1

Téma: Olaminování plováku z polystyrenu

Zdravim pritomne odborniky, mam prosbu. Jeste jsem nikdy nelaminoval a potrebuji olaminovat polystyrenovy plovak vyrobeny z extrudovaneho polystyrenu. Plovak bude slouzit pro vyrovnavani lepsiho vztlaku pouzdra na videokameru do vody a tvar se podoba rogalovemu kridlu cca 50x30cm.
Neco jsem jiz nastudoval zde na foru a neco shledl na Youtube. Kazdopadne ale nevim jeste nejake drobnosti.

- kolik vrstev se doporucuje ?(ja chci delat vrstvy ze skelneho kepru dve, 1x225g/m a 1x110g/m, pryskyrice Havel)
- po polozeni prvni vrstvy, za jak dlouho muzu delat dalsi vrstvu?
- pri vytvoreni obou vrstev jiz na jedne strane plovaku bude platno prehnuto pres hrany az na druhou stranu plovaku?
- pokud ano, jak se bude provadet napojeni pri laminovani druhe strany plovaku a za jak dlouho? (musi se hrana obrousit a odmastit?)
- asi se neda najednou provezt cele olaminovani plovaku najednou?
- provadi se jeste nejaka finalni vrstva ze samostatne pryskyrice pro hladky povrch?

Dekuji.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Na tento účel by mali stačiť 3 vrstvy 110g/m2, treba nalaminovať jednu stranu všetky 3 vrstvy, nechať vytvrdnúť do druhého dňa a po obrúsení nalaminovať druhú stranu. Neviem z vášho príspevku, aký polomer má hrana, cez ktorú chcete prekladať tkaninu. Keď je to viac ako r4mm, tak to s tou 110tkou nie je problém, inak by som to nechal len tak visieť cez ostrú hranu a po zatvrdntí obrúsil a na záver doporučujem pred laminovaním natrieť ten kus živicou a nechať vytvrdnúť. Predídete tým drobným bublinkám a v žiadnom prípade to nesmie tvrdnúť na slnku! Polystyrén plynuje a to je zdroj bublín. Držím palce.        S pozdravom Mikulka

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Dekuji za rady a jeste se zdovolenim zeptam:
- po polozeni jedne vrsty, za jak dlouho muzu zacit lepit vrstvu druhou ?
- hrany 3cm silneho polystyrenu maji polomery z jedne strany 5mm a z druhe 12mm coz by melo byt OK, spis jestli se pretahuje platno az na druhou stranu plovaku, tedy pres obe hrany a nebo jen pres jednu hranu ?
- chtel bych vytvorit co nejlepsi povrch jiz samotnym laminem, dela se nejaka finalni vsrtva jen z pryskyrice ?

Dekuji.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

kazdy to dela trochu jinak, takze neexistuje univerzalni navod, zkuseni kteri jiz nekolik lodi laminovali delaji vse najednou. jde to ale i po jednotlivych vrstvach.

obecne cim silnejsi tkanina (vyssi gramaz) tim mene vrstev potrebujes, ale hure se s tim pracuje. lehci tkanina lepe kopiruje male polomery oblouku, takze jelepsi vyuzit tu 110g co mas. hrany muzes delat nekolika zpusoby. bud udelat celou 5cm sirokou hranu tou tenkou tkaninou a pretahnout ji az na ty desky a z te silne tkaniny potom jen ty desky z obou stran bez pretazeni. a to cele nekolikrat zopakovat (2 - 3x).

zalezi na tom jak jsi zrucny. pokud polozis jednu vrstvu, tu urovnas a na ni das dalsi, tak ta spodni bude trochu ujizdet. da se udelat jedna vrstva, nechat ji vytvrdit (dle pouziteho epoxu cca 24h) a pote dat dalsi vrstvu a pak pripadne jeste jednu.

kdyz pokladas na sebe jednotlive vrstvy, mela by tkanina byt otocena o cca 45st. proti podelne ose toho plovaku a dalsi vrstva proti prvni otocena krizem pres prvni.

finalni uprava zalezi na kvalite podkladu z polystyrenu. nerovnosti budou videt i na laminatu (prohlubne, atd). muzes jednotlive vrstvy po vytvrdnuti prebrousit (hrubsim smirkem a nech tam ryhy, lepe prilne dalsi vrstva) . po posledni vrstve to cele musis prebrousit a pouzit pak tmel kterym to srovnas. osobne pouzivam polyesterovy tmel RAPID jemny, na velke nerovnosti RAPID se skelnym vlaknem, ale ten snad potrebovat nebudes. cele to prebrousis, prekytujes, a tak dal, dokud s kvalitou nebudes spokojeny. pak muzes pouzit povrchuvou upravu jak potrebujes (barvu, lak atd)

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Dekuji moc za odpovedi, naprosto jiz vycerpavajici, ted jiz smele na to... 
Jeste jednou diky.
simon

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro simona,
jakou máš pryskyřici a tužidlo od Havla ?
Vysvětlím proč se ptám.

ať se Ti to olaminování podaří.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Pryskyrice me byla doporucena Havel L160 (pozadoval jsem takovou, ktera snese bez problemu morskou vodu) a tuzidlo H535. Plovak jsem jeste nelaminoval, nebylo vhodne pocasi (teplota v garazi pouze 16°C).
Proc se ptas, neni vhodna?

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Pardon, je to Havel LH160.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

simon napsal:

Pryskyrice me byla doporucena Havel L160 (pozadoval jsem takovou, ktera snese bez problemu morskou vodu) a tuzidlo H535. Plovak jsem jeste nelaminoval, nebylo vhodne pocasi (teplota v garazi pouze 16°C).
Proc se ptas, neni vhodna?

asi proto, aby sis nekoupil polyesterovou pryskyřici. Ta by ti polystyrén v pohodě rozleptala...

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro Simona,
ptal jsem se, ale SH už prakticky odpověděl (polyesterovou ne- leptá ) Jinak, doporučili Ti dost "komplikovanou" pryskyřici, ale když už ji máš i s tou to jde.
Pokud jsem to pochopil správně plovák = trojúhelník (základna cca 500 mm výška 300 mm) síla 30 mm a hrany mají rádius 5 a 12 mm.
Zkus popřemýšlet jestli by se nedal udělat kolem plováku rám se silou 2- 5 mm, jako dělící rovina (samozřejmě separovaná,ať se na ní nenaváže pryskyřice) pak každou stranu laminoval samostatně jak psal Mikulka 3 vrstvy najednou. Pak přesah na dělící rovinu odřezal pilkou na železo a mezeru po dělící rovině vyplnil rovingem (stočená vlákna vytažená z té 225 předem nasycená pryskyřicí, zatlačené do zahuštěné pryskyřice směsí cabosilu , bavlněnými vločkami, mikrobalony. A znovu přetřené zahuštěnou směsí.
Těch 16-17°C co máš v garáži je v tomto případě optimální.
Tužidlo 535 vytvzuje od 15°C a pryskyřice při "normální" teplotě 25°C má velice nízkou viskozitu - nedrží na svislých plochách a stéká.
Doporučil bych natřít pryskyřicí příslušnou část, kterou chceš laminovat, nechal 3hodiny zavadnout a položil a zatupoval do pryskyřice tkaninu musí se prosytit, pozor na vzduch bubliny. Pak namíchat 2 dávku pryskyřice. Položit 2 vrstvu tkaniny a zatupávat. "Suchá"  místa napustit pryskyřicí a přitupovat. Položit 3 vrstvu a postup stéjný. Musí být jasně vidět polystyrén povrch musí mít hedvábný lesk a je patrna struktura sklotexilu. Kontroluj, aby ti nikde neodskakoval i během vytvrzování. Po 3 hodinách to natři pryskyřicí a nechéj vytvrdit 1 den. Je lepší brousit  nerovnosti na pryskyřici než probrušovat tkaninu.
Kolik pryskyřice + tužidla ?  cca 70-75% hmotnosti tkaniny na danou plochu. To platí  pro laminování. Když si namícháš jako 1. dávku na nátěr pod 1.vrstvu textilu  20g + 7g mělo by to stačit,  případně přimícháš 10+3,5. Na 2 a 3 vrstvu už těch 20g
+7g bude stačit.

Ať se Ti to podaří

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro Simona,
pokud budeš mít zájem spoj se s fy. 5M s.r.o. Vyrábějí přímo pryskyřici odolnou kyselinám a slané vodě PR 246 + tužidlo EM 315. Používá se také jako přímý nátěr proti mořské vodě.
kontakt na ně : + 420 572 433 721 technický úsek, xxx xxx 726 objednávky, email - 5M@5M.CZ.
Dříve ochotně prodaly i malé množství různých pryskyřic.
Na technickém se dotaž, jestli se  PR 246 naváže na Havlovou LH 160.
Domnívám se, že tento způsob úpravy povrchu je výhodnější než tmelení polyesterovým tmelem (epoxy tmel se prakticky nedá sehnat ), základovat a nalakovat speciálními laky. Komponenty jsou velice drahé a nikdo ti je neprodá v malém množství. Také nevím jak drží epoxy základ ne polyesterovém tmelu opačně to funguje.
Já vím, nebude to barevné !  Tak zvaž.

Ať se Ti to podaří

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro buruna:
Dekuji ti moc za rozsahly popis. Jinak k tomu ramu kolem plovaku jako delici rovinu moc nerozumim ... , udelam to presne podle popisu jak pises, snad se me to podari.
Nez jsem objednal pryskyrici od Havla tak jsem volal take do 5M, ochotne me poradili onu PR246 jak pises, + tuzidlo EM315 vse vhodne do slanne vody. U Havla me rekli, ze LH160-ka je take odolna na 100% slane vode a navic jsem mohl u nich zakoupit skelnou tkaninu, coz u 5M neslo, tak jsem to vzal od nich.
Takze ty by jsi doporucil radeji jeste povrch prelaminovat pryskyrici PR246 od 5M ? Zavolam tam a zeptam se tedy.
Jeste jednou diky moc, napisu jak jsem dopadl.
simon

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

to je zbytečné, epoxy pryskyřice od Havla používám také a pak na ně dávám polyester. tmel a není žádný problém s trvanlivostí. navíc ho použiješ jen v místech nerovností. pak to stačí přelakovat jakýmikoliv barvami (syntetika, akryl, epoxy atd.) a podle zvolené barvy použít i finální lak.

co se týká laminování. je spíše lepší, aby pryskyřice byla řidší (dokonce ji někteří zahřívají fénem nebo ředí), lépe pak prosytí tkaninu a je jí potřeba méně. Pevnost laminátu dělá tkanina a nikoliv množství použité pryskyřice, té by naopak mělo být co nejméně.

pokud ti dojde epox je lepší nechat tu vrstvu (pokud je celá prosycená) ztuhnout a další dělat až poté, protože není jisté jestli další várku rozmícháš ve stejném poměru.

jinak epoxy pryskřice nesmrdí, takže pokud máš kde, tak klidně laminuj doma v teple. tmelení polyesterem je již o něčem jiném a to bývá občas problém doma wink

jinak co se týká vlastností a výdrže ve slané vodě. zkus napsat Petrovi Hájkovi. tuším, že používá dvousložkový epoxy lak, který je velmí tvrdý a tuším i tu slanou vodu by měl vydržet. nevím ale s jakými barvami se snese...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro Simona,
tu 246 jsem myslel pouze jako vrchní lak po přebroušení 160 ( vyrovnání nerovností). Ten rám, který by ti tvořil dělicí rovinu si představ jako by jsi laminoval  2 plováky síly 15 mm pouze z jedné strany a boků a ty pak slepil dohromady

pro Ivvo,
podle mne nahřívat nebo dokonce ředit současné laminovací pryskyřice je nesmysl. Máš plnou pravdu, že pevnost dělá sklo.
Ale Simon nelaminuje,ale oblaminovává plovák, takže potřebuje vytvořit adhézní mezivrsvu mezi plovákem a 1.vrstvou sklotextilu. Když bude směs řídká( nízká viskozita ) ze svislých stěn zteče a mezivrstvu neudělá. Zbytkem nasytíš textil,dáš 2. a 3.vrstvu textilu, která ti odebere (odsaje) vystouplou pryskyřicí případně doplníš směsí, aby jsi neměl suchou tkaninu, ale mezivrstvu už nemáš, protože jsi nasytil sklotextil.
viskozita LH 160:  25°C ...700 - 900 mPas           viskozita tužidla T 535 :  100 - 350
                             20°C ...1200
                             15°C ...2200 
po namíchání je viskozita mnohem nižší.   
Čím nižší viskozita pryskyřice tím nižší přilnavost (adheze) k jiným materiálům.
Proto jsem doporučoval laminovat při chladném počasí.

Ať se to podaří

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

Vse se podarilo dle Vasich rad perfektne, tri vrstvy (1x225 a 2x110g/m2), davkovani pryskyrice dle navodu "buruna", nyni delam povrchovou upravu.

Jeste jednou diky za rady.
simon

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Olaminování plováku z polystyrenu

pro simona,
jsem rád, že se Ti to podařilo

tak, ať se podaří i povrchová úprava

Share

Palec nahoru Palec dolu