1

Téma: HMS Royal Oak

Po Wien a Arizoně se jedná o mou „kapesní bitevní loď“ číslo tři. Postavena jako adaptace plastikové stavebnice na RC plovoucí model.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: HMS Royal Oak

Něco o předloze:

Bitevní lodi třídy Royal Sovereign patří mezi méně známá historická válečná plavidla. Přitom představovaly vyvrcholení klasické britské prvoválečné konstrukční školy. Na rozdíl od předcházející třídy Queen Elisabeth se však jejich rychlost nevymykala standardu doby vzniku. Kvůli tomuto handicapu byly lodě méně perspektivní a nedosáhly proslulosti svých předchůdkyň. Během 1.sv.v. se pouze Royal Oak a Revenge stihly zúčastnit bitvy u Jutska. V meziválečném období lodě neprodělaly žádnou zásadní modernizaci a během 2.sv.v. se uplatnily pouze v druholiniové službě. Royal Oak byla potopena hned na počátku války německou ponorkou U-47 přímo na základně Scapa Flow (její vrak tam dodnes leží). Ostatní lodě byly vyřazeny a rozebrány krátce po válce. Technické parametry byly následující. Délka 189,3 m, šířka 30,9 m, ponor 9,4 m, standardní výtlak 27 970 t, plný výtlak 31 160 t. Čtyři lodní šrouby, rychlost 22 uzlů. Hlavní výzbroj představovalo 8 děl ráže 381 mm ve čtyřech dvouhlavňových věžích, pomocná výzbroj se skládala ze 14 (později 12) děl ráže 152 mm a několika protiletadlových děl (původně 76 mm, později 102 mm, během 2.sv.v . též lehká PL výzbroj).

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: HMS Royal Oak

Idea modelu:

Stavebnici jsem zakoupil před 10 lety, v době kdy jsem se vracel k myšlence na realizaci mini lodě a zpočátku byl lenivý sestavovat papírovou Arizonu. Plastikový model nabízel efektivnější cestu (již dříve otestováno na Musaši). Nicméně při průzkumu kitů dostupných na trhu jsem neobjevil nic, co by přesně splnilo moje požadavky.

Potřeboval jsem se pokud možno co nejlépe strefit do proporcí Arizony, která mi pro daný záměr přišla optimální, jenže najít vhodnou loď (nejlépe bitevní kvůli zavalitějšímu trupu, který by pojmul plánované vybavení) v měřítku kolem 1:400 - 1:450 se ukázalo jako obtížnější, než jsem čekal (většina plastikových stavebnic válečných lodí se vyrábí v měřítkách 1:350 a 1:700, něco z toho je navíc pouze water-line). Dále cena, do mini modelu jsem nechtěl příliš investovat (vystřihovánka Arizony by byla zadarmo). Jednoho nadějného kandidáta jsem však přeci jen našel v pražské prodejně MPM, jednalo se o bitevní loď Royal Oak od českého výrobce KOPRO.

Vyskytl se však zásadní problém, že měřítko udané na krabici neodpovídá realitě (ostatně i obrázek na krabici je mimo). Hned na první pohled byl trup nějak podezřele malý, a když jsem jej přeměřil a porovnal s daty skutečné lodi, vyšlo mi měřítko jako 1:500, nikoli 1:450. Což znamenalo, že se plánované vybavení do trupu nevejde a stavebnice je pro zamýšlený účel nepoužitelná. Tak jsem ji odložil a obrátil své myšlenky zpátky k Arizoně. Během její letošní (2017) dostavby jsem pojal úmysl rozšířit mou kapesní bitevní flotilu o další jednotku. Každá bitevní loď se počítá a škoda nechat ležet zakoupenou stavebnici ladem.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1391brc1kgv1h5rcorrfo1veo3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1391fn9md4ejv1f10bg83jv5.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: HMS Royal Oak

Konstrukce:

Koncepci modelu jsem zvolil co nejjednodušší (žádné experimenty, komplikace a zbytečné náklady). Tedy trup plastová skořepina a odnímací kompletní paluba s nástavbami (jako na Musaši). Neřešil jsem žádné těsnění ani jiné opatření proti potopení. Mini model je v každém případě určen pouze k ježdění za příznivých podmínek a v blízkosti břehu. Systém pohonu a řízení jsem na rozdíl od Arizony zvolil klasický (nekomplikovanost a spolehlivost). Rovněž důležitá je možnost ovládání modelu i pomocí jednoduchého tříkanálového rádia (co mi zbylo z RC setu letadla), zatímco sofistikovanější pohonný systém Arizony vyžaduje použití programovatelného rádia (mixy apod. nastavení).

Pohon tedy jeden malý elektromotorek, k jeho ovládání poslouží opět servozesilovač (v případě laciného modelu, který vypluje pouze svátečně, nemá smysl extra investovat a řešit plnohodnotný regulátor). Jeden (nemaketový) šroub poháněn pomocí hadičkové spojky. S ovládáním kormidla (laciným mikroservem) by tentokrát neměl být navzdory miniaturním rozměrům větší problém díky koncepci modelu (odnímací celá paluba) a předloze (širší proporce zádi). Jako zdroj byl nakonec zvolen jeden článek Li-Ion (pořizovaný pro jiný chystaný model a pro Royal Oak zapůjčovaný), 4 x AA přijímačové baterky nebylo možné použít vzhledem k hmotnosti a velikosti. S přesným provedením se uvidí při realizaci modelu.

Také s vybarvením modelu jsem si předem nedělal příliš starosti. Nesledoval jsem přesnou maketovost a nezkoumal podrobně podklady a přesné odstíny. Jednoduše jsem se chtěl přidržet klasického schématu (šedý trup a nástavby, tmavě červená pod čarou ponoru, žlutohnědá dřevěná paluba), které na takových plavidlech působí věrohodně.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: HMS Royal Oak

Postup stavby:

Stavba zahájena koncem října 2017 slepením trupu (ze dvou polovin). Rovněž paluba složena ze dvou částí. Na trupu bohužel neseděla, tak bylo třeba horní okraj trupu rozšířit pomocí vzpěr (zbytky rámečků ze stavebnice). Dále byla během listopadu instalována pouzdra hřídelí šroubu a kormidla (kovové trubičky).

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c139d4ro17n516fvsvrc321eop3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c139daj71ngv1ivdetv18fjn9f5.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c139dhjmuc917cl1ekv66gkij7.jpg

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

6

Re: HMS Royal Oak

úvod prosince 2017

Nabarvení trupu a paluby:

Barvení bývá při stavbě plastikového modelu tou hlavní výzvou a komplikací. Nejinak tomu bylo v tomto případě a původně prostý plán se mi poněkud zamotal. V minulosti (stavba Musaši) se mi poměrně osvědčily syntetické Humbrolky. Nyní jsem však chtěl přejít na akrylové barvy (především Tamiya). Práce s nimi je pro mě v mnohém příjemnější (vodou ředitelné, rychle schnou), ale mají i slabší stránky (hůře se aplikují štětcem, potřeba více vrstev). Nějaká ta šmouha mě však nerozhází, nestavím na výstavu. Horší je to s odstíny. Sice nejsem takový perfekcionista, ale přeci jen by výsledek měl působit věrohodně a bez zásadních chyb. Bohužel jsem zjistil, že výběr odstínů je v akrylátech horší než u Humbrolek a také nepříjemné, že reálná barva někdy neodpovídá odstínu na víčku, tedy nutno trochu zkoumat a experimentovat.

Hlavním problémem se stalo zbarvení trupu pod čarou ponoru. To je klíčová věc společná většině válečných lodí. Chybou (kterou jsem sám v minulosti vícekrát udělal) je jasně červená, reálná barva by měla být více tmavá až hnědočervená (antikorozní pigmenty). Příslušný odstín (Tamiya XF-9) je však na můj vkus příliš hnědý. Po určitých peripetiích jsem našel řešení v podobě barvy ve spreji (Tamiya TS-33). Šedá použitá na trup (XF-53) je sice tmavší než na víčku, ale jinak OK. Dále doplněna černá vodoryska. Palubu jsem natřel XF-78, ještě jsem zvažoval XF-55, ale nakonec ponechal původní. Realistické znázornění dřevěné paluby je každopádně oříšek a žádná barva to nezachrání. I kitaři dnes používají dřevěné doplňky, nemluvě o technikách funkčních modelářů. V daném případě jsem se však plně spokojil s méně dokonalým řešením.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d02kde9pqqbc12ihfdl1ds43.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d02o0k1k1q3h4bqn170m1q1o6.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d02r2k1ml891p56jlde13n28.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d02umgq971ttscidi2aaeda.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d0331juqr1gu1pkfqmdjmuc.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d036hqa8r1e5q1f1pkt811fuf.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d03a79ugr1bmjvia164d152ji.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1d03e378c4esp14c0d2bth4l.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: HMS Royal Oak

Ahoj, jaké máš hřídele, případně nějaká fotka ;-) díky

Chybami se člověk učí, ale nesmí je opakovat.
Optimismus je pouze nedostatek informací.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: HMS Royal Oak

Hřídel teprve bude, potom samozřejmě dodám i foto. Čtvrtý příspěvek je asi trochu matoucí, nejedná se o popis hotového, ale teprve o představební rozvahu. Stavím stejnou metodikou jako kdysi Musaši, tedy nejprve komplet kitařina (slepení a nabarvení trupu, paluby, nástaveb s detaily) a potom v další etapě realizace vnitřních mechanismů (tedy vlastní přerod z kitu na RC model). Zatím tedy bylo pouze instalováno pouzdro hřídele (kousek hliníkové trubičky, viz. foto u pátého příspěvku) a hřídel samotná teprve přijde na řadu. Uvádím jedna hřídel, protože jsem se rozhodl pro dané zjednodušení. Maketové čtyři hřídele bych v tak malém rozměru (délka modelu 38 cm a šířka 6 cm) nezvládl. Přesnou maketovost v případě tohoto modelu opravdu neřeším, ostatně to ta stavebnice ani moc neumožňuje, svou předlohu sleduje poměrně volně.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: HMS Royal Oak

polovina prosince 2017

Slepování a barvení nástaveb.

Dále již stavba postupovala rychle a rutinně. Nyní už tedy dílo vypadá jako bitevní loď, ale hotovo zdaleka není. Na řadu přichází to hlavní, instalace funkčních mechanismů a tedy vlastní přerod na RC model.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe455if5mhae101v172r1tje3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4a2echu1uqk17g0tt21cm45.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4dtq1il22phg6sc6qogk7.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4hf012tbrkb1q9g1sls1f429.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4lio7rq1kqj1t151urj77mb.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4p6b1e76bgo1kuj1jh14d.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4sm01en51hu3rf316e51ea1g.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c1qe4vpe18i86i61murc9c1sbj.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: HMS Royal Oak

závěr prosince 2017

Realizace pohonu a řízení.

Těsnicí komůrka hřídele zhotovena z odřezků EPS, ze stejného materiálu vytvořeno uložení akumulátoru. Na něm je použit BEC konektor (nově zvolený standard pro moje malé modely), který je kompatibilní se servokonektorem a lze jej tedy připojit do přijímače bez redukce. Akorát je třeba zvýšená opatrnost (riziko chybného zapojení a možné destrukce přijímače). Pro pohon zvolen malý plochý elektromotorek (velikost 2025) pocházející z domácích zásob. Servozesilovač v roli regulátoru pro jeho řízení získán z nejlevnějšího mikroserva a spolu se zpětnovazebním potenciometrem ponechán v části původní servokrabičky. Mikroservo pro ovládání kormidla umístěno hned před pohon. Vše uchyceno na dně trupu oboustrannou lepicí páskou. Hřídel šroubu zhotovena z mosazného drátu, šroub samotný z kousku hliníkového plechu (z plechovky spreje), aby bylo možno seřídit rychlost nakrucováním jeho listů (bez zásahů na vysílači). Hřídel má vůči trupu značný sklon, aby měl šroub pod zádí dost místa. Největší potíže nastaly s kormidlem. Přes původní optimismus to nešlo úplně hladce, přeci jen místa v modelu není nazbyt a navíc v zádi překážely instalované vzpěry. Samotné kormidlo (podobně jako šroub nemaketově zvětšené) zhotoveno ze stejného plechu jako šroub, rovněž tak páka kormidla. Osa kormidla a táhlo z kancelářských sponek. Vyladění sestavy dalo nějakou práci, protože jsem nechtěl využít žádné seřizování na vysílači (viz. koncepce RC ovládání). Nakonec se dílo podařilo a řízení kormidla funguje na suchu uspokojivě. V praxi se uvidí, zda ještě nebude třeba nějaké doladění. Po instalaci všeho vybavení ještě zbyla rezerva výtlaku pro dovážení olůvky. Na úplný závěr ještě pro vylepšení vzhledu doplněny imitace přechodů hlavní do dělových věží (kousky ventilkové hadičky).

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8d3ctl83261ch5lu45633.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8golc3e13901f7rd3o1aem6.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8k4gpi31bgl1jbc1b8a1gse8.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8nm3hnbam1o8jpi5anob.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8r2l1daa1948qm0c4l1o2oe.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug8u551q191sie1mjq168d1iqig.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug92b312p09npcak1p4t1mljj.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ug95vf1q53vvp19h0gmvncam.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: HMS Royal Oak

31.12.2017

Čerstvě hotový model byl vyzkoušen zatím pouze ve vaně. Rychlost a manévrovatelnost při tom působily uspokojivě. Na plnohodnotné zkoušky (na vhodné venkovní vodní ploše) bude třeba počkat do jara. V každém případě je však zřejmé, že model bude pouze lodičkou pro zcela klidnou hladinu. Na rozdíl od Arizony není zdaleka nepotopitelný a zranitelná spára mezi trupem a palubou se nachází místy pouhý centimetr nad vodní hladinou. Pevně doufám, že model nepotká osud jeho předlohy a dočká se dlouholeté úspěšné služby.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ugbqrl1kdts5d15oh1td41ri3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ugbu5qt6l1tla17pi1abifnb5.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c2ugc1adn85nqa1lbvvj33d37.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: HMS Royal Oak

Do mé miniaturní válečné flotily tedy přibyl další člen. Zřejmě to není můj poslední lodní minimodel, ani poslední úprava plastikové stavebnice na RC plovoucí. Nicméně v tom nevidím svoji trvalou a hlavní orientaci. Malorozměrové lodní modely sice mají nesporné přednosti (skladnost, snadná transportovatelnost, nižší náklady), avšak také zásadní nedostatky (vyžadují klidnou hladinu, nedostatek místa a výtlaku pro případnou instalaci doplňkových funkcí). Malých lodiček jsem už za svou modelářskou kariéru postavil několik a nevidím smysl v jejich dalším neomezeném hromadění, raději chci jít cestou kvality než kvantity. Řadu let již naopak toužím po nějakém lodním modelu větších rozměrů a právě tímto směrem hodlám do budoucna napřít hlavní úsilí. Tím spíš, že původní motivy ke stavbě minilodí vzhledem k vyřešení transportu k vodě (vlastní auto) dávno pominuly.

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: HMS Royal Oak

Nespornou výhodou plastikových kitů je hotový (zcela nebo téměř) trup a spousta drobných detailů nástaveb, což obrovsky šetří čas (názorným dokladem je rekordně krátká doba stavby modelu Royal Oak). Jsou tedy výhodné především pro méně zdatné a časově vytížené modeláře. Mají však také zásadní nevýhody. Kromě limitované velikosti a výběru předloh se jedná především o odolnost. Jak mechanickou (drobné křehké plastové detaily), tak plavební. Postavit plastikový lodní model jako dokonale voděodolný a nepotopitelný je komplikovanější záležitost (paluba napevno zalepená a přístupové otvory vyřezané v palubě, dvojí paluba apod. systémy). Takové věci se přeci jen lépe řeší na větším modelu, který si modelář naprojektuje kompletně podle sebe. Do budoucna bych se tedy rád vydal tímto směrem a věřím, že se mi jednoho dne podaří spustit na vodu nějakou plnohodnotnou, nikoli už pouze kapesní bitevní loď.

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: HMS Royal Oak

květen 2018

S příchodem jara se Royal Oak dočkala své první zkušební plavby. Výsledek je pozitivní, kromě obvyklých drobností (dovážení, dotrimování), nebyla zjištěna žádná větší závada. Dovnitř nezatéká, loďka je dostatečně stabilní a obratná. Rychlost je akorát, přitom ani při plném chodu vpřed i vzad nejde voda přes palubu. Určité nedostatky jsou daní za zvolenou koncepci (přecitlivělé ovládání pohonu kvůli servozesilovači v roli reglu, směrová nestabilita při couvání vlivem pohonu jedním šroubem) a byly předem akceptovány v zájmu jednoduché konstrukce a nízkých nákladů. Největším nedostatkem modelu je tak jeho miniaturní velikost předurčující loďku k provozu výhradně na klidné hladině. Přitom si však vede dobře a působí jako pravá bitevní loď, i když pouze „kapesní“. Pořízené foto bohužel není moc kvalitní (s plavbou bylo třeba počkat k večeru, až se vítr utiší), snad budou časem nějaké lepší fotky pro prezentaci.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1cdi87eso1256l0bl218ql1s4o3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1cdi87ih81fht3e016k3l1k1q6f5.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1cdi87lmo1uqf1h2317kbai3bvd7.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu