1

Téma: Naxos - povídání

Dostal jsem od kamaráda trup rybářské lodi Naxos (80 cm). Zatím jen oplaňkovaný a vytmelený. Je pěkně udělaný, ale nechtělo se mu ho dodělávat, tak bych ho dostavěl já. Rád bych tady vznesl pár témat, jen tak pro inspiraci.

1) Kamarád tam již připravil hřídel (zatím nezalepená) s převodovkou a motorem Mig 400. Nevím přesně, který to MIG je, jestli 12V, nebo 7.2 (to se pak podívám pod tu chladicí trubičku). Převodovka je tak odhadem tak 1:3 (24 mm a 8 mm kola). Podle plánu tam má být šroub 4-5 cm. Připadá mi to na tak velkou loď (a šroub) slabý pohon, pletu se?
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/672/t/p1eit69jbm107dpuej0b5o5gm8g.jpg

2) Plánoval jsem trup olaminovat. Je to dobrý postup, nebo to rybářskému člunu nebude slušet?
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/672/t/p1eit683186c210b81f5nbek12bc9.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Naxos - povídání

Kolik lidí, tolik názorů. Dle mého je připravený pohon zcela OK, pokud chceš klidnou maketovou jízdu (pomalý rybářský člun není žádný torpéďák či FSR) a nepotrpíš si na dostatečný přebytek výkonu pro všechny případy. Převodovka je v daném případě zcela na místě (motor 400 by se se šroubem 4-5 cm jistě utavil). Převodový poměr mi přijde dobrý, podle konkrétní varianty motoru přijde aplikovat zdroj (tak aby jeho napětí zhruba odpovídalo nominálnímu napětí motoru). Fungovat by to mělo uspokojivě, akorát třeba počítat se zvýšenou hlučností (převody). Samozřejmě leckdo ti jistě navrhne nějaký jiný motor napřímo, nebo dokonce stříďák. Není jediné správné řešení, záleží na osobních preferencích. Mě však přijde jako nejsnazší a nejlevnější použít to, co tam již máš připravené.

Olaminování ti jistě mnozí naléhavě doporučí, v minulosti se tu na to téma vedly ostré debaty. Samozřejmě to není nezbytně nutné, loď poplave i bez toho, ovšem nutno počítat s rizikem popraskání. Pokud budeš jezdit sporadicky anebo nad tím mávneš rukou, lze to nechat bez olaminování. V takovém případě ale asi lépe než lakovat (lak vytvoří vrstvičku na povrchu, co snadno praskne), spíše napustit něčím vhodným (fermež?), aby se dřevo nasytilo a nesálo vodu. Ovšem podrobně neporadím. Pokud žádáš větší trvanlivost a hezky hladký trup (po náležitém vytmelení a vybroušení), tak jistě laminovat. Ovšem takový postup by plně slušel spíš předloze, co byla z kovu, nikoli skutečné dřevěné lodi (zřejmě toto máš na mysli ve svém dotazu?). Ještě je možnost olaminovat pro trvanlivost a navrch polepit pásky dýhy pro efekt, s podrobnostmi však neporadím.

Závěrem přidávám jeden starší odkaz na jiné DF http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. … ec=1144508 přesně k této loďce. Mimo jiné je tam zajímavý příspěvek od kolegy SH (27.11.2009 16:37:03), v kterém na závěr doporučuje nelaminovat (přestože je jinak důrazný zastánce laminátu). Tak si to vše nějak přeber a rozhodni se podle svých pocitů.

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Naxos - povídání

Ještě poznámka k tomu chlazení, u zpřevodovaného motoru je víceméně zbytečné. Ono je tedy diskutabilní vždy (viz. http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=87883 ) , ale obvyklá aplikace bývá v případech  kdy se namísto optimálně pracujícího motoru s převodovkou (který se hřeje pouze mírně) použije motor napřímo co při jízdě dostává zabrat (benefit tichého pohonu je vykoupen vyšším proudovým odběrem a nehospodárností pohonu, přehřívání motoru se snaží zabránit právě pomocí chlazení). Ideální řešení je zřejmě motor vhodných parametrů napřímo (který pracuje optimálně a nepřehřívá se), avšak takový se hůře hledá. Dneska může být vhodným řešením i "střídavý" pohon, ovšem to má zase jiné nedostatky.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Naxos - povídání

Jo, to chlazení jsem chtěl dát pryč. To bych radši dal jiný šroub, nebo motor, kdyby se to mělo hřát. Tak jestli 400vka stačí, nechám ji tam. Mám jednu malou loďku (do 50 cm) a ta jede se 400vkou v kluzu, tak snad by to mohlo fungovat.

S tím olaminováním jsem to myslel právě tak, jak v té odkazované diskuzi psal SH - že by to vypadalo jako z plastu. Tak bych to teda jen asi vytřel pryskyřicí zevnitř, možná i tkaninu na zvětšení soudržnosti planěk. A z vnějšku by šla fermež nebo něco takovýho a barvy.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Naxos - povídání

Souhlas, dle mého máš k pohonu správný přístup. Jinak stejný motor v malém rychlém člunu i větší rybářské lodi sice může mást, ale ve skutečnosti se ty pohony dost liší. V prvním případě máš motor napřímo s menším šroubem, tedy vyšší otáčky potřebné pro rychlou jízdu a přitom šroub velikostně přiměřený, aby to motor zvládnul. Co píšeš u té fotogalerie, že lodička zvládá jet v kluzu a motor se nepřehřívá. Tedy dobře navržený pohon pro danou loď. Dát to samé do rybářského člunu by však dopadlo špatně. Tam je třeba větší tah, který poskytne větší šroub, pro jehož roztočení je třeba větší krouticí moment, který poskytně buď větší motor napřímo, anebo menší motor s převodovkou. Ta sice srazí otáčky, které ovšem pro pomalejší loď nemusí být tak vysoké (motory mig 400 7,2V a 12V mají cca 15tis. respektive 20tis. což poděleno 3 vychází rozumně). Otáčky motoru lze dále poladit změnou napájecího napětí. Samozřejmě se dají testovat různé šrouby. Snad by šel případně i změnit převodový poměr (ten hřídelový komplet je zřejmě z admiralshopu? http://www.admiralshop.wz.cz/Prodejna/s … /7.7x0.htm přijde mi že to je v zásadě stejné a převodový poměr se určuje podle použitých ozubených koleček, snad jsou výměnná a ty sloupky držící motor posuvné aby šlo doladit pozici dle průměru koleček). Tedy budeš mít různé možnosti k ladění, pokud by první verze pohonu nevyhovovala. Hlavní se závazně rozhodnout, zda akceptuješ ty hlučné převody. Jakmile bude hřídel napevno zalepena, už se jen tak ven nedostane.

Pokud jde o výtlačně plující lodě (a zvlášť ty pomalejší), tak nebývá problém s výkonem (respektive příkonem), ten je dost vysoký i u malých motorků. Problém je, jak ten příkon efektivně přenést do vody. Aby se maximum přeměnilo na užitečnou práci a co nejméně na odpadní teplo (jak se bohužel děje, když je pohon špatně navržen a motor se přehřívá). Osobně soudím, že ten pohon bude pro danou aplikaci vyhovovat. Ale klidně počkej, co ti ještě snad napíšou jiní. Možností je jistě dost a třeba ti něco vyhoví více. Také by mohlo být dobré zjistit, jaký pohon použili pro stejný model jiní modeláři (je to známá věc, určitě existuje Naxosů více, ale bacha aby šlo o stejné měřítko). Případně co pohání jiné podobné modely rybářských člunů podobné velikosti.

S povrchovou úpravou trupu to myslím píšeš rozumně, ale bohužel se dostatečně nevyznám, s plaňkovanými trupy zatím nemám přímou osobní zkušenost. Snad se ještě ozvou povolanější.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Naxos - povídání

Doufám, že budeš stavbu tady na fóru patřičně prezentovat, protože Naxos je hezká loď a rád se určitě nejen já pokochám.
Co se pohonu týče, je naprosto dostatečný. Ve všech mých lodích jezdím 400 na přímo, nebo dokonce 280 a i tak musím výkon na vysílačce stahovat třeba na 60% - a to jezdím navíc tak na půl plynu. Co se chlazení týče, jezdívám téměř pouze na závody, kde jízdy trvají cca 15 minut a motor se téměř nikdy neohřeje, snad jen ve velkých vlnách.
Barvy bych určitě volil matné, nicméně asi úplně nezáleží na tom, jakého typu budou. Matné barvy tomu přidají takový ten reálnější, dřevěný vzhled, protože lesklá většinou evokuje kov..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Naxos - povídání

Případně, kdyby 400vka motor nestačil, by tam šla snadno dát 480ka, má stejnou rozteč šroubů. Ale je jasný, že převodovka je dělaná na nějaký výkon, tak víc asi ne.

Co ten hluk? Je to opravdu tak zlé? O dostatečnosti pohonu již přesvědčen jsem, ale ten hluk mě trochu trápí. Kdyby tam byl bezkartáčovej motor na přímo, s nějakýma malýma otáčkama, bylo by to pěkně tichý. Ale je to zas nejmíň 1000 Kč navíc.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Naxos - povídání

Mám doma Naxose stejně velikého a je v něm MIG 600 boat na přímo. Je to tiché a i po hodině jízdy je motor vlažný.  https://prislusenstvi-k-rc-modelum.heur … e/#section

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Naxos - povídání

Jak velký máš k němu šroub a jakou baterku s reglem?

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Naxos - povídání

Šroub mám dělaný, asi 35 mm, protože s kupovaným šroubem nechtěl couvat. Regl je dělaný od SH, baterka NiMH 7,2V 3000Ah.

Share

Palec nahoru Palec dolu

11 Naposledy upravil: PetrP (24-09-2020 21:43:30)

Re: Naxos - povídání

Hlučnost převodovky se nedá jednoznačně stanovit. Opět na to budou různé názory a zkušenosti. Navíc dost záleží na konkrétním případu. Optimální slyšet naživo v nějakém cizím modelu. Tady v mém starém článku http://www.mo-na-ko.net/lode-Musashi.htm je krátké video, ovšem kvalita zvuku dost mizerná. V daném případě mi to přišlo docela špatné (jak vysavač). Ale svůj podíl má konstrukce převodovky (respektive rozvodovky, tedy tam těch koleček je více) a také plastový trup. Právě plast dle mé zkušenosti nejvíce rezonuje. Ale další materiály bohužel také. Laminát je možná lepší, ale ne zásadně a ani dřevěný trup není proti rezonanci imunní (viz. hudební nástroje). Ten typ převodovky co prezentuješ měl tuším RomanT v korvetě (plastikový kit) a co pamatuji, tak mu to znatelně vrčelo. Ale bylo to příjemnější (hlubší rachocení), než kvílení pohonu v té mé bitevní lodi. Obecně bývaly co do zvuku relativně chválené letecké převodovky (zejména MP Jet). Sám jsem kdysi (v dobách před masivním nástupem stříďáků) měl letadélko poháněné zpřevodovanou plechovkou http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … acatecniky a hluk pohonu nebyl tak strašný. Ovšem fakt, že to není to samé co pohon uzavřený uvnitř lodního trupu. Potom je mi známo, že lze aplikovat nějaké odhlučnění http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=4760 ale osobní zkušenost s tím nemám.

Hlučnost pohonu je bohužel záludnější záležitost. Z vlastní zkušenosti motor napřímo bez převodů není sám o sobě záruka tichého provozu. Pokud je vysokootáčkový, tak docela kvílí a pokud to rezonance trupu zesiluje, tak ten zvuk také vadí. Jediné spolehlivé řešení představuje nízkootáčkový motor napřímo (za předpokladu, že v lodi není jiný zdroj nežádoucího hluku jako např. některé druhy spojek, něco nevibruje apod.).

Stříďák vhodné velikosti a výkonu napřímo by jistě byl vhodným pohonem, ale já tomuto řešení kvůli určitým nevýhodám odolávám a osobně preferuji klasické DC motory. Napřímo k šroubu uvedené velikosti by mohl být vhodný třeba ten zmíněný MIG600 Boat. Snad by stačil i MIG490 (kdyby vadily nižší otáčky, tak by se to muselo dohnat větším stoupáním či průměrem šroubu). Alternativou by mohl být speciální motor http://www.megamotor.cz/v4/script/defau … 03a6a7bcad Diskutovalo se o něm už dávno http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. … tec=347171 Variant by bylo určitě dost a bohužel neporadím tak zasvěceně. Zatím jen teoretizuji, dosud jsem na svých lodích řešil samé malé šrouby a motorky.

Určitě tě nechci do něčeho tlačit, jen podat informace, rozhodnutí o svém modelu si musí udělat každý sám za sebe. Tak přeji, aby to byla šťastná volba a byl jsi s výsledkem spokojený.

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Naxos - povídání

semo napsal:

Případně, kdyby 400vka motor nestačil, by tam šla snadno dát 480ka, má stejnou rozteč šroubů. Ale je jasný, že převodovka je dělaná na nějaký výkon, tak víc asi ne.
Co ten hluk? Je to opravdu tak zlé? O dostatečnosti pohonu již přesvědčen jsem, ale ten hluk mě trochu trápí. Kdyby tam byl bezkartáčovej motor na přímo, s nějakýma malýma otáčkama, bylo by to pěkně tichý. Ale je to zas nejmíň 1000 Kč navíc.

Jsem si jist, že i 400 bude bohatě stačit a jak říkáš, pořád je zde "záchranná brzda" ve 480, která už musí tuplem stačit.

Co se hluku týče, jen odhaduji, ale nemyslím si, že hluk bude tak velký, že by to mělo vadit. Když jsme u těch osazení, převodovek a tak, tak možná budu nosit dříví do lesa, ale tohle je podle mě naprosto skvělé a bezstarostné řešení.

Hřídel compact s přírubou: https://www.mpjet.com/news/index.php/cs … le-compact
Převodovka MP Jet pro motory 400 (pasuje na přírubu hřídele, dá se snadno sundat, dají se snadno měnit převodové poměry): https://mpjet.com/shop/cs/887-pro-velik … motoru-400

Vůbec nerozumím tomu, proč je MP Jet s tímto sortimentem tolik opomíjený a že se to pořád ještě řeší nějakými trubičkami, gumami apod...

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Naxos - povídání

TomHlach napsal:

....Vůbec nerozumím tomu, proč je MP Jet s tímto sortimentem tolik opomíjený a že se to pořád ještě řeší nějakými trubičkami, gumami apod...

To máš jednoduché... často potřebuješ specialitu o přesné délce, volně vedenou hřídelí ke kozlíkům, někdy nejde použít montáž přírubou (nedostaneš se ke šroubům na čele) a pod.

Kdyby MP jet prodával trubky, hřídele a pouzdra na metry a počet, nemělo by to chybu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Naxos - povídání

SH napsal:

Kdyby MP jet prodával trubky, hřídele a pouzdra na metry a počet, nemělo by to chybu.

Musím bez výhrad souhlasit! 
Osobně mám pouze v jedné stavbě Compact. Jiinak to je vždy složenina podle potřeby, protože nejsou potřebné rozměry.
A pokud je stavba kde jsou kozlíky, jsou kompakty nevhodné - musel bys koupit (nebo si nechat udělat) extra jinou delší hřídel. A u vojenských jsou kozlíky skoro všude.

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Naxos - povídání

Také se přikláním ke kolegům. Já kompaktům dosud nepřišel na chuť a výrazně vyšší cena je jen jeden důvod. Odjakživa jsem měl za to, že to bylo vyvinuto pro rychlíky a právě pro ně je aplikace kompaktů nejšikovnější, zatímco pro "makety" už diskutabilnější. Víceméně mohu zopakovat a rozvinout poznámky od kolegů. Kompakty jsou prostě takové moc standardizované a zdaleka ne vždy patřičně sednou. Přijde mi správnější a logičtější pořizovat hřídele na míru konkrétní lodi, a ne loď přizpůsobovat hřídeli, co je k dispozici. Kompakty jsou pro pár standardních typů motorů a při aplikaci jiných je to potíž. Je to pro pohon napřímo, bez převodů (i když to nyní vyvracíš, dosud jsem netušil, že na tu  přírubu lze převodovka připevnit). Kompakty využívají pevné spojky, které moc neuznávám. Přikláním se k názoru, že spojka by měla být naopak pružná, aby vyrovnávala případné nepřesnosti a tlumila různé rázy a vibrace. Pevná spojka musí být namontována zcela precizně, sebemenší nesouosost povede k problémům. Což by sice u MP JET nemělo být moc pravděpodobné (renomovaný výrobce, dobrá kvalita a přesnost), ale už jsem o nějakých takových potížích s kompakty také zaslechl (nevím zda MPJET anebo jiný výrobce). Trubky (hřídelová pouzdra) bývají na můj vkus moc tlustá a nedělají se provedení pro maketové hřídele (vně trupu holé). Také to uchycení motoru k přírubě z čelní strany může dělat problémy při (de)montáži (prostorové omezení uvnitř trupu). Suma sumárum mi to prostě nevychází pro kompakty zrovna příznivě a dosud mě nepřesvědčily k vyzkoušení. V malých lodičkách co jsem zatím vesměs stavěl ostatně ani nejdou plnohodnotné hřídele s ložisky použít a jen jsem různě improvizoval stylem drát v trubičce. Dvakrát jsem použil do větší lodi (monitor, parník) standardní kupovanou hřídel (M3 Vladyka), která mi délkou zrovna dovnitř tak akorát vyšla. Ovšem klasickou bez příruby, která by v těch případech byla na nic (nestandardní elektromotor respektive parní stroj). Pro současné a budoucí stavby jsem objednal hřídele v Admiralshopu na míru přesně dle mých přestav (délka, průměr pouzdra, pozice mazacího otvoru). Doufám že tam případně v budoucnu bude možné objednat i sofistikovanější maketové hřídele (hodně dlouhé, potřeba více ložisek uvnitř, vně trupu holé, na konci druhé kratší pouzdro s ložisky pro zabudování do hřídelové podpěry). MP JET je sice kvalitní firma a mám její výrobky rád, ale obávám se, že mi s takovým specifickým zadáním jen tak nepomůže.

Výše napsané ovšem neber jako dehonestaci, jen odlišný názor. Tak je to v technické praxi běžné, že existuje více řešení, každé má své výhody a nevýhody a záleží na každém konstruktérovi co upřednostňuje, jaké parametry a vlastnosti jsou pro danou aplikaci podstatné apod.

Ještě poznámka k těm MP JET převodovkám. Bývaly svého času mezi letci oblíbené a rozšířené, měly kvalitné renomé. Masivní nástup "střídavých" pohonů (zejména populární "oběžky") co mají dosatečný krouticí moment při nižších otáčkách je však odsunul stranou. Nevím zda se ještě vyrábí (v nabídce však jak vidno jsou) a v obchodech se ještě občas sehnat dají (sám jsem je před nějakou dobou sháněl, hodlám využít v jedné příští lodi, i když obecně pokud možno preferuji spíš pohon napřímo).

Share

Palec nahoru Palec dolu

16 Naposledy upravil: semo (30-09-2020 07:54:35)

Re: Naxos - povídání

Díky za rady. Kompakty mi připadají dobré, několikrát jsem je použil a nikdy jsem neměl problém s nějakou nesouosostí, nebo nevhodnou velikostí (teda až na nevhodně zvolený průměr závitu). Ale na druhou stranu, nikdy jsem nestavěl maketu lodi. O možnosti montáže převodovky jsem nevěděl, to je zajímavé. Ale jak se znám, tak nakonec z lenosti zůstanu u toho, co tam už kamarád připravil (viz fotky nahoře). No uvidíme, jak mě to chytne. Zatim jsem si objednal plán, ať to nemusím zkoumat z malých náhledů.

PetrP, TomHlach: Po dlouhé době jsem si koupil RC Revue a četl vaše články o lodi Honesty, respektive Musaši :-). Bylo to pěkné posezení s čajem, díky :-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Naxos - povídání

Rozumím, sám také často z lenosti používám řešení, co se mi nejsnáze nabízí. Jak jsem napsal, domnívám se, že ta pohonná sestava bude vyhovující, pouze ten zvýšený hluk by mohl vadit. Ale to je také věc osobního pohledu. Někteří preferují, když loď vydává nějaké zvuky. Buď jako imitace hlučného pohonu předlohy, ovšem místo převodovky by byl lepší spíš zvukový modul (otázka na kterou neznám odpověď, zda zvukový modul hluk převodovky vhodně přebije, anebo naopak převodovka projev zvukového modulu pokazí). Potom jsem zaslechl, že někteří soutěžní modeláři vyžadují hluk pohonu pro zpětnou vazbu při citlivém ovládání lodi při manévrech v doku.

Ohledně článku v časopise dík za uznání, pozitivní zpětná vazba jistě potěší. Ten článek není nic nového, jen recyklát článku publikovaného na Monaku. V řešení je něco dalšího (rozsáhlejší článek o teorii stavby lodního trupu, co též vyšel na Monaku), zřejmě z toho udělají seriál na pokračování. Publikaci v tisku jsem se dlouho bránil, jelikož mi přišlo, že pro má neumělá díla je publikace na netu víc než dostatečná a že v časopisech by se mělo psát především o kvalitních modelech od těch, co opravdu umí. A naučné metodické články by měli psát zkušení praktici a ne teoretici mého typu. Jenže realita je taková, že redakce trpí nedostatkem námětů a když z RCR projevili zájem o ty mé starší články z Monaka, tak jsem nakonec kývnul. Uvidíme, jak to dopadne, v zásobě bych toho měl více, nějaké další mé články z Monaka, plus modely dosud publikované pouze v DF.

Tom si jistě zasluhuje uznání a pozornost, na rozdíl ode mě staví precizně zpracované makety, s kterými se nemusí stydět chodit na soutěže. To je zrovna ten případ jak píšu výše, články o takových lodích by se měly v časopisech hojně objevovat pro poučení a inspiraci ostatním. Bohužel řada šikovných stavitelů z různých důvodů publikovat nemůže či nechce, tedy buďme rádi za každý takový zajímavý článek.

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Naxos - povídání

semo napsal:

...PetrP, TomHlach: Po dlouhé době jsem si koupil RC Revue a četl vaše články o lodi Honesty, respektive Musaši :-). Bylo to pěkné posezení s čajem, díky :-)

PetrP napsal:

Tom si jistě zasluhuje uznání a pozornost, na rozdíl ode mě staví precizně zpracované makety, s kterými se nemusí stydět chodit na soutěže. To je zrovna ten případ jak píšu výše...

Moc Vám oběma děkuji, vážím si každého, kdo si článek přečte! Rád pokroky ve stavbě dokumentuji a proto pak podle mého není takový problém napsat článek (pokud si vše pamatuji). Jak píše Petr: chtělo by to takových článků víc. Většina modelářů, které znám, začínala tak, že někde ve výloze koukala na model, četla o tom v časopise nebo viděla modeláře u vody. Vzhledem k tomu, kolik je dnes modelářů, modelů ve výlohách, nebo časopisů o modelařině se bojím, abych jednou nevyprávěl svým dětem, že jsem dřív s modely i závodil a sdružoval se, ale že už není s kým..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Naxos - povídání

Není zač, myslím, že si chválu plně zasluhuješ. Mimo jiné i za to, že se neváháš o výsledky své práce podělit. Příklady jistě táhnou a vhodná modelářské osvěta je plně na místě. Sám mohu potvrdit, že mě časopisy a jiné zdroje nalákaly a motivovaly do modelařiny. O něco později to zas bylo Monako, co mě inspirovalo do plovoucích RC modelů, tak jak zmiňuji právě na úvod toho článku o Musaši. A to takovým způsobem, že mě dokázalo přesvědčit, že k modelaření není třeba spousta peněz a složitého vybavení. Že není třeba aspirovat na mistrovskou úroveň, ale že lze mít radost a uspokojení i z jednoduchého a nedokonalého díla. Což je právě důvodem, proč se odvažuji své modely publikovat (alespoň na netu). Ohledně kvality mých výtvorů si vůbec nic nenamlouvám, samozřejmě existuje řada šikovnějších modelářů s jejichž modely se ty mé nemohou srovnávat. Ale já chci právě ukázat všem potenciálním zájemcům, že není třeba se bát, že modelaření nemusí být nutně složitá věda, dosahovat vysoké nároky a že splnit si svůj sen může prakticky každý. Pevně doufám, že to s dnešní mladou generací nebude tak zlé, jak se mnohdy traduje a že i mezi nimi si modelářství najde své nové příznivce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Naxos - povídání

Díval jsem se na různé stavby Naxose - někteří ji dělají tak, že zhruba od poloviny kajuty k zádi, je zábradlí, místo bortu (nebo jak se to odobrně říká).
Rád bych to zábradlí udělal taky, ale vyvstávají mi k tomu různé otázky. Možná mi pomůžete:

1) Neznám měřítko Naxose (neni uplně podle skutečné lodi). Dovedl by někdo odhadnout? Nebo víte, kolik takový skutečný starý rybářský kutr měří?

2) Když kouknu na velikost dveří na plánu (které snad ani 2m na výšku nemají), připadá mi, že bych to zábradlí měl ve skutečnosti po kolena. Neni to blbost? Nejde už o chybu návrhu modelu? Nebo jsou námořníci "malí a zarputilí" :-) ?

3) Ideálně bych ho sletoval z mosazi. Ale bude to dobře? Nemá být také dřevěné?

4) Má být paluba položena nad obšívkou, nebo jde obšívka až nahoru a doléhá z boku na palubu?

5) Jsou borty (obšívka nad palubou) u takovýchto lodí dřevěné, nebo tam nějak roubují plech?

O víkendu se chystám vylaminovat vnitřek, tak radši chci mít v otázce zábradlí jasno, abych mohl tkaninu zakončit ve správné výšce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: Naxos - povídání

semo napsal:

Díval jsem se na různé stavby Naxose - někteří ji dělají tak, že zhruba od poloviny kajuty k zádi, je zábradlí, místo bortu (nebo jak se to odobrně říká).
Rád bych to zábradlí udělal taky, ale vyvstávají mi k tomu různé otázky. Možná mi pomůžete:

1) Neznám měřítko Naxose (neni uplně podle skutečné lodi). Dovedl by někdo odhadnout? Nebo víte, kolik takový skutečný starý rybářský kutr měří?

2) Když kouknu na velikost dveří na plánu (které snad ani 2m na výšku nemají), připadá mi, že bych to zábradlí měl ve skutečnosti po kolena. Neni to blbost? Nejde už o chybu návrhu modelu? Nebo jsou námořníci "malí a zarputilí" :-) ?

3) Ideálně bych ho sletoval z mosazi. Ale bude to dobře? Nemá být také dřevěné?

4) Má být paluba položena nad obšívkou, nebo jde obšívka až nahoru a doléhá z boku na palubu?

5) Jsou borty (obšívka nad palubou) u takovýchto lodí dřevěné, nebo tam nějak roubují plech?

O víkendu se chystám vylaminovat vnitřek, tak radši chci mít v otázce zábradlí jasno, abych mohl tkaninu zakončit ve správné výšce.


Trochu jsem se teď chvilku Tvým dotazem zabýval a nejsme si jist, zda existuje správná odpověď. Nicméně zkusím sepsat, co jsem objevil a co si myslím.
1) Měřítko si určitě spočítej jako první. Ideální je počítat měřítko podle toho, co už neovlivníš. U Honesty jsem počítal podle bortů, které by měly (snad se nemýlím) být ideálně cca 1000 mm vysoké (dle fotek je to zhruba do úrovně mezinoží).
2) Velikost dveří by tak mohla být cca dvojnásobná, nebo o něco menší. Běžně cca 1900-2000 mm
3) Prohledal jsem hodně fotek a na lodi, která opravdu fungovala jsem nikde nenašel jiné, než kovové. Neříkám, že nemohlo být nikdy dřevěné, ale nenašel jsem jej (když pominu takové ty výletní/rybářské lodě).
4) Nejsem si vůbec jist, ale pokud byl trup plechový, přes palubu zboku určitě šel plech. Pokud bylo dřevo, nemám ponětí.
5) Většinou jsem na fotkách viděl borty z obšívky, bez plechového zakrytí.

A teď k té nejdůležitější otázce a zábradlí na zádi. Na jediné fotce jsem to neviděl. Buď je na lodi zábradlí a nebo častěji borty kolem celé lodi. Jedinou výjimkou bývají lodě s dvouúrovňovou palubou, kdy na přídi je paluba výš, se zábradlím a zadní paluba je níž, kolem dokola s borty.

Dvouúrovňová paluba: https://portcitydaily.com/wp-content/up … nMoore.jpg
Nejběžnější typ: https://i.pinimg.com/originals/62/f9/6d … a1e663.jpg
https://c8.alamy.com/comp/A3B6XR/beache … A3B6XR.jpg
Opláštění bortů: https://c8.alamy.com/comp/HBB5NB/old-fi … HBB5NB.jpg
Nižší bort na zádi: https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/11 … 043848.jpg

Doporučuji hledat například v řečtině, dánštině apod. Snad to pomůže.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Naxos - povídání

Díky, že jsi se tím zabýval. S tím zábradlím je to tedy docela zajímavý poznatek; že bývá buďto zábradlí, nebo zvýšený bort, ale ne půlka toho a půlka toho. Tak to budu muset trochu přehodnotit. Ještě sem viděl fotky, kde byl zvýšený bort a na tom ještě zábradlí, menší. Možná by to řešilo tu nízkou výšku na plánu. Budu se muset trochu zamyslet.

Zajímavý ale je, že ačkoliv u plánu píšou, že to je taková esence nejklasičtějších řeckých rybářských lodí, tak se mi zatim nepodařilo najít žádnou, která by se jí trochu aspoň podobala.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Naxos - povídání

semo napsal:

Díky, že jsi se tím zabýval. S tím zábradlím je to tedy docela zajímavý poznatek; že bývá buďto zábradlí, nebo zvýšený bort, ale ne půlka toho a půlka toho. Tak to budu muset trochu přehodnotit. Ještě sem viděl fotky, kde byl zvýšený bort a na tom ještě zábradlí, menší. Možná by to řešilo tu nízkou výšku na plánu. Budu se muset trochu zamyslet.

Zajímavý ale je, že ačkoliv u plánu píšou, že to je taková esence nejklasičtějších řeckých rybářských lodí, tak se mi zatim nepodařilo najít žádnou, která by se jí trochu aspoň podobala.

Nízké zábradlí na bortech je také sem tam k vidění. A také nízký bort bez zábradlí (což je podle mě dost nebezpečné). No máš nad čím přemýšlet alespoň! smile

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: Naxos - povídání

Mimochodem, tady je dost lodí k vidění, kdyby někoho zajímalo:  https://www.flickr.com/photos/75103060@N00/albums
Ale žádná podobná Naxosu. Kde to tenkrát autor vzal??

Share

Palec nahoru Palec dolu

25 Naposledy upravil: PetrP (09-10-2020 21:49:23)

Re: Naxos - povídání

Předpokládám, že znáš tento odkaz a stavíš podle dotyčného plánku? [url]http://www.rcrevue.cz/objednejte-si/planky-modelar&page=60&planek=naxos[118][/url] Vidím tam uvedené měřítko 1:20, což mi přijde reálné. Takovéto lodičky bych odhadoval na délku tak 10 - 20 m, více těžko. Jinak viz. Tom, odhadovat lze dle proporcí lidské postavy. Např. logické, že dveře budou tak vysoké aby jimi prošel člověk. Rovněž tak výška kabin, u větších lodí rozteč mezi jednotlivými palubami a patry nástaveb musí korespondovat s lidskou výškou. Bort či zábradlí aby to plnilo svou bezpečnostní funkci, tak musí mít nějakou přiměřenou výšku, viděl bych to alespoň do pasu, tedy tak metr či ještě více.

V tom odkazu z RCR je vidět obrázek s právě takovým uspořádáním (vepředu plný bort, vzadu zábradlí), možná že ty modely cos viděl vycházely právě z tohoto vyobrazení. Na vlastním plánku se mi však jeví borty všude plné (tak jak máš na svém trupu). Osobně bych to tak nechal, přijde mi to nejvěrohodnější (mám za to, že takové dřevěné čluny měly konstrukci v zásadě obdobnou jako plaňkované modely, tedy dřevěná žebra, jejichž horní výstupky podepírají bort, který je složen z planěk tak jako celá obšívka. Kombinace dřeva a plechu, rovněž tak zábradlí z kovových trubek mi k takovým loďkám nesedí. Ale rovnou upozorňuji, že to rozhodně není můj obor a nevyznám se v tom dostatečně. Tedy se raději příliš nechci pouštět na tenký led spekulací a radit nějaké blbosti.

Jelikož Naxos není žádná přesná maketa, ale jen volná fantazie autora, pouze inspirovaná takovými loďkami, nemusíš mít v zásadě obavy a můžeš si model dotvořit podle svého, jak se ti bude nejvíc líbit. Ovšem chápu, že třeba nechceš, aby se na tvém modelu objevily nějaké vyslovené nesmysly a přeješ si, aby působil věrohodně, jako nějaká reálná loď své kategorie.

Share

Palec nahoru Palec dolu