26

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

marian_r napsal:
petr hájek napsal:

pohon motorem je dobré řešení  efektní lod to bude  jen bych motor použil bez klasického lodního šroubu  .
Osobně jsem měl kdysi miniaturní torpedoborec kde byl pohon uskutečněn jako čerpadlo které mělo sání v kýlu na přídi a výtlak vody v kýlu na zádi  samozřejmě s možností reverzu .
Pohon tedy nijak nebyl znát na výsledném modelu(tenkrát v 70. letech  jsem ještě neuměl dostatečně miniaturizovat motor ani lodní šroub), proto bych to viděl jako asi nejlepší řešení u skoro plachetnice, a nebylo by nutné podvěšovat celek pod lodní kýl.

Nejaké závažie pod kýlom bude musieť byť 8-(.

Neříkám že né, nepočítal jsem nic v tomto konkrétním případě,jen si myslím, že je jednodušší věšet jako přídavný kýl třeba jen závaží obsahující sadu akumulátorů, než celý pohon , měl jsem toto řešení u mikro KOLCHIDY a při připojení kýlu se vlastně aktivoval celý systém , fakt je , že se stím nedalo brázdit slanou vodu  protože kontakty byly pouze zasunuty do silikonovou vazelinou vypatlaných trubek v kýlu, ale to už je jen nutnost u mikro verze lodě, těsnění by bylo poněkud velké.
Jinak na stěžních, ráhnech i plachtách se ve skasané verzi dá velmi mnoho váhy ušetřit, inspiroval bych se v konstrukcích tzv. pomaloletů kde se tenoučkou vrstvou uhlíku potahují balzové kulatiny za pomoci velmi malého množství epoxu, samozřejmě bych toto zkonzultoval  u dodavatele jako je třeba HAVEL COMPOSITES CZ. plachty skasané stačí imitovat malým pruhem látky naaranžovaným na základ tvaru skasané plachty vybroušeným z extrudovaného polystyrenu za pomoci jen minimálního množství sekundového lepidla , v tom případě ale bude nutné prolézt internet a okoukat způsoby patinování aby výsledek vypadal dobře.
No nic , skončím pro ted kacířskou větou:
Když začíná kdokoli podobným náročným projektem myslím, že není nutno respektovat ani veškeré zaběhlé postupy, spíše je to výzva pro netradiční řešení.
wink

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Pohon v trupu je sice zajímavý, ale stále vidím u podvěšeného pohonu výhody. Uvnitř trupu by bylo těžiště výš, výtlak by byl o něco menší a riziko netěsností větší. Navíc při podvěšení budou "vidět" akorát dva otvory pro šrouby kolmo zespoda kýlu, takže vidět nebude prakticky nic při pohledu kolem dokola.

Nevýhoda tam je ale také. Zatím jsem nevymyslel, jak utěsnit hřídel. Viděl jsem sice nějaké uěsněné hřídele ale jejich délka byla 15 cm nebo delší, což je pro mnou plánovanou konstrukci příliš dlouhé. Nejsem si jistý, že by se mi to podařilo zkrátit tak, aby to stále ještě těsnilo.

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

S utesněním hřídele problém nebude... Petr Hájek vyrábí příčný pohon, kde je délka hřídele cca 4 až 5 cm. stačí sehnat kompakt hřídel (buď rovnou potřebné délky, nebo ji zkrátit), přidat motor a další vybavení... prostě takovou malou ponorku pod lodí...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Je to tak , používám polotovary kompakt hřídele od MPjet a zkracuji je takže na naplnění vazelinou zbývá cca4cm pouzdra,pohon je obvykle vodorovně umístěn a pod čárou ponoru . Při pravidelné údržbě není se zatékáním problém.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

30

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Tak drobná aktualizace. Rok a půl od prvotního plánu, takže tempo malé smile Přítelkyně měla rok státnic a stáží (veterina), takže času bylo málo. Již je loď po nalakování, takže již snese umístění na vodu. Kdyby to nebylo poznat, tak předlouhou je Royal Caroline 1:47. Nejedná se zrovna o maketu, pro přítelkyni je to její první stavěná loď, takže neřeší vše až do úplných detailů (já sám se věnuji leteckému modelářství, takže se stavbou lodi také příliš neporadím).

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1241/t/p16sn1hio61i39uro1ctg1ggf2003.jpg
(fotky nějako nevyšly, podkladová deka je sytě žlutooranžová).

Pohonem je "torpédo" v hliníkové trubce o průměru 40 mm. Od zadu: trubka je na konci slisovaná, uvnitř je zkrácená hřídel, kardan spojka a střídavý motor. Dále regulátor s vodním chlazením, napěťové čidlo telemetrie a lipol baterie. Vpředu je to utěsněno 1cm válečkem gumy mezi 2 kroužky, kde se utahováním procházejícího šroubu guma roztáhne a trubku utěsní. Jako špička je přes magnet držící půlka pingpongového míčku.

Torpédo se do lodi přidělává přes dlouhou závitovou tyč, tak prochází v těch místech zesíleným kýlem a na konci je gumové těsnění, podložka a šroub. Končí to zhruba na čáře ponoru. Dráty z regulátoru a z napěťového čidla do přijímače vedou skrz trubičky končící kousek pod střechou, tedy vysoko nad čárou ponoru. Servo pro ovládání kormidla je schováno v lodi. Celkově na lodi není při sundaném pohonu vidět skoro nic. Kdyby byl problém se stabilitou, není problém torpédo posunout o kus níže (připomínám, že loď nebude plout s plachtami).

No a jelikož obrázek vydá za tisíc slov, tak fotodokumentace:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1241/t/p16sn1hubd1611fjgl4if7l17km5.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1241/t/p16sn1idgtj93146uapkqvi1ete9.jpg

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1241/t/p16sn1inp51ekg1jn61m7v19sl1i5bb.jpg

Původně jsme to chtěli otestovat v sobotu v Sokolnici, ale nestihlo se vše včas dokončit. Teď to čeká na příští akci, aby nás v případě závady mohl někdo dostrkat ke břehu smile Jinak z testování samotného torpéda se zdá, že pohon je příliš předimenzovaný (rychlý), takže odhadem deset procent plynu odpovídá tak maximální maketové rychlosti, aby loď nepůsobila nepřirozeně. To by mělo částečně pomoci vyřešit použití jen lipol dvoučlánku namísto aktuálního tříčlánku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Loďka je postavená pekne čisto, keďže nemá ambície byť maketou, bude poskytovať
zaujímavý obrázok na vode.K pohonu : to torpédo musí byť také dlhé ?
Bude spôsobovať problémy pri zatáčaní. A ešte k účinnosti kormidla:
je úzke, bežne sa maketové kormidlo nastavuje na šírku , niekedy aj na hĺbku
plexisklom.
Otázka : Bude model osadený aj plachtami a úplným lanovím ?

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Ano, musí být tak dlouhé. Hlavně kvůli baterkám. Aby se baterie vešly dovnitř trubky, musí to být speciální "úzká dlouhá" verze. Dále je v torpédu ještě trocha místa na olovo. Loď aktuálně váží 660 g a dle přepočtu měřítka by měla mít výtlak necelých 2.1 kg. Torpédo bez extra závaží (jen motor, baterie,...) váží 765 g a vypočtený výtlak má 620 g.

Kormidlo mi přijde taky malé a s nějakým nastavováním počítám. V podmínkách jsem ale měl, že na lodi nesmí být nic poznat, protože to má být statický model, který se občas sveze na vodě. S úpravami kormidla ale čekám až na výsledek zkoušek na vodě.

Model bude osazený kompletně, plachty jen svinuté, aby nedělaly odpor do větru. Ve výsledku budou jen chybět ozdoby (hlavně ty na boku a na zádi), protože přes zkoušku různých postupů se přítelkyni nepodařilo vyrobit nic, co by šlo použít. Ještě možná bude chybět člun, ale to není ještě rozhodnuto. Jinak vše ostatní by tam být mělo, alespoň to je aktuální plán.

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: Historická plachetnice plovoucí model - jaký zvolit materiál?

Držím palce !

Share

Palec nahoru Palec dolu