1 Naposledy upravil: Hank (05-03-2018 18:30:41)

Téma: Kolesový remorkér

Vážení. Jak se tu rozkoukávám, měl bych chuť se pustit do nějakého jednoduchého kolesového remorkéru, např. A-Lanna. Měřítko 1:20, což by v tomto případě znamenalo délku cca 1250mm. Mám na vás dva dotazy. Jaké otáčky by měla mít boční lopatková kola, a zdali by mělo mít každé samostatný pohon a regulaci otáček? Pohon v mém případě elektromotory. Děkuji za rady. H

2

Re: Kolesový remorkér

V literatúre je písané, že pri natáčacích kolesách sa pri veľkých
parníkoch doporučovalo 40 až 60 otáčok kolies /min.
Vyššie otáčky len bili vodu. Použitie dvoch motorov je len na
rozhodnutí staviteľa.

Ahoj.

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Kolesový remorkér

Diky, nicméně předpokládám, že u modelu by měly být otáčky větší, než u skutečné lodi a rád bych si udělal představu o pohonu. Co se týká možnosti ovládání jednotlivých koles, tak mi jde o informaci, jak se toto projevuje, nebo neprojevuje na manévrování.

4

Re: Kolesový remorkér

Správná úvaha, obecně platí, že data ze skutečných lodí nelze automaticky převádět na modely. Pokud vím, tak otáčky lodních šroubů se u skutečných lodí pohybují v řádu desítek až stovek za minutu (podle druhu pohonu a rychlosti lodí), zatímco u modelů jsou to tisíce až desetitisíce. Předpokládám, že u kolesového pohonu to bude platit podobně, ale nevím najisto, kolesáky nejsou můj obor.

Pokud jde o nezávislý pohon a ovládání koles, nevím zda se to u skutečných lodí někdy využívalo (co je mi známo tak běžně byla obě kolesa poháněna jedním strojem a nemám dostatečně zmapováno, zda existovaly výjimky). V modelovém měřítku to však normálně možné je a výrazně to zvýší manévrovatelnost (třeba až otáčení na místě při protiběžném otáčení koles).

Share

Palec nahoru Palec dolu

5 Naposledy upravil: tomarack (07-03-2018 17:37:53)

Re: Kolesový remorkér

co se týká kolesových parníků, máš v podstatě 2 možnosti. společnou hřídel a jeden motor, nebo každé koleso poháněné zvlášť, 2 motory +2ESC..
Můj první  kolesák -Ned Kelly, na parní pohon měl společnou hřídel a nebyl s tím žádný problém - ale kolesa byla víceméně uprostřed lodě.
Můj druhý kolesák, Lulonga, je quarterwheeler .. kolesa má na zádi. Vzhledem k tomu, že kormidlo je schované mezi kolesy, tak prakticky nemá rozumnou účinnost. Jedinou možností byly 2 motory, kolesa poháněná nezávisle. Za použití mixu jde krásně řídit (1 Ail a 3 kanál -Thr) .
Kolesa mají průměr cca 140 -150  mm.
Co se týká otáček, tak kvůli menší účinnosti se doporučuje 120 - 150 ot/min.
na toto bys měl mít motory s převodovkou.Já jsem pro Lulongu použil motory DC 12V ze Snail shopu určené pro roboty .(www.snailshop.cz) fa Snail instruments.
Já mám motor 150ot/min,pro moje potřeba tak akorát, pokud bys stavěl osobní loď, možná by bylo lepší zvolit ještě vyšší max otáčky , např toto
http://www.snailshop.cz/prevodove-37-mm … l-mm.html, Jinak samozřejmě pokud máš možnost sehnat od jiného výrobce je to na tobě. Já nemám možnost nic podobného převodovce zabastlit, a tak jsem zvolil tuto cestu.
Doporučuju ti také  podívat se na web > www.Paddleducks.co.uk , který je celý věnován jenom  kolesovým parníkům. Navíc se tam dají najít i plány ke stažení
Jinak - možeš se podívat na můj článek tady na Monaku
Název článku    Datum vydání    Autor    Téma
Stavba říčního remorkéru Lulonga - 3. díl    18.04.2017    Tomáš Krejčí (tomarack)    Lodě
Stavba říčního remorkéru Lulonga - 2. díl    31.03.2017    Tomáš Krejčí (tomarack)    Lodě
Stavba říčního remorkéru Lulonga - 1. díl    19.03.2017    Tomáš Krejčí (tomarack)    Lodě
Netradiční kolesa - 1. část (teorie)    03.12.2012    Tomáš Krejčí (tomarack)    Lodě
Tom

Všechno  zůstane  jinak   !

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

6 Naposledy upravil: Hank (07-03-2018 20:45:44)

Re: Kolesový remorkér

Ahoj Tome. Děkuji za vyčerpávající informaci. Tvé články o modelu Lulonga již mám delší dobu nastudovane. Jako romantikovi by se mi nějaký kolesak moc libil. Do žádné náročné makety především z časových důvodu ale určitě nepůjdu. Spíš bych napoprvé vyzkoušel nějaký jednodušší  zadokolesový model, možná i fiktivního říčního parniho remorkéru ala amerika koncem 19. stoleti. H.

7

Re: Kolesový remorkér

Když to tak vezmeš kolem a kolem, vyjde to skoro nastejno..
U zadokolesáku je problém zase s klikovkou.
Pokud velky lodě jedou na páru, tak koncové body pístu se víceméně přizpůsobí nerovnoměrnému rotačnímu pohybu kliky.
Pokud použiješ jiný převod.. zase to není modelové. Pokud použiješ kliku + elektromotor.. tam je víceméně problém s přizpůsobením .. klika totiž , když se točí,tak dráhy opsané  okem kliky nejsou rovnoměrné.. a pokud to máš natvrdo, tak to má snahu trhat převody
Je o tom řada postřehů a rad na různých fórech. Na paddleducks je o tom celý štos nápadů a řešení.
ale to je na dlouhé psaní..

Tom

Všechno  zůstane  jinak   !

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Kolesový remorkér

Tomáši. U zadokolesoveho pohonu bych si udělal asi převod ozubenym řemenem, který bych vhodně zakapotoval. Inspirovaly mě nějaké fotky na webu.

9

Re: Kolesový remorkér

Viděl jsem použití převodovek z modelu tanku. Dva motory a převody pro každé koleso zvlášť. U mé LANNY mám jednu převodovku a jeden motor. Problém je právě v zatáčení (hlavně s otáčením na malém poloměru! Jinak přeji úspěch při stavbě!!

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Kolesový remorkér

Boguš napsal:

Viděl jsem použití převodovek z modelu tanku. Dva motory a převody pro každé koleso zvlášť. U mé LANNY mám jednu převodovku a jeden motor. Problém je právě v zatáčení (hlavně s otáčením na malém poloměru! Jinak přeji úspěch při stavbě!!

Ahoj. Děkuji za názor. Jak máš LANNU velkou? Koukám, že jsi kousek od mého druhého bydliště v Lounech. Pokud by ti ti nevadilo, rád bych se po domluvě na tvoji LANNU zajel podívat. Pošli mi prosím na sebe kontakt na mail: hk2003@centrum.cz