326

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Chci se zeptat jestli nemá někdo náhodou plánek "upraveného" springoše na cca 69cm? Měl by být trošku plytčí takže není v poměru k normovanému. Nebo plánek původního springoše v autocadu? Zajímalo by mě jak by se choval ve větším provedení na dva motory...

Share

Palec nahoru Palec dolu

327

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

MichoCZ napsal:

Chci se zeptat jestli nemá někdo náhodou plánek "upraveného" springoše na cca 69cm? Měl by být trošku plytčí takže není v poměru k normovanému. Nebo plánek původního springoše v autocadu? Zajímalo by mě jak by se choval ve větším provedení na dva motory...

Plánek nemám, respektive jen ten co je na netu- ale k chování= viděl jsi přeříze Milana a mého v OL. Stejně se bude chovat i spriger, jen pohrne víc vody= otočí se na fleku, bude mít slušný výtlak, ale bude to hnusná loď.....

Optimismus je jen nedostatek informací...aneb zabij bobra, zachráníš strom....

Share

Palec nahoru Palec dolu

328

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Našel jsem pár plánů pro stavbu trupu Springera v základním provedení v PDF a následně též i DXF:
http://innovative-rc.co.uk/products/springer-tug/hull-drawing.jpg

Zmenšený na jednu A4:
http://innovative-rc.co.uk/products/spr … rawing.PDF

1:1 rozdělený na 15x A4:
http://innovative-rc.co.uk/products/spr … tug-A4.pdf

1:1 pro velkoformátové tiskárny:
http://innovative-rc.co.uk/products/spr … Panels.PDF

DXF:
http://innovative-rc.co.uk/products/spr … ls-DXF.zip

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

329

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Ještě dovětek:
Autor předpokládá použít 6mm překližku.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

330

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Zdravím zdejší kapitány!

Před časem jsem náhodně narazil v nějakém starším RC Revue na článek o Tug Towingu a tek mě to zaujalo, že jsem se rozhodl to zkusit. Od prosince proto tady pročítám fórum, a snažím se zjistit co nejvíce. Rád bych se zůčastnil TT v Mostě. A kromě klasického remorkéru jsem se hned od počátku rozhodl i pro Springera ve verzi ECO. Bohužel původní dřevěný trup z překližky z nějaké skříně co byla na chalupě se mi v paneláku příšerně zkroutil. Nakonec jsem rezignoval a zakoupil trup od Pepy Darvaše.

A teď ten dotaz:
Ačkoliv se tady motorizace probírá v mnoha vláknech, uspokojivou odpověď jsem nenašel.
Jaký je do něj nevhodnější pohon? Zvažuji dvě varianty: SPEED 600/7,2 (asi ECO kvůli nižšímu odběru?) nebo 400/7,2 a nějakou leteckou převodovku od MP Jet.... Vrtule červená (Modela?) 40mm.
Předpokládám použití 2x 4,5Ah 6V Pb Aku a chtěl bych aby to byla loď jak na TT tak i případně na fotbálek, tak chci aby ta loď byla také dostatčně rychlá...

Nemám žádné zkušenosti s loděmi (dělám do letadel) a tak nevím co bude lepší a už není moc času, pokud chci mít dokončenou loď do Mostu...

Share

Palec nahoru Palec dolu

331

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Možné jsou obě varianty. TT jezdí springery jak s motorem 400 /7,2V tak i s "šestistovkami". Pokud chceš mít dostatek (až nadbytek) výkonu a preferuješ radši zapojení bez převodovky, použij ten silnější motor. Nicméně i ta 400 bude výkonově dostatečná pro lehký TT...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

332

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Díky.

To právě vím, že se používají obě varianty, ale nějak se nemohu rozhodnout... roll

Ještě jednu věc jsem zapoměl. Jak to bude u uvedených kombinací s dobou jízdy na jedno dobytí baterií?

Share

Palec nahoru Palec dolu

333

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Záleží jaké máš možnosti... Pokud je ti to jedno, zvolil bych tu silnější variantu, protože:

- přebytečný výkon se dá omezit rádiem, nebo nevyužívat plné výchylky, když výkon bude chybět už to nedoženeš
- nemám rád převodovky, radši použiji kompakt hřídel

Délka jízdy je strašně individuální. Ve hře je moc proměnných. Např. v Monaku I. mám motor Speed 400/7,2V a přes rozvodovku (1:3) pohání 2x 35mm šrouby s vysokým stoupáním (cca 32mm). Při měření ve vodě mi motor bral cca 4,5A. Používal jsem tam šestičlánek 3000mAh, takže teoretická délka jízdy byla 40 min. Ale záleží i kde pojedeš, loď vpředu jede v tahu celou trasu, zadní se většinou jen nechává táhnout a dorovnává, takže spotřeba u obou lodí je různá.

Pokud jsem koukal tak chceš použít 2x 4,5Ah takže v tvém případě bych tipoval, že ujedeš celou soutěž na jedno nabití. I tak není problém jak v Mostě tak kdekoliv jinde mezi jízdami zdroje dobít, případně přes noc do neděle...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

334

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

rannovak napsal:

nebo 400/7,2 a nějakou leteckou převodovku od MP Jet.... Vrtule červená (Modela?) 40mm.

Tuto kombinaci jsem zvolil na první pokus, ovšem ve snaze ušetřit jsem koupil tu nejlevnější převodovku od MP Jet 1:2,33 (asi s uložením STD?), protože dříve mi v jiných modelech vyhovovala:
http://www.mpjet.com/news/index.php?opt … ;Itemid=27
Jenže jsem v Otrokovicích s tím Springerem jezdil poprvé přes hodinu v kuse, až se ta převodovka teplem ukroutila, takže nedoporučuji delší provoz. Navíc v této kombinaci ten 2,5 kg těžký Springer silou ani rychlostí jiným přítomným modelům nedokázal konkurovat - připouštím však, že byl ze všech přítomných asi jediný podle těch ECO pravidel.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

335

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

ona i ta 600 splňuje EKO pravidla, důvod proč je většinou ty springery nesplňují je plocha kormidla, nebo dýza...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

336

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

No právě proto uvažuji o té 600/7,2 protože ji pravidla připouštějí...

MP Jet převodovky jsou asi opravdu do letadel, a tam se jednak nelétá tak dlouhou (typicky do cca 10 minut na jednu baterii...) a navíc jsou obvykle letecké komponenty docela dobře chlazeny proudem vzduchu...

Nové převodovky od MP Jet jsou navíc udělány s kaleným ozubeným věncem, místo plastového, takže by měly vydržet více. Bohužel jejich cena je z tohoto důvodu dvojnásobná...

Share

Palec nahoru Palec dolu

337

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

umožňují ji pravidla Springer Class EKO, která jsou psána pro soutěže ve fotbálku, ale zatím vím o jednom, max dvou pokusech něco takového uspořádat a nevím, že by někdo něco takového teď připravoval (čímž to ale nevylučuji)

pravidla pro TT nemají žádná omezení na stavbu lodi, jen musí vypadat jako remorkér (nemůže startovat např springer s nástavbou raketového člunu), takže jsou povoleny všechny druhy (kromě spalovacího) a velikosti motoru, šroubu, kormidel, příp dýz atd...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

338

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Cože!? yikes

Já tak to mi nějak nedocvaklo, že pro TT žádná omezení nejsou..... :-(

Mohu tedy poprosit o nějaké doporučení co tam tedy dát? Rád bych ale zůstal u napájení 2x Pb (tázkou je jestli sériově nebo paralelně) a jednoho motoru a jednoho kormidla (nebo dýzy?). Rád bych aby to pořád zůstalo jako jednoduchá loď s přiměřenými náklady na motorizaci.... (Tak mi neprosím nedoporučujte Z pohony nebo Speed 900... :-) )

Share

Palec nahoru Palec dolu

339

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

ivvo napsal:

umožňují ji pravidla Springer Class EKO, která jsou psána pro soutěže ve fotbálku, ale zatím vím o jednom, max dvou pokusech něco takového uspořádat a nevím, že by někdo něco takového teď připravoval (čímž to ale nevylučuji)

Pokud to klapne alespoň tak, jako vloni, tak v sobotu 5. června v Písku proběhne další pokus. Oproti minulým letům se podařilo termín písecké akce posunout tak, že se na účasti neprojeví začínající letní prázdniny. Kdyby to nevyšlo, tak je další možnost v neděli 5. září. Postavit hřiště je záležitostí na deset minut, takže případný úspěch i neúspěch akce bude záviset na počtu účastníků a na počasí.

Pokud už nazrál čas, že by vodní pólo a související disciplíny zaplnily program celého dne, tak není z hlediska pořádajícího KLoM Písek problém celou akci věnovat Springerům na úkor jiných modelů.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

340

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

u TT určují pravidla jak má loď vypadat, co vše má být dokončeno atd, neurčují jak to má být uděláno. Co se týká motoru je omezení jen v zákazu spalováku, vše ostatní je povoleno.

Já v současné době přestavuji springera z pohonu 1 šroubu v dýze na 2 šrouby, opět v otočné dýze. Motory tak jsou 2x johnson 540 (nevím přesně číslo) ale je to ekvivalent cca speed 500. Jelikož jezdím vzadu, tak potřebuji lepší obratnost na couvání, čemuž ty 2 šrouby pomohou...

V tvém případě bych nic neměnil, je mnoho lodí, které jezdí jako jednošroubé a nemají vůbec žádný handicap... Zůstaň u pohonu 600/7,2V s 2x Pb bateriemi. Jen si rozmysli zda budeš řídit kormidlem nebo dýzou.

U zapojení baterií dávej pozor. Při jednom zapojení (za sebou, tuším že sériovém, ale prosím nekamenovat už jsem přeci jen delší dobu ze školy) se zvyšuje napětí takže výsledek bude 6 + 6V = 12V a to by ten motor neunesl... Při druhém zapojení se nezvýší napětí ale sečtou se kapacity jednotlivých článků, takže budeš mít k dispozici 4,5 + 4,5Ah = 9Ah stále při 6V...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

341

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

rannovak napsal:

Já tak to mi nějak nedocvaklo, že pro TT žádná omezení nejsou..... :-(

Toto si v souvislosti Springera pro TT neuvědomuje řada modelářů, tak se není za co stydět.

Pokud se na předchozích stránkách tohoto vlákna nenalézá odpověď na položenou otázku, tak by možná nebylo od věci založit nové téma s názvem Springer pro Tug Towing. Zde se přecijen spíše řešila pravidla pro to vodní pólo a jiné kategorie pouze pro Springery, tak abychom zde nemotali páté přes deváté.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

342

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

ladous napsal:

Pokud to klapne alespoň tak, jako vloni, tak v sobotu 5. června v Písku proběhne další pokus. Oproti minulým letům se podařilo termín písecké akce posunout tak, že se na účasti neprojeví začínající letní prázdniny. Kdyby to nevyšlo, tak je další možnost v neděli 5. září. Postavit hřiště je záležitostí na deset minut, takže případný úspěch i neúspěch akce bude záviset na počtu účastníků a na počasí.

Pokud už nazrál čas, že by vodní pólo a související disciplíny zaplnily program celého dne, tak není z hlediska pořádajícího KLoM Písek problém celou akci věnovat Springerům na úkor jiných modelů.

Hm 5. června mám zase pracovní víkend... Ladousi jak to děláš, že se vždy strefíš...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

343

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

ivvo: baterie budou samozřejmě parlalne, tudíž 6V 9Ah...
Zůstanu asi u 600/7,2 s jednoduchým kormidlem. Do Písku to nemám z ČB zas tak daleko a tak raději ať odpovídá pravidlům pro pólo...
Ještě zvažuji, zda nepoužít 600/12V a na pólo ho napájet 6V a na tahání 12V.....? Tedy jestli není má myšlenka zcestná?

Share

Palec nahoru Palec dolu

344

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

myšlenka to není špatná, ono i kdyby to bylo vždy napájené 6V tak 600/12V oproti 600/7,2V bude mít nižší otáčky... čož je výhodné pokud máš šroub s větším stoupáním, tak motor se s ním ve vyšších otáčkách moc nadře = vyšší odběr proudu, takže pokud nechceš používat převodovky, dá se koupit motor na vyšší napětí, ale dávat mu méně, on bude i méně točit.. jinak motor 600/7,2V napájený 7,2V a 600/12V napájený 12V mají stejné max otáčky

jinak co se týká kormidla, dá se udělat pro TT větší kormidlo, které se pak na fotbálek nahradí předpisovým wink nebo se na něj při soutěži dá dát "návlek"

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

345

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

ivvo napsal:

jinak co se týká kormidla, dá se udělat pro TT větší kormidlo, které se pak na fotbálek nahradí předpisovým wink nebo se na něj při soutěži dá dát "návlek"

Zajímavá myšlenka!!! To mě nenapadlo....

Share

Palec nahoru Palec dolu

346

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Osobně jezdím se Springerem 400/7,2V, 6x1800mAh NiCd, převod 1:3 se 40mm Raboesch šroubem. Dělal jsem ho úplně přesně podle pravidel na fotbálek. V soutěži tlačnách remorkérů dokáže zatopit i tlačným speciálům, takže je nakonec celkem jedno čím to osadíš.

Share

Palec nahoru Palec dolu

347

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Tak jsem dnes provedl "vanový" test jiné lodi, také pro TT, ale s velice podobným pohonem, který jsem dokončil o víkendu. Bohužel mě výsledek velice zklamal....

Motor Speed 600/7,2 napřímo, baterie 1x Pb 6V 4,5Ah, šroub Graupner 50mm (katal.č. 2308.50).

Po 3 minutách byl už motor hodně horký (nedala se na něm udržet ruka), po 4,5 minutách poklesl výkon a po necelých 9 minutách se motor téměř zastavil - regulátor ho vypínal? Motor byl po tomto testu už tak horký, že jsem se o něj spálil. Regulátor byl teplý, ale dal se udržet v ruce....

Takže i na tento "výkonný" motor budu muset asi použit převodovku....

Zítra (až se mi nabije akumulátor) to zkusím ještě s červenou vrtulí Modela 40mm. Ale na této lodi je dýza o průměru cca 58mm a tak mi přijde jako nesmyslné používat v ní 40mm šroub... sad

Share

Palec nahoru Palec dolu

348

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

S tím malým šroubem ztrácí dýza význam. Musí být úplně vyplněna. Jinak používání převodovky bych se vůbec nebál. Pokud se jedná o tlačák tak, tam to o výkonu motoru zas tak úplně není. I když si to tady skoro nikdo nemyslí:-D Možná bych pro pohon napřímo použil motor MEZ Náchod. Podle štítku točí jen 8000 otáček a má větší krouťák než motory speed a mig. A nebo střídačka z Hong Kongu...

Share

Palec nahoru Palec dolu

349

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

pokud se motor takto hřeje tak je velmi přetěžován. může to dělat "těžký" šroub nebo i ztráty např na hřídeli. máš ji promazanou? jestli se hřídel otáčí bez odporu, bude problém v těžkém šroubu a to jde řešit bud změnšeným průměrem, menším stoupáním nebo převodovkou...

jinak do dýzy 58mm by měl být šroub cca 55mm

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

350

Re: Springer Class - tlačné remorkéry

Už jsem to sem někam dával, ale zkusim to znovu :-(
Mega motor pro MIG šestistovku doporučuje max dvoulistý 33 mm x 1,4 CARBON Graupner a vcelku jim veřim, neb alespoň u letadel jejich měření sedí.
Zkus u nich (http://www.megamotor.cz/) hledat Igarashi 3657-030 nebo 3657-050 (nejde sem dát link, neb to maj debilně javascriptem).
Rozměrově je to stejné, jako šestistovka, tak ani lože nebudeš muset měnit.
Pro Tvůj šroub Graupner 50mm (katal.č. 2308.50) by při 6ti voltech měl motor 3657-050  odebírat sladkých 0,75A.

(Mimochodem, něco co mě u nich fakt dostalo. Objednával jsem u nich poprvé nějaké motory na dobírku, přišel balík, kurýr mě ho vrazil do ruky, prachy nechtěl. Tak ten balik otevřu. Uvnitř objednané a faktura. !?!? )

Zachovejte paniku :-)