26

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

A co třeba stavět modely jen tak, bez nutnosti s nimi soutěžit?

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

A proč to nezkusit?

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Platí pro národní pravidla, tedy v ČR:
10.3. Všeobecná stavební pravidla a ustanovení

10.3.2. Délka modelu v kategorii F 4 je minimálně stanovena na 400mm.

A je To . . . .!

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

PetrP napsal:

Hřídel by měla být v pohodě. Běžně jsem na malých lodičkách použil 2 mm (různý materiál), ale pro nemaketová řešení (1-2 větší šrouby namísto více malých). U křižníku San Francisco jsem pro maketové 4 šrouby potřeboval menší průměr. Zamýšlel jsem právě 1,6 mm nerez, ale bylo to moc natěsno..

Jelikož bude trup snad od pana Mikulky z uhlíkových vláken jsme si jist, že lehčí už být "nemůže". Co se šroubů týče, budou samozřejmě dva, jen jsem to popletl a nezakreslil do výkresu. Nebo takto, budu se snažit dodržet všechny skutečnosti skutečného Leaderu, ale uvidíme, jak moc mne bude stavba nutit ke kompromisům.
Jinak objem trupu pod čarou ponoru je dle softwaru 73,115 cm3, což nemám ponětí, jestli je málo, nebo hodně, ale jsem víc a víc na vážkách, zda se do toho pouštět.

Dejv napsal:

A co třeba stavět modely jen tak, bez nutnosti s nimi soutěžit?

Určitě to není nutnost, ale jen alternativa, jak vyplnit čas na soutěži další kategorií. Vím, že to možná někomu bude připadat špatné, ale mám rád ten adrenalin na soutěžích a mám rád i kritiku a debaty o stavbě lodě na přejímce. Pokud Leader bude jezdit alespoň trochu tak, abych se o něj v sebemenším poryvu nebál, rád jej vytáhnu na soutěž, jinak mi ale vůbec nebude vadit, když bude součástí knihovny ve vitríně a bude mi dělat radost jen na případných srazech lehkým poježděním vedle Tvé a mé Snowberry.

Karolinus I napsal:

Platí pro národní pravidla, tedy v ČR:
10.3. Všeobecná stavební pravidla a ustanovení
10.3.2. Délka modelu v kategorii F 4 je minimálně stanovena na 400mm.

Leadera se budu snažit stavět jako každý model, tedy jako maketu, co nejvěrnější předloze. Pokud s ním tedy někdy na závody pojedu, bude v kategorii F2A, kde spodní hranice určená není. Na druhou stranu v Maďarsku v kategorii F 4 soutěžil USS Fletcher, který je dlouhý 16,4 cm.

A moc všem děkuji za reakce, přesně takové vlákno mi tu trochu poslední dobou chybělo a jsem rád, že je o čem debatovat.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

30

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ahoj, a co zkusit SS mikromotory do dronu, tam staci 1S Lipol a regl ma DSYS (6A).

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Nebudou ty motory do dronu až moc vysokootáčkové? Když se pak utlumí jejich otáčky regulátorem, třeba na 1/4, aby pak ještě měly motory aspoň nějakou sílu. V soustavě je přeci ještě hřídel+pouzdro+šroub ve vodě=spousta tření...

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

to mas pravdu, treni je tam velke, mohl by se z nej stat primotop. vecer to doma prubnu.
ne vsechny navrhy mohou fungovat.

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

73 cm3 znamená výtlak 73 g. Tedy veškeré součásti modelu (trup, paluba, nástavba, komponenty pohonu a RC, ale i všechny detaily) budou muset v součtu dávat maximálně právě těch 73 g. To je opravdu silná výzva, jak jsem se obával, můj odhad výtlaku byl pořád docela optimistický. Ale není třeba to hned vzdávat, alespoň za pokus to stojí. Předně bych si provedl podrobnou kalkulaci výtlaku, zjistil si hmotnosti jednotlivých součástí a když by to v součtu přesahovalo daný limit, prověřoval bych, zda lze někde ušetřit váhu.

Trup apod. zřejmě přesně zjistíš teprve až to bude postavené (samozřejmě nějaké odhady lze činit předem). Hlavní bude rozmyslet to vybavení. Opravdu bude chtít maximálně šetřit na všem. Motory tedy budou stěží reálné MIG 2025 (15 g jeden), ale potřeba nějaké mikro. Sám jsem něco vybíral tady https://www.gme.cz/motory-servomechanis … 1#products ale obávám se, že vzhledem k potřebné velikosti šroubů (14 mm) to žádný takový nezvládne napřímo a bude třeba převodovka, viz. tvůj původní návrh. Otázkou jsou vzhodné otáčky. Baterku zvážit, zda by nešlo aplikovat 1S místo 2S (ušetřila by se váha jednoho článku). Ovšem snížené napětí musí ladit s motorem a reglem. Nejlehčí regl co znám je od SH (na 1S, tuším cca 5 g bez vodičů, mám v modelech San Francisco a Seydlitz, můžeš mrknout zde na DF, někde na fotkách by měl být vidět). Musel by ses s ním domluvit osobně. Nějaké malé 1S lipolky mají též v GME https://www.gme.cz/li-pol-akumulatory?page=1#products (ale jistě lze sehnat různě jinde).

Když normálně dělám rozvahu výtlaku, řadu drobností zanedbám a kalkuluji to hlavní. Beztak jsem až na výjimku vždy dost dovažoval. Zde ale bude třeba větší pečlivost a počítat každý detail, sice pár gramů sem tam, ale ono se to posčítá. Ušetřit půjde třeba i zkrácením vodičů na minimální délku apod.

Nakonec nevidím jako hlavní problém stabilitu, vše těžké přijde na dno a jestliže bude muset být trup s nástavbami lehoučký, težiště zřejmě příliš nezvýší. Spíš se obávám, že ta lodička bude dost citlivá na vítr (malý ponor, relativně velká plocha nadhladinové části). Poježdění (ať už soutěžní či nesoutěžní) spíš jen na klidné hladině, bez větru a vln.

Fletcher 16,4 cm? To je tedy bomba, to znamená měřítko 1:700 a tudíž výtlak méně než 10g! To si ani nedokážu představit, že někdo zvládně udělat jako RC, rovněž jak to může vůbec na hladině rozeznat a úspěšně řídit na vzdálenost větší než pár metrů.

K soutěžení se nyní zdržím podrobnějšího vyjádření. Nebylo by to na pár stručných vět, ale na obsáhlý příspěvek. Sám to mám podobně jako Dejv, ale proti tvému přístupu nic nenamítám, každému vyhovuje něco jiného.

Share

Palec nahoru Palec dolu

34

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tření je správná připomínka. Mám právě neblahou zkušenost na kitu křižníku, kdy ty mikromotorky paradoxně nemají největší problém utočit šrouby ve vodě, ale překonat klidové tření a rozběhnout se. Leckdy je třeba pustit skoro plný plyn, než se to utrhne, lépe před startem ručně protočit a nejlépe navíc namočit (aby voda navzlínala do spár a promazala hřídelky). Ale to je pohon napřímo (10 mm šrouby). Zde mají být šrouby 14 mm a jak jsem psal, těžko se zřejmě najde typ mikromotorku s dostatečným momentem, vše to je vesměs slaboučké a vysokootáčkové. Tedy zřejmě leda s převodovkou. V takovém případě si to poradí lépe i s třením.

Share

Palec nahoru Palec dolu

35

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

mrazik napsal:

Ahoj, a co zkusit SS mikromotory do dronu, tam staci 1S Lipol a regl ma DSYS (6A).

Jak píše Dejv, budou mít asi moc velké otáčky a nerad bych z Leadera měl FSR. big_smile

PetrP napsal:

73 cm3 znamená výtlak 73 g. Tedy veškeré součásti modelu (trup, paluba, nástavba, komponenty pohonu a RC, ale i všechny detaily) budou muset v součtu dávat maximálně právě těch 73 g. To je opravdu silná výzva, jak jsem se obával, můj odhad výtlaku byl pořád docela optimistický. Ale není třeba to hned...

Určitě nic nevzdávám, ba naopak! Včera jsem dokreslil trup v programu Autodesk Inventor a předal jej Lukášovi k tisku. Bude se tisknout na 4 části, neb musí být rozdělený příčně kvůli tiskové ploše a i podélně kvůli zaformování panem Mikulkou. Až bude trup vytištěný, budu mít možnost zjistit, zda se opravdu musím vlézt do 73 g, nebo bude loď trochu shovívavější. Na druhou stranu nikdo nepozná, když bude skutečný ponor o něco málo mimo čáru ponoru, neb ta bude stejně pod vodou..

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/Trup.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

36

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

mrkni na Modelwerft 6/2020  Borec tam popisuje stavbu pracovní lodě 1:87  Velikost podobná Pilotovi 15

A co se týče napájení, šel bych do 1čl. LiIon/LiPol... ušetříš si mnoho problémů a váhy.

Share

Palec nahoru Palec dolu

37

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

SH napsal:

mrkni na Modelwerft 6/2020  Borec tam popisuje stavbu pracovní lodě 1:87  Velikost podobná Pilotovi 15

A co se týče napájení, šel bych do 1čl. LiIon/LiPol... ušetříš si mnoho problémů a váhy.

Hledal jsem a podařilo se mi najít pouze nějaký výňatek z článku, dvě fotky a text v němčině, že kterého toho člověk moc nevyčte. Jinak určitě se ani 1S Li-Polce nebráním, ba naopak, očividně bude každý gram důležitý.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

38

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Našel jsem to! big_smile
Kdyby ses strašně nudil a bonsaje tě chytly: http://nauticurso.com.br/shop/index.php … ct_id=1049

D.

PS: nenašel jsem kde se tohle dá koupit v evropě....

Share

Palec nahoru Palec dolu