1

Téma: kolesák

Jelikož se blíží další Vyžlovka na kterou se nedostanu, tak jsem si řekl, že alespoň tady dám fotku mojeho posledního parního výtvoru. Je to zatím neodzkoušené, čekám na vhodné počasí.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/parkol.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: kolesák

Zkouška nedopadla nejlíp, vcelku to jelo dobře, rychlost plavby by se dala doladit. Problém je v neustálém naklánění. Dno je ploché, kdybych to dovážil, bylo by to asi pro pohon moc těžké. Přikládám fotku ze zkoušky.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/parkol1.jpg

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

3

Re: kolesák

Kýl by nepomohl?

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: kolesák

Kýl by možná pomohl, nechtěl bych ale, aby to nějak moc narušovalo vzhled. Ono to sice vypadá jako vzhedově volné a že jsem si to celé vymyslel, ale až tak to není úplně pravda.
Začal jsem to vzdávat ale kvůli více důvodům.
1. Špatně reaguje na kormidlo. To se dá jednoduše vyřešit. Jde to i složitě, třeba dvojitým kormidlem, zvenku táhla, vypadá to pěkně.
2. Špatná rychlost. Původní poměr 14/130 se nakonec nevešel, dal jsem 18/130. Nutně to chce dát 14 nebo 13/130. Zatím nemám řešení.
3. Stroj je moc vysoko. Nevešel se tam. Nemám řešení.
4. Strašně moc se to naklání, jel jsem jenom chvilku, bál jsem se, že se to překlopí. Za 3. se proto musí vyřešit. To znamená celé to předělat.

Těch předělávek je moc, takže to na nějakou dobu odložím nebo přejdu na elektriku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: kolesák

Po asi týdnu přemýšlení jsem se rozhodl, že se přece jenom pokusím to dát dohromady. Nejdříve jsem chtěl odzkoušet kotel a strojek, jestli mají dostatečnou sílu. Takže jsem dal všechny vnitřnosti zpátky tam, odkud jsem si je půjčil. Navíc byly po opravě bez odzkoušení. S jízdou jsem byl hodně spokojený.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/kol1.jpg


http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/kol2.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: kolesák

Pokusil jsem se o dovážení. Nechtěl jsem ale aby to narušovalo vzhled. Koupil jsem ocelový plocháč 5x20 mm dlouhý 2m. Pod trup jsem přilepil celkem 1 m toho plocháče, je to 1 kg. Vyšlo to dobře, vyvážené je to dostatečně, ověřeno ve vaně. Dodělávám kolem překližku atd. Zvětšil jsem kormidlo na dvojnásobek plochy. Původní převod zatím nechám, stroj nechám na starém místě. S budkou definitivně jezdit nemůžu, jedině udělat novou odlehčenou, asi z balzy.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/kolasak3.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: kolesák

Takže jsem to udělal podle plánu a šel zkoušet na rybník. Zkouška dopadla tak, že vlastně ani nezačala. Tím chcu říct to, že hned po zahřátí vody začal téct kotel. Ze strachu, že ho znova zničím jsem radši uhasil oheň. Z nudy jsem ho vyfotil při čekání na vychladnutí. A znova zpátky do dílny opravovat.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/kol5.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: kolesák

Musím se přiznat, že příspěvky píšu mírně se zpožděním.
Takže jsem udělal opravu kotle. Ve spoji byla malá dírka. Myslím, že jsem ji vozil už delší dobu a zrovna teď se pořádně projevila. Zároveň jsem pozměnil převodový poměr. Změna z 18/130 na 14/130, stejně by na to  později došlo. Dělalo se to špatně, ale je to tam. Snížit turbinu (dát ji níže) je dost velký problém, musel bych to hodně předělávat, zatím do toho nejdu. Takže jsem šel na rybník, jízda byla velice solidní, s rychlostí jsem spokojený na fotce to je vidět. Změna převodu  je vidět.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/kol6.jpg

Napadly mně další mírné úpravy, teď na nich dělám.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: kolesák

V minulém roce jsem tady před blížící se Vyžlovkou dal fotku kolesáku. Tak si říkám, že bych si to mohl v tomto roce zopakovat a něco zase přidat. Jestli se přijedu podívat doteďka nevím, je to pro mně přece jenom nejzajímější akce roku.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/p4011904.jpg

Je to komplet nové, odzkoušené, jede to dobře. Zatím se starou turbinou, snad bude v tomto roce nová.

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: kolesák

Takže po delší době se znova ozývám a zkusím něco málo přidat. K lodi o jeden řádek výše mám hotovou novou turbinu. Je to vlastně stará, původní. Měla nízký výkon. Po ní jsem stavěl jinou prakticky stejnou, pouze s jiným rotorem a podstatně silnější.
Teď při předělávce jsem udělal nový (širší) rotor. Pomohlo to, ale musel jsem ještě vyměnit obě ložiska (chrastily).
Tady je fotka strojku vloženého do zkušebního trupu:

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/p7092083.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: kolesák

Zkoušek jsem bohužel musel udělat více. Je to kvůli tomu, že jsem pokaždé odstraňoval nějakou chybu. Mimo běžné chyby šlo hlavně o to, že se mi rozpadaly pájené spojky přívodů páry. Nakonec jsem to vzdal a koupil palivové spojky v modelářské prodejně. Jsou vidět na fotce výše.
S jízdou jsem spokojený, přidávám fotky.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/p7092073.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/p7092075.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: kolesák

Teď tak trochu odskočím, i když se vlastně budu držet tématu s názvem „kolesák“.
Nějakou dobu jsem zvažoval stavbu Lannova kolesového parníku, ale nikdy na ni nedošlo. Úplnou náhodou jsem se dostal ke slevě papírové dvojstavebnice, z nichž jedna byla právě tento remorkér. A opravdu v solidní kvalitě, teda podle mého názoru, protože papírové stavebnice jsem nikdy nedělal. Dokud jsem si to nezkusil, považoval jsem tyto věci za snadné a jednoduché. Není to úplně pravda. Podrobně jsem si přečetl návod, naštudoval všelijaké chytrosti. Výsledek je vidět, není to ono. Byl jsem hlavně překvapený titěrností stavby. S papírem se přece jenom dělá jinak, než jsem byl do té doby zvyklý u jiných materiálů. Navíc dost nevhodné měřítko pro začátečníka, celková délka je pouhých 29 cm. Účel stavby je pro mě splněný, chtěl jsem vidět celkové proporce kolesáku pro případnou další stavbu modelu asi na elektropohon, barvy atd. Stavbu nepláhuju, stavím jiné věci.
Přidávám fotky.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pb010405.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pb010432.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: kolesák

Jo vystřihovánky, s těmi jsem si užil dost. Něco jsem slepoval už jako kluk, později jsem jednu papírovou loď udělal jako RC plovoucí a nyní se zrovna potýkám s dokončováním další. Můžu potvrdit, že to opravdu není jen tak a postavit precizní papírový model chce hodně práce a zručnosti. Všechno to piplání s vystřihováním a tvarováním dílů, boj proti nežádoucím deformacím. Aspoň že už to je rovnou barevné. Proti tomu zlaté plastikové kity, kde se "jen" slepují hotové díly. Jinak ale vystřihovánka může vděčně posloužit jako šikovná předloha pro plovoucí model, alternativa ke klasické stavbě podle plánu. Je tam prakticky vše potřebné. Tvary žeber, šablony dílů nástaveb, barevné provedení...

Jinak chci vyjádřit poklonu tvému dílu. Se zájmem sleduji tvoje pokroky na poli parních turbínek. Snad jednou něco takového také vyzkouším.

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: kolesák

Taky si myslím, že plastikový kit bude jednodušší a hlavně výsledek u začátečníka lepší. Toto chcu taky jednou zkusit.

Ale ještě k těm papírákům. Těch vystřihovánek jsem přikoupil ještě trochu, jako další jsem postavil vodárnu, selský domek, mlýn a hlavně kolesový parník Vltava.
Vltavu jsem kupoval záměrně, zajímalo mně v jaké bude verzi, jaké bude mít odstíny barev atd. Mám z dřívějška postavený funkční model Vltavy podle podle starého plánku z Modeláře. Plánek jsem koupil přibližně ve svých 12 letech, v té době jsem ji nebyl schopný postavit. Stavba je hlavně ze dřeva, má malý motorek, náhon gumovým kolečkem na setrvačník z hračky autíčka. Nemá RC. Jezdit se dá jenom na úplně klidné vodě. Papírová verze Vltavy je nefunkční, má navíc vnitřní vybavení. Uvnitř je možnost osvětlení, bohužel jsem ho neudělal. Papírová verze mi připadá věrohodnější, přesnější. S touto stavbou jsem si dal více záležet, ale i tak není bez chyb.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pb010427.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pb010404.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pb010397.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: kolesák

Takže se vracím k původnímu tématu, k loďce, příspěvek ze 16.4.2017. Loď nakonec skončila na polici s vytaženými „vnitřnostmi“. Důvod je jednoduchý. V zatáčkách je hodně nestabilní, nepomohlo ani dovažování ocelovými plocháči už během stavby. Přitom je hmotnost plocháčů kolem 1 kg. Chyba je v nákresu a ten jsem dělal já. Kolesák je podobný, ale parametry trupu jsou prostě lepší, nekymácí se tolik. Přidávám fotku ze stavby, kde jsou ty plocháče vidět.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pa161592.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: kolesák

Ještě mně připadá zajímavé přidat fotky ze stavby kormidla. I když to nebylo nutné, chtěl jsem, aby na modýlku bylo něco alespoň trochu zajímavějšího, když bude celkový dojem dost jednoduchý. Trochu více jsem si pohrál s kormidlem a udělal ho převážně z mosazi. Buhužel jsem později musel předělávat venkovní táhla kvůli nespolehlivosti původních.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pa291616.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pa281611.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/pa291618.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: kolesák

Delší dobu jsem tady nic nedal, tak to zkusím napravit. Dostavěl jsem nový vrtulový turbínový parníček. Je v něm úplně nová turbina. Kotel je předělávaný starší, přesněji je zvětšovaný. Poprvé jsem dal do turbiny 8 trysek a doteďka nevím, nakolik to byl dobrý nápad. Něco mi ale říkalo, že to musím zkusit. Trup je starší, taky předělávaný. Abych byl přesnější je prodlužovaný a olaminovaný. Jede to dobře, ale při mojí věčné nespokojenosti na tom ještě dělám.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s23.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s24.jpg

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

18

Re: kolesák

Včera jsem si všiml, že jsem tady rok nic nenapsal, tak se to teď pokusím napravit. Původní téma začíná tímto kolesákem:

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s25.jpg

a teď v něm budu pokračovat. Stabilita po úpravě byla dobrá, ale nedá se říct, že by byla výborná. Se zadní dřevěnou nástavbičkou (nazval bych raději motorový kryt) jsem nikdy nejel, přidělával bych si tím problémy.
Přidávám ještě fotku z jiného rybníku, s kolesákem se dá jezdit i v takovém nepořádku, prostě to chodí po listech a dokonce i po malých větvičkách. Ale nesmí to mít žádné kolesnice a chce to mít rozumné rozměry koles:

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s26.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: kolesák

Takže jsem přidal ještě trochu závaží pod trup v podobě kousku železné pásoviny, asi 250g. Obložil překližkou a pokusil se změnit tvar trupu na trochu stabilnější. Pak jsem to olepil skelnou tkaninou atd. „Motorový kryt“ jsem udělal celý znova z hliníku. Práce s plechem mě baví, takže jsem se na něm dost vyřádil, udělal jsem ještě plášť kotle (taky hliník a  šrouby M2).

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s27.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s28.jpg

Stabilita je hodně dobrá, v zatáčkách je úplně bez problémů. Hmotnost se zvýšila minimálně. Vypadá to dost jednoduše, ale přestavby si vzala celkem dost času. Přidávám podzimní fotku z jízdy na rybníku.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s29.jpg

Share

Palec nahoru +2 Palec dolu

20

Re: kolesák

Pěkné, fajn že jsou zas nějaké pokroky. Moc se mi líbí ta práce s plechem (kolesa, kryt strojovny). Také bych chtěl z hliníkového plechu zkusit něco postavit (alespoň nějakou nástavbu apod.). Co je zač ta síťka ve větracích otvorech zeshora toho krytu, dá se někde sehnat? Pochopil jsem správně že ten černý plášť kotle s jedním komínem se nasazuje na ten původní hranatý kotel s osmi komínky? Nemá to špatný vliv na tah? Zdá se mi správně, že ty tři rámečky na horní straně pláště jsou větrací otvory vyplněné tou síťkou? Potom by spaliny z těch mnoha komínků mohly volně odcházet tudy a ten jediný velký černý komín by byl spíš na okrasu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: kolesák

Ta síťka  je vystřihnutá z kovového kelímku na tužky, organizéru na stůl  z papírnictví nebo jak bych to nazval:

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s30.jpg

U kotle to nejdřív zbavím barvy a pak natřu nehořlavou barvou.
Plášť kotle se jenom nasazuje. Je z hliníku. Ten první (jiný kotel) jsem dělal z pozinkovaného plechu, je těžký, byla to chyba. Hliníkový váží 200g. Ten železný se nasazuje dobře, ale po jízdě se ne zrovna dobře sundává – to jsem nedomyslel. S hliníkovým to jde líp. Hliník se dá koupit jako plech na metry, ale já ho kupuju v OBI. Je to nějaký střešní díl neby jak to nazvat, vychází to cenově o hodně líp. Komín je nefunkční. Teď jsem začal z toho dělat nástavbu na jinou loď. Se vzhledem lodi jsem se nikdy moc nezabýval, v poslední době to začínám brát vážněji. Je to i tím, že původně jsem jezdil na PePo. Toto palivo určovalo vzhled kotle, komíny musely být tak akorát. S pevným lihem to je podstatně jednodušší, právě proto se chcu pokusit o kompletní nástavbu. Nejde mi ani tak moc o krásu, ale hlavně mně zajímá, jestli to bude fungovat.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s31.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: kolesák

Dík za tip, síťka se třeba někdy bude hodit. S krytem kotle už je to tedy jasnější. Nástavby snad časem také budu řešit. Také mi jde v první řadě o funkčnost a když to bude již solidně plout, může se zkusit dále zdokonalovat. Nástavby  s palubou by mimo jiné měly chránit  kotel před větrem a průvanem (viz. mé negativné zkušenosti). Samozřejmě přitom bude třeba zajistit dobrý přístup vzduchu (ventilace). Tak ať se dílo daří, rád zas uvidím výsledky pro inspiraci.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: kolesák

První zkoušku takto předělaného kolesáku jsem udělal s původním strojkem. Jelo to stejně jako předtím. Tím myslím rychlost plavby, nebylo to pomalé ani nějak nijak oslnivě rychlostní. Nějakou příďovou vlnu to dělalo, takže jsem byl spokojený.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s32.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s33.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: kolesák

Po nějaké době mně napadlo, že by nebylo špatné v tomto trupu odzkoušet i ostatní strojky. Pokud budou podmínky zkoušek stejné, budu moct porovnávat kvalitu (sílu) strojků mezi sebou. Takže pokaždé nechám stejný převod a když budu dostatečně rychlý, tak i počasí bude přibližně stejné. Nemám žádný otáčkoměr, ale velké rozdíly v jízdě budou viditelné. Mám ještě dva kompletně hotové strojky, oba jsou podstatně novější než ten původní. Hlavní viditelný rozdíl je v tom, že původní má 6 trysek a ty nové jich mají 8, ale dají se používat i jako šestitryskové. Další podstatné rozdíly jsou v průměru a šířce rotorů.
Tady jsou:

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s34.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/600/t/s35.jpg

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

25

Re: kolesák

Od jízd jsem očekával, že budou lepší, než jízda s původním nejstarším strojkem. Přece jenom jsou novější, takže by měly být logicky lepší.
Původní strojek má průměr rotoru 65 mm a a šířku 14 mm. Ten druhý (hliníkový), má průměr 50 mm a šířku 17 mm. Ten poslední má průměr 65 mm a šířku 20 mm.
Hliníkový měl horší výsledky než ten původní. Jelo to viditelně pomaleji. Problém vidím ve více věcech. Zmenšením průměru rotoru se zároveň mění i převodový poměr. Další problém je asi v ne zrovna nejlepší volbě materiálu. Velká část dílů je z hliníku a ten odebírá více tepelné energie páře. Jenomže moje moje výrobní možnosti jsou omezené, jinak jsem to stejně udělat neuměl. Další věc – zvětšená šířka rotoru si nerozumí zároveň se zmenšením průměru rotoru. Původně měl tento strojek pouze 6 trysek, pak jsem to rozšiřoval na 8. V jiném trupu s osmi tryskami jede dobře, ale mám pocit, že se přeplňuje odpadní parou – vypadá to na velké ztráty vířením. Změna převodového poměru k lehčímu by pravděpodobně věc řešila. Nezkoušel jsem to, asi by to nic převratného nepřineslo.
Poslední strojek je z velké části stejný s původním, ale je hlavně daleko širší. Navíc má zdvojený spodní výstup zkondenzované páry, toto má u většího kotle celkem podstatný význam. Jízda s tímto byla nejhorší, viditelně toto byla nesmyslná sestava. Rotor má podstatně větší hmotnost. Prozatím je použitelný pouze na 8 trysek s jiným kotlem, tam jede nejlíp ze všech.
Závěr je pro mě zhruba jasný. Každá sestava potřebuje svoje. Sem se žádný ze dvou posledních nehodí. Na tom posledním (šířka rotoru 20 mm) se pokusím udělat rotor znova, ale s nižší hmotností. Pak ho budu zkoušet v jiném trupu a s jiným kotlem, v tomto už to nemá smysl, sem se určitě nehodí.

Share

Palec nahoru Palec dolu