Téma: Smit Bronco
Zde bude jaroj popisovat stavbu. Reagovat můžete v Smit Bronco - prostor pro reakce čtenářů.

S přátelským pozdravem ladous
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Soutěž F4A, F4B a F2S, Ostrzeszów 15. 12. 2019 ![]() |
MoNaKo DF » Smit Bronco » Smit Bronco
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Zde bude jaroj popisovat stavbu. Reagovat můžete v Smit Bronco - prostor pro reakce čtenářů.
Rozhodl jsem se, že si dám třetí lodičku v životě.
Měla by být divná, použitelná jak pro zábavu, tak v soutěžích v Tug Towingu. Vzor by neměl být vidět na každém rybníku. Mělo by být dostatek fotek, plánky ... atd.
Hledal jsem hledal, až našel krasavici: Delta Multi Purpose Pusher Tug 2500
Je jich šest setřiček. Přesnou historii se mě nepodařilo dohledat, ale navrhl je někdo kdo dnes už není, stavěl Damen a provozuje Smit.
Po prozkoumání dostupných informací jsem se rozhodl pro Smit Bronco.
Výkres jsem opět spáchnul z přehledky od výrobce (maketáři se prosím zdrží velkých komentářů).
Měřítko bude 1:33, tedy délka 78 cm a kousek.
Foto skutečné lodě:
Zajímavostí může být, že Cabadaj (http://www.mo-na-ko.net/php/portal/profile.php?id=371) staví setřičku Bronca - Barracudu.
Plán je z přehledky http://www.smit.com/equipment/www/inc/d … r_2007.pdf, ale jak na zamčené PDF?
Trochu mě to potrápilo, ale nakonec stačí jednoduché pdf2ps a zpětně ps2pdf (osobně jsem to dělal v linuxu, ale jistě to bude dostupné i pro jiné OS). Pak otevřeno v Corelu. Neb jsou v PDF křivky, je následná editace pohoda. Odmazáno nepotřebné a nazvětšováno na potřebnou velikost.
Minulé dva remoše jsem hnal co nejlehčí, na hranici pevnosti (tak trochu jak když děláte na modelu éra) a pak přišlo na řadu olovo .
Teď to zkusím hezky konstrukčně a na váhu nehledět pokud bude dole, že.
Neb tento trup je vlastně taková krabice, tak to co je rovné bude z překližky (RomanT pozná svou bednu od čerpadla )
Nalepena horní paluba.
Zopakuji co už jsem psal u Fenlandera:
Paluba je z 2mm kuprexitu (vhodnější by byl samosebou pouze laminát, ale když mě v kůlně stojí několik desek kuprexitu, tak se použije).
Aby šel kuprexit lepit epoxidem, je třeba v místě lepení odstranit vrsvičku mědi. Odbrušuji ji dremelem.
V tomto okamžiku to asi nejvíce vypadá jak stavební kolečko, ale snad se to zlepší .
Předek trupu vytvořem z balzy 2mm na balzová žebra (5mm).
Vnitřek olaminován, pak obroušeno do "jakžtakž" tvaru.
Epoxidem nalepena zadní paluba (pět kuprexit 2mm).
Zadní část trupu opět z 2mm balzy. Tunely (či jak to nazvat) jsou páskovány z 1 mm balzy).
Vnitřek vylaminován a obroušeno.
K lepení balzy použit "prstolep".
Nyní je čas se zastavit na příčným pohodem.
Originál má opravdu zvláštní.
Nejdříve jsem si říkal, že tam vůbec nebude, nebo ho tam tak nějak našidím.
Pak jsem s s Cabadajem (http://www.mo-na-ko.net/php/portal/profile.php?id=371) na soutěži v Protivanově o tomto PP dost hovořili (ostatně už to tu řešil: http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=2151) a k výsledku co tam vlasně je, jsme nedospěli.
Nezbylo než se zeptat bratra googla. 100% to není, ale dle mého je tam toto:
Mělo by se to jmenovat Veth-Jet a princip je zřejmý z tohoto produktového listu: http://www.veth.net/images/file/Veth%20Jet%20engels.pdf
Stále jsem si nebyl jist, jestli se touhle věcí zabývat, ale ukecal mě kamarád Luboš Vinař (http://vinar.cz/) ... pokecali jsme, pokreslili pár papírů a bylo.
Ověřeno že kulisu lze vyrobit (ještě to není ono, ale předělat to půjde snadno). Tělo vyrobeno z odpadní zádky (průměr 30mm) a plastové trubičky průměru 10mm. Kulisa je na mosazné trubičce (do ní by měla přijít osa šroubu, ale na to je ještě čas). Na otáčení kulisy o 360 stupňů jsem rezignoval, tedy přední otvor je jen jako.
Jestli to bude fungovat opravdu nevím (nefunkční model tam může být vždycky, že).
Tělo zalepeno do trupu.
Následně byl celý trup olaminován a došlo na to, co má představovat kortovky.
Chvilku jsem hledal až padlo oko na kelímky od smetany. Bude to lepší, než rovná trubka a snad mě to odpustíte, že to není přesné.
Jedna vrstva laminátu přišla z vnitřní strany (aby byl pevnější a neprohýbal se), pak několik z vnější strany. Síla materiálu je dohromady cca 1,5mm
Pro přesné ustavení hřídele (Mp Jet standard) je použit plastvý kroužek:
Celá sestava včetně kormidel (kuprexit se zalepený drátem na kola, polepeno plastem pro tvar)
Trup přetmelen a přebroušen. Použit dvousložkový polyesterový tmel (konkrétně Nový Rapid - dvousložkový univerzální polyesterový tmel). Po přebroušení stříknut základem s plničem (konkrétně Dupli Color CAR´S plnič a základ). Je to zatím jen nahrubo, ještě se bude vrtat, řezat ...
Na přídi vzniklo přední "strkadlo" (0,5mm kuprextit) a úvazník (pájen z mosazných trubiček)
Skončila pracovní dovolená, tak jsem si mohl zase chvilku hrát :-)
Stvořen částečně bort (0,5 kuprexit, lepeno epoxidem do drážek v palubě vybroušených dremelem).
Vpředu a vzadu to bude do oblouku, to teprve bude zajímavé :-)
Bort je konečně "koukol".
Ohnuté části jsou z 0,5mm plastu (reklamní tabulky), lepeno do drážky "prstolepem".
Navrh přišla "navařit" trubka (dremelem proříznutý MP JET lanovod - průměr 3mm). Opět lepeno "prstolepem".
V zádu je pokus o rolnu.
V hřebíkové šabloně je spájené (dremel plameňák, a obyč el. cín) z mosazného drátu (průměru 3mm) zadní ochrané zábradlí.
a zalepené do vyvrtaných dírek epoxidem na místo
Z 15mm vodovodní měděné trubičky realizován hlavní úvazník.
Původní plán o pájení nevyšel. Prostě mě to nešlo. Mosas klidně, měď nějak ne. Pokud někdo pro příště poradíte, budu rád.
Část šroubována, část lepena epoxidem. Ta šedivá trubka je kus 40mm odpadního kolena + trochu plastu. Zbytek kolena se ještě bude úžasně hodit na spodek jeřábu, má přesně potřebé tvary.
Stříknuto základem s plničem (konkrétně Dupli Color CAR´S plnič a základ).
Ještě se bude brousit, tmelit, brousit ... a ještě je třeba dodělat plno drobností, ale konečně to začíná připomínat loď
Nástavba zbudována z reklamních destiček. Lepení, tmelení, broušení a nástřik základem s plničem ať je vidět kde to nesedí:
chlupatíme:
- zábradlíčko .. pájeno z mosazných drátů
- tutam plast, lepeno vteřináčem
- záchrané čluny a větrání od Jardy Jungmana
Takhle bude cca vypadat celek (stožár pájen z z mosazných drátů a trubiček, po obroušení stříknut základem a pak barvou)
Už jsem trochu barevná lodička :-)
Fuj, to byla pakárna, maskovat, barvit, maskovat, barvit .....
(maskováno obyč maskovací páskou z bau..něco pro malíře. Drží, nepodtéká, jen sebou občas veme při odtrhávání co nemá, ale to jde opravit)
Nástavba je zatím jen v bílé, ale bude se snad někdy pokračovat :-)
Je čas na pohon, musí se lodice do té vody opřít, že.
Mosaznej plech, mosazná tyčka, trochu vrtačka, přípravek a pak pájení.
Nejsou dokonalé, ale zato mají přesně požadavaných 64 mm.
Konečně první-slavnostní-testovací spuštění na vodu.
Práce je ještě mnoho, ale šlo mě o otestování vlastností.
Omluvte kvalitu videa, je to dělané jen mobilem.
Pár "nutných" drobností, bez kterých to nepojede :-)
Hotové to není, ale už to skoro vypadá jako loď.
Po zkušenostech z Protivanova (vůbec to netáhlo a Bronca přetlačil i jednošroubej springoš, o problému s jedním motorem na závěr ani nemluvím) zpět do dílny.
Motory BOSCH AHC 12V 10W vytrhány a objednány Robbe POWER 755/40 (už jsou i doma díky Čochtanovy). Bude třeba udělat nové lože, spojky atd ... ale snad to pojede.
V mezičase téměř dokončen jeřáb. Je udělán z plastových reklamních tabulek, nějaké ty trubičky, špendlíky, jednička drát a "pístní tyče" ze staré antény. Z lodě jde jednoduše sejmout (drží na ose a magnetech), pokud bude při tahání překážet.
Stránky 1
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
MoNaKo DF » Smit Bronco » Smit Bronco