1

Téma: Nejasnosti ohladom tvorenia formy

Ahoj, chystám sa urobiť formu z plastového (ABS) "kopyta", dalo by sa povedať źe niečo podobné ako toto(teda ale nebude to lietadlo):
https://www.rcgroups.com/forums/showthr … arbon-F-16

Nikdy som nelaminoval a mám z toho guláš tak by som sa chcel spýtať miestnych odborníkov či chápem veci správne.
Chápem to tak že:
1. Urobím si z dreva dajakú rovnú plochu kde poloźím kopyto.
2. Naseparujem kopyto a drevenú dosku separátorom(BLUE WAX HL603), urobím viacej vrstiev.
3. Počkám 1-2 hodiny a poriadne vyleštím.
4. Zriedim formovací gelcoat (asi F 200???) s tužidlom F 250.
5. Nanesiem gelcoat a počkám kým ztvrdne.
6. Priloźim ako prvú vrstvu vlies(netreba, ale dobre kopíruje tvar), štetec namoćím do
    živice(letoxit pr102 + tvrdidlo em420) a ďubem do vliesu.
7. Nechám vytvrdnúť a prebrúsim.
8. Postup opakujem ale teraz používam sklennú rohoź, na koniec  použijem sklennú tkaninu(kepr?).
9. Počkám (dlho) a pokúsim sa vybrať formu z kopyta.
10. Forma je hotová.

Laminovanie do formy:
1. Naseparovať
- mal by som znova naniešť ten blue wax, alebo stačí blue wax ktorý bol použitý
   na odseparovanie kopyta?
2. Gelcoat???
- Nevadí keď nepoužijem gelcoat a začnem rovno nanášať živicu?
3. Nanesiem živicu.
4. Priložím sklenné vlákna. Ďubem suchým štetcom.
5. Priložím druhú vrtsvu, ďubem suchým štetcom, vlákna by si mali zobrať prebytočnú živicu s predchádzajucej vrstvy.
   Ak nie, živicu nanesiem štetcom na suché miesto.
6. Počkám dlho pri izbovej teplote a pokúsim sa vybrať výrobok z formy.
7. Hotovo.

Rozumiem všetkému správne, fungovalo by to? Stačí na separovanie iba blue wax? Netreba nejakú inú gebuzinu kúpiť ešte?

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Nejasnosti ohladom tvorenia formy

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=2528

Share

Palec nahoru Palec dolu

3 Naposledy upravil: ladous (20-06-2018 19:09:04)

Re: Nejasnosti ohladom tvorenia formy

Ahoj, teoreticky by popsaný postup mohl vyjít, je tu ale několik otázek k dopřesnění.
Hodně bude záležet na tvaru modelu, od něho se bude odvíjet "ochota" k vyloupnutí z formy, takže úkosy, radiusy, tvarová složitost... Chtělo by to ten model vidět. Podle toho jak popisuješ postup, má model jednu rovinu, kterou přilehne k desce celým obvodem. Pokud ne, je potřeba další krok, kterým může být i vícedílná forma Také není jasné, jestli bude záležet na požadované pevnosti a váze výrobku - výhodou negativní formy je možnost využít podtlak a tím docílit co nejlepšího prosycení tkaniny a odsátí přebytečné pryskyřice.
K separaci - dávám přednost použití dvou různých separátorů současně, a to vosk + stříkané PVA. Pokud budeš mít formu, tak je potřeba ji znovu naseparovat minimálně voskem - zbytkový nemusí zůstat všude!
Gelcoat jako první vrstva do formy není potřeba, používá se jako barevná vrstva.
Tkaninu je dobré si předem nastříhat např. podle papírové šablony.
Pro dosažení maximální pevnosti se výrobek temperuje - to by mělo být stanovené u pryskyřice, kde bude i doba zpracovatelnosti a vytvrzení při dané teplotě a použitém tvrdidle.
U výroby formy také bude hrát roli, kolik otisků z ní chceš udělat, na pár kousků snese jednodušší konstrukci, jak na sériovku stovky kusů. Tam by pak bylo vhodné uvažovat o vyztužení hran apod.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4 Naposledy upravil: ladous (20-06-2018 19:10:04)

Re: Nejasnosti ohladom tvorenia formy

Nejsem si jistý tím ABS kopytem. Jelikož se pryskyřice při reakci sama zahřívá a navíc je v teple, mám dojem, že se kopyto, pokud není vyztuženo, zkroutí. Odkaz na Petra Mikulku, kde má kopyto je masivní.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Nejasnosti ohladom tvorenia formy

Ďakujem za odpovede, snaźím sa urobiť (veľmi lahkú) myšku na pc(zatial túto https://interlink-static0.tsbohemia.cz/ … 8532.jpg). Zistil som, že myška nieje v "polke" rovná, ale zaoblená. Takže zatial sa pokúsim neurobiť formu, ale proste ako formu použijem kopyto. Potom budem múdrejší.

Share

Palec nahoru Palec dolu