1

Téma: Pevný spoj kovu a dřeva

Jakým lepidlem bezpečně zalepím kovovou hřídel do překližkového trupu? Nějaké epoxy ?

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

epoxyd stačí.

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

Mě se nejlépe osvědčilo lepení (kovu na dřevo nebo laminát) polyesterový tmel s vláknem .

A je To . . . .!

Share

Palec nahoru Palec dolu

4 Naposledy upravil: FSR (04-11-2019 08:08:17)

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

SH napsal:

epoxyd stačí.

Epoxidové lepidlo na kov? Takové to šedivé? Kdysi ho vyráběla Druchema Praha a měla prodejnu pod Nuselským mostem v Praze. Jednou jsem tím lepil hliníkový stojan na rybářské pruty a drželo to jako hrom. Nevím, ale jak by držel spoj kov - dřevo.  Našel jsem toto https://www.autodesignplus.cz/s-plnidle … +na+na+kov  Druchema Praha už epoxidová lepidla nevyrábí.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

Podle mě by měl epoxid vyhovovat. Tato lepidla dobře a pevně lepí dřevo i kovy (i řadu dalších materiálů, potíže mají akorát s některými plasty). Epoxidových lepidel je dnes spousta druhů. Osobně z praktických důvodů preferuji ty rychle tuhnoucí (5 min apod.), ale existují i s delší dobou vytvrzování (pokud potřeba delší doba zpracování). Většina epoxidů je čirá, ale existují i verze s plničem, ta bývají obvykle šedá (zřejmě máš na mysli?). Příklad třeba toto http://www.alteco.cz/cs/p/alteco-epoxy- … 00110.html (běžně jsem nakoupil všude možně od modelářských prodejen před drogerie po OBI apod., ten Bison v tvém odkazu je něco podobného). Epoxid s kovovým plničem není jen na kov, ale dá se s ním slepit leccos. Na rozdíl od běžných čirých epoxidů je hustší, tedy vhodný vyplnění menších spár. Hřídele do trupu jsem s ním lepil úspěšně. U malých loděk jsem klidně použil i obyčejný čirý epoxid. Také jsem použil epoxidové tmely ("epoxidová plastelína") např. http://www.alteco.cz/cs/p/alteco-epoxy- … 08109.html (ty odkazy ber jako příklad, dnes je dostupných spousta druhů epoxidů různých značek a koupit se dají všude možně).

Ještě bych se pozastavil nad aplikací. Pokud se má jednat o nějaký rychlý člun (FSR dle tvého nicku), doporučoval bych ještě prostudovat, jaké technologie se při jejich stavbě používají a jak přesně se ty hřídele u nich řeší. Osobně mám zkušenost pouze s pomalými loděmi se slabým pohonem a nižšími otáčkami. Vysokovýkonný pohon FSR (zejména spalovací) však může hřídel a trup třeba zatěžovat nezanedbatelnými vibracemi apod. a tedy pro zalepení hřídele do trupu platí nějaká pravidla co neznám apod.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

PetrP: Na nick nehleď! To mě jen tak  napadlo v rychlosti. :-) Kdysi jsem měl postaveného Delfínka podle plánku Modelář č. 297 jen na dvojku žhavíka Modela. Teď mám motor APS s vodní hlavou. Dříve jsem to měl zalepené v trupu právě tím "šedým" epoxidem a drželo to a postačovalo. Jen jsem učinil dotaz, kdyby náhodou "věda pokročila". :-) Asi to bude jediné "dřevěné" FSR v EU. Dnes už to nikdo klasické konstrukce nestaví, jedině kevlar nebo laminát. A tam podle toho co mám nakoukáno z jutub je to prostě něčím zalepené, zřejmě epoxidem.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

Jasně, ale pořád píšeš o něčem na spalovák, zřejmě tedy rychlá loď. Pokud máš z minulosti dobré zkušenosti s epoxidem, tak ho klidně opět použij (namísto tehdejšího lepidla něco podobného ze současného výběru) a mělo by to vyhovovat.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Pevný spoj kovu a dřeva

PetrP: Jo jo, spíše jen "přiměřeně" rychlá loď. :-) Je to jen na 2,5ccm, žádný motor CMB nebo Novarossi. :-) Máš pravdu, asi to znovu zalepím tím kovovým epoxidem.

Share

Palec nahoru Palec dolu