1

Téma: Elektroinstalace na lodích

Kolegové, mám možná poněkud zvláštní dotaz. Nevíte někdo, jak je to s elektroinstalací na skutečných lodích a možností připojení na ni?
- První extrém: Na malé jachtě předpokládám bude přípojka 12 nebo 24V, cokoli na větší napětí se bude dělat jednotlivě přes měnič, světla také na 12 nebo 24 V podle akumulátorů. Tak jsem to viděl.
- Druhý extrém: Myslím, že na obrovské výletní námořní lodi bude v kajutách "normální" možnost připojit se do zásuvek se střídavými 230 (110)V, světla v interiéru budou také na podobné napětí, takže uvnitř bude víceméně normální rozvod sítě. Je to jen moje domněnka a nikdy jsem na větší lodi neplul, můžete mi to potvrdit nebo vyvrátit? Nejde mi o napětí třeba pozičních světel nebo reflektorů, ale rozvody v kajutách a osvětlení v prostorách přístupných pro cestující.
- Někde uprostřed: Vemme si takový námořní remorkér. Jsou tam technologické prostory i kajuty pro posádku, jak je to s rozvody tam? Nemám vůbec představu. Víte někdo něco bližšího?

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Elektroinstalace na lodích

Osobně nemám zkušenost z velkých výletních lodí, ale z nákladních lodí ano. Tam bylo v zásuvkách tehdy obvyklých 220V.
Zdenek

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Elektroinstalace na lodích

Jachty (plachetnice, katamarany a pod.) které pohání vítr, mají většinou palubní napětí 12V, které je zajištěno z palubních akumulátorů. Akumulátory se dobíjí při plavbě na motor a nebo v maríně po připojení externího napájení. V takovém případě funguje i zásuvka na 220V, která bývá někde poblíž navigačního stolku. Pokud je potřeba 220V během plavby, tak bez externího měniče se neobejdete. Kapitán to ale určitě neuvidí rád. Uvažuji jachty, které se běžně pronajímají k rekreační plavbě třeba ve Středomoří.
Jak to mají motorové jachty nevím.
Výletní lodě - osobně jsem se plavil na výletních lodích MSC Splendida a MSC Poesia. V každé kajutě byly zásuvky na 220V. Protože to byly lodě italské, nebyly potřeba ani žádné redukce. Na anglických lodích (např. Queen Mary II.) budou asi zásuvky anglické. Typ zásuvky lze ale snadno ověřit dotazem u provozovatele lodi.
Keba

Keba - webmaster
http://www.tugtowing.cz

4

Re: Elektroinstalace na lodích

Ještě bych doplnil, že na jachtách bývá standardně k dispozici "cigaretová" zásuvka 12V. Doporučuji vzít rozdvojku!

Keba - webmaster
http://www.tugtowing.cz

5

Re: Elektroinstalace na lodích

Dík za informace a prosím další, jestli někdo víte. Nejde mi o to, že bych měl na lodi být já, takže žádnou rozdvojku nikam nepovezu. Potřeboval bych vědět hlavně to napájení světel na "středních" lodích (velké jachty, námořní remorkéry, nákladní lodě, ..) kvůli tomu, aby se dalo chování světel věrně napodobit u makety. Světla na malé napětí (12/24/48V DC), malé napětí s měničem nebo síťové napětí (230V AC) se chovají docela různě.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Elektroinstalace na lodích

Osobně mám zkušenosti jen z Holandska a z toho co jsem viděl na výstavách lodí. Menší motorové lodě, cca 8-12m, mají jen 12V s cigaretovými autozásuvkami. Kapacita baterií je různá, spíš to odpovídá velikosti lodě. Dobíjí se při plavbě, ale zpravidla je nutné i dobíjet kabelem přes noc v maríně, aby se to do rána moc nevycuclo. Pro plachetnice, i větší, platí to samé, s tím, že se samozřejmě nedobíjí při plavbě, vyjímečně mají třeba solární panel.

Větší motorové lodě, cca velmi zhruba 13-18m, mají elektro instalaci 220V, ale ty levnější mají jen baterie 24V s velkou kapacitou a měničem různého výkonu (na naší 14m lodi jsem měli tuším 3000W). Opět, dobíjí se při plavbě, případně kabelem v maríně, ale vzhledem k velké kapacitě ten kabel není vždy nutný.

Další kategorií jsou větší lodě, které už mají generátor, je jedno, co je to za loď (malý by mohl být klidně i v těch menších jachtách, ale je to x-krát dražší než měnič), od jisté velikosti je tam rozvod 220V a generátor zajišťuje neustále dodávky el., příp. dobíjení baterií, i při dlouhodobém stání v přístavu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Elektroinstalace na lodích

Ještě k těm menším lodím, které mají 220V rozvody. Běžně se zároveň používá 12/24V rozvod, třeba pro lodní systémy a osvětlení. 220V je jen v zásuvkách.

Share

Palec nahoru Palec dolu