1

Téma: Jak vzniká parní Springer

Při procházení archivu jsem narazil na svůj rozepsaný článek, k jehož dokončení z vícero důvodů nedošlo. Jelikož jsem se k modelu po delší pauze zase vrátil, rozhodl jsem se založit toto téma, které zahájím letitým textem:

ladous napsal:

Pro svůj parní debut na Vyžlovce 2010 jsem původně  plánoval účast s paroplachetníkem Curaçao z roku 1826, na který jsem na podzim zakoupil plány, nakolik byl můj záměr vážný. Nemaje doma jinou strojovnu, než tu z parníku Jirka od Pavla Jakoubka, bál jsem se jejího nasazení a testování v takto pracném modelu. Mé plány utnula škola, kvůli které jsem se k modelům dostal jen sporadicky.

Proto jsem se, inspirován exkurzí v dílně Jiřího Voráčka, v únoru 2010 rozhodl pro stavbu něčeho méně pracného, kde bych strojovnu snadno vyzkoušel. Nakonec padla volba na osazení trupu Springera s tím, že bych z něj rád vyrobil kolesový parník. Všelijak jsem zkoušel strojovnu umístit do trupu, až mě napadla spásná myšlenka. Odříznutím desky parního stroje nebudu muset vymýšlet složité převody, když ho rovnou otočím o devadesát stupňů. Jak jsem tak řezal, tak jsem zjistil, že kotel má délku o něco menší, než je šířka trupu, díky čemuž jsem mohl i kotel otočit a zbavit se tak dalších problémů, při nichž bych musel pohonnou hřídelí nějakým složitým způsobem minout těleso kotle.

Nemusím snad psát, že celý model jsem uzpůsobil použitému kotli. Nějaké posunutí hřídele koles o pár centimetrů nepřicházelo kvůli využití těsného prostoru v trupu v úvahu. Ačkoli jsem měl v plánu vyjít z nějaké předlohy, tak se mi na trup Springera bočnokolesák nalézt nepodařilo. Přišla ke slovu vlastní fantazie, což v mém případě nedělá dobrotu. Výsledný model je strašně disproporční a nerealistický…

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

2

Re: Jak vzniká parní Springer

Původní strojovna:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnos13thouv18j21a8vt0k3.jpg

Úprava, aby se nechala vložit do Springera:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnotlbl1ep912q5a3h16h74.jpg

Největším oříškem tehdy bylo sestavit z domácích zásob převodovku (kolečka z tiskáren apod.):
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot2g4tb31jrj19h81vht5.jpg

Zkouším, jak moc dopředu vyjde hřídel s kolesy:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot17vkpkv6t8m2sd1d6.jpg

A takhle narychlo slepený a nastříkaný model vypadal na Vyžlovce 2010:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot1qlkc2c1p1ln3b103h7.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot9b15th15n71nsh1ir48.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot182tok41d9vfec1paa9.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot16rq1o061a7n1o9aujaa.jpg

Přes veškerou snahu se nepodařilo strojovnu u vody roztočit:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnotkdlt6670m1uim62b.jpg

Posléze jsem zjistil, že do ozubení zateklo lepidlo či barva... Takže jsem z Merkuru zkusil sestrojit jiné:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot120d1c1rs4u1ojnplkc.jpg

Když se ani to neosvědčilo, zakoupil jsem americký strojek a předělal kotel na plyn. Doma šlo vše dobře, avšak u vody se mi nepodařilo přinutit jet model dopředu. Odcouval jsem na Vyžlovce 2013 asi deset metrů a model odložil k ledu:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnot1oeih6v1lp816u21d6d.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/10/t/p1d7dffnotfb216o01eep15co153oe.jpg

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

3

Re: Jak vzniká parní Springer

V další fázi jsem hořák z letlampy, který zespodu válcový kotel jen lehce lízal, nahradil keramickým hořákem. Když ani to nepomohlo k dostatečnému tlaku páry po delší dobu, zespodu jsem zkusil připájet tři trubičky. Snaha skončila nezdarem, jelikož se mi cínem pájený kotel rozletoval.

Několik let jsem byl bez kotle, než se nade mnou smiloval Ivan Kräuter a vyrobil mi na míru kotel nový. Jelikož jsem se rozhodl dát strojku ze strojovny parníku Jirka ještě šanci, pořídil jsem k němu reverzní ventil a řetízkový převod. Když už se zdálo, že nikde mezi kotlem, strojem a reverzním ventilem pára neuniká, začal zlobit hořák.

Došlo to tak daleko, až nastal 1. dubna 2019 požár v podpalubí. Ačkoli byl vzápětí uhašen, nejspíš napomohl další závadě, kterou je děravý kotel.

Rád bych na letošní Vyžlovce konečně vyplul. Zda se mi to podaří, se teprve ukáže.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

4

Re: Jak vzniká parní Springer

Ještě jsem našel krátká videa z prvních roztopení s první převodovkou:


http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

5

Re: Jak vzniká parní Springer

Zajímavý počin. Tak ať se konečně podaří překonat všechny překážky a dílo po těch letech dovést úspěšně do provozu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Jak vzniká parní Springer

Oprava kotle se mi v domácích podmínkách nepovedla sad. Je velká škoda, že se závada neprojevila dříve. Stačilo by v sobotu kotel přibalit a na Lužinách předat do správných rukou.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous