1 Naposledy upravil: Dejv (05-12-2017 15:29:55)

Téma: Remorkér Carol Moran

Ahoj,
Z důvodů několika dotazů jsem se rozhodl sepsat tohle vlákno.  Nechci dělat reportáž průběhu výstavby, spíše ukázat zajímavou stavebnici modelu, možná i krapet opomíjenou.

Co bych Vám rád představil je remorkér Carol Moran.

Při letmém pohledu do historie lze uvést, že loď byla postavena v roce 1949 pro společnost Moran Towing jako pomocný přístavní a tažný remorkér. Po požáru v roce 1989 byla loď vyřazena a v roce 1990 potopena a nyní je z ní umělý útes u pobřeží New Jersey.  Z webu prodejce (Pecka a další, text je všude stejný) vkládám krátký popis: „Carol Moran je přístavní remorkér patřící do flotily Moran Towing and Transportation Co. obsluhující přístav New York a přilehlé vody. Přestože jde o celkem malé plavidlo (délka 106 stop), pohání je mohutný dieselový motor o 1750 HP, což umožňuje trojici remorkérů (vůdčí lodí je vždy silnější 126-stopový dvouhřídelový remorkér s dvojnásobným výkonem) zvládat i takové zaoceánské obry, jako byla Queen Elizabeth 2 o 70 327 tunách.”  Pokud byste chtěli vědět více, stačí do Google zadat „Carol Moran tug“ a dozvíte se více i včetně fotek.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jfo6lc9vj1t4j6fnmrc1ts1a.jpg
(Carol v práci, bohužel jsem fotku nedokázal najít znovu a tak nemohu uvést její zdroj)

Model lodi je stavebnice od společnosti Dumas models, a je určen pro středně pokročilé. Osobně bych to ale neviděl tak přísně. Trup je ze dvou částí, jedná se o plastové vakuové výlisky. To vše je doplněno předseknutými díly rovněž plastu a z laserem řezaných překližkových a balzových dílů. A pak různé špejle a příslušenství. Návod je poměrně dobře zpracovaný a hlavně textová část nepostrádá i vtipné pasáže. Co může být pro někoho na škodu je, že textová část je anglicky. Osobně jako největší problém nebo nepříjemnost vidím v tom, že veškeré míry a i rozměry stavebního materiálu jsou v palcích. Takže se stále přepočítává (ať žije chytrý telefon s aplikací na převod jednotek). Stavebnice nabízí možnost některé věci obejít, takže například okýnka lze pouze namalovat, nebo použít přiloženou nálepku s obrázky okýnek.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jfo6lc14p0tkm1nha1jkt1s6n9.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jfo6lctns1nc31u7asomdoh8.jpg
(Fotky na stavebnici, převzato z webu prodejce Pecka Modelář)

Autor manuálu uvádí, že stavba by mela být zábava a že není potřeba se honit za přílišnou přesností. Snažil jsem se této rady držet a tak některé věci jsou opravdu jen od voka…

Share

Palec nahoru Palec dolu

2 Naposledy upravil: Dejv (05-12-2017 15:42:24)

Re: Remorkér Carol Moran

Osobně jsem si Carol vybral z několika důvodů – je to poměrně elegantní pracovní loď, ne tak přísně funkcionalistická jako spousta moderních remorkérů, spuštění na vodu je kolem poloviny minulého století a asi jako jediná má pro mě perfektní měřítko 1:72, takže tím vším doplňuje moji druhoválečnou flotilu. Loď je také dost kompaktní, ideální pro rychlý převoz k vodě skoro i autobusem…nebo Aygem… smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Remorkér Carol Moran

I když stavba není cílena na tug-towing, stejně je paluba kolem zadního tažného pacholete značně posílena po celé ploše a pod předním pacholetem je zesilující plastová destička. Obě pacholata jsou letované mosazné trubičky zapuštěné hluboko do paluby a zalepené epoxidem.  Po konzultaci s dobovými fotkami jsem se rozhodl dodělat i některé drobné detaily a loď více oživit.

Model byl v různých fázích výstavby vidět na několika setkání u vody.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jhd72v7a516qf1r031bf01rh47.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jhd72v12ah1029141v1cqb59o6.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jhd72v1vo4pd42e1d5o78c3.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jhd72v15r5shfmqh1mhipgs4.jpg
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1c0jhd72vs0s1ke5cv9oakl125.jpg
(Ladousovy fotky z Mikroklima, letního srazu na Proseku a podzimního srazu na Proseku; vlastní fotky nemám smile )

Na vodě loď dost mrštná a velmi dobře se ovládá (i při couvání). Lodní šroub jsem použil třílistý mosazný sériově vyráběný Raboesch, průměr 30mm. Pohon je stejnosměrný motor Mig480 napřímo bez převodovky. Pěkná jízda je cca na čtvrtinu plného výkonu, jinak je vše omezeno nastavením na vysílači.

Loď je sice stále ve výstavbě, avšak lze už říci, že jí toho moc nechybí. Naopak, jelikož to není oprašovaná maketovka, už má krapet orvanou barvu a sem tam nějaký ten škrábanec přebývá… Nyní se pracuje na stožáru a pozičním osvětlení, dále pak na bižuterii na střeše kabiny.
Myslím že do prvního srazu na jaře bude už kompletní.

Share

Palec nahoru Palec dolu