1

Téma: Granit

Něco málo o předloze. Jedná se o víceúčelový  remorkér určený k zásobování a obsluze vrtných plošin, schopný záchranných operací a hašení požárů. Na vodu byl spuštěn v roce 1980 v loděnici v Szczecinie (Polsko) a v současné době patří firmě Petrobaltic. Má sesterskou loď Bazalt. Podle některých ohlasů na diskuzi Petrobalticu jsou to velmi povedené lodě s  výbornými plavebními vlastnostmi. Najít o těchto lodích něco pomocí vyhledávače je prohrabování se množstvím nerelevantních odkazů protože Granit je taky ruské reaktivní torpédo a Bazalt je zase nějaká lodní raketa.... a těch je plný net.

Model staví mladý klučina v našem kroužku, takže nečekejte špičkovou kvalitu a rychlost stavby, ale myslím si, že použitá technologie výroby pomocí pozitivního kopyta z polystyrénu (PS)by mohla někoho zaujmout.

Plány jsou z polského Modelarze.Použité měřítko je1:100 takže délka bude 64cm. Po nascanování žebrorysek a jejich zvětšení a zrcadlení, jsem musel konstatovat, že plán je poněkud nepřesný, problematickému tvaru zádě se autor raději vyhnul zcela a tak jsem musel trochu zaimprovizovat. Pro stavitele přesné makety by asi bylo vhodné trup nejdřív vymodelovat v nějakém 3-D programu.

Bazalt zde: http://www.cobra.webd.pl/jestem.html

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Granit

SH napsal:

Krok 1 – vytištěná žebra nalepím na tenkou lepenku tloušťky cca 1mm. V tomto případě je to krabice z papírů do kopírky. Vhodné jsou i zadní listy nástěnných kalendářů, krabice od pizzy apod. K lepení používám tekuté lepidlo na papír v tubě protože rychle schne a natřený papír nebobtná jak třeba u Herkulesu.
Výjimkou je žebro 13 které je z laminátové desky 0.7mm protože v tom místě se zvedá paluba a žebro bude současně i stěnou mezi nimi
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769627.jpg
Krok 2 –Vystřihnutá a obroušená smirkem žebra se nalepí na polystyrén který je tlustší než rozteč mezi žebry. K lepení PS používám lepidla na lepení PS obkladů od Ceys nebo UHU. Jejich výhodou je to,že jsou kontaktní – po nanesení se nechají zaschnout a potom po přiložení okamžitě drží. Očistit se dají jednoduše benzínem. Používám je i k lepení papírových šablon na laminátové desky.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769675.jpg
Krok 3 – odporovou pilou vyříznu jednotlivá žebra z PS podle nalepeného kartonu. Po zkušenosti dále,doporučuji řezat tak 2-3 mm od kartónu, při vedení drátu přímo po kartónu má teplý drát tendenci PS podřezávat a žebra pak vystupují...
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769709.jpg

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

3

Re: Granit

SH napsal:

Krok 4 – Seříznutí žeber s PS na přesnou tloušťku vzdáleností mezi žebry. Odporová pila naležato a struna je držena v požadované výšce špalky.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769753.jpg
Krok 5 – slepení zadní paluby z laminátové desky (LD) tl. 0.75mm Část paluby,která je ve skutečnosti pokryta deskami bude sundávací. Na desce byla kolem sundávací části slepena ještě pevná část a z pásků LD 0.5mm vytvořena dosedací plocha pro sundávací část. Současně pásek zajišťuje přeplátování spojů. Z LD byl slepen taky domeček ve kterém bude ukryt buben na zádí přes který se spouští kotvy vrtných plošin. Současně mi domeček bude držet tvar zádě při broušení. Lepeno sekunďákem, koutové spoje posíleny epoxidem s mikrobalóny a aerosilem.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769800.jpg
Krok 6 – Přední paluba z LD 0.75 a žebro 13 přilepeno k zadní palubě. Nejdřív sekunďákem a posíleno epoxidem.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769847.jpg
Krok 7 – Zkušební poskládání žeber na zadní palubu. Žebra musí být otočena tak, aby PS směřoval k užšímu konci (příď nebo záď), tedy některé žebro (to největší) bude mít PS z obou stran. Tady je to č. 9.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769891.jpg
Krok 8 – lepení žeber. Lepí se k palubě a plochou k sobě. Požitý je UHU Por.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237769939.jpg

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

4

Re: Granit

SH napsal:

Krok 9 – Přilepení přední paluby k žebru 13. Stačí natupo sekunďákem. Pevnost zajistí později lepená žebra přídě s PS a plánuji palubu po olaminování ještě zdemontovat. Protože při montáži není žádný stojan, vedení,.. tak aby paluba nebyla „do zatáčky“  pomáhám si ocelovým měřítkem. Vpředu je chyceno svorkama na osu paluby a vzadu na palubě mám taky poznačenou osu. Kýl Granita je rovný, takže sklon paluby je dán zatím volně naskládanými žebry. Dno zadní poloviny trupu už samozřejmě mám srovnáno na desce se smirkem obroušením PS až do roviny žeber.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237770005.jpg
Krok 10 – Lepení žeber přídě. Na rovné desce, sklon zajistíme podložením zádě v požadované výšce tak, aby kýl byl rovný.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237770067.jpg
Krok 11 – Vybroušení trupu do tvaru. Rovné plochy se brousí smirkem nalepeným na  hranolu, plochy zakřivené smirkem v ruce. Jde to překvapivě snadno a přesně, kartónová žebra nedopustí probroušení. Vzhledem k ceně takových žeber doporučuji co nejhustější rozteč na kterou jsou podklady. Na fotce jsou vidět místy „podřezání“ PS odporovou pilou.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237770099.jpg
Trup zespodu. Podle žebrorysek jsem měl představu zavalitého trupu o obrovském výtlaku ale zdání klame... Příď i záď jsou velmi štíhlé a mám obavu abych do lodě dostal co potřebuji.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1237770138.jpg
Krok 12 – Na přední palubu je nalepen PS a vybroušen od ruky do sklonu bortu. Na zadní palubě v rovné střední části je použita PS deska na jejíž čela je nalepen kartón s požadovaným tvarem a sklon je podle kartónu říznut odporovou pilou. Mezi žebro 13 a rovnou část je opět vlepen PS a od ruky vybroušen do přechodu, taktéž oblé části zádě jsou po nalepení broušeny „od ruky“. Aby nebyly křivé, je dobré nejdřív zbrousit šikmý sklon k bubnu podle čáry fixem a poté si na šikmině nakreslit osu oblé části a dobrousit do kulata. Na fotce jsou ty čáry trochu vidět.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238083045.jpg

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

5

Re: Granit

SH napsal:

Krok 13 – Nakašírování trupu novinami. Zředěným Herkulesem asi tak 1:1 s vodou se natírají pásky novin a po jejich navlhnutí se lepí na trup šikmo na žebra. Po vyschnutí se napnou a překryjí spoustu děr a nerovností a tím zjednoduší laminování. Je třeba postupovat souměrně po obou stranách trupu aby ten se tahem papíru při vysychání nezkroutil. Ideální je udělat v jednom zátahu celý trup. Drobné oblé díly na zádi jsou kašírovány papírovým ručníkem. Noviny jsou moc tvrdé.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238083080.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238083117.jpg

SH napsal:

Na všechny otázky je jedna odpověď  - kroužek v DDM...
- a) toho bílého PS mám zásobu a dá se sehmat zadarmo jako odpad při zateplování a pod. b) mě to nějak ani nenapadlo... smile
- těch 64cm pro 1:100 bude tak na spodní hranici použitelnosti. 120cm je pro mě neakceptovatelné z důvodů dopravy na soutěže. Do jednoho auta potřebuju naskládat 8-10 modelů, 4 lidi (řidič + 3 děcka), výbavu a jídlo na 2 dny a modelářský materiál...  Granit bude pěkný i v 1:75 pokud bude nějaké příště.

SH napsal:

Černé pondělí v Třinecké loděnici...  aneb někdy je lepší nic nedělat...
Krok 14 –O broušení kašírovaného trupu do hladka. A taky bylo v tomto okamžiku třeba papír v místě styku s laminátem  zadní paluby a žebra 13 probrousit až na laminát aby došlo ke spojení paluby a trupu. V tomto okamžiku se ale objevil velký problém – když noviny schly a smršťovaly se, tak prohnuly trup. Po prvotním šoku jsem nepřemýšlel a strhal papír s tím, že trup potáhnu lepící páskou jak popisuje PeterP při stavbě Danube. Po pozdějším přemýšlení o problému (a problémech s páskou) jsem došel k závěru, že nejspíš za to může má chyba,že trup nebyl při vysychání položený rovnou palubou na desce a zatížen. A taky moje zbrklost, protože po navlhčení novin se trup téměř vyrovnal a tak by asi stačilo ho na tu desku dát dodatečně a nechat znovu vyschnout. No,chybami se člověk učí,a za chyby spáchané v kriminále bručí.... Předchozí trup stavěný touto metodou byl obdélníkového průřezu a 3/4 délky bylo z jednoho kusu PS takže se tah papíru tak neprojevil. Tady asi díky množství žeber se měl kde trup stlačit.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238625987.jpg
Krok 15 - Mezitím, kdy jsem přemýšlel co s trupem, klučina frézoval odvodňovací otvory do falšbortu. Bohužel frézka z rychlořezné oceli a laminát se nemají moc rádi a tak otvory byly chlupaté a bylo je třeba začistit. Na laminát jsou dobré nástroje ze slinutých karbidů. A na ruční broušení se vyplatí pořídit si pilníky s diamantovým prachem. V současné době už nejsou drahé a na laminátu se netupí. Klasický černý jehlový pilník je po chvilce tupý.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238626035.jpg
Krok 16 – Trup kde jsem strhal papír je potažen lepící páskou. Bohužel i zde jsem dospěl k nepříjemnému zjištění, že páska na konkávní  tvar trupu je naprosto nevhodná. Na PS nedrží, nejde natáhnout, dělá varhánky a bubliny. Na konkávní trupy jako je třeba Danube, Watergeus,.. je asi dobrá, tam jde natáhnout a pružností okopíruje tvar, ale tady nee.. ;-(  O tvarování oblin na zádi ani nemluvě.
Po nalepení pásky jsem ji balsořezem oříznul podél paluby a žebra č.13, kde byly velké bubliny tam ji naříznul aby se odstranilo pnutí a alespoň nějak držela na PS.
Pásky falšbortů jsem z vnitřní strany naseparoval aby případně zateklá pryskyřice šla dobře odstranit tak, že jsem z vnější strany na ně nalepil pásku a z vnitřní natřel separátorem. Používám nějaký tekutý vosk, který je rozpuštěný v benzínu. Označení nevím ale dalo by se zjistit. Po jeho zaschnutí se odstraní páska a celá plocha přebrousí smirkem aby na desku chytnul laminát.
Falšbort na přední palubě je potažen taky páskou aby vznikla hladká plocha a ušetřilo se nepříjemné tmelení a broušení na špatně přístupném místě, a papír na úrovni přední paluby je taky naseparován aby paluba na rozdíl od zadní nechytla k trupu a dala se vytáhnout. Zalepí se později až bude dokončen prostor kolem hlavního navijáku.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238626076.jpg
Krok 17 - Nalepené falšborty. Přes palubu je napnuta páska aby kompenzovala prohnutí trupu.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238626117.jpg

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

6

Re: Granit

SH napsal:

Krok 18 - Olaminování trupu. Z této části nejsou bohužel žádné fotky,protože obě ruce jsem měl v rukavicích a od pryskyřice, ta ochotně tuhla, tkanina se kroutila, vlákna z ní se motala,....a čas utíkal. Prostě nebyla chuť cokoliv fotit. A taky fotka o laminování moc neřekne, chtělo by to video.. 
Zatím je položena jedna vrstva tkaniny cca 80-100g/m2, nevím je to z koupeného pytle zbytků a bez popisu, vlákna jsou v tomto případě rovnoběžně s osou lodi (střed trupu má dostatečně velké poloměry ohybu a tam, kde je třeba hodně ohýbat – na přídi, jsou už hrany stočené šikmo k vláknům). Laminát je přetažen i přes falšborty zadní paluby, předpokládá se, že odtokové díry se vyříznou podle děr v pásku. Do rýhy mezi palubou a PS se natlačila pryskyřice s mikrobalóny (aby nebyla tak těžká) a aerosilem (aby nestékala) proto, aby byla větší styčná plocha a tedy větší pevnost spoje mezi palubou a trupem.  Jak je tvar lodi komplikovaný, tak se příď laminovala překvapivě velmi dobře, stačilo jedno nastřižení a založení tkaniny na přídi i falšbortu. Zato záď byla trestem za všechny mé modelářské hříchy... Kulaté na všechny strany...
Na fotce už odpočívá trup na skříni. Je na desce zatížený aby se odstranilo zbytkové prohnutí po patálii s papírem. Druhou vrstvu dám příště a o třetí zatím zvažuji, jestli ji dám také zvenku nebo po vydlabání PS zevnitř.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1238626162.jpg
Začlo jaro a mladého přešel elán tak toho dnes moc nebude.

Krok 19 - Zatížením trupu se podařilo palubu vyrovnat, zatím to vypadá OK, uvidíme až se sundají PS z paluby začistí okraje atd. Ale aby toho štěstí nebylo zas tak moc, tak se projevily propady PS mezi žebry. Řezání PS odporovou pilou přesně kolem žeber ten PS trochu podřízne. Chtělo by to nějaký fígl jak řezat tak 2-3mm kolem žeber. Na fotce je hrubě vytmelená první vrstva laminátu pro vyplnění propadlin. Uvažoval jsem, kdy je tmelit, jestli teď nebo až na hotový laminát, ale rozhodnul jsem se pro teď. V podstatě vznikne sendvič kdy tmel bude mezi nosnými vrstvami laminátu a mělo by to být pevnější než několik tkanin na sebe a teprve pak tmel. No uvidíme.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1239276583.jpg
Druhým problémkem je odchlípnutí laminátu na zakulacení bortu na zádi. Ale to zas tak nevadí, stejně jsem počítal s tím, že se to nepovede a bude se to muset udělat samostatně jemnou tkaninou.

Krok 20 – Druhá vrstva laminátu. Z tohoto nemám žádné fotky protože jsem si zapomněl vzít foťák.
Po vybroušení tmelu je zvenku položena jedna vrstva tkaniny kepr asi 80-100g/m2, vlákna šikmo na podélnou osu lodě. Při tomto střihu (45°) se tkanina snadno vytvarovala podle trupu, nebyl problém přeložit příď, záď. Problém je položit tak střiženou tkaninu na loď – natahuje se, chová se jak guma. V tomto případě je vhodné přizvat na pomoc 1 až 2 páry pomocných rukou.  Anebo po okraji tkaninu přelepit páskou která po položení před přilaminováním sundá.

Krok 21 – Odstranění papírových žeber, PS a přední paluby.
Po odstranění PS je jasné, že dvě vrstvy tkaniny jsou málo. Torzně je trup tuhý dostatečně ale stěny jsou promáčknout docela snadno. Proto  se odstranila separační lepící páska z laminátu, přebrousil se celý trup zevnitř a očistil se laminát zadní paluby zespodu od lepidla na PS a trup se zevnitř vylaminoval dvěma vrstvama hrubé tkaniny která byla střihnuta tak, aby končila pod úrovní palub. Na přídi aby neztlustila falšbort a nebyl problém s opětovným vložením paluby, na zádi by byl problém s ohybem mezi bokem trupu a palubou.  Ten spoj (trup-paluba) byl zpevněn páskem tenčí tkaniny s vlákny opět 45°na osu spoje. Na fotce je stav po dokončení laminování:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1240694103.jpg
Na přídi je vidět zelenou pásku chránící falšbort před polepením laminovací pryskyřicí.

Krok 22 – Obliny na zádi
Protože pokusy olaminovat obliny na zádi současně s laminováním trupu ztroskotaly jednak na tom, že se tkanina odchlipovala a jednak byl problém s jejím přesným zastřižením – laminát končí kolmo k palubě, byly laminovány samostatně. Nejdřív se odstřihnula odstávající tkanina trupu, přebrousil se laminát tak aby plynule přecházel na PS jádro, laminátová deska paluby byla zdrsněna a PS jádra v místě kde se bude laminát stýkat s palubou byl podbroušen. Paluba v okolí byla opět naseparována pro snažší čištění od zbytků laminátu. Z 80g kepru jsem vystřihl kousky a nasucho je vytvaroval tak aby končily přesně kolmo na palubě. Do podbroušení PS v místě styku s palubou byla nanesena pryskyřice a aerosilem a PS jádro přelaminováno každé dvěma vrstvama.   
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1240694143.jpg
Zakončení směrem k přídi bude zaříznuto do roviny a vlepena destička laminátu 0.5mm.

Teď nějakou dobu zde asi nepřibude nicnového, protože nastoupí všemi milovaná fáze tmelení a broušení...:)

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

7

Re: Granit

SH napsal:

Tak se po delší době hlásím znovu.
Takto vypadá trup po vytmelení a vybroušení
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1265288294.jpg
Jako tmel je použit dvousložkový polyesterový tmel, poté stříknuto jednosložkovým plničem Body, a pak vždy stříknout šedou barvou, vytmelit díry nebo stříknout stříkacím tmelem (nitrocelulózový jednosložkový), vybrousit pod vodou a opět stříknout... Poslední vrstva opět plnič pro základ a vyplnění rýh po smirku. Barvu používám proto, že na šedé je dobře vidět díry a taky je tvrdší než plnič nebo stříkací tmel takže se tak snadno neprobrousí. Je vhodné si namíchat jiný odstín té barvy než má tmel/plnič, je pak vidět kde je už probroušený a kde ne.
Na zádi je vidět bebí, jak asi trup spadnul zedníkům když v dílně spravovali stropy (padala omítka).
Na bortech jsou už opraveny otvory které byly překryty při laminování trupu.

SH napsal:

Vytvarován falšbort na přídi, vyříznuty průvlaky pro lana. Chybí ještě vyřezat otvory pro odtok vody.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1265288336.jpg
Délku bortu jsem musel odhadovat podle fotek, protože jeho zakreslení podle půdorysu a bokorysu se nějak neshoduje.... Půdorys je blbě....

SH napsal:

Byly taky dokončeny obliny na zádi díky fotkám pana Syrovátka. Podle plánu se to nedá odvodit...
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1265288377.jpg
Laminát s PS jádrem byl zarovnán frézkou do roviny a zepředu byly přilepeny pomocí směsi mikrobalónů s epoxidem laminátové destičky. Po zatuhnutí byly díry dotmeleny opět MB s epoxidem a následně obroušeny.

Pod oválnými otvory v bortu je vidět trhlina, je to tím, že deska bortu při lepení na PS jádro (krok 17) nebyla přesně usazena k palubě - je tam tak 1mm mezera, a bort byl držen pouze vrstvou tkaniny. A ta byla asi taky při tmelení a broušení probroušena, trochu taky nešetrné zacházení...  Trhlinu jsem proškrábnul a zalil pryskyřicí a taky jsem zalil mezeru mezi palubou a bortem. Snad to bude dobré.

SH napsal:

Trochu něčeho jiného než jen trup:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1265288414.jpg
Zleva:
- model Kortovy dýzy vysoustružený z Furtopuru - polyuretanové pryskyřice, chci udělat formu z Lukoprénu a dýzy odlít z epoxidu s vloženým vláknem
- přední víko, tělo a zadní víko (bráno od přídě) příčného pohonu. Ložiska jsou z teflonu, zadní víko půjde odšroubovat a je těsněno o-kroužkem. Osa bude vodorovná, pohon samostatně upevněnou 400kou přes spojku. Je to proto, aby se k pohonu dalo dostat a rozebrat i po zalepení přední paluby.
- dole je zkouška odlití půlkulatých výztuh na trupu. Jako forma posloužila plastová lišta pro uchycení skla v starých panelákových dveřích. Je tam půlkulatá drážka patřičného rozměru, stačilo naseparovat, vložit skleněné vlákno z rohoža a zalít epoxidem...

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

8

Re: Granit

SH napsal:

Krok 27 – Hřídele a kozlíky jsou na Granitovi poměrně komplikované – kozlík, ostruha a boční výztuha a celé to drží dýzu a ještě je tam ložisko kormidla.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1274823137.jpg
A aby to nebylo tak jednoduché, tak pro velký úspěch jsem to dělal dvakrát...:( viz dále.
Aby to všechno šlo rozumně spájet, tak postup byl asi takový: Nejdřív jsem si vyrobil pouzdra hřídelí z mosazné trubky 6/5, do obou konců zatloukl 6mm mosaznou kulatinu staženou na 5.2mm a v soustruhu následně vyvrtal a vystružil díru 4mm pro hřídel. Taky jsem vysoustružil mosazné ložiska pro kormidla a podélně na nich vyfrézoval dvě drážky do kterých jsem chtěl zapájet vaz. Ten, kozlík, ostruhu a boční výztuhu jsem dělal z 1mm bronzového plechu.Aspoň tehdy jsem si myslel,že je to bronz. Bylo to dostatečně pevné a tvrdé.Aby to šlo rozumně spájet, tak kozlík vaz a ostruhu jsem dělal v jednom kuse – dva dostatečně velké kusy plechu na sebe, na horní se přilepila papírová kopie plánu a na frézce jsem vyfrézoval požadované tvary s tím, že ostruha a vaz a oba díly vazu zůstaly spojeny krátkými můstky a zbytkem materiálu. V podstatě jsem frézou objel obrys a zbytek materiálu zůstal jako spoj těch tří dílů. Na fotce je vidět ten zbytek co později po spájení se odřezal a spojka obou dílů vazu (přes ložisko kormidla) je na fotce ještě neoddělena. Bohužel fotku polotovaru jsem neudělal. Pak jsem cínem zapájel pouzdro hřídele do mezery mezi kozlík a ostruhu, připájel boční výztuhu, odstranil plech mezi ostruhou a vazem, do mezery mezi oběma díly vazu vložil ložisko kormidla a zapájel ho a.....
... a zjistil, že pájení cínem je nedostatečné a Původně jsem to chtěl spájet natvrdo, ale mezitím jsem pájel natvrdo jiné kozlíky z toho materiálu a zjistil, že  ten „bronz“ je nějaká slitina mědi asi tvářením vytvrzená, protože v původní podobě je tvrdá jak kámen ale stačí ji zahřát hořákem při pájení a po ochladnutí se z ní stane bláto pevnosti asi tak hliníku...a tak že to spájím jen cínem. To se taky neosvědčilo protože se to pořád rozpadalo,bylo to třeba opravovat atd. Prostě cín,i klempířský, neměl dostatečnou pevnost Takže všechno znova a tentokráte z 1.5mm poctivého mosazného plechu a zapájet stříbrnou pájkou. Na fotce je stav po spájení před opracováním.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

9

Re: Granit

SH napsal:

Krok 28 – Tak vypadá Granit s položenou nástavbou a všemi otvory ve falšbortu.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1274823189.jpg

SH napsal:

Krok 29 - Montáž pouzder hřídelí do trupu.
Nakreslit dvě osy hřídelí tužkou na trup, z plánu přenést polohu os kormidel, průchod pouzdra trupem, vyfrézovat otvory... jednoduché, že? Dopadlo to takto:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1292453158.jpg
Otvor vlevo je viditelně větší protože po nakreslení a přiložení hřídele z boku trupu se mi zdálo, že je to rozkreslené blbě (asi křivý trup,že....) a tak jsem to „zkorigoval“. Po vyříznutí a vložení hřídelí už na místo do trupu jsem zjistil, že je to totálně blbě (motory by byly asi na palubě) a tak jsem přibrušoval až jsem se dostal na původně označené místo. Poučení – oko klame...

SH napsal:

Krok 30 - Pouzdra přichycená do trupu sekunďákem a díry zalepené isolepou. Připraveno na zalití pryskyřicí.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1292453203.jpg

SH napsal:

Krok 31 - Pouzdra jsou zalitá epoxidem (Letoxit) s mikrobalóny a aerosilem. Tuto směs používám často na vyplnění děr v laminátu kde je požadována nějaká pevnost. Mikrobalóny vylehčí pryskyřici (nabude na objemu) a zajistí hladký povrch, trocha aerosilu zase zabrání stékání. Nakonec jsou díry překryty kouskem skelné tkaniny.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1292453250.jpg
Dřevěná lišta s otvory navlečená na hřídele pomáhá udržet rovnoběžnost a stejný sklon hřídelí při lepení.

SH napsal:

Krok 32 - Pouzdra po zalití.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/100_1292453299.jpg
Pryskyřice trochu zatekla i tam, kam neměla, ale není to nic, s čím by si bruska neporadila. Kotouč na hřídeli je přípravek pro usazení Kortových dýz.

Takto tedy Granit vypadal k 15. 12. 2010. Opětovné vložení mojí maličkostí proběhlo kvůli obnově obrázků.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

10

Re: Granit

Děkuji Ladousovi za opravení vlákna a obrázků.

Bohužel klučina stratil o modelařinu zájem a přestal chodit do kroužku, takže Granit odpočívá na polici a asi odpočívat ještě dlouho bude.

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Granit

Granit se pomalu zase vrací k životu. Začal ho dodělávat jiný klučina. No uvidíme jak to dopadne.

Po odstranění nánosů prachu jsme srovnali přibroušením příď (co se kdysi zdálo rovné teď vypadalo křivé.. jak to?), srovnali otvory v falšbortu a vytvořili kapsu na kotvy z laminátových desek.
Pak jsme začali lepit výztuhy trupu. Po přenesení polohy jednotlivých výztuh z plánu na trup (opět se ukázalo, jak je plán nepřesný a křivý, takže některé rozměry byly upraveny tak "aby to vyšlo a vypadalo". Příště by chtělo trup nejdřív vymodelovat v FreeShipu aby člověk nebyl překvapen při stavbě. ) byly frézkou v místě lepení probroušena vrstva tmelu až na laminát aby nedošlo někdy v budoucnu k odtržení výztuh i s tmelem.  Jsou lepeny epoxydem s mikrobalóny (aby nestékal) a jde to pomalu...

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Granit

a ještě obrázek http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p18comcoa56go1ilrk26pc1o7v1.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Granit

souběžně s lepením výztuh jsme zabudovali příčný pohon. Tady je jeho ustavení a přilepení sekunďákem před zalitím. http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p18comevnafkcedi1tch7mer2d1.jpg kvůli úzké přídi a jeho rozměrům je posunut asi o 5mm směrem k zádi proti plánu.
Následovalo sundání čela, vyvrtání a zabroušení otvorů podle díry v PP. Skrz celý kanál PP se vložila plastová fólie stočená do trubičky a po uvolnění se pružností rozepnula na rozměr kanálu a zacpala mezery mezi tělem PP a trupem. Místo čela se přišroubovala deska plastu aby bylo možno zalít celý PP.
Fotku po zalití nemám, protože epoxyd zatekl pod deku přimo do PP z šoku jsem zapoměl fotit. Naštěstí čelní a těsnící plochy byly naseparovány a tak odfrézování zateklého epoxidu nebylo tak složité jak na první pohled vypadalo...

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Granit

Nějak jsem přestal fotit, protože bylo jen tmelení, broušení, tmelení... Kolem těch půlkulatých výztuh trupu si klučina užil své... tak jen pár fotek co se povedlo.
Zalepený příčný pohon:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmedhq10k92ht1lev13kh19uk2.jpg
Příprava před zalepením přední paluby. Na palubě je už zalepen rámeček, na který se nasazuje nástavba. Ten byl slepen podle už připravené nástavby.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lm513f1df22mh1ci3r2c1kk81.jpg
Pak dlouho nic (ve fotkách) a nástřik paluby a pásu na čáře ponoru:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmicc5voqm1u16lp1nehmqf3.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Granit

V květnu 2018 nastal ten den "D"....
Příprava na křest nové lodi, křest a první položení na vodu
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmmf3isurb6jmji1g6ut751.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmmuqo13mt16uv605sid16nj2.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmnflam9t3os1sfp2h6110d3.jpg
první plavba
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmp5qe1lci1u7su8gipn16mh4.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmpfesgvp19utb1s18vh1khb5.jpg
dokonce se objevil hned první kapitán
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmpulj125s15lj3ubs191hn46.jpg

a na vodě to bude po dokončení krasavec
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmqdkjduj7a11amg1fe0cog7.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/100/t/p1d1lmqkur1a6etgm136vp15nu18.jpg

Plavební vlastnosti jsou podle majitele dobré. Při jízdě vpřed je i přes malá kormidla přiměřeně obratný. Při couvání je jejich vliv velmi malý, ale co nezvládnou kormidla, to se dožene příčným pohonem.
Ten je účinný "tak akorát"... Vliv je patrný, příď stáčí v reálných proporcích. Není to žádné šudlátko, ale ani něco, co by dělalo do boku vlny jak za zádí a loď se točila jak vrtule...
Jediný problém je, že někde teče. Asi jak se kvůli místu musel zužovat tak se zúžil až moc a O-kroužek už netěsní. Anebo při montáži došlo k jeho skřípnutí. Snad to nějak opravíme, v nejhorším to vyřeší silikon.
Zatím spokojenost a stavba pokračuje.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

16

Re: Granit

U většiny lodí se stává, že pokud už se jednou dostanou na vodu, moc se na nich už nedodělá. To naštěstí není tento případ.
Stavba pokračuje dál.
Na ložnou plochu, která se doteď skládala jen z laminátového obdélníku vyříznutého z paluby jsme nalepili kousky nějakého dřeva, co je prý voděodolné, že se z toho dělá podlaha u venkovních bazénu. Z jedné takové ,,parkety" se postupně nařezali kusy asi o velikosti zápalky. Ty se pak po řadách nalepily na palubu. Následné se na CNCčku vyfrézovaly drážky do kterých se potom vlepí malé mosazné pásky.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/dsc_0435_1.jpg
Foto paluby, ještě před katastrofou...

Jak to už u dřeva bývá, s vlhkostí pracuje, a je mu jedno, že by nemělo. Celá paluba se zkroutila a bylo nutné dodělat rámeček, který by ji zpátky narovnal.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/dsc_0423.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/dsc_0436.jpg

Možná bude ještě nutné frézkou poupravit některá žebra rámečku, aby se mohly páky kormidel volně pohybovat, pod palubou tam opravdu není moc místa.

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Granit

Pokračuje se i výrobou nejrůznějších doplňků, a že jich je.

Ochrana proti tomu, aby lano sjelo a poškodilo bort lodi, nebo pracovně ,,zábradlíčka", je vyrobená z nařezaných mosazných H profilů. Na fréze se s pomocí přípravku nejprve navrtaly. Přípravek byl nutný, kvůli velkému počtu opakování. Následně se v dalším přípravku nařízl jeden roh, a ten se pak přihnul do požadovaného konečného tvaru. Všechny sloupky se pak navlékly na mosaznou kulatinu. Ob jeden sloupek se dolů připájel 1mm silný drátek, aby bylo možné celou konstrukci ukotvit do paluby. Na vrch se pak ještě připájela další kulatina a dopájel se zbytek. Vsunuté kulatiny jsou pouze zakápnuté sekunďákem.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20170130_175944.jpg
zábradlíčka před lakováním
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20170130_180005.jpg
detail konstrukce
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180430_180428.jpg
test ,,nasucho" zatím bez lepení

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Granit

Mezi další doplňky patří průvlaky pro lano z hlavního navijáku. Ten co je v oblasti ložné plochy je velmi důležitý, protože se za něj zvedá celá paluba.
Vyrobený z pocínovaného plechu, na něj připájená mosazná trubka, kterou jsme před tím rozšířili na koncích. Do těla průvlaku jsme zapájeli šroub. Dá se proto pevně připojit k dolní palubě.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180430_180442.jpg
díl ještě před lakováním

Vedení lana na naviják, nebo jak jinak tenhle díl nazvat, je dokonce funkční, asi tomu tak nebude po nalakování, ale zatím se pohybuje ta část, která by se v reálu pohybovala. Celé z mosazi, spájené, nebo lepené sekunďákem.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/dsc_0532.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/dsc_0533_1.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Granit

Ještě pár fotek ze zakrytování příčného pohonu.
Svislé části mřížky jsou z 1mm drátu, vodorovné z 0,5mm. Spájeno a poté přichyceno sekunďákem na místo. Pak definitivně přilepeno epoxidem.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180409_170854.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180409_170912.jpg
zapasovaná mřížka
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180423_154009.jpg
stav po nalakování

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Granit

Další detail, který stál hodně za to, jsou výztuhy bortu, trojúhelníčky plechu s největším rozměrem nepřesahující 10mm.
Nastříhali jsme je z pásku, pak ohnuli v malém svěráku, a poté vlepili na své místo.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20170529_180402.jpg
výztuhy na dolní palubě už v základní barvě, je jich opravdu hodně

Další sranda přišla při lakovaní, výztuhy jsou jiné barvy než paluba, naštěstí se vše povedlo namaskovat. Dokonce se povedl i mírný přesah zelené která je i z části na výztuze, díky šířky maskovací pásky předpokládám.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151418/t/img_20180305_174245.jpg
namaskovaná dolní paluba

Share

Palec nahoru +2 Palec dolu

21

Re: Granit

Vítám zde stavitele a děkuji mu za doplnění vlákna...     asi už nevydržel čekat, kdy dodané fotky dám sem... wink

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Granit

Fajn, že loď není zapomenuta, ale dál se na ní pracuje. Názorné detailní foto, víc takových reportáží.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Granit

Skvělá zpráva, že stavba pokračuje, tím spíš, že je stavitel ve stejné fázi jako já s Honesty. Budu držet palce!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72)
Přestavba: Neptun (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu