1

Téma: USS San Francisco (CA-38)

Další přírůstek do mé miniaturní válečné flotily a zároveň poslední kousek ze starých domácích skladových zásob z období před mou poslední dlouhou modelářskou tvůrčí pauzou. Adaptace plastikové stavebnice křižníku z období 2. sv. v. (1:350, Trumpeter) na RC plovoucí model.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: USS San Francisco (CA-38)

Již dlouhá léta se zajímám o historické válečné lodě a jejich modely. Můj velký koníček odstartoval na počátku 90. let minulého století, kdy jsem ještě jako kluk hltal čtivé publikace Miloše Hubáčka pojednávající o námořních bojích v Pacifiku během 2. sv. války. Kromě řady dalších plavidel účastnících se tohoto konfliktu si mou zvláštní oblibu získaly americké těžké křižníky třídy New Orleans. Sedm těchto lodí bylo postaveno před válkou a při jejím vypuknutí část z nich sloužila v Atlantiku. Na tomto bojišti však nakonec zůstala pouze Tuscaloosa (CA-37), zatímco další křižníky se posléze přesunuly posílit Pacifické loďstvo (v jehož sestavě již zbylé sesterské lodě působily). Hned v průběhu roku 1942 se tyto křižníky zúčastnily řady těžkých bitev. Na počátku bojů o Guadalcanal došlo během jediné noční bitvy (u ostrova Savo 9. 8. 1942) k tragické ztrátě hned tří plavidel uvedené třídy (Astoria CA-34, Quincy CA-39, Vincennes CA-44). Zbylé lodě (New Orleans CA-32, Minneapolis CA-36, San Francisco CA-38) se však v dalších bojích osvědčily a úspěšně přežily vážná poškození z dalších nočních bitev u Guadalcanalu. V následujících letech pak spolehlivě sloužily při doprovodu svazů letadlových lodí a při podpoře vyloďovacích operací. Po válce byly vyřazeny ze služby a rozebrány.

Technické parametry křižníků třídy New Orleans byly následující. Délka 179,2 m, šířka 18,8 m, ponor 5,9 m, standardní výtlak 10 136 t, plný výtlak 12 463 t. Hlavní výzbroj představovalo 9 děl ráže 203 mm ve třech trojhlavňových věžích. Doplňovalo je 8 protiletadlových děl ráže 127 mm a větší počet lehkých rychlopalných protiletadlových kanónů, jejichž počet během války průběžně narůstal. V době bojů o Guadalcanal na podzim 1942 San Francisco neslo 16 hlavní ráže 28 mm (4 čtyřhlavňové komplety) a 12 hlavní ráže 20 mm. Pancéřování bylo silnější než u křižníků předešlých tříd. Lodě nesly též dva katapulty pro čtyři průzkumné hydroplány. Stroje o výkonu 107 000 HP poskytovaly lodím prostřednictvím čtyř lodních šroubů rychlost až 32,7 uzlů.

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: USS San Francisco (CA-38)

Charakteristické siluety těžkých křižníků popisované třídy mě zaujaly již v počátcích mého studia námořních bojů v Pacifiku a opakovaně jsem uvažoval stavbě jejich modelu. Poprvé když roku 1995 vyšla v časopise ABC monografie křižníku Minneapolis. Podruhé, když jsem v prvních letech nového tisíciletí rozjížděl svoje modelářské aktivity. Přednost však tehdy dostaly jiné předlohy a kapacity mých loděnic nestačily. Potřetí o několik let později v roce 2008, když jsem v pražském obchodě s plastikovými modely MPM objevil kit křižníku San Francisco. Neodolal jsem a zakoupil, i když jsem tušil, že se na model pro nadbytek jiných projektů dostanu nejdříve za několik let.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9k2gr3o2igk1l17ofojuffp3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9k2h1ai13cd12oq1fn8148rqns5.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

4 Naposledy upravil: PetrP (27-03-2018 18:00:22)

Re: USS San Francisco (CA-38)

Od počátku jsem si samozřejmě přál kit postavit jako RC plovoucí, nicméně jsem plně nedocenil obtíže s tím spojené. Na první pohled se to nemusí zdát, když je model ve stejném měřítku (1:350), jako dříve úspěšně postavená Musaši http://www.mo-na-ko.net/lode-Musashi.htm. Jenže mezi obří bitevní lodí a subtilním křižníkem leží obrovská propast (jeho modelový výtlak dokonce vychází menší než u nedávno dokončené mini Arizony). To jsem si naplno uvědomil na jaře 2014, kdy jsem se pustil do předběžné projektové přípravy a začal kalkulovat. Jestliže Musaši poskytovala prostoru i výtlaku nadbytek, štíhlý trup křižníku se naopak ukázal být uvnitř ještě stísněnější, než jsem si původně představoval. Kromě omezeného výtlaku mi dělala starost též stabilita.

První problém nastal se šrouby. Maketové čtyři (obvyklé pro větší plavidla té doby) jsem v dané velikosti pro sebe shledal jako obtížně proveditelné. Uvažoval jsem tedy o nemaketové redukci na jednošroubou konfiguraci. Nicméně jsem s takovým řešením nebyl plně ztotožněn a opakovaně se vracel k úvahám o nejvhodnější koncepci pohonu. Dosud v tom není zcela jasno a definitivní řešení přijde až při dostavbě modelu.

Co se týče elektroniky, miniaturní přijímač byl naštěstí po ruce, servo by bylo třeba také co nejmenší, což není problém, dneska už tyto věci stojí pár korun. Hlavní starosti mi však způsobil výběr akumulátoru a regulátoru. Původně jsem chtěl do modelu využít dvoučlánek lionek, co mi zbyl po letadlu a v posledních letech jsem pro něj neměl práci. Nicméně předběžná rozvaha výtlaku naznačila, že by loď zřejmě byla přetížená a navíc jsem nenašel vhodný miniaturní regulátor (jedině DSYS MDD4, ten byl ovšem pouze na jednočlánek). V tomto stadiu jsem se v roce 2014 zasekl a projekt opět na dalších pár let zakonzervoval.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: USS San Francisco (CA-38)

Další posun nastal až o tři roky později, kdy jsem se po víceleté pauze opět rozhýbal k modelářským aktivitám a začal zpracovávat nashromážděné plány. Na jaře 2017 jsem definitivně rozhodl otázku zdroje, aplikován bude jeden článek Li-Ion (Li-Pol z různých důvodů používat nechci). K tomuto závěru přispěla rovněž dispozice vhodnou nabíječkou (dříve jsem měl pouze na 2-3 články, nyní však mohu na 1 článek využít nabíječku od čelovky). Dále jsem jako nový standard pro svoje malé modely zavedl konektory BEC. Znovu se však objevil problém s regulátorem (na jeden článek by se hodil ten DSYS MDD4, jenže se mezitím přestal prodávat). Získal jsem však příslib výroby reglu od kolegy. Jinak by vždycky byla v záloze možnost aplikace servozesilovače (což jsem na několika předchozích malých modelech využil), nicméně vzhledem k různým negativům v případě křižníku preferuji plnohodnotný regulátor.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: USS San Francisco (CA-38)

Dalším významným problémem řešeným v roce 2017 byla kamufláž. Nátěr modelu jsem zamýšlel provést obdobně jako na Musaši (tedy štětec, na stříkání nejsem vybavený). U funkčního modelu neřeším perfektní kvalitu. Hlavní otázkou se stal výběr vhodných odstínů. Model zachycuje křižník San Francisco v podobě z roku 1942, čemuž kromě původního nepřestavěného můstku a menšího počtu PL zbraní odpovídá rovněž tmavomodrá kamufláž vzoru Measure 21 (vertikální plochy 5-N Navy Blue a horizontální plochy včetně dřevěných palub 20-B Deck Blue). Stavebnice tohoto křižníku existuje i ve verzi z roku 1944 (ve vícebarevné kamufláži Measure 33), ale já preferoval podobu lodě z období, kdy se zúčastnila těch nejslavnějších námořních bitev. Bonusem je snazší tvorba jednolité kamufláže proti vícebarevné (více k problematice kamufláží viz. http://www.shipcamouflage.com/ ). Nicméně shánění správných barevných odstínů se ukázalo jako nečekaný oříšek. Barevné odstíny v návodu (Gunze) jsem shledal jako nevyhovující a tedy musel pátrat po něčem vhodnějším. Při studiu plastikářských DF jsem bohužel zjistil, že s barvami používanými US Navy jsou problémy. Já však nechtěl shánět těžko dostupné značky modelářských barev, ani správné odstíny složitě míchat. Snažil jsem se najít něco vyhovujícího v sortimentu Tamiya, ale neúspěšně. Nakonec jsem se rozhodl použít Gunze H56 a H54 (viz. https://www.cybermodeler.com/color/usn_matrix.shtml ). Zbytek zbarvení již bude bez potíží. Podhladinová část trupu vyzkoušený sprej Tamiya TS-33, různé detaily osvědčené akrylové Tamiya (XF).

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: USS San Francisco (CA-38)

Ahoj Petře,
něco bych tu pro tebe měl.
http://www.ipmsswamp.com/files/VallejoW … alents.pdf
Jedná se o textový vzorník barev, proti historickým odstínům stojí odstíny barev Vallejo. Ty se pak dají už snadno převést na další výrobce. Případně Vallejo mají i u MPM. Jedinou nevýhodu (pro me) akryly mají v síle vrstvy, když je stříkám, jsou strašně náchylné na oděr. Bohužel mé oblíbené syntetiky mají menší paletu, takže míchání se člověk nevyhne.
Zkusil jsem odstíny z dokumentu porovnávat i s jinými zdroji, myslím si, že to celkem odpovídá.
D.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: USS San Francisco (CA-38)

Dík za zajímavý odkaz. Různé vzorníky a převodníky jsem studoval, ale na toto zatím nenarazil. Barvy Vallejo dosud neznám (pouze povědomí o existenci). Koukám, že je opravdu mají v MPM a nejsou tak drahé, tedy další vhodná možnost. Třeba mi ta tabulka někdy přijde vhod, jistě zas časem budu řešit kamufláž pro další model(y).

V aktuálním případě už to zřejmě nevyužiju, stavbu a nátěr modelu jsem již zahájil (viz. níže). Zvolené barvy jsem samozřejmě předtím patřičně otestoval a vcelku spokojenost. Netvrdím, že ty odstíny jsou naprosto správně, ale v tom nemám zcela jasno ani pro prostudování spousty obrázků modelů i skutečných lodí (různě se liší). Výsledek možno posoudit v dalším příspěvku, schválně jsem fotil s bleskem i bez, světelné podmínky mají na výsledný dojem značný vliv (ještě by to chtělo za denního světla).

Jinak kromě Vallejo mají v MPM z exotičtějších značek také AK Interactive. V tom existují přímo odstíny US Navy, ale na DF to zkritizovali, tedy zřejmě neperspektivní http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? … nteractive

Problematika barvení modelů je velice obsáhlá a hledání toho správného odstínu velmi komplikované a bohužel i nejednoznačné (různé názory a přístupy). Já to nechci hnát do krajnosti, přeci jen nestavím statické kity pro soutěže, ale funkční modely pro radost. Určité ústupky a kompromisy jsou nutné. Akorát se chci vyvarovat zásadních chyb.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: USS San Francisco (CA-38)

březen 2018

Vzhledem k vytíženosti dalšími projekty (viz. Arizona, Royal Oak, Bismarck) se vlastní stavba rozběhla až v březnu 2018. Zkušenosti z nedávných aktivit však přišly vhod a ušetřil jsem tak nejednu komplikaci a zdržení. Hlavním problémem je nutnost slepení trupu ze dvou částí (kvůli alternativní možnosti postavit model jako water-line). Provedení spoje mezi horním a spodním dílem (na čáře ponoru) znamená choulostivou záležitost, měl jsem obavy z vodotěsnosti. Po dlouhém váhání jsem se rozhodl spoj realizovat silikonem a to až po kompletaci a nabarvení obou částí trupu. Spodek plus funkční mechanismy jsem ponechal na závěr a nejprve jsem se pustil do sestavování a barvení horní části trupu, paluby a nástaveb. Pro přístup dovnitř trupu byla opět zvolena koncepce odnímání celé paluby s nástavbami (ve dvou kusech). Stavebnice je poměrně přesná, oba díly paluby na trup pasují dobře a nebyly třeba žádné úpravy.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p07fuc18oj31k7f1sj410rq3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p07jk243t1c44fs1r4412fp5.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p07numc7618o72q7931dqd7.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p07ro83cfc9m6jrafeab19.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p07v2o1ov71ijdrbcq8s1i3ab.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1c9p082ru1kbqhbt1n6fvsc1g04d.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: USS San Francisco (CA-38)

začátek dubna 2018

Stavba významně pokročila, nástavby jsou téměř hotové. Zatím však pouze naaranžované dohromady. Nyní je třeba jednotlivé podsestavy (plus některé detaily ještě v rámečcích) zvlášť nabarvit a poté vše definitivně sestavit. Plastové díly spojuji lepidlem na plastikové modely, na předem nabarvené díly používám gelové vteřinové lepidlo.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1caljmvqu1vh11u441ru2r40plj3.jpg http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/34/t/p1caljn3di1r18ulficf1fqm136k5.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu