26

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Tak v tom případě sem se spletl.

27

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

semo:

Zřejmě to opravdu vidíš z letecké perspektivy, ale podobné dimenze u lodí platí spíš jen v případě těch hodně rychlých plujících v kluzu. U něčeho takového bych též volil "letecký" pohon, ale u běžných lodí výtlačně plujících není třeba kdovíjaký výkon. Možná to přijde překvapivé, ale třeba i u poměrně velkých maket teoreticky stačí výkon pár W, což při uvažování ztrát a rezervy dává řádově desítky W, jak uvádí SH. Již jsem v praxi viděl více lodí s nesmyslně předimenzovaným pohonem, které pluly nepřirozeně (nemaketově) rychle. Hlavní problém u lodí obvykle nebývá v nedostatku výkonu, ale v jeho zužitkování. Tedy správné sladění motoru a šroubu. Přitom pomalý motor může být leckdy paradoxně lepší, protože zvládne utočit velký (účinnější šroub), zatímco vysokootáčkový i když jinak výkonný motor často s malým šroubem jen neúčelně víří vodu a velký šroub neutáhne (spálil by se), leda po vhodném zpřevodování.

Jednu několikakilovou (60 cm) loď provozuji http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=4582 a k jejímu pohonu bohatě stačí jeden malý noname motor (podobný 400) https://www.gme.cz/elektromotorek-12v-mot3n napájený pouze 6V namísto nominálních 12V. Napřímo šroub Modela 30 mm. Ovšem to je pomalá loď na pohodové ježdění. Na plný plyn pluje trochu svižněji (patrná příďová vlna), ale motor už se přeci jen víc hřeje. Odhaduji tedy, že výše doporučené pohonné sestavy budou pro daný model více než adekvátní. Pokud by to měl být rychlý člun plující v kluzu pak ano, tvoje doporučení by zřejmě byla zcela namístě. Ale jestliže se v originále jedná o poměrně pomalou loď (viz. Dejv), byl by zřejmě nadměrně výkonný pohon pouze kontraproduktivní.

Že je pomalé ježdění nuda, také zřejmě letecký úhel pohledu. Někdo zas nemusí mít co nejvíc adrenalinu, ale spíš preferuje relax. S dětmi je to otázka, na jednu stranu se mohou brzo nudit, na druhou bych jim bez předchozího výcviku a zkušeností rychlou loď nesvěřil. To by nemuselo dobře dopadnout. Myslím že i tazatel nepožadoval žádné vysoké výkony.

P.S. Ani u letadel nemusí vždy být nezbytně nutný vysoce výkonný motor. Sám jsem třeba pár let létal se cvičným hornoplošníkem poháněným pouze zpřevodovanou 280 http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … 2007040007 I tak to byl pro začátečníka často adrenalin a rychlejší letadlo by nebylo zvladatelné, teprve po dostatečném zdokonalení pilotáže.

Share

Palec nahoru Palec dolu

28 Naposledy upravil: PetrP (01-07-2019 14:21:51)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

S těmi LiIon baterkami by mě to též zajímalo. Původně jsem byl vyučen, jak píše SH, koncové napětí při nabíjení má být 4,1V jinak jim to škodí (4,2V pouze LiPol). Nabíječku co mám doma (od kolegy postavená konstrukce "Zajíc" http://www.zajic.cz/nablion/nablion.htm ) jsem tedy nechal nastavit na nižší napětí. Ovšem v poslední době jsem setkal s údaji o nabíjení na 4,2V i u lionek. Přitom se mi nezdálo, že by šlo o nějaké speciální drahé. Viz. např. rozšířené a dobře hodnocené Sona VTC5 (údaje v datasheetu https://www.powerstream.com/p/us18650vtc5-vtc5.pdf ). Rovněž na nabíječce k čelovce (napájení dvě válcové lionky paralelně) je tuším uvedeno 4,2V. Tak vážně nevím. Třeba během doby došlo k nějakému technickému vývoji a současné lionky se uvnitř v něčem liší od těch dřívějších. Anebo je to ignorance či dokonce záměr výrobců elektroniky, pro které dlouhá životnost baterek není výhodná.

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Adrenalin jsem neměl namysli, nejradši lítám s motorovýma větroněma a to klidným způsobem. Jen pro porovnání: s výkonem srovnatelným s tou 600vkou bych možná ani nestoupal. Prostě by to ani neletělo. Tak možná proto mi to přišlo málo. Ale je fakt, že u letadel je spíš adrenalin, když je pohon poddimenzovaný :-).

Jinak, tady je pěkné diskuzní vlákno o loďce s použitím "stříďáku": Vladyka SAR a Pilot. Jsou to poměrně lehký a menší lodě a motor má taky udávanej příkon přes 200W. Sice dost velké otáčky, ale použil menší napětí. S pohonem si vůbec vyhrál. A je to loď pro děti. Takže ono to taky jde, ale je to prostě o tom, co kdo chce. Uznávám, že to s tou 600vkou taky nějak pojede a po zdejší osvětě zkusím věřit, že i hezky :-).

30

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

semo napsal:

Adrenalin jsem neměl namysli, nejradši lítám s motorovýma větroněma a to klidným způsobem. Jen pro porovnání: s výkonem srovnatelným s tou 600vkou bych možná ani nestoupal. Prostě by to ani neletělo. Tak možná proto mi to přišlo málo. Ale je fakt, že u letadel je spíš adrenalin, když je pohon poddimenzovaný :-).

Jinak, tady je pěkné diskuzní vlákno o loďce s použitím "stříďáku": Vladyka SAR a Pilot. Jsou to poměrně lehký a menší lodě a motor má taky udávanej příkon přes 200W. Sice dost velké otáčky, ale použil menší napětí. S pohonem si vůbec vyhrál. A je to loď pro děti. Takže ono to taky jde, ale je to prostě o tom, co kdo chce. Uznávám, že to s tou 600vkou taky nějak pojede a po zdejší osvětě zkusím věřit, že i hezky :-).

To mohu potvrdit, právě s tím cvičným letadlem občas nastaly krizové situace, co by se s přebytkem výkonu snadno vyřešily. Nakonec slabý pohon vedl ke ztrátě letadla. S opotřebovanou baterkou byl tah již tak slabý, že když zafoukalo, letadlo stálo na místě. Při posledním letu mi mírný vánek letadlo nenápadně odnesl až nad les, odkud se již nedokázalo proti větru probojovat zpět.

Obecně se dá usuzovat, že výkony leteckých pohonů patří do jiné dimenze. Přeci jen letadlo potřebuje spoustu energie jen na to, aby se udrželo ve vzduchu, zatímco loď plave na hladině sama (nadnášena vztlakem) a výkon potřebuje jen na to aby se pohnula z místa.

Odkaz na lodě od Vladyky zajímavý. To jsou právě "motorové čluny" dle mého chápání. Tedy lodě plující energicky a svižně, třeba ne nutně v kluzu, ale zvedající příď z vody. S takovou kategorií právě zkušenost nemám a je mi jasné, že je tam třeba výkonu o poznání víc, než u lodí, jakými se zabývám. Přeci jen je rozdíl ve výkonu/příkonu a maketové rychlosti u modelu v měřítku 1:10 a 1:100 či více. Já se právě pohybuji v těch stovkových měřítkách (menší modely velkých lodí), což je charakterem poněkud jiné (maketově obvykle několik dost malých šroubů od čehož se odvíjí použité motory a regly). Nechci tedy raději "zasvěceně" radit v oblasti, kde nejsem doma.

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

semo napsal:

Jinak, tady je pěkné diskuzní vlákno o loďce s použitím "stříďáku": Vladyka SAR a Pilot. Jsou to poměrně lehký a menší lodě a motor má taky udávanej příkon přes 200W. Sice dost velké otáčky, ale použil menší napětí. S pohonem si vůbec vyhrál. A je to loď pro děti. Takže ono to taky jde, ale je to prostě o tom, co kdo chce. Uznávám, že to s tou 600vkou taky nějak pojede a po zdejší osvětě zkusím věřit, že i hezky :-).

WSP (totéž co SAR, Pilot) má kolega. Má tam 400ku a 6tičlánek NiMh... a lítá mu to po vodě úplně stejně jako na odkazu s tou oběžkou. A bez chlazení a podobných komplikací. To jen pro info.

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Dejv napsal:
masa napsal:

Jsem tu chtel kolegovi hodit nejaky odkaz na ten regulator a celkem jsem byl prekvapen, jak u DSYSu proridla nabidka. Ty silnejsi regulatory jsem tam na webu vpodstate nenasel. Je tam ale PDF - https://www.dsys.cz/downloads/dsys_2019_01.pdf - kde se pise o MDD36, ktery by tam sel, ale na eshopu jsem ho nevidel, tak nevim, na kolik jde realne objednat.

Podle posledních informací DSYS aktualizuje nabídku regulátorů....

A už tam jsou! :-) 20A a 70A.