1

Téma: Výroba vyztužené formy

Zdravím všechny.
Potřeboval bych malou radu, i když se to zrovna netýká přímo modelařiny, ale má to s ní lecos společného. Potřebuji vyrobit formu pro odlití předmětu. Už jsem si koupil Lukopren N 1522, ale model má rotační kuželovitý tvar a i když udělám hrazení pro tvar formy v co nejúspornějším provedení, stejně bych spotřeboval více než 1 kg Lukoprenu a tloušťka stěny by místy dosahovala až skoro 3 cm. V technologickém postupu k Lukoprenu výrobce uvádí, že se dá udělat forma s vyztuženým ložem např. ze sádry, ale pro to mají použitý Lukopren N 5221 a nechce se mi kupovat jiný, když už jsem jeden koupil. A tak bych se Vás chtěl zeptat, zda jde udělat vyztužená forma se sádrovým ložem za použití univerzálního Lukoprenu N 1522 a zda se dá na model Lukopren N 1522 nanést štětcem v několika tenkých vrstvách tak, jak to uvádí výrobce pro typ N 5221? Má s tím někdo zkušenosti? Předem děkuji všem za rady.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Výroba vyztužené formy

Jde o to, jakou tvarovou přesnost požaduješ.... Čím bude stěna lukoprenu tenčí tím to bude horší...
Nanášet štětcem se dá ale spíš bych použil lití, kdy L. po předmětu pomalu stéká. Po jeho přituhnutí můžeš nalít další vrstvu, chytne to. A až zatuhne, tak to celé zaliješ do sádry a až potom vytáhneš model.

PS: 3cm stěna z Lukoprenu není nic nenormálního.

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Výroba vyztužené formy

Vím, že 3 cm zvulkanizují bez problému, ale jde mi hlavně o úsporu a o výslednou cenu formy. Forma totiž bude použita pouze na "kopito" pro odlití pouze několika voskových modelů pro replikaci původního modelu a pro další modifikace modelů (různé zdobení). Jinak moc děkuju za radu. Předpokládám, že další vrstva se dá nanést/nalít po hodině, až ta první zvulkanizuje, že?

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Výroba vyztužené formy

Ahoj
Zásadní věc:
Lukopren nanášet litím je hodně nevhodné, jelikož hned na model nalejt lukopren je fakt blbost.
Na model se nejprve nanáší vždy štětcem, je to kuli tomu aby na povrchu formy pak nebyli bubliny...
Ta první vrstva lukopranu která se nanáší štětcem je opravdu tenká, stačí 1 mm jelikož to pak stejně bude stejkat, tedy do 1 mm stačí.
Po mírném ztuhnutí se nanese už další vrstva a zase štětcem. po opětovném ztuhnutí už pak se dá model zalejt, ovšem k dosažení petfektní formy se to co jsem psal opakuje několikrát až do požadované tloužky materiálu., pak až to opravdu vytuhne, tak se lukopren zaleje do sádry.
Lukopren můžeš použít ten co máš, ale záleží opravdu na co to je přesně a co od toho budeš chtít. KAŽDÝ LUKOPREN MÁ SVOJE VLASTNOSTI.

Tom

Renorains napsal:

Vím, že 3 cm zvulkanizují bez problému, ale jde mi hlavně o úsporu a o výslednou cenu formy. Forma totiž bude použita pouze na "kopito" pro odlití pouze několika voskových modelů pro replikaci původního modelu a pro další modifikace modelů (různé zdobení). Jinak moc děkuju za radu. Předpokládám, že další vrstva se dá nanést/nalít po hodině, až ta první zvulkanizuje, že?

5

Re: Výroba vyztužené formy

Merrimack: zajímavé je, že to lití na model doporučuje právě výrobce silikonu pro kvalitní povrch bez bublin... Asi je "lití" a "lití"...

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Výroba vyztužené formy

Díky za radu Tome. Jen pro dokreslení, mám jeden cínový předmět po předcích, kteří odlévali cínové věci, líbí se mi jeho tvar a chtěl bych zkusit to, co moji předkové, i když se to dříve dělalo jinak a nebyly k dispozici hmoty jako je Lukopren. nejdříve chci udělat voskový odlitek, ten potom dotvořit k obrazu svému a na něj potom vyrobit druhou, novou formu už z lukoprenu 5422, který by měl vydržet vyšší teploty pro odlévání cínem. Teď mi stačí z univerzálního udělat několik voskových odlitků/modelů a možná i jeden nebo dva cínové.
Jen ještě, jestli jsem to pochopil správně, nemusím čekat až na plné zvulkanizování vrstvy a už po částečné vulkanizaci mohu nanášet další vrstvu?

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Výroba vyztužené formy

záleží o jaký model se jedná, jestliže budu vyrábět formu na jednoduchý díl bez záhybů a různých detailů,. tak to jde, ovšem i tak tam mohou být bubliny... výrobce pouze píše doporučený postup, neznamená to že se to tak má dělat! Vyrobil jsem už přes 50 forem možná i více, jelikžo to nepočítám, a hodně jsme o tom zjištoval, alespoň  o postupu. Na youtube je spousta videí jak s tím zacházec...
Na složitý díl je stěba jít fakt štětcem, zalitím to nejde vždy provádět.
Lití se také používá, když děláš celou formu z lukoprenu, pak naneseš jen pár vrstev štětcem a pak zbytek zaleješ, jelikož tam už to tolik nehraje roli jesti jsou bubliny. jde hlavně o povrch a o to, co od toho chceš.

8

Re: Výroba vyztužené formy

Cíl s edo lukoprenu dá odléjvat bez problému, hlavně pozor na svou ochranu, dá se při tom dobře zranit..
napíšu to takto, jestliže natřeš další vrstvu na částečně zvulkanizovaný lukopren, nebo úplně zvulkanizovaný, je jedno, jelikož se to vždy perfektně spojí... ovšem je samozřejmě lepší nechat to jen částečně.
musí to jít nanášet dobře štětcem na tu zvulkanizovanou vrstvu, to asi asi nejvhodnější doba... aby se ti natáhla ta spodní. V kelímku ve kterém budeš lukopren rozdělávat, tak to poznáš, prstem zjistíš jak vy lukopren tvrdý a zda snese další vrstvu bez porušení spodní.
nejednoduší je to zkusit, uvidíš sám že to tak hrozné není.
Dej si záležet hlavně na té první vrstvě, aby se lukopren dostal opravdu všude a nikdy se nevytvořili bubliny.hodně roztírej, tak aby model prosvítal pod lukoprenem.

Renorains napsal:

Díky za radu Tome. Jen pro dokreslení, mám jeden cínový předmět po předcích, kteří odlévali cínové věci, líbí se mi jeho tvar a chtěl bych zkusit to, co moji předkové, i když se to dříve dělalo jinak a nebyly k dispozici hmoty jako je Lukopren. nejdříve chci udělat voskový odlitek, ten potom dotvořit k obrazu svému a na něj potom vyrobit druhou, novou formu už z lukoprenu 5422, který by měl vydržet vyšší teploty pro odlévání cínem. Teď mi stačí z univerzálního udělat několik voskových odlitků/modelů a možná i jeden nebo dva cínové.
Jen ještě, jestli jsem to pochopil správně, nemusím čekat až na plné zvulkanizování vrstvy a už po částečné vulkanizaci mohu nanášet další vrstvu?

9

Re: Výroba vyztužené formy

Ještě jednou ti moc děkuju za rady a pokud jde o bezpečnost, tak bych měl být víc, než povolaný. Jsem totiž odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, jinak řečeno "bezpečák" :-D. O víkendu to budu zkoušet, tak dám info, jak to dopadlo.

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Výroba vyztužené formy

Určitě to zvládneš, není to nic složitého, jde jen o to, přemýšlet u práce a než něco uděláš, pořádně si to rozmyslet zda je to tak dobře.
Zvládneš to.
Tom

Renorains napsal:

Ještě jednou ti moc děkuju za rady a pokud jde o bezpečnost, tak bych měl být víc, než povolaný. Jsem totiž odborně způsobilá osoba v prevenci rizik, jinak řečeno "bezpečák" :-D. O víkendu to budu zkoušet, tak dám info, jak to dopadlo.