1

Téma: Čím a jak odlévát detaily

Dobrý den,

mám lukoprenovou formu větrací mřížky (cca 1:50) a chci ji odlít. Zkusil jsem Letoxit (byl zrovna po ruce), ale je to samá bublina. Čím a jak odlít tu mřížku.

Děkuji

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Čím a jak odlévát detaily

odlíval jsem taky kde čím včetně epoxy 1200, protože jsem nechtěl utrácet za licí pryskyřice. dokud se mi jedna taková nedostala do ruky...výsledek se nedá absolutně srovnat...Takže za mě jedině odlévací polyuretanová pryskyřice.
carrot

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Čím a jak odlévát detaily

V kroužku odlíváme epoxidovým lepidlem ze šachty (dar přítele horníka), asi to bude ta 1200, proti bublinkám pomáhá nahřát trochu formu, nahřát epoxid, případně po nalití do formy nahřívat dále třeba fénem. Hlavně s citem a nepřehnat to. Epoxid po nahřátí rychleji tvrdne, tak ať to není moc rychle. Už jsem z toho udělal i krystalickou směs :-).

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Čím a jak odlévát detaily

jednoznačně  polyuretan  dvousložkový , sehnat lze tady :
http://www.axson.cz/produkty/modely-a-f … olyuretany
co se týká bublinek  vždy je lepší odlévat a následně vakuovat, pro malé formy a nepříliš rychlé odlévací hmoty stačí sklenice se šroubovým uzávěrem a ve víčku s naletovanou trubičkou , tu pak silnostěnou hadičkou propojit se sací stranou ledničkového kompresoru.
forma  s odlitou pryskyřicí se začne chovat jako,,hrnečku vař!,, ale to co tam bublá je v první chvíli jen vzduch a vodní pára v pryskyřici obsažené teprve poté co prvotní  vypěnění opadne a bublinky se uvolnují jako při pomalém varu je odlitek dostatečně zvakuovaný a je nutno odsávání vzduchu ukončit , kdyby se neukončilo začnou se uvolnovat chemické složky samotné pryskyřice což někdy výrazně ovlivní vlastnosti konečného odlitku.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Čím a jak odlévát detaily

P.S.
cena je kolem 970kč včetně poštovného za balení 0,9+09kg hmoty.
každopádně já se tímto živím tudíž mohu nabídnout  spolupráci bez nákupu hmoty....... při zájmu prosím na mail.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Čím a jak odlévát detaily

Ja používam Letoxit, a na jednoduchšie diely je to celkom v pohode.  Už pri zarábaní treba opatrne miešať, aby sa tam nedostalo príliš veľa bublín. Potom to treba nechať  chvíľu odstáť , čím  by sa sa tiež mali bublinky z väčšej časti odstrániť.

Do formy nalievam epoxit tenkým "čúrkem" akoby na okraj formy nech pomaly zateká do formy. Na formy s jemnejšími povrchovými detailamy, ako môže byť vetracia mriežka,  niekedy pomôže, keď sa prvá vrstva epoxydu v forme rozotrie po povrchu formy (napr. štetcom). Bublinky potom majú menšiu šancu ulpieť na povrchu odliatku.

Inač Letoxit si farbím pridaním malého množstva pigmentu ( napr. farba Humbrol, alebo práškový pigment na patinovanie plastikových modelov).

Polyuretanový resin je samozrejme na odlievanie lepší, problém je v tom, že otvorené balenie  pomerne rýchlo degraduje a nevydrží v použiteľnom stave dlho. A keďže ja neodlievam veľa, tak sompo čase  skoro cele balenie vyhodil , lebo mi skryštalizovala jedna zo zložiek.  A nestálo to málo peňazí :-(

PeterP

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Čím a jak odlévát detaily

PeterP napsal:

Ja používam Letoxit, a na jednoduchšie diely je to celkom v pohode.  Už pri zarábaní treba opatrne miešať, aby sa tam nedostalo príliš veľa bublín. Potom to treba nechať  chvíľu odstáť , čím  by sa sa tiež mali bublinky z väčšej časti odstrániť.

Do formy nalievam epoxit tenkým "čúrkem" akoby na okraj formy nech pomaly zateká do formy. Na formy s jemnejšími povrchovými detailamy, ako môže byť vetracia mriežka,  niekedy pomôže, keď sa prvá vrstva epoxydu v forme rozotrie po povrchu formy (napr. štetcom). Bublinky potom majú menšiu šancu ulpieť na povrchu odliatku.

Inač Letoxit si farbím pridaním malého množstva pigmentu ( napr. farba Humbrol, alebo práškový pigment na patinovanie plastikových modelov).

Polyuretanový resin je samozrejme na odlievanie lepší, problém je v tom, že otvorené balenie  pomerne rýchlo degraduje a nevydrží v použiteľnom stave dlho. A keďže ja neodlievam veľa, tak sompo čase  skoro cele balenie vyhodil , lebo mi skryštalizovala jedna zo zložiek.  A nestálo to málo peňazí :-(

Díky za námět, zkusím to s tím vytřením formy, to vypadá schůdně. Potřebuji odlít mřížky z cca 4 ml pryskyřice a ne to je odlévací hmota moc drahá,přesně jak píšete. Děkuji za tip.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Čím a jak odlévát detaily

Ešte dodám jednu fintu ...

Pri drobných detailoch  (odlieval som si plastické číslice na vodomerné stupnice trupu o veľkosti cca 3mm)  lukoprenové formy majú tendenciu odpudzovať živicu, ktorá sa zlieva do kvapiek.

Pomohlo mi, keď som pred odlievaním  nastriekal formu airbrushom jemnou vrstvou farby na plastikové modely ( akryl Tamiya).

PeterP

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Čím a jak odlévát detaily

Este jedna technika sa osvedcila. Epoxy (atd) lievat pomocou tenkeho drotika do formy. Ja pouzivam drot cca 0,3 az 0,5 mm. Ten prilozim do kutika kam chcem nalievat a hmotu kvapkam na drot a odtial tecie dole do formy. Takto sa nevytvoria bublinky.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

10

Re: Čím a jak odlévát detaily

PeterP napsal:

Ešte dodám jednu fintu ...

Pri drobných detailoch  (odlieval som si plastické číslice na vodomerné stupnice trupu o veľkosti cca 3mm)  lukoprenové formy majú tendenciu odpudzovať živicu, ktorá sa zlieva do kvapiek.

Pomohlo mi, keď som pred odlievaním  nastriekal formu airbrushom jemnou vrstvou farby na plastikové modely ( akryl Tamiya).

stejný výsledek   následuje po přestříkání formy  směsí práškového pigmentu s lihem ten se velmi rychle odpaří aniž by  tzv nabobtnával formu a ve formě zustane jen vrstvička prášku která velmi pomůže zabíhání  pryskyřic do detailů viz obrázek:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/32/t/p17r5ch2t57b91tlu1lstkluuei1.jpg
tyto odznaky  vznikly stejným způsobem a bez použití vakua , pomocí hliníkového prášku pro barvíře, lze ale použít jakýkoli práškový pigmen přičemž výhoda je i v tom , že se barva z povrchu  odlitku nedá setřít ani při častém otěru , protože je vlastně součástí povrchové vrstvy odlitku.
Používám i pigmenty nekovové :
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/32/t/p17r5cvle35la1t65ahia4n122e7.jpg
tady byl použit cihlový odstín prášku fronton.
Plyne z toho možnost přímého namíchání prášku na požadovaný výsledný odstín odlitku a tím odpadá následné barvení což u drobných součástí muže dost usnadnit život.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru +2 Palec dolu

11

Re: Čím a jak odlévát detaily

Tak jsem použil "modifikovanou" metodu PeterP:
Nejdříve jsem chtěl formu vytřít štětcem, ale Letoxit se smrskával do kapek a nechtěl se rovnoměrně rozetřít. Tak jsem nalil cca 2/3 formy Letoxitem tenkým čurkem a následně štětcem honil bublinky ke kraji - pomalým tahem "vytíral" formu - letoxit se postupně znovu rozléval po formě až do chvíle, kdy jsem už žádnou bublinku neviděl (jak jsem po zaschnutí zjistil, jedna tam na kraji zůstala), jak letoxit zatuhnul, dolil jsem formu po okraj. Dnes jsem vyloupnul mřížku z formy a je naprosto OK.

Díky všem za ochotu a za rady.

Share

Palec nahoru Palec dolu