1

Téma: Stavba výstavní/přepravní bedny

Vzhledem k tomu, že průměrný model lodi stráví většinu svého života uložený v bedně chránící jej před prachem a dalšími nepříznivými vlivy okolí, je taková přepravní bedna docela důležitá věc. A není důvod, proč nespojit příjemné s užitečným - bednu postavit tak, aby zároveň mohla sloužit pro bezpečné vystavování modelu - ať už při soutěžích, výstavách nebo doma. Model se při troše šikovnosti může stát hezkým bytovým doplňkem namísto obtížného lapače prachu - navíc je tu šance, že třeba i ostatní členové domácnosti budou mít něco, co by se dalo v podobné bedně vystavovat - a vy tak u nich můžete získat nějaké to nepatrné pozitivní plus.
Fotogalerie https://photos.app.goo.gl/YReno8vp2cREDBYi9 ukazuje stavbu výstavní/přepravní bedny pro model lodi Calypso, který už znáte z jiného příspěvku http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=4670 na MoNaKu. Díky tomu, že model je celkem lehký - i s balastem cca 5 kg - nemusí být bedna zvlášť robustní. Popisovaný kus je třetí v řadě - podobné, zhruba stejně velké bedny pro SC-23 a Myrtle Corey už mají za sebou 5 resp. 3 sezóny vystavování a ježdění po lodičkářských srazech a soutěžích i jedno učinkování na veletrhu Model Hobby.
Tak, jak je bedna konstruovaná, vyhovuje pro modely lodí do cca 1 metru délky a max 5-6 kg váhy - pro delší a těžší plavidla by musela být mnohem bytelnější. Stejně tak, pokud byste ji hodlali někam poslat letecky nebo poštou, popř. se na ni chtěli posadit nebo na ni narovnat 58 pytlů cementu i s míchačkou. Při zavinutí do bublinkové fólie se dá bezpečně přepravovat v osobním autě, jako spoluzavazadlo ve vlaku i v autobuse.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

2

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Pěkná práce a obdiv, že si někdo dá s bedničkou na model tolik záležet. Osobně to vesměs dost odbývám a beru jako nutné zlo. Přeci jen ke konci stavby už toho mívám dost, chci mít konečně definitivně hotovo a na kvalitnejší bedničku nezbývá čas a vůle.

Technický dotaz, jak přesně se dotyčná bedna otvírá? Z fotek a popisu jsem pochopil, že dno je zvlášť a zbytek se na něj (a předem usazenou loď) nasadí jako poklop. Spojení zřejmě pomocí těch šroubů z boku v rozích dole (skrz ten kovový úhelník) do těch plastových konzolí upevněných ke dnu. Šrouby jsou dovnitř pouze zasunuté (pokud ano, tak nehrozí vypadnutí při přesunu)? Anebo jsou dovnitř zašroubované (závit v plastu konzole) či jinak upevněné (jak)? Pokud ano, nezdržuje to otvírání bedny při manipulaci s modelem u vody apod.?

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Pracnost bedny: Já mám svoje modely rád a rád jim dopřeji hezký a útulný domov. Navíc je to příjemně zábavná truhlařina.
Ano, bedna se otvírá vyšroubováním čtyř imbusových šroubů v rozích víka, které jsou zašroubované do konzolí M4 na dně bedny.
Ano, otvírání bedny to zdržuje. Proto s sebou vozím kapesní elektrický šroubovák/vrtačku, se kterým je to rychlovka. Na druhou stranu je to trochu pojistka proti otevření nepovolanou osobou - přece jen imbusový šroubovák nebo kličku s sebou každý pořád nenosí.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

OK, už tedy jasno. Sice poněkud neortodoxní řešení (dosud jsem se s tím nesetkal), ale proti funkčnosti a celkovému odůvodnění nelze nic namítat.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Ahoj,
hezká bedna. Tady je vidět jiná filozofie apikovaná na bednu, než co mám třeba já. Ostatně... "každá bedna jiná ves"... big_smile
Co máš za fólii na těch velkých průhledných plochách? Jak je vlastně zajištěno aby model při transportu autem se v loži nemlel ze stany na stranu a neposkakoval na našich naprosto "rovných" silnicích?

Osobně stavím bedny jako pevná podlaha a  jednoduchý rám z latěk, velké plochy kryté lehčeným PVC (tuhle jsme na to téma diskutovali). Model sedí na akustickém molitanu (takový ten s vlnkami/pyramidkami) a z boků je přidržovám také na těsno akustickým molitanem. Stavba účelově pro transport, ale vidět dovnitř není a bedna rozhodně není tak hezká jako ta tvoje.

D.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Fólie je 0,4 mm Durofol (neměkčené čiré PVC), která se prodává jako 50 cm široký pás - na bednu padly skoro úplně přesně 3 metry. Na předchozí kusy beden jsem použil tenčí 0,2 mm Durofol, ale už jsem musel dva pláty vyměňovat kvůli poškození při přepravě a příliš dychtivými diváky. Takže to zkouším se silnějším. Durofol by měl být běžně k mání v modelářských prodejnách, já ho mám z pardubického Modelcentra https://www.modelcentrum.cz/produkt/DUR … gbm-i39091
Model v bedně sedí na stojánku/hnízdečku z pěnového EPP (odpadní výplň z krabice s elektronikou) přilepeného tavným lepidlem ke dnu. Na místě ho přidržují dvě silonové šňůry s navlečenou silikonovou hadičkou přehozené na vhodném místě přes palubu, které jsou přišroubované k okům na dně bedny. Vždycky jedno oko je uchycené imbusem, takže se jednoduše odšroubuje hned po otevření bedny a loď je volná. To zatím ve fotoalbu není, Calypso se ještě dostavuje, takže na fotkách je provizorní dílenský stojánek z EPP. Jak bude hotovo, záběry doplním.
EPP sice není stejně měkké jako molitan, ale řekl bych, že je odolnější vůči ultrafialovému záření - molitan (pokud to není nějaký zvlášť odolný typ) na sluníčku rád žloutne, rozpadá se a mění se na lepivou hmotu. Samozřejmě, pokud je bedna neprůhledná, není to zase takový problém.
Další výhoda takovéto bedny je v tom, že se model dá bezpečně přenášet na samotném dnu jako na podnosu - ať už přivázaný šňůrami nebo volný. U maket se spoustou "žbrdlíků" je tak o něco menší nebezpečí, že je člověk cestou k vodě očeše. Zase je potřeba dávat hodně pozor při nasazování horní části bedny - při silném větru to může být problém. Nebo když vás obklopí houf dětí smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Já dělal zatím 2 přepravní bedny. Obě jsou podobné konstrukce (rám z dřevěných úhelníků), jen stěny jsou tvořené sololitem a čelní stěna je zasouvací shora. Bohužel, obrázek nemám a není jak ho teď pořídit.
Není to tak elegantní jako ta průhledná, ale samovolné otevření není možné. Pojistit vše proti neoprávněnému vniknutí je možné doplnit.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Při přepravě jsem se vždycky bál, že dodatečný materiál co vozím mě prostě v nějaké zatáčce pocestuje do krabice s lodí. Takže vzhledem k 0,4 fólii bych měl dotaz jak moc ta stěna pracuje při tlaku (prostě deformační test), jak moc drží když na ní něco tlačí z venku. Je to krásně průhledné, až výstavní, jen bych asi se svou náturou zvolil plexisklo. Na druhou stranu by to celkem zvýsilo váhu bedny samotné.
Kdo to pak má tahat, že. Teď by to chtělo nějaký slušný a levný rudlík s velkými kolečky, aby se s ním dalo projet i přes běžnou louku k vodě.... Hlavně skládací.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Deformační test: při zatlačení prstem do středu plochy se na krátkém boku 0,4 mm Durofol promáčkne o cca 0,5 cm, na velké přední/zadní straně o 1-1,5 cm. Jelikož okolo lodi je vždycky aspoň 3 cm mezera, je to v pohodě - na předchozích dvou exemplářích s 0,2 mm Durofolem to nikdy nebyl problém. Neměkčené PVC je dost pevné a houževnaté, není tak křehké jako plexisklo (polymetylmetakrylát), takže loď je za normálních okolností v bezpečí.
Slušný a levný rudlík - nic není nemožné! Vysmátý Zelený Panáček dodal za 699,- Kč nákupní tašku na kolečkách se sklopným držadlem; po sejmutí tašky a nasazení polstrování z pěnové izolace na vodovodní trubky ovinuté samolepící páskou bylo za pár minut hotovo:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151394/t/p1e72eu9m91qh51srgtk413pk1dlh3.jpg
Bedna s lodí se zavine do bublinkové fólie a na vozík upevní gumicuky:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151394/t/p1e72f3t8918l81f3719m01bg516f77.jpg
Držadlo je sklopné, takže se všechno nechá přenášet za ucho bedny, jako kdyby ani žádný vozík nebyl:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151394/t/p1e72f47vpl9tv9aele1sv11ue49.jpg
Když je potřeba prevážet 2 lodě, nasadí se adaptér z dřevěného L-profilu a EPP:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151394/t/p1e72f3gon1vcu4dn8pn1hqf16jr5.jpg
Použijí se delší gumicuky a můžete jet. Zatím nejdelší ujetá vzdálenost 3 km tam a 3km zpátky po vesnické asfaltce se 2 loděmi a 2x 4 km s jednou lodí, vždy bez poškození lodi, vozíku i řidiče smile
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151394/t/p1e72f35j91shg1os81nro18of1f93.jpg
Kousek po trávě se s tím přejet dá, ale pro pravidelné ježdění po trávníku by byla potřeba kola s nafukovacími pneumatikami o aspoň dvojnásobném průměru.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

10

Re: Stavba výstavní/přepravní bedny

Velice vítám, že se tu takové téma otevřelo. Problematika bezpečného uložení a přepravy modelů mi přijde málo propagovaná a diskutovaná. Když už někdo veřejně prezentuje svoje dílo, tak přirozeně vlastní model, ale dotyčné záležitosti zůstávají stranou jako nezajímavé a samozřejmé. Přitom se jedná o významný problém, na který prakticky každý někdy narazí. Osobně jsem se dosud neměl moc čeho chytnout, leda co jsem tak odkoukal od kolegů na hromadných akcích. Byl jsem tak nucen zapojit vlastní invenci a poradit si dle svých možností. Vzhledem k permanentnímu nedostatku kapacit jsem bedničky dosud spíš odbýval (viz. příspěvek výše) a volil co nejprostší a nejlacinější řešení.

Jelikož jsem zatím stavěl vesměs samé malé lodičky, nebylo třeba nic bytelného, většinou jsem pouze slepil krabici na míru z papírového kartonu (vlnitá lepenka). Bezpečné uložení modelu jsem řešil pomocí polstrování z molitanu (u nejstarší Musaši dokonce pouze bublinková fólie). Dimenzováno tak, aby byl molitan lehce napružený, a tak přirozeně držel model v dané poloze, tlumil otřesy atd. Nověji jsem pro některé kity vyzkoušel krabice z extrudovaného polystyrenu (XPS). Pro plánované větší modely nyní budu muset řešit bytelnější řešení. Akutní to je pro parník, kde uvažuji zkusit dřevěnou bedničku (překližka?).

Nejde však jen o materiály, ale také o celkovou koncepci, systém otevírání apod. Dosud jsem praktikoval většinou přístup shora, což má ovšem jisté nedostatky. Dále jsem vyzkoušel otevírat boční stěnu a zvažuji otestovat princip poklopu (viz. zde prezentované řešení). Možná by se dalo vymyslet ještě něco dalšího.

Hmotnost je jistě podstatný parametr, odlehčení je vítané, ale zas nemůže jít na úkor pevnosti. Proto není ideálním řešením masivní tlustostěnná bedna, ale spíš nějaká sofistikovanější konstrukce kombinující tuhý nosný a ochranný rám s lehčími stěnami (viz. zdejší řešení). Dosud mě přepravní hmotnost vzhledem k parametrům mých loděk netrápila. Do budoucna pro něco většího bych už ale musel brát vážně. Odjakživa praktikuji vyjímatelné baterky a u větších lodí bych zřejmě využil i vyjímatelný balast a snad i zátěžové nádrže.

Ergonomie přepravy je též podstatná. Dosud jsem nosil ručně obyčejné hranaté krabice, ale není to úplně ono. Hodily by se držadla (rukojeti), jako zde. Snad i popruh pro zavěšení na rameno (ten by se užil i ke kufříku na vysílačku, aby neblokoval jednu ruku). Pro větší bedny zřejmě nejlepší vhodný vozík, jako prezentováno zde. Kromě vlastní přepravy je problém i spouštění na vodu. Již jsem viděl zajímavé řešení pomocí nosiče (trubková konstrukce do L), kterým se loď podebere, a tak bezpečně a snadno položí na hladinu i vyloví zpět.

Zajímavostí je tvar bedny, kromě klasických kvádrů jsem narazil i na složitější (zkosené v místech, kde je uvnitř pouze vzduch). Závažný fakt, že u mnoha modelů dochází v případě krabice ke značnému plýtvání prostorem. Zejména se jedná výšku, která je obvykle daná stožáry, přitom zbytek lodi je výrazně nižší. Sám jsem již začal praktikovat odnímání vyčnívajících součástí modelu (nástavec stožáru na monitoru). Ovšem ne vždy je to možné a praktické (komplikovaná takeláž apod.

Zatím bohužel nemám dostatek času na důkladné řešení bedniček pro mé lodě. Říkám si však, že až za pár let (snad) dokončím všechny současné plány, tak si dám v další výstavbě trochu pauzu. Právě pro dořešení všech restů a nedodělků, k vylepšování a zvelebování stávajících modelů, sbírání a vyhodnocování zkušeností apod. Tehdy snad náležitě dořeším i transportní a skladovací technologie. Zatím podobně jako při vlastní konstrukci modelů experimentuji, zkouším různé materiály a technologie a hledám optimální a perspektivní řešení do budoucna.

Share

Palec nahoru Palec dolu