespokojenosti budu předělávat (třeba panty poklopů). Chtěl bych to udělat tak, že až přilepím palubu, navrtám na tloušťku 0,3 mm důlky, do kterých zábradlí na přídi sedne, maximálně jej třeba dorovnám lehce pinzetou před bodováním. Řešil jsem, jak to udělat, ale asi vzhledem k anténám vedoucím od hlavního stožáru k tomu zábradlí nemám jinou možnost. Náročné to bude, ale snad se mi to povede udělat co nejlépe.

S tím zanedbáváním je to trochu složitější. Tím, jak jsem chvátal se snahou stihnout MiČR, nebyl moc čas a nálada fotit a když byly nějaké otázky, většinou jsem potřeboval rychlou odpověď (za které děkuji Dejvovi a Sváťovi). Taktéž jsem měl pocit, že lidé radši koukají na fotky toho jak probíhá stavba, než otázky tipu - nevím, jak vedou kabely po stožáru, ale to třeba může být jen můj pocit a rád se nechám opravit!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

69

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Se zábradlím rozumím, důlky asi budou vhodné řešení, nenapadá mě nic lepšího. Jak je to zábradlí pevně spojené s (odnímací) nástavbou, tak to je prostě dost komplikace. Však rozumím, proč autor toho československého modelářského plánku zábradlí proti skutečnosti upravil (rozdělil).

Jasně, když je třeba rychlá reakce, je chat lepší, na DF to obvykle trvá déle. Taky se to tam snáze může zvrtnout a místo aby ses dočkal vhodné odpovědi, se tam lidi zhádají čí návrh je lepší apod. Když je dost času, tak se dá vypustit dotaz a v klidu sledovat jak se sbíhají reakce, počkat si, vyhodnotit, případně vznést upřesňující dotazy. V případě speciálnějšího dotazu může být na DF větší šance, že se (časem) najde někdo, kdo zrovna bude vědět apod. Ale pokud je třeba něco narychlo, tak jistě lépe operativně oslovit někoho co znáš (a on zná tebe), tedy může lépe poradit tobě na míru a můžeš mu důvěřovat, že neporadí úplnou blbost.

Share

Palec nahoru Palec dolu

70

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ačkoli to může vypadat, že se teď moc modelařině nevěnuji, vzhledem k četnosti příspěvků, opak je pravdou! Spousty času mi ale zabrala příprava na MiČR v Jinolicích, kdy bylo potřeba oprášit všechny modely a elektronicky je zprovoznit..

A co Leader? Když jsem začal kompletovat detaily, celou dobu se mi honilo hlavou, že až jich budu mít několik, jisto jistě se objeví fotka, která alespoň některé bude rozporovat a mně tak nezbyde, než je vyhodit a ejhle! Ony fotky se neobjevily sami, ale poskytl mi je rozhodně jeden z nejlepších maketářů v ČR - pan Karel Majer, který bohudík, ale i bohužel Leadera také staví (snad se nebude zlobit za zveřejnění fotky, ale třeba někdy někomu pomůže).

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/09.jpg?ver=0

Díky panu Majerovi a fotkám vím, že třeba v zadní části nástavby jsou ještě dvě hranatá okna, že stožár a především kladky nejsou tak, jak jsem si myslel, ale taky že některé věci, se kterými jsem byl spokojený budou potřebovat poměrně zásadní úpravy. Jednou z těch věcí jsou již nyní po 4. předělávané poklopy a truhla. Chtěl bych proto dnešní "post" pojmout formou menšího návodu, jak zhotovit v měřítku 1/72 křídlové matky. Ačkoli jsem se snažil jak jen to šlo a fotky bylo nutné fotit přes lupu, nejsou naprosto dokonalé a budu tak muset i přidat pár slov..

Aby bylo vidět, co jsem vlastně dělal. Inspirací pro poklopy a truhlu mi byly poklopy z válečné lodi HMS Heliotrope, která je taktéž britská a i když je o několik let starší, nevadí mi to..
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/HMSHeliotrope02.jpg?ver=0

Možná tahám dříví do lesa, ale začal jsem zhotovením kroužků z drátu 0,2 mm, o venkovním průměru asi 0,7 mm. Drát jsem natočil na drát o průměru potřebného vnitřního průměru kroužku a pořádně utáhl.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/57.jpg?ver=0

Ostrou špičkou skalpelu jsem po jednom "přecvakal" vzniklou "pružinu" a vypadly mi tak kroužky připomínající pérovou podložku. Tu jsem jen srovnal pinzetou do roviny.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/58.jpg?ver=0

Do připravených zářezů v poklopu jsem vlepil drátek, kolem kterého jsem ten výše zmíněný omotával a shora vlepil kroužek. Na obě strany pak stačilo přilepit kousek drátku o délce 0,5 mm a je hotovo.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/59.jpg?ver=0

A jak to vypadá po nabarvení? Ano, asi by to mohlo být lepší, ale na to už mi nestačí ani zrak skrze nejsilnější lupu, ani ruce a už vůbec ne technika (chytit 0,5 mm dlouhý drátek o průměru 0,2 mm je i pro lepší pinzetu dost náročný úkol). Na truhle se pak bude perfektně vyjímat petlice se zámkem.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/60.jpg?ver=0

Budu se těšit u dalšího pokračování seriálu "jak trénovat trpělivost a nerozbít při tom vše okolo".

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

71

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Světlíky:
Pokračuji dalšími detaily, jimiž jsou, jak název dnešního příspěvku napověděl světlíky. Opět nevím, jak vypadaly a tak nezbývá než se inspirovat tím, jak vypadají na jiných lodích a udělat je ve stejném stylu, jako poklopy a truhlu. Jsem docela rád, že se mi do jisté míry daří držet měřítkové tloušťky, díky čemuž snad zatím nevypadá nic "humpolácky". Madla jsou z drátku 0,5 mm (ve skutečnosti 36 mm), kryty oken na světlíku z drátku 0,3 mm (ve skutečnosti 21,6 mm).

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/062.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/064.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/065.jpg?ver=0
Hotový větší z dvojice světlíků, v základu, připraven pro barvení.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/066.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

72

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Nasávače:
Jak tomu tak u mých staveb bývá, vždy si rozvrhnu to, jak budu postupovat a nakonec se to promění v naprostý zmatek a chaos a dělám tak tenhle detail a pak tamten a pak zase tenhle.. ale alespoň mě to baví. Tentokrát přišla řada na nasávače kapkovitého trupu, o kterých akorát s obavami od začátku přemýšlím a lámu si hlavu s tím, jak je vlastně udělat. Nakonec mne opět zachránil pan Karel Majer, který vymyslel výborný postup, který si jen žádá hodně trpělivosti.
PS: Vím, že předlohy jsou takové "křivé", ale to vypadá tak hrozně, že si radši nechám strhnout body.

Předloha:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/067-Pedloha.jpg?ver=0

Hotové nasávače:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/067.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/068.jpg?ver=0

Radar:
Jedním z nejtěžších a nejčlenitějších detailů na lodi je radar. Bohužel z fotek není poznat, o jaký přesně typ se jedná a tak jsem se jej pokusil ztvárnit jako kombinaci podstavy radaru z HMS Brave Borderer a horní části, která je jakš takš z fotek vidět. Nakonec to vypadá docela věrohodně.

Předloha:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/069-Pedloha1.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/069-Pedloha2.jpg?ver=0

Hotový radar:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/069.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/070.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/071.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

73

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Kotva:
Detail po detailu pokračuji se stavbou a tak na řadu přišla kotva (asi se mě radši neptejte na posloupnost detailů, protože smysl to nedává). Po asi 4 hodinách řezání, střihání, broušení, pilování, pájení a lepení jsem celkem spokojen s výsledkem. Ačkoli na to vidím skvěle a vidím i chyby, ruce už v téhle velikosti mají velké nedostatky. Asi třetinu času jsem strávil výrobou vázacího třmenu, který už doufám, nikde na lodi není.

Předloha:
Rozměry kotvy jsou dle plánů, nicméně princip toho, jak funguje jsem si musel dohledat, neb v plánech není kotva kompletní.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/Anchor01.jpg?ver=0

Hotová kotva:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/072.jpg?ver=0
Vázací třmen:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/073.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

74

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Cvoku tongue

Share

Palec nahoru Palec dolu

75

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tome, Ty jsi krásný blázen :-) Moc rád si čtu o Tvé práci, i když sám neuvažuji o maketové stavbě, je to prostě zajímavý pohled na přístup od vyhledání podkladů přes technologii výroby po hotové dílo.
Tento typ kotvy je Danforth a ten propojovací prvek je počeštěle "šekl", čili shackle a na lodích jich je spousta různých tvarů i rozměrů.
Držím palce do další stavby a těším se na Tvoje příspěvky. Ivoš

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu