1

Téma: Leader n°15 1957 - 1/72

"Píše se rok 1957 a ze slavné Southamptonské loděnice John Isaac Thornycroft & Company vyplouvá na svou první plavbu kutr n°15, který získá postupem času díky navigování lodí přezdívku LEADER. I přes svůj urozený původ ale upadá v zapomnění a končí bůh ví kde."
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/2298_LEADER_2.jpg?ver=0

Proč Leader?:
"Neznám nikoho, komu by se Leader nelíbil, tím spíš, pokud jej měl možnost řídit. Jeho ovladatelnost a hravost je opravdu proslulá a tak není divu, že nejeden Leader se pyšní titulem Mistra České republiky, ale i světa. Problémem ale je, že Leadery stavěné a viděné v našich luzích a hájích odpovídají československým plánům z roku 1985, které ale neodpovídají skutečnosti.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/Leader.jpg?ver=0

Nejblíže skutečnosti je tak plán z polského časopisu Modelarz, z roku 1959, který je ale zase v poloviční kvalitě.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/Modelarz51959_0019.jpg?ver=0

Jaký tedy vlastně Leader byl? Hlavním rozdílem je to, že trup Leadera nebyl hranatý, nýbrž kulatý a o jeho pohyb se nestaral motor jeden, ale dva a to britské dieselové motory Rols Royce C8 SFLM. Nástavba je oproti původnímu plánu posunuta mírně dopředu a změnami prošly i některé detaily a prvky.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Podařilo se mi tak dát dohromady vše, co je k dispozici a to včetně plánů. Stačí to ale na stavbu makety?
Jako měřítko jsem zvolil měřítko 1/72, neb bude moct skvěle doplňovat mou druhou rozestavěnou loď HMCS Snowberry (i když se ani teoreticky nemohli potkat, jelikož Snowberry byla sešrotována v roce 1947 a Leader postaven o 10 let později). Může se to zdát jako měřítko absolutně nevhodné, jelikož loď pak bude při délce 290 mm široká pouze 90 mm, ale já věřím, že o to víc s ní bude zábavy a o to víc si budu moct vyhrát s jejím zpracováním.
Na vás mám teď ale důležitý dotaz a prosbu o radu. Vím, jak jezdí velký, hranatý Leader. Myslím si, že by podobně dobře jezdil i malý, hranatý trup, jak ale bude jezdit malý a mírně zakulacený trup? Jak se na jízdních vlastnostech projeví dva šrouby a dvě kormidla? Rád bych postavil spíše maketu, ale zase ne za cenu toho, že loď bude jezdit špatně (i když každý kapitán se může naučit ovládat každou loď).
A druhá rada. Jaký, váhově nejúspornější postup zvolit pro tvorbu trupu? Budou vhodná žebra z plastu a poté obšívka z plastových lišt? Děkuji za rady!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tak to vypadá hodně malé, to si zřejmě užiješ komplikace, jako já se svými kity. Ale odrazovat nechci, naopak fandím.

Jízdní vlastnosti podle mě budou přeci jen horší, než ve větším rozměru (obecně platí, že větší model jezdí lépe a realističtěji). Toto bude více náchylné na vlny a vítr a tedy nejlépe na klidnou hladinu, případně třeba i do bazénku. Zaoblený trup zřejmě bude méně stabilní než šarpie, ale hlavní faktor zřejmě bude poloha těžiště. S ním to bude zapeklité, ponor je poměrně malý a nad trupem ještě rozměrná kabina.

Dva šrouby bych viděl rozhodně blahodárně. Jeden šroub vytváří nezanedbatelný reakční moment, zvlášť u rychlejší lodě plující v polokluzu by to zřejmě mohlo být znát (naklánění, stáčení na jednu stranu apod.). Určitě to dělá problémy při couvání, loď se obvykle silně stáčí na jednu stranu a přestává být ovladatelná (zrovna mám relativně čerstvé neblahé zkušenosti). Tedy dva šrouby lze jedine doporučit. Akorát konstrukce pohonné jednotky bude složitější (ale dá se to i v malých rozměrech, viz. např. moje kity). Dvě kormidla budou v daném případě pozitivní. Jelikož je za každým šroubem jedno, budou tím pádem dobře obtékaná a více účinná, než by bylo jedno větší uprostřed (mimo proudy od šroubů). Cenou za to bude složitější mechanika.

Trup zřejmě nejvhodnější laminátová skořepina (kromě hmotnosti též maximum volného vnitřního prostoru k využití). Pokud by se honil každý gram, tak místo skla uhlík. Přesné kopyto by sis možná mohl vytvořit pomocí 3D tisku. Zmíněná plastová konstrukce by asi byla relativně těžká. Leda to udělat obdobně jako já na té aktuálně prezentované letadlovce. Tedy žebra a obšívka nikoli z masivního ale odlehčeného plastu (XPS) a poté olaminovat z obou stran. Taková konstrukce je velice tuhá a přitom lehká.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ahoj Tome ozvi sa mi na meil pošlem ti fotky originalu

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

MP_plast@centrum.cz

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tak pokračuji v teorii a snažím se dát dohromady co a jak udělat, než se do modelu vůbec pustím. Můj kamarád Lukáš Cajkář, který dříve také jezdil a nyní se věnuje 3D tisku a stavebním strojům se mi věnoval a pomohl mi ještě s Petrem Hájkem vybrat vhodné osazení pro Leadera. Pro inspiraci a případné námitky jej přikládám i s cenami pro představu..

Servo - 6V, točivý moment 0,2 kg/cm, váha 2,2g, cena 267,- Kč
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1L6kFah_rK1RkHFqDq6yJAFXa5.jpg
Regulátor - 20A, LI-PO 2S, 3-9,4 V, váha 12g, cena 82,- Kč
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1gZKZIH9YBuNjy0Fgq6AxcXXa7.jpg
Motory - 3000 rpm, 6V DC, váha 2x 8g = 16g, cena 2x 112 = 224,- Kč
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UXqwxpmWBuNjSspdq6zugXXa7.jpg
Přijímač - 3,6-10V, váha 3g, 279,- Kč
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MKgPNVXXXXXdXFXXq6xXFXXX7/10pcs-lot-4100X-4CH-MICROLITE-4-channel-Receiver-For-DSMX-Transmitter-wholesale-like-ar400.jpg_640x640q70.jpg
Baterka LI-PO - 2S, 3500mAh, 7,4 V, váha 140g, cena 598,- Kč
https://www.peckamodel.cz/content/files/images/eshop-produkty/468042/nahled-velky.jpg

Váha RC celkem: 170 g

A teď otázka na vás. Jelikož jsem totální analfabet co se elektřiny týče (2x mě při práci na domě probila zásuvka), je velký problém, že motory a servo jsou 6V, přičemž baterie je 7,4V? Dá se to nějak řešit?
Děkuji!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ahoj Tome. Než se ozvou povolanější, tak přidám můj komentář: Pro LiPol baterii potřebuješ nabíječ, který tento typ "umí". Pro 2s je 7,4V nominální napětí, plně nabitá bude mít 8,4V. Baterii připojuješ k regulátoru, který jednak dávkuje napětí pro motory a kabelem připojení přijímače současně napájí přijímač typicky 5V, takže servo dostane oněch 5V, to je v pořádku. Zpřevodované motory by měly vydržet napájení přes deklarovaných 6V, zejména, když to nebude dlouhodobé zatížení, pouze ve špičce. Případně jde zmenšit maximum napájení motorů omezením na regulátoru. Pokud použiješ jeden regulátor pro oba motory, tak se předpokládají stejné vlastnosti obou motorů a rovnoměrné rozdělení výkonu. To ale nemusí platit při zablokování jednoho šroubu třeba namotanou trávou. Samozřejmě záleží na tom, jak budou motory zapojeny.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ivo Michal napsal:

Ahoj Tome. Než se ozvou povolanější, tak přidám můj komentář: Pro LiPol baterii potřebuješ nabíječ, který tento typ "umí". Pro 2s je 7,4V nominální napětí, plně nabitá bude mít 8,4V. Baterii připojuješ k regulátoru, který jednak dávkuje napětí pro motory a kabelem připojení přijímače současně napájí přijímač typicky 5V..

Zdravím a moc děkuji za komentář! Takže by neměl být vůbec problém. Já navíc ještě v životě neměl na vysílačce víc než 60% výkonu, tudíž by ani oněch 8,4V ve špičce s jedním zablokovaným šroubem nemuselo znamenat požár nebo nedojetí zpátky. Pak tedy objednám tuhle sestavu a budu věřit že bude jak švýcarské hodinky.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

9 Naposledy upravil: PetrP (05-05-2020 14:10:57)

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Také si dovolím přidat pár podnětů. Údaje o napájecím napětí u elektroniky a motorů bývají nominální, vždy existuje nějaké rozpětí, kdy zařízení normálně funguje (někdy bývá k dispozici v dokumentaci). Když se do motoru pustí vyšší napětí, vzrostou otáčky a tudíž i výkon a naopak (tuším že závislost otáček na voltech je zhruba lineární). Samozřejmě že při vyšším napětí bude motor více namáhán a když se to přežene, tak se může zničit. Ale to samozřejmě závisí i na jiných parametrech. Příliš těžký šroub může motor utavit i při nízkém napětí, zvlášť v případě přímého náhonu. S převodovkou to tak nehrozí. V tvém případě bych se provozu toho motoru na 2S LiXX nebál. Naopak napětí nižší než nominální se dá využít ke snížení otáček a výkonu (pokud by byl pohon příliš předimenzovaný).

Více motorů na jeden regl se má připojit paralelně (jinak hrozí co zmínil Ivo, podrobněji to tu na DF kdysi rozebíral tuším SH). Zapojení do série by se sice někdy hodilo (napětí se rozdělí na jednotlivé spotřebiče, tedy na jednom motoru bude méně), ale vzhledem k nevýhodám a rizikům to v případě potřeby lépe řešit jinak.

Elektronika (přijímače a serva) byla tradičně konstruována na 4,8-6V nominálně (4-5 článků NiXX). Standardní napájení je 4S, ale u modelů s větším odběrem (větší počet silných serv) se doporučovalo 5S (aby případný pokles napětí při větším proudovém odběru nezpůsobil výpadek funkce přijímače). 2S LiXX už však zřejmě bude na elektroniku příliš, hrozilo by poškození. Ovšem je možné, že v současnosti už na to výrobci pamatují (viz. údaj u tvého přijímače). Naopak nízké napětí mám prozkoumáno spolehlivěji, dlouho je známo, že běžná elektronika funguje i na 1S LiXX (mám osobně ověřeno na svých minimodelech). Při absenci extra přijímačových baterek se elektronika napájí z pohonné baterky prostřednictvím zvláštního obvodu v regulátoru (BEC), který napětí srazí na těch standardních 5V. Většina regulátorů toto má, ale nemusí to být zaručeno, zvlášť u těch hodně malých a hodně levných, tedy bych v tvém případě raději prověřil.

Ten regl mě zvlášť upoutal. Cena neuvěřitelná, to je nějaký čínská e-shop? Tomu by nasvědčovaly i podezřelé parametry. Zatížitelnost 20A při té minimální velikosti se mi nezdá (ani nemusím být elektro odborník), ale i kdyby to bylo reálně několikrát méně, tak ti to bude bohatě stačit (odběr bych čekal hluboko pod 1 A). Regl je sice deklarován 2S, ale uvedené rozpětí napětí (od 3V) naznačuje, že by zvládl i 1S. Což by se mohlo také hodit (ušetření hmotnosti zdroje). Ovšem při polovičním napětí by otáčky hodně klesly a navržený pohon by již nemusel vyhovovat. Takové otázky jsem též řešil, hlavní problém, že jsem nemohl najít regl co by zvládal 1S, až mi pomohl SH a později se objevila novinka od DSYS https://www.dsys.cz/?prod=1&lang=cz

Ze zkušenosti, u minimodelů nekalkulovat pouze hmotnost komponent, ale důležité jsou i rozměry (stísněný vnitřní prostor), nutno vzít v úvahu rovněž všechny vodiče (uvnitř potřeba někam složit, namotat, nejlépe zkrátit na míru).

Navržené motorky jsou zřejmě něco takového (akorát s jiným převodovým poměrem)? https://www.gme.cz/stejnosmerny-motor-s … 2-n20va110 Tuším že nějaké takové mám v křižníku San Francisco, akorát napřímo a na 1S LiXX https://www.gme.cz/elektromotorek-3v-f-sff-m20va Šrouby 10 mm a pracuje to na hraně. Tedy v tvém případě (napětí i průměr šroubů větší) by to už nezvládlo a zničilo se. Tedy převodovka zřejmě nutná. Mezi podobnými mikromotorky (včetně těch ze serva) asi napřímo nevyhoví žádný. Leda použít trochu větší motorky. Mám oblíbené 2025 http://www.megamotor.cz/v4/script/defau … c5824b54b1 Z nich se mi nejvíc zamlouvá varianta B (6V). Pokud by to bylo moc výkonné, tak napájet pouze 1S LiXX. Právě tyto motorky mám v zásobě pro příští kity, ale zatím jsem nevyzkoušel a nemohu podat přesnou referenci, jak se osvědčily. Samozřejmě jsou o poznánějí větší a těžší, než ty tvé miniaturní, tedy otázka, zda by byla aplikace pro tvé účely reálná. Minimálně s hmotností by však šlo ještě laborovat.

Navržené baterky mi totiž přijdou dost předimenzované kapacitou, to bys měl na celý den ježdění. Přimlouval bych se za méně kapacitní, na tom by se snadno dalo ušetřit hodně gramů. A pokud bys zvolil napájení 1S LiXX, tak by se při dané kapacitě váha srazila na polovinu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ahoj,
necháme teď elektriku krapet bokem (ale opravdu jen krapet). Jak velký šroub - šrouby na tom budeš mít? Je totiž dost možné, že deklarovaných 3000 otáček zpřevodovaného motoru bude na malé šrouby krapet málo. Tak jak naznačil Petr. A pak ještě jak rychle má člun plout (ve výtlaku nebo skluzu?)....
D.

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Dejv napsal:

Ahoj,
necháme teď elektriku krapet bokem (ale opravdu jen krapet). Jak velký šroub - šrouby na tom budeš mít? Je totiž dost možné, že deklarovaných 3000 otáček zpřevodovaného motoru bude na malé šrouby krapet málo. Tak jak naznačil Petr. A pak ještě jak rychle má člun plout (ve výtlaku nebo skluzu?)....
D.

To jsou podstatné připomínky, též mě toto napadlo a nejlépe, aby Tom přesně objasnil.

Průměr šroubů jsem zatím zhruba odhadl na 14 mm (zběžným oměřením na výše přiloženém polském plánu).

Rychlost je mi neznámá, nemám s tímto typem lodí zkušenost. Podle tvaru trupu (opět viz. polský plán, co by měl dle Toma být přesnější) usuzuji, že to vyložený kluzák nebude. Dalším faktorem je měřítko. Ačkoli velikost podobná mým kitům, tak 1:72 je úplně něco jiného než 1:350. Maketová rychlost bude vycházet vyšší a výkon bude také třeba vyšší. Ale dost spekulací, vyčkáme na Tomovu reakci.

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

no, pokud ten regl má BEC, tak napájení serva bude OK, ten regl zajistí napájení přijímače i serva 5V....
- přijde mi kapacita (a tedy i váha) baterky zbytečně velká.... budeš jezdit 2-3h v kuse?
-na vyšší napětí bude motor točit víc... pokud bude těžký šroub, bude se motor hřát... pokud budou šrouby maketově malé, vyšší otáčky se můžou hodit. Otázka je, jestli 3000ot/min bude dost na tak malé šroubky.
- ten regl.... za 82Kč tady nepořídíš ani kablíky k tomu reglu. Podlézt jistou minimální cenu bez ztráty kvality nedokáže ani číňan...
- na Banggoodu jsem viděl maličké lineární servo, v podstatě jen motorek a dlouhý šroub s chodovou matkou. A byla i varianta kdy bylo servo s přijímačem v jednou celku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Ohledně těch šroubů, na Perkase (40cm, plavba ve skluzu) mám jeden šroub, třílist 15mm na 2mm hřídeli. Fakt prcek. Na tom je motor bez popisu, ale rozměrově odpovídající cca 280-ce. Ty od MIGa točí v průměru 15000 ot/s. (jako reference)

Abych to dostal do skluzu, ten motor jede na maximum.

Jestli tady bude výtlačná plavba, 2x 15mm šroub, osobně bych volil radši MIG 2025B (7200 ot/s.) nebo 12V Racing. Od toho je tam regulátor, aby se "regulovalo" napětí co půjde do motorů.
Baterii 3500mAh nemám ani do mnohem větších modelů, třeba Perkasa plave na 1300mAh 2S a remorkér na 1300mAh 3S.

Nechci tím říct, že výběr je špatný, chci říct, že bych volil jinou cestu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

S otáčkami myslím správné připomínky. Též mám zkušenost, že maličké šrouby mají mizernou účinnost a aby solidně táhly potřebují více roztočit. Přesné hodnoty však neřeknu, nemám přístrojové vybavení na měření. Mohu jen odhadovat dle zvuku a orientačně počítat dle nominálních otáček a reálného napětí. Ovšem to je naprázdno a při zátěži (zvlášť motor napřímo) otáčky dost klesnou. Zřejmě lepší raději pohon trochu naddimenzovat a když se v provozu ukáže, že to je příliš, tak omezit maximum na vysílači.

Napětí se regulovalo kdysi odporovými regly, ty moderní jsou pulsní, tedy napětí stále stejné, ale regl s určitou frekvencí spíná a vypíná, tedy připojuje motor ke zdroji jen na určitou dobu (čím větší výkon, tím větší % času jde do motoru proud). Ale to teď není podstatné, všichni víme, že to v praxi nějak funguje a že otáčky motoru rostou či klesají dle pozice ovladače. Na některých svých lodím právě mám maximum nějak omezené, aby to nejelo příliš rychle. Na svém (zastaralém) vysílači k tomu využívám funkci nastavení dráhy serva (u serva se zkrátí dráha pohybu, u reglu to má za následek snížení otáček motoru). S tím si jistě každý nějak poradí. Sice jsem kdysi zachytil informace, že reglu úplně nesvědčí režim částečného zatížení (když reguluje, tak jsou zatěžovány nějaké tranzistory či podobné součástky), ale kdyby se to vzalo do důsledku, tak by pak nemělo smysl regl vůbec používat, každé zařízení se provozem nějak zatěžuje a opotřebovává. Tedy bych se tím příliš nestresoval. Spíš podle mě podstatné, aby byl regl náležitě dimenzován a nepřetěžoval se nadměrným proudem.

Plavba v kluzu je závislá nejen na výkonu, ale též na tvaru trupu (podstatné) a snad i dalších faktorech. Bohužel toto není můj obor.

Další příklad pro informaci a srovnání. Na papírové Arizoně mám dva šrouby 14 mm (nemaketově dva velké namísto čtyř menších). Pohon je ze dvou standardních serv (odstraněny převodovky, přímé spojení hřídelí). Ty motorky ze serv točily velice rychle, otáčky jsem musel na vysílači drasticky omezit (20%). Napájení 4S NiMH. Tedy by se dalo usuzovat, že by u tak malé lehké lodi motorky ze standardních serv zvládly úspěšně utočit cca 15 mm šrouby a vyvinout dostatečně vysoké otáčky. Při napájení 2S LiXX by už však jistě dostávaly dost zabrat a hrozilo by jim zničení. Možná že by to spravilo zmíněné radikální omezení na vysílači, možná ne.

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Moc všem děkuji za odpovědi a reakce, zkusím co nejvíce věcí uvést na pravou míru, ale věřte, že elektronice opravdu rozumím jako koza petrželi.
Loď bude sloužit jako doplněk ke Snowberry na setkáních a předváděčkách, to znamená, že jezdit bude několik málo minut, maximálně však půl hodiny a to je ještě dost nepravděpodobné. Pokud by se jízdně osvědčila, bude klidně lodí soutěžní, nicméně v obou případech nikdy nebude ve skluzu, ale budu držet maketovou rychlost (doufám, že zase Ladous nevytáhne fotku nákladní Honesty ve skluzu! big_smile). Šroub by měl mít průměr 10 mm, nicméně řekl bych spíš 10-12 mm, podle toho jak se mi povede zbastlit.
Co se vybavení týče, budu jej objednávat až ve chvíli, kdy budu mít změřený výtlak a hotový trup, tedy nic z toho není závazně vybráno a jsem opravdu otevřený alternativám. Tu kapacitu baterií jsem vybíral pouze na základě toho, že do velkých modelů používám běžně Ni-mh o kapacitě kolem 5000 mAh, tudíž jsem si myslel, že i zde to bude potřeba (už vím, že nebude). Motory jsou opravdu stejné, jako zmiňoval PetrP, nicméně jak uvedl, s jiným převodovým poměrem (na oněch 3000 otáček), ale opět se nebráním jiné alternativě (klidně ony Migy). Přijímač by měl být tedy v pořádku, ale především kompatibilní a regulátor? I mě přijde cena poměrně dost nízká a strach z ní mám, takže pokud by se nabízela lepší alternativa, za větší peníze, třeba právě od DSYS, nebudu váhat. Pro zajímavost toto je odkaz na onen regulátor: https://www.aliexpress.com/item/3290494 … web201603_

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

TomHlach napsal:

.... Šroub by měl mít průměr 10 mm, nicméně řekl bych spíš 10-12 mm, podle toho jak se mi povede zbastlit....

Ty jo, máš dobré ambice.  Na jaký ose to bude? Jaký průměr bude mít náboj šroubu? Ti možná na lopatky zbyde tak 8mm (4 na lopatku).
Chceš to dělat 3D tiskem?

Tohle mě zbylo z torpéďáka a ten mosazný je 15mm od Daji. A už tak je to mrňavý.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1e7ksp9vi1t291g1t142ndfhnkh3.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Tak pokud počítáš s takto sporadickým využitím, tak velkokapacitní baterka naprosto postrádá smysl a bohatě postačí co nejmenší a nejlehčí. Zde zřejmě půjde uspořit nejvíc gramů. Ještě otázka, jestli neuvažovat pro úsporu nákladů o nějakém sdílení komponent. Sám takto běžně přehazuju nejen baterky, ale částečně i regly a přijímače. Přijde mi plýtvání prostředky, když ty komponenty beztak 99% času nečinně leží v uskladněném modelu. Ale to je jen moje politika, jiní na to mohou mít odlišné názory a sám přiznávám, že neustálé přepojování je dost otravné (zvlášť v terénu u vody). U speciálních případů (jako tvůj nestandardně malý model) potom nemusí vybavení odjinud vyhovovat a nezbyde, než pořídit komponenty přesně na míru.

S tak malými šrouby je obecně problém, že se běžně nevyrábí. Sám si je běžně dělám, ale pouze jako zjednodušené náhražky. Prostě vystřihnout z plechu, přilepit na hřídel a ručně od oka nakroutit listy. Dosud vše úspěšně fungovalo, ale pouze při jednom šroubu na lodi. U dvou již bude potíž zajistit zcela shodné parametry, aby nedocházelo k rozdílnému tahu. Dalším problémem je nedokonalý vzhled, vyrobit maketový šroub je o poznání náročnější (osobně nezvládám, musel bych zadat). Ještě může být řešením najít něco vhodného v plastikových stavebnicích. U té citované Arizonu takto využívám šrouby, co mi zbyly z Musaši (na ní jsem použil přiložené funkční šrouby, sice nemaketového tvaru, ale z houževnatějšího plastu, zatímco maketové z PS zůstaly v zásobě).

Výtlak je klíčový parametr (podle něj závisí, jak těžké vybavení model uveze). Pokud máš k dispozici údaj od předlohy, není problém přepočítat dle měřítka. Jinak to lze nějak odhadnout dle objemu ponořené části trupu, ale vzhledem k zakřiveným tvarům je to náročnější. U kitů je to všechno snadné, když jsou všechny díly k dispozici ve stavebnici. Potom lze jednoduše zvážit trup s palubou a nástavbami, vyzkoušet výtlak trupu v umyvadle/vaně a tak zjistit kolik zbývá pro instalovaná zařízení a balast. Do hotového trupu lze naskládat uvažované komponenty a vyzkoušet, zda a jak se to dovnitř vejde apod. Což ty zatím udělat nemůžeš a zcela souhlasím s tvým postupem (nejprve postavit trup a zatím nechat otázku vybavení otevřenou). Znát rychlost předlohy by bylo též užitečné pro představu, jak by asi měl plout model.

Přijímač především kompatibilní a jinak co nejmenší a nejlehčí, na dosahu nezáleží, beztak připadá v úvahu pouze jízda v bezprostřední blízkosti. U toho regulátoru sice uvádějí, že má brzdu (dobré pro auta ale u lodí k ničemu), ale nikde jsem nevyčetl, zda má BEC či nikoli.

Snad nepíšu zbytečnosti, nerad bych nosil dříví do lesa a dotkl se tě poučováním o věcech, co jsou pro tebe samozřejmé. Jestliže jsi už postavil více takových krásných modelů, jistě nejsi úplný zelenáč. Co se mých připomínek týče, nechci vnucovat, jen informovat. Co člověk to názor a jistě není jediné správné a univerzální řešení pro všechny.

Share

Palec nahoru Palec dolu

18 Naposledy upravil: TomHlach (07-05-2020 07:48:59)

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Dejv napsal:

Ty jo, máš dobré ambice.  Na jaký ose to bude? Jaký průměr bude mít náboj šroubu?

Opravdu to chceš vědět? big_smile Původně jsem se chtěl pouštět do extrému a udělat to tak, aby to opravdu odpovídalo, tedy pouzdro hřídele 2 mm a samotná hřídel pak 1 mm, což by šlo, ale ta hřídel už je pro mě trochu šílenost.
Takže jsem se rozhodl, že pouzdro bude 2,4 mm se stěnou 0,35 (K&S 1268 nebo 8126) a hřídel pak 1,6 mm z nerezu (K&S 7131 nebo 87131). Lodní šroub bude nakonec průměru 14 mm, přičemž pokud se mi povede náboj 2,5 mm, zůstane mi na každý list 5,5 mm a toho už se nebojím. Náboj udělám příčně rozdělený a všechny tři listy spojené si nechám vyleptat společně s lepty na Snowberry.

PetrP napsal:

Tak pokud počítáš s takto sporadickým využitím, tak velkokapacitní baterka naprosto postrádá smysl a bohatě postačí co nejmenší a nejlehčí...

Rozhodně jsem moc rád, že píšete! Možná to tak nevypadá, ale tyhle všechny názory mne neskutečně posouvají a pomáhají mi v rozhodování. Co se sdílení komponentů týče, dělám to, ale do budoucna bych chtěl mít vybavení pro každý soutěžní model a jednu rezervní. Je mi jasné, že si někdo bude myslet, že je to rozhazování, ale nikdy jsem za dobu co modelařím nezničil víc detailů než právě při střídání elektroniky v modelech. U Leadera to bude úplně speciální v tom, že do žádného modelu tak malé vybavení nemám. Jak jsem již psal, vůbec se nebráním jiné, menší baterii, než je ta Li-Polka.
Co se těch postupů týče, mám to zatím rozmyšlené takto. V nejbližších dnech dodělám 3D model trupu a ten nechám vytisknout mým kamarádem Lukášem Cajkářem a změřím výtlak. Poté trup vezmu, zabalím jej a pošlu panu Mikulkovi, kterému bych chtěl moc poděkovat, protože se nabídl, že mi pomůže se zaformováním a vylaminováním pomocí uhlíkové tkaniny a laminátu - wow! Na druhou stranu jsem celkem pod tlakem to opravdu dotáhnout k pěknému modelu, protože mít trup od dle mého nejlepšího výrobce trupů minimálně v Česko - slovensku..
A co se regulátoru týče, již jsem jej ze seznamu vyškrtl. Ta brzda sice jde vypnout, ale BEC to zřejmě nemá. Předběžné rozmístění elektroniky vypadá dobře a to jsou tam pořád ještě velké baterky!
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16737/16737126_bea4aacbb021ca4c5b5bce89f07179c7/images/Elektronika.jpg?ver=0
Ještě jednou moc děkuji za reakce!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Panove zdravim,
krasnaa plodna diskuze. Pokud se to stavba povede, jak je u Toma Hlacha obvykle, bude to bomba.
Ten regulator bych klidne objednal. Ja mam ctyry kusy a tri pouzivam( V jachte JERSEY Mig 400, vrtule 30mm, doba 20min , 2CL Lipol 1800mAh, V springeru Mig 400, Vrtule 30mm, 6V gel 5Ah, 40min, papirak Emilia, L= 440mm,B=80mm, nejaky velmi maly plochy mig, Vrtul 20mm ze stare hracky, 2cl 750mAh, doba 20min. Ten regl BEC obvod ma.
Co treba zkusit 2cl. Lion 1100mAh nebo 2cl. Nanotech 300mAh, 30Cnebo 40C (20g) a mikro rozmer. Pouzivam je do haloletu, Nabijeni snesou i 2A a za 10min litam dal

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

taky tenhle regl použivám sice z aukra za 250 nebo tak podobně a v pohodě.Pepa

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Zkusil jsem nahrubo odhadnout výtlak, při pohledu na křivky v plánku a minimální ponor to na mě působí znepokojivě. Zjednodušený výpočet (objem ponořené části, tedy délka x šířka x ponor x koeficient plnosti) dává výsledkek cca 100 g (při koeficientu 0,5 což je dost možná ještě přeceněné). To je opravdu hodně málo a nebudeš to mít vůbec snadné. Kromě hmotnostních limitů bude třeba dávat pozor i na stabilitu (vyšší boky nad čarou ponoru plus navíc zvýšená nástavba). Vše se dá sice kreativně řešit, ale předpokládám, že nebudeš chtít sahat po nemaketových řešeních (zvětšení podvodní části trupu, zátěž pod kýl apod.).

Pro srovnání podobné parametry (délka 30 cm a výtlak kolem 100 g) má tato moje lodička http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … hp?id=4720 Problémy s plavbyschopností jsem u ní popsal. Je to ovšem kit se spoustou nadbytečného plastu. Pokud použiješ tenký lehoučký laminátový trup a s nástavbou se vypořádáš podobně, budeš v mnohem příznivější situaci. I tak je ale zřejmé, že s váhou budeš muset velice šetřit a hlídat každý gram.

Přesněji bys výtlak mohl zjistit z 3D modelu. Umí ten software spočítat objem nakresleného tělesa? Potom by stačilo udělat řez na čáře ponoru a nechat spočítat objem ponořené části trupu. Jinak něco k teorii výpočtů najdeš na Old Monaku http://www.mo-na-ko.net/kestazeni.htm V sekci ke stažení je stará publikace Lodní modely, dotyčná problematika viz. 2. díl. Ta publikace je sice letitá, ale vřele doporučuji k prostudování. Popisované stavební techniky jsou možná zastaralé (ale i tak zajímavé pro rozšíření obzorů) a dnešní technologie dávají jiné možnosti. Teorie je však trvale platná (akorát dnes nemusíme vše počítat ručně, ale lze využít výpočetní techniku).

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Hřídel by měla být v pohodě. Běžně jsem na malých lodičkách použil 2 mm (různý materiál), ale pro nemaketová řešení (1-2 větší šrouby namísto více malých). U křižníku San Francisco jsem pro maketové 4 šrouby potřeboval menší průměr. Zamýšlel jsem právě 1,6 mm nerez, ale bylo to moc natěsno, tedy nakonec volil 1,5 mm mosaz. Podle údajů o trubičce tam nebudeš mít ložisko, ale pouze drát v trubce (vůle cca 0,1 mm je OK, být to natěsno drhlo by, větší vůlí by prosakovala voda). Což je vzhledem k rozměrům pochopitelné a sám to u minimodelů využívám. Klasické pouzdro s ložisky by bylo příliš tlusté. Takové plnohodnotné hřídele si neumím vyrobit sám, ale nakupuji (sériové, na zakázku). Nejtenčí na co jsem narazil je 2 mm hřídel ve 4 mm pouzdru (instalováno v aktuálně prezentované letadlovce).

Ještě koukám na poslední nákres, usuzuji správně, že ses rozhodl pro jeden šroub? To by sice znamenao ústupek od maketovosti, ale technicky přeci jen efektivnější řešení (méně komplikované, spolehlivější). Vše má svá pro a proti.

Se zdůvodněním rozumím, každý prostě máme odlišnou konstrukční a uživatelskou filozofii.

Profesionální laminátový trup zřejmě bude optimálním řešením. Každopádně pozor na hmotnost (viz. předchozí příspěvek). Jestliže má regulátor pozitivní reference, tak ho klidně použij. Baterky tedy budou podle všeho potřeba co nejlehčí (i na úkor kapacity).

Náčrt rozmístění jistě dobrý, jen je třeba vždy brát v úvahu, že v 3D to působí poněkud jinak a reálný test rozmístění v hotovém trupu (nebo jeho modelu) ukáže víc, než všechny nákresy. Také veškerá kabeláž (na nákresech zanedbaná) zabere nezanedbatelný prostor a ovlivní pozici komponent (musí navazovat konektory apod.). Vzhledem k tomu, že těžiště výtlaku bude spíše vpředu (viz. křivky trupu), bude třeba hlavní část zátěže rozmístit tamtéž.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

Jeste dotaz, pokud by se osvedcila tak i na souteze? Jake nejmensi rozmery muze mit model podle pravidel, teda kdyz ho uvidim ve vrcholovce.
omlouvam se za diakritiku mam momentalne nemeckou klav.

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

mrazik napsal:

Jeste dotaz, pokud by se osvedcila tak i na souteze? Jake nejmensi rozmery muze mit model podle pravidel, teda kdyz ho uvidim ve vrcholovce.
omlouvam se za diakritiku mam momentalne nemeckou klav.

Mám dojem že 400 mm.

A je To . . . .!

Share

Palec nahoru Palec dolu

25

Re: Leader n°15 1957 - 1/72

spodná hranica nieje udávaná horná je 900mm F2a , 1400 F2b a F2c je 2500mm ale lode v mierke 1:100majú vínimku tak že môžu mať aj 4metre ak by nejaký šialenec chcel súťažiť s kontejnerovkou

Share

Palec nahoru Palec dolu