51

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Kotevní vrátek (Windlass):
Tak zatím můj nejnáročnější počin ve 3D tisku. Samotný kotevní vrátek se skládá asi z 20 částí, přičemž každá musí pasovat k té další a tak dále. Pokud by ozubená kola měla větší zoubky, asi by snad i fungoval. Posuďte sami, jaký je rozdíl mezi předělaným vrátkem a stavebnicí.

Předloha:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/035-pedloha.jpg?ver=0
Revell:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/035-revell.jpg?ver=0
Předěláno (chybí dodělat potrubí a ovládací táhla)
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/61439DE2-6D15-47F6-B668-5919E091EE32.jpg?ver=0
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/BC181ED5-81AD-4809-B762-EA4115554E7F.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

52

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Kotevní vrátek (Windlass):
Dobojováno! Dodělány veškeré páky, táhla, vše osazeno. Nakonec jsem předělal všechny ozubená kola, neb na původním vrátku byla moc jemná.

https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/2A874C01-4A6A-4D26-93EC-1019ECB107EE.jpg?ver=0

Signální reflektory (Signal lights):
Ty jsou ve stavebnici řešeny opět poměrně úsporně a tak celé letěly do koše. Po doplnění kabeláže věřím, že zase loď o kousek posunou.

Předloha:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/unnamed.jpg?ver=0
Revell:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/036-revell.jpg?ver=0
Předěláno (chybí dodělat kabeláž):
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/A6714DC3-3F47-4496-922C-60EDA36307E2.jpg?ver=0

Dejve jsi tu? Už dlouho jsi nereagoval a v chatu jsem Tě nezastihl už pár týdnů!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

53

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Ahoj Tome,
stejně dopadneš tak, že si celou loď vytiskneš... big_smile
Moc jsem se neozýval, jelikož nestavím a je toho více v práci, jsem spíš až večer po 21h. Taky koukám, jedeš jak dráha. Vrátek máš pěknej, lepší než mám já (mě se tam podařilo pár drobných kiksů, ale už je to příliš daleko než abych to předělal).
D.

Share

Palec nahoru Palec dolu

54

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

krásná práce,
také hezká ukázka toho, jak 3D tisk umožňuje výrobu kvalitních detailů a tím i úroveň celého modelu posunuje o level výš.
Jen tak dál. S radostí sleduji.

Share

Palec nahoru Palec dolu

55

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Tome, nechceš Oerlikony od CMK? Já jich potřebuju nyní 6, klidně bych jich vzal 7 (možná i o kousek víc). Co kus, to 149,-Kč. Oni už ho nevyrábí a udělali by mě sérii, max 25 kusů, pokud bych jich vzal minimálně 17. Problém je, že na fregatu, kterou mám ve výhledu bych jich klidně vzal dalších 10, ale ne teď. Prostě nechci dát tolik peněz za oerlikony teď.
Samozřejmě kokoliv chce mít lepší kanón na korvetě nebo jinde (fakt se používaly skoro všude), křičte.

PS: Toto není reklama, jen se snažím naplnit kvótu na rozjetí malé série.

Share

Palec nahoru Palec dolu

56

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Vzhledem k tomu, že už je mám celé nakreslené k tisku a hlavně vytištěné a sestrojené, tak budu muset odmítnout, ale i tak mockrát děkuji. Leda by mi chtěli udělat jen ty pytle na náboje a zaměřovače. big_smile

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

57

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Nic se neděje. smile
Taky jsem krapet pracoval a dodělal jeden vrátek. Nebude sice tak hezký, ale to nevadí. Vše je hezčí než ten ze stavebnice. Druhý vrátek (hezký) už je hotový tak dva roky. Jen ho stříknout finál barvou a usadit na příď.

Share

Palec nahoru Palec dolu

58

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv napsal:

Nic se neděje. smile
Taky jsem krapet pracoval a dodělal jeden vrátek. Nebude sice tak hezký, ale to nevadí. Vše je hezčí než ten ze stavebnice. Druhý vrátek (hezký) už je hotový tak dva roky. Jen ho stříknout finál barvou a usadit na příď.

Budu moc rád, když se pochlubíš!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

59 Naposledy upravil: ladous (09-03-2020 19:41:26)

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Vrhač náloží (Hedgehog):
Zdárně se mi daří odkládat dodělání trupu a plátů a tak jsem se pustil do dalšího detailu, kterým je v angličtině "ježek", neboli hedgehog. Pro krátké vysvětlení se jedná o zbraň, která téměř najednou vrhne 24 náloží, které dopadnou do kruhu, ponoří se a explodují. Úspěšnost této zbraně měla být až 50% v případě objevení ponorky, což mi přijde poměrně impozantní.
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/Unknown05.jpg?ver=0

Začal jsem výrobou oněch náloží, jejichž tělo jsem potřeboval duté a tak se skvěle hodily injekční jehly průměru 0,8 mm, které jsem si za použití snadného přípravku nakrájel na 24 stejných kousků. Poté jsem zalepil "křidýlka" a tělo a bylo. Nálože jsou vyhotoveny ve dvou typech a to s krytkou vepředu a bez krytky.
Výkres náloží:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/Drawing01.jpg?ver=0
Přípravek:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/8F699595-3E65-4EA0-8764-D8D5A03AB38B.jpg?ver=0
Zhotovené nálože:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/6AB3534F-63B5-47B9-B3A8-2FE791FEEE1D.jpg?ver=0

Hlavní část hedgehogu chybí osadit krytem a kabeláží, nicméně to už nebude nic, proti té dosavadní pracnosti.
Výkres:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/Beznzvu_2.jpg?ver=0
Předloha:
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/HMCSSackville02.jpg?ver=0
Revell a předeláno (chybí dodělat kabeláž):
https://img37.rajce.idnes.cz/d3701/16/16231/16231915_1fc34b0d7ff686d62c33c7ea548f9ddb/images/2F4D403F-C2D7-42F0-9321-1B99DA0390EE.jpg?ver=0

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

60

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Pořád perfektní, jenom mi přijde hloupé pochvalu opakovat při každém novém přírůstku. Ohledně Hedgehogu asi také nemá smysl poučovat, pokud by někdo potřeboval víc informací, tak si snadno přečte, např. https://en.wikipedia.org/wiki/Hedgehog_(weapon)

Akorát bych se pozastavil u těch krytek. Nemám najisto potvrzeno, akorát se domnívám, že slouží pro ochranu zapalovače a před odpálením se snímají (jako na té fotce nahoře na Wiki). Ty vrtulky na zapalovačích zřejmě slouží k jejich odjištění při letu k cíli (podobné mechanismy bývaly na některých leteckých pumách, torpédech apod.). Osobně bych tedy obě verze nekombinoval, ale zvolil jednu z nich (buď vrhač nabitý ale se zajištěnými střelami, anebo s odkrytými zapalovači připraveno k odpálení salvy). Ale to je věc názoru. Ty zřejmě bereš za vzor tu barevnou fotku (kde jedna krytka chybí). To je podle všeho foceno na té muzejní korvetě, kde to tak zřejmě mají pro demonstraci.

Jinak mě ještě zaujal tvůj povzdech na Modelforu ohledně měřítek. Za sebe se mohu leda připojit k tomu, co ti tam sdělili jiní. V 1:72 moc stavebnic neexistuje, lodě jsou převážně 1:700 a 1:350 (pár nejatraktivnějších ještě 1:200). Tedy lidi přirozeně berou to co je a využívají rozmanitost předloh. Hodně lidí (včetně mě) preferuje spíš větší lodě (bitevní, letadlové, křižníky, max. torpédoborce) a ty se právě v těchto měřítcích převážně vyskytují. V 1:72 by ty modely vycházely obrovské, leda torpédoborce by se ještě daly, ale osobně preferuji 1:100. 1:72 je především letecké měřítko, bylo by sice zajímavé takto vytvořit leteckou skupinu nějaké letadlovky, ale to by při ceně stavebnic vyšlo hodně draho a a samotná loď by byla hrozně veliká, to by si mohl dovolit málokdo.

Share

Palec nahoru Palec dolu

61

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Ahojte vespolek.
Hedgehog vypadá pěkně. Avšak přidávám se k Petrovi - tahle zbraň byla poměrně citlivá, na mnoha fotkách je kompletně zakrytá aby nebyla vystavena přímo vodě a počasí. Jsou i dokumentované fotky, kdy selhalo odpálení a hedgehog explodoval v odpalovači. Pokud bude odkrytý, tak určitě s krytkami na kontaktních zapalovačích (ty vrtulky). To byla jeho přednost - jak narazil na něco tvrdého, explodoval. Bylo to jasným ukazatelem zásahu ponorky. O proti hlubiným náložím, samozřejme, ty pracovaly na principu exploze v nastavené hloubce a jejich výbuch neznamenal poškození nebo potopení ponorky.

Ohledně měřítek (nečetl jsem povzdech vedle, nechodím tam), takhle to prostě je. Dva-a-sedumdesátina je krásně veliká a detailní, je na ní díky provázanosti s leteckými kity mraky použitelných detailů, avšak je horší na opravdu veliké lodě. Řekněme od křižníku výše. Ale torpédoborce jsou ještě zkousnutelné, například ten Fletcher class destroyer (co stavěl Tom)  by v 1:72 měl jen 160cm a díky štíhlému trupu by nebyl zásadně těžký na manipulaci u vody. V 1:144 co ho dělá Revell je to děsnej prcek, co je na hraně se stabilitou. Jenže v 72 už komerční výroba větších lodí není úplně rentabilní, navíc je tam poměrně skok mezi korvetou a dalšími vyššími třídami. Co by teoreticky mohlo být ještě pro výrobce zkousnutelné (pozor, nyní porovnávám plastové kity bitevních lodí v 1:200, protože ty mají obdobné rozměry) je například poměrně nedoceněná třída šalup Black Swan, která by v měřítku měla 127cm a je to poměrně elegantní loď, která spolu s korvetami pomohla k dizajnu fregat třídy River.
Jenže zde už se chtě nechtě musíme pustit do práce s laminátem a vše si postavit od píky.
Ne že by u korvety tomu nebylo jinak, že Tome? smile

Ještě na závěr - jsem dost velkým fandou těchhle menších lodí, protože na jejich bedrech ve většině případů stála válka v atlantiku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

62

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Děkuji za komentáře, moc si toho vážím! Mám tedy dvě možnosti. Buď nechám Hedgehog poloprázdný, tedy zachycený ve chvíli doplňování náloží, ale musí být tedy všude čepičky a nebo plný, kde nemusí být čepičky všude a pak jsem tedy zachytil moment těsně před odpálením. Budu si to muset nechat projít hlavou!

Jinak co se měřítek týče, nestěžoval jsem si úplně na nedostatek lodí v měřítku 1/72 (i když je to naprostá pravda), ale spíš na to, že mi přijde, že jsou nevím proč pro spousty lidí tato měřítka nezajímavá, nebo je to jen typem lodi? I na závodech je vidět zaujatost rozhodčích, kdy mají lodě v měřítku 1/350 daleko větší bodování než lodě v měřítku 1/35, nezávisle na propracovanosti.
Jinak Dejve třída šalup Black Swan je úžasná! A souhlasím s tebou. Ve výsledku jsem zjistil, že by možná bylo méně náročné udělat vlastní Snowberry, než předělávat tu od Revellu. Je tedy dost možné, že příští model bude vlastní stavba.. třeba ta třída Swan?

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

63

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Obecně pokud budeš plánovat loď v bojovém poplachu, tak k tomu přizpůsob i zbytek. Pokud budou i postavičky, tak na stanovištích, zbraně by neměly být v klidových/transportních pozicích atd. U Hedgehogu se čepičky určitě sundavaly až před odpalem. Pokud chceš mít stav při doplňování odpalovače, platí pro to stále bojová pohotovost. Prázdného ježka mimo bojovou pohotovost si nikde na fotce nevybavuju.

Ohledně soutěží a (ne)zaujatosti rozhodčích mě nepřísluší diskutovat, jelikož nesoutěžím a nemám přímou zkušenost. smile Avšak polemiku bychom mohli vést někde u piva.
A pokud bys chtěl kouknout po něčm větším avšak né až tak velkém, Black Swan v plánech bez udání měřítka (tzn, bude třeba možná zvětšovat nebo zmenšovat) jsou zde https://www.vintagemodelplans.com/colle … lass-sloop a podobně veliká je i fregata River (na tu mám už doma plány).

Mě fascinujou tihle australští borci, ti jedou v 72 úplně vše: https://taskforce72.org

Share

Palec nahoru Palec dolu

64

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv napsal:

Obecně pokud budeš plánovat loď v bojovém poplachu, tak k tomu přizpůsob i zbytek. Pokud budou i postavičky, tak na stanovištích, zbraně by neměly být v klidových/transportních pozicích atd. U Hedgehogu se čepičky určitě sundavaly až před odpalem. Pokud chceš mít stav při doplňování odpalovače, platí pro to stále bojová pohotovost. Prázdného ježka mimo bojovou pohotovost si nikde na fotce nevybavuju.

Ohledně soutěží a (ne)zaujatosti rozhodčích mě nepřísluší diskutovat, jelikož nesoutěžím a nemám přímou zkušenost. smile Avšak polemiku bychom mohli vést někde u piva.
A pokud bys chtěl kouknout po něčm větším avšak né až tak velkém, Black Swan v plánech bez udání měřítka (tzn, bude třeba možná zvětšovat nebo zmenšovat) jsou zde https://www.vintagemodelplans.com/colle … lass-sloop a podobně veliká je i fregata River (na tu mám už doma plány).

Mě fascinujou tihle australští borci, ti jedou v 72 úplně vše: https://taskforce72.org

Postavičky nebudou určitě! Jinak asi to nakonec udělám tak, že budou všechny s čepičkama, ale bude pár náloží chybět, aby byl vidět systém pod tím. Jinak zbraně budou každá jinak, i kdyby to mělo být za cenu nedodržení toho, jak to "zřejmě" bylo, nechci vše nastrojené, protože podle mě to tak ne vždy bylo..

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

65

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Tom Hlach:

Co jsem si všiml na jedné fotce zachycující nabíjení Hedgehogu, tak se mi zdálo, že na náložích zapalovače zcela chybí. Což by mělo logiku, munice se z bezpečnostních důvodů běžně skladuje bez detonátorů, které se montují až před použitím. Tedy jak bych spekuloval, že při nabíjení byly střely bez zapalovačů, při vstupu do bojové akce se zapalovače namontovaly a zabezpečily krytkami, které se sejmuly před odpálením.

Také bych se přiklonil k Dejvovi, že by model měl působit konzistentně, tedy zachycovat určitou situaci. Je na osobní volbě, jaká to má být, ale potom by se na palubě neměly vyskytovat věci, co by tam v daném kontextu být neměly.

Jinak chápu, že zřejmě chceš mít model co nejpestřejší a všemožné detaily, co daly tolik práce, náležitě ukázat. To bývá častý přístup, viděl jsem na fotkách i na živo více modelů, na kterých se autoři náležitě vyřádili. Přitom fakt, že žádná loď není stále perfektně uklizená a připravená dle předpisů na přehlídku či boj. V některých situacích (opravy, údržba, nakládání zásob apod.) bývá na palubě docela binec, což si ani není třeba vymýšlet, různé reálné fotky to dokládají.

Postavičky jsou dobrý námět, osobně jsem je nikdy neřešil, ani se mi do toho nechce, ale chápu, že v určitých měřítkách už by posádka měla být patrná a její pominutí je ústupek vůči věrnosti. Asi se moc často nestává, že by všichni byli zalezlí v podpalubí a na palubě a nástavbách se nikdo nevyskytoval. U tebe ale jistě záleží na podřízení soutěžním pravidlům (nevím jak je v nich toto řešeno).

Nedostatek lodí v daném měřítku a jeho neoblíbenost může být vzájemně podmíněno (každý nechce stavět jedno a to samé), ale i ten typ lodí může hrát roli (dle mého jsou velká plavidla prostě populárnější). Ohledně soutěžní praxe nemám zkušenost, ale s tou preferencí určitých měřítek jsem něco zaslechl. Těžko říct, ono je přirozeně těžké srovnávat modely v různých měřítkách, tedy může hrát roli určitá snaha o standardizaci. Možná se někdo domnívá, že čím více zmenšené, tím náročnější, ale plně souhlasím, že to vůbec nemusí být pravda. Však ve větším zmenšení se leccos dá vypustit či zjednodušit bez újmy na vzhledu, zatímco při méněnásobném zmenšení je možno či nutno řadu detailů více propracovat. Pro větší objektivitu by to zřejmě chtělo nějaké rozdělení na více kategorií dle měřítek, ale to je z mnoha důvodů zřejmě bezpředmětné.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

66

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv:

Je to tak, výroba forem pro plastikové stavebnice je dost drahá, tedy se vyplatí pouze při dostatečně masové produkci. Tedy výrobci přirozeně sází na ty obecně populární předlohy a čím větší kity, tím omezenější výběr (u těch velkých lodí 1:200 se jedná o pár nejprofláklejších). Potom tedy přichází na řadu ty komerční laminátové trupy případně stavebnice na nich založené (již jsme zde diskutovali).

Jak píšeš, 1:72 je prostě pro většinu lodí příliš velké. Jen málokdo si takto postaví bitevní loď (jako jsem viděl na jedné akci, na Taskforce72 jsem již také narazil), je to spíš pro předlohy z opačného velikostního spektra. Rovněž bych měl jednu formální výhradu, jelikož preferuji metrický systém, přirozeně inklinuji k hezky zaokrouhleným měřítkům a ta odvozená od anglosaského měrného systému mi tolik nevoní. U stavebnic člověk musí brát co je (zavedený standard), ale při vlastní stavbě bych volil v zájmu snadných přepočtů kulatá čísla (tedy raději 1:100 či 1:150, než 1:96 či 1:144).

Bohužel zásadní problém, že velikostní rozpětí lodí je příliš veliké a jen těžko vybrat jedno univerzální měřítko, vždy něco bude vycházet příliš malé či velké (leda se soustředit pouze na určitou velikostní kategorii předloh). Souhlas, že pro běžný torpédoborec by 1:72 ještě schůdné bylo (i když osobně bych v dané velikosti spíš volil vhodný křižník 1:100). Aktuálně zrovna na nějaké torpédoborce pomýšlím, ale jednoznačně 1:100, víc bych to zvětšovat nechtěl. Výtlak by sice byl ještě přijatelný, ale délka nikoli. Jsem omezen limitem do 150 cm kvůli testu v běžné vaně a především kvůli transportu v autě. Delší lodě leda možná časem po nabrání zkušeností se středně velkými modely a po vyřešení těch praktických omezení.

Ta korveta 1:72 je jistě z praktického hlediska dost příhodná (velikostně akorát) a má rozhodně lepší nautické vlastnosti, než mé mini kity 1:350. Jenže tady vstupují do hry iracionální faktory, nechci volit čistě účelově, ale prostě toužím stavět takové lodě, k nimž mám aspoň nějaký vztah, což ty korvety bohužel nejsou. Tedy postoj odlišný od tvého (který však respektuji, odůvodnění chápu a ještě bych se k tomu chtěl vyjádřit podrobněji).

Share

Palec nahoru Palec dolu

67

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Abych k tomu jen v krátkosti napsal svůj pohled, korvety mě oslnily z části ze stejného důvodu jako Dejva. V první řadě se mi líbí tím, jak jsou elegantní. Jsou takové baculaté, nejsou zbytečně moc úzké, mají pěkně poskládané nástavby a hlavně rozmanitou výzbroj a doplňky po palubách. A věc která mne láká ještě víc je to, jak jsou neokoukané. Když to člověk srovná se slavnými bitevními loděmi, tak o korvetách téměř nikdo téměř nic neví. Na druhou stranu jim podle mého nelze upřít důležitost. Je to za mne takový řadový voják, který odválčí co se mu řekne a pak ho prostě sešrotují, bez slávy a vzpomínání.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

68

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Mimochodom slušný  model  1/72 Fletcher class  sa vyrába :   http://hobbyohio.com/shop/aquacraft-172 … -aqub5705/.
Cena ale nie je pre každého :-(

Oveľa dostupnejší je veľmi pekný model 1/72 OSA Class  od Meritu
https://www.super-hobby.sk/products/Rus … OSA-1.html

PeterP

Share

Palec nahoru Palec dolu

69

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

O tem Fletcherovi vím, ale to je už komplet složený model, takový RtR. Jen dáš baterku a jedeš.

Share

Palec nahoru Palec dolu

70

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv + Tom Hlach:

Trocha polemiky k vašim vyznáním náklonnosti (nejen) ke korvetám. Osobně to cítím poněkud jinak, nechci se však nikoho dotknout, vše co dále napíšu je můj subjektivní pohled. Nejprve bych se vyjádřil k estetické i technické stránce korvet. Zde si nemohu pomoci, ale mě prostě za srdce neberou. Na rozdíl od Toma mi elegantní nepřijdou (neforemné, bachraté), ale to je věc osobního vkusu (se ženami to je podobné). Je na nich znát nevojenský původ a nouzová účelová konstrukce. Po technické stránce žádný zázrak (v zájmu laciné produkce), pomalé, slabě vyzbrojené (ovšem pro svůj účel postačující). Avšak plně souhlasím s charakteristikou jako řadoví vojáci (či dělníci) moře. Ve srovnání s mohutnými válečnými loďmi vyšších kategorií je vnímám podobně jako obyčejný nákladní parník vedle obřích zaoceánských luxusních pasažérských lodí. Prostě ve zkratce malá fádní lodička vedle technického veledíla (velikost, výkonný pohon, mohutná výzbroj a pancéřování, impozantní vzhled). Ovšem pozdější dokonalejší eskortní plavidla (fregaty, eskortní torpédoborce apod.) již vnímám příznivěji, i když pořád jasně preferuji „plnokrevné“ torpédoborce.

Pokud však jde o reálný význam, to už je něco jiného a plně s vámi souhlasím. Navzdory rozšířené laické představě se totiž válka na moři neskládá pouze ze samých dramatických námořních bitev mezi velkými loděmi. O nich se sice hezky čte z tepla domova, ale ve skutečnosti byly spíše vzácné, zatímco hlavní náplň a podstatu bojové činnosti tvořily drobné rutinní operace malých lodí, kromě (proti)ponorkové rovněž (proti)minová aktivita apod. Což byla samozřejmě drsná a nevděčná práce, jenže navenek neokázalá a popisně nudná, zatímco lidská psychika instinktivně inklinuje k velkolepým dramatickým událostem. Dalo by se to přirovnat třeba k „přízemnímu“ zápolení pěšáků v bahně zákopů versus „rytířským“ leteckým soubojům na nebi za WW1. Prostě popularita velkých válečných lodí a velkých námořních bitev je psychologicky přirozená a pochopitelná a též se tomu neubráním. Velké lodě mi mimo jiné přijdou zajímavé svou členitou architekturou, ovšem v případě stavby modelu se to proměňuje v nevýhodu (větší pracnost), tedy aktuálně uvažuji spíš o menších předlohách (torpédoborce) a v případě těch nejkomplikovanějších lodí spoléhám spíš na stavebnice. Ony i ty torpédoborce jsou relativně opomíjenou a nedoceněnou kategorií. Přitom nelze než souhlasit s japonským kapitánem (jehož vynikající paměti jsem si loni konečně přečetl https://www.databazeknih.cz/knihy/nepot … tan-326768 ), že právě torpédoborce představovaly tažné koně japonského loďstva, zatímco protěžované bitevní lodě většinu času zahálely na základně čekáním na příležitost, která nikdy nenastala, a že letadlové lodě zasáhly jen do několika větších akcí a později již byly ochromené kvůli ztrátám palubního letectva a nedostatku paliva atd.

Při kritickém pohledu nutno přiznat, že velké lodě mnohdy nesplnily očekávání a neospravedlnily obrovské investice, zatímco hlavní tíha války ležela na bedrech početných malých lodí. Zřejmě by bylo pro jednotlivé státy racionálnější, kdyby raději víc investovaly do výstavby ponorek, eskortních lodí, námořního letectva apod., než do bitevních kolosů, ale po bitvě je každý generál a zas tak jednoduché to není. Každopádně z emotivního pohledu můžeme být rádi, že ti obři vznikli a mohou nás dodneška fascinovat a inspirovat. Ne každá kritika je však oprávněná, zrovna nedávno jsem se pozastavil nad senzačně podaným článkem https://www.securitymagazin.cz/historie … 64897.html Jistě v mnohém správné postřehy, ale ta fixace na zničení nepřátelských lodí je úsměvná. Autorovi zřejmě nic neříká strategie „fleet in beeing“. Takový Tirpitz si pravda v boji nevystřelil, ale svou strategickou úlohu splnil dokonale, když několik let na sebe vázal několikanásobně větší síly a jeho pouhá přítomnost značně komplikovala provozování arktických konvojů se strategickou pomocí pro východní frontu atd. Obdobně, ani korveta nemusela nutně potopit nepřátelskou ponorku, aby ospravedlnila svou existenci, zcela postačilo, pokud ponorky nepustila ke svěřenému konvoji. To je totiž další laická pošetilost, ta fascinace bojem a zničením (prostě jako ve starém Římě, dav si žádá gladiátory a krev v aréně). Jenže pokud si člověk uvědomí, že realita není počítačová hra, že se tu nedá jednoduše loadovat a cheatovat, ani využívat později známé informace, ale za chyby se tvrdě platí živými i materiálními ztrátami, potom začne mít pro počínání historických velitelů větší pochopení. Velké lodě znamenají velké riziko při ztrátě, tedy logické že ty malé nasazovaly kůži mnohem více a častěji (a jejich případná ztráta tolik nevzrušila).

Bitva o Atlantik je též značně nedoceněné téma. Přitom na jejím výsledku průběh války silně závisel. Sice mě vždy o poznání více lákal exotický Pacifik (případně ještě Středomoří), ale význam Atlantiku bych rozhodně nezpochybňoval. Na rozdíl od mnohých tendenčních hodnocení, tradovaných ještě z dob minulého režimu, jednak motivovaných ideologicky (zdůraznění přínosu SSSR pro úsilí Spojenců), jednak neschopných pochopit význam námořní moci v globální strategii (pohled suchozemské krysy, z pozice kontinentální velmoci). Tedy jistě vnímám pozitivně, když svým zaměřením tuto problematiku připomínáte.

A na závěr, rozhodně vás chválím a podporuji v přístupu jít proti davu. Osobně také úplně nesdílím a nechápu tu mánii kolem pár slavných bitevních lodí (zejména ty nejprovařenější viz. Iowa, Bismarck, Jamato). Když kromě nich existoval dostatek dalších bitevních lodí, dále letadlové a mraky křižníků a torpédoborců. Rovněž mi není po chuti fixace pouze na 2. světovou, když tu jsou další zajímavá období (minimálně 1. světová a rusko-japonská). Částečně chápu problém dostupnosti (však sám jsem kdysi též sáhl z pragmatických důvodů po Musaši), nemusím být originální za každou cenu (proč stavět něco exotického, o čem skoro nic nevím a neseženu podklady), ale aspoň nemusím chodit s hlavním proudem a mít model stejné lodi, co x dalších lidí v okolí. Popularita velkých historických válečných lodí přitom přesahuje z historie a modelařiny a je rozšířená i mezi běžnou populací. Mnohdy tak narážím na různé články a diskuze, kde se prezentuje řada informaci, mnohdy nesmyslů a tradovaných mýtů, kdekdo si hraje na velkého odborníka a přitom ví houby, mnoho „znalců“ těchto populárních lodí postrádá širší rozhled v problematice. Samy slavné lodě se staly mýtem, který mnohým brání zaujmout racionální pohled. Proto vnímám jako dobré, když se občas objeví nějací bořitelé mýtů a prošlapávají neortodoxní cesty.

Share

Palec nahoru Palec dolu

71

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Ahoj Petře,
souhlasím s tebou v každém ohledu.
Dokonce i chápu tvou chuť-nechuť ke korvetám a nijak ji neodsuzuju. Nevojenské geny jsou na ní vidět na každém metru. Avšak i tato "bachratá" (jak ji popisuje Monsarrat v románu) loď má mnoho do sebe a dokáže okouzlit. Jako mne a i Toma.

Posedlost tím největším s nejvíce kanóny a největší palebnou silou v některých ohledech také nemohu pochopit, hlavně když si uvědomíme jakou roli bitevní lodě v 2.sv hrály. A jak dopadly. Bismarck - ochromen torpédem z technologicky zastaralého dvouplošníku. Roma - zásah jednou z prvních protilodních (lze do jisté míry napsat naváděných) bomb. Prince of Wales - rozsekána náletem japonských bombardérů. A takto bycho mohli pokračovat. Jistě, byly nádherné, s nejmodernějšími technologiemi a zbraněmi, neskutečně drahé.... Ale přes to vše to byly jen "strašáci". A některé si k válce moc nečuchly.

A i přesto fascinují dodnes. Chvíli jsem zkoušel World of Warship a tam bylo nádherně vidět, že kdo nemá bitevní loď, jako by nebyl big_smile Ale to je taková odbočka.

Historie ale mluví jinak a přesně jak píšeš, válka nebyla výjezdem dvou kolosů proti sobě a pak ve smršti obrovských projektilů vyhraje ten s větším štěstím a lépe vycvičenou posádkou, ale přesně v té denodení nevděčné práci s čištěním tras od min a nebo jejich pokládání, doprovázení konvojů a odrážení útoků z hlubin, z hladiny a vzduchu. A přesně tady si nejvíce užili všichni ostatní od korvet počínaje přes různé eskortní lodě až po křižníky. Ale jejich hrdinství prostě není tak "epické" jako právě ten výjezd těch obrňenců.

Nejsem úplně kovaný námořních bitvách v pacifiku, tady jen platila krapet jiná pravidla, obě strany měly jinou vojenskou doktrínu než co panovalo na evropském bojišti (však když také USN začala doprovázet konvoje směrem k británii, měly ponorky druhé žně) a tak ty paměti japonského kapitána vidím jako slušné čtivo na doplnění znalostí.

Za sebe tvrdím - jen víc lodí všech běžných tříd, a když není zbytí, tak radši bitevní loď než koupit drona big_smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

72

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Naprosto perfektně napsané, od obou. Zkusím ještě trochu navázat na to, co psal Petr. Ono asi právě ta nevojenská DNA Snowberry a Flower class celkově je to, co se mi tolik líbí a co mne uhranulo. Mám rád, když je loď rozmanitá, člověk jí je schopen postavit v nějakém normálním měřítku a to prostě bitevní lodě nejsou. Došel jsem k tomu a je to jen můj názor, že měřítko 1/72 je to úplně nejhezčí, které člověk pro stavbu může vybrat. Člověk je schopen udělat obrovské množství detailů a loď nikdy nevypadá prázdná. Fletchera mám a celkově torpédoborce mi přijdou jako nádherné lodě, jen v měřítku 1/144 jsou jejich jízdní vlastnosti šílené a v měřítku 1/72 bych si musel pořídit náklaďák. Můj sen, je mít více lodí ve stejném měřítku, což se mi ale zatím moc nedaří (1/35, 1/72, 1/100, 1/144 a rozestavěné 1/72, 1/50 a 1/200). Je to prostě takový boj s větrnými mlýny.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

73

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv + Tom Hlach:

Dík za přívětivou reakci. S osobním vkusem to bývá rozmanité a subjektivní ve všech oblastech. Sám ani nedokážu přesně odůvodnit, proč se mi zrovna ta či ona loď líbí či ne. Hrubě to je o určitém designovém trendu typickém pro určité historické období (analogie k uměleckým slohům). Tedy obecně preferuji válečné lodě od závěru 19. století do konce 2. sv.v., zatímco pozdější moderna se mi již nelíbí. Potom v rámci této delší éry lze vysledovat jemnější dělení na kratší období vyznačující se určitými typickými rysy a dále na styly jednotlivých námořnictev apod. Potom se již dá rozlišit, z kterých let a z kterých států jsou mi lodě sympatické více či méně, ale konečné posouzení je vždy individuální. Leckdy by zřejmě šly vystopovat určité obecné spojující rysy, ale zdaleka ne pro všechny případy. Estetické vnímání je prostě z principu emocionální a iracionální záležitostí.

Co už je pochopitelné snáze, je obliba na základě znalostí. Člověk přirozeně inklinuje k lodím, o kterých něco četl, které se účastnily nějakých významných historických událostí. Což však současně komplikuje tu originalitu, protože takové více proslavené lodě pak zajímají kdekoho. Naopak existuje mnoho neznámých lodí, pouze v povědomí hlubších znalců, jenže těžko si k nim vytvořit vztah, když v jejich existenci nenastalo nic, co by zaujalo. A samozřejmě osobní znalosti závisí na dostupných informacích. Jestliže se nejvíc zdrojů věnuje tématu WW2, tak je přirozené, že nejvíce se těší pozornosti právě plavidla z tohoto konfliktu. Který je obecně populárnější, než ten předešlý (WW1), kvůli větší akčnosti bojů na souši i na moři. A další konflikty z uvedeného období jsou zase známé výrazně méně, tedy smůla pro zúčastněné lodě. Nebo dokonce lodě, které strávily celou službu v míru a tak neměly příležitost se více proslavit (ať se to líbí či ne, právě boje představují drama, které lidi přirozeně táhne).

Při volbě předlohy pro model hrají klíčovou roli i různé praktické důvody. Z mého pohledu sice existovaly spousty zajímavých a sympatických lodí, jenže postavit vše není reálné. Částečně jako sbírka na poličku (viz. kity 1:700), ale pro plovoucí modely již musí být výběr náročnější, především pro ty velké. Jak píšete, určitě je podstatné, co vychází rozumně velké v nějakém rozumném měřítku. Za sebe spatřuji riziko v tvarové komplikovanosti (v tom právě ty WW2 bitevní lodě vedou, velmi členité nástavby a mraky detailů). Architektura nástaveb (včetně výzbroje) je podstatná pro plovoucí modely, obzvlášť pro ty multifunkční (jak vymyslet přístup dovnitř trupu a funkční mechanismy). No a v neposlední řadě též záleží na dostupnosti podkladů a zdrojů (plánky, další dokumentace, případně stavebnice a vystřihovánky). Tedy s přihlédnutím k všem omezujícím faktorům se konečný výběr notně zužuje. Ovšem zvládnout postavit nějaký náročnější lodní model se stejně dá stihnout leda párkrát za život.

U korvety od Revellu právě spatřuji dost těch racionálních důvodů (relativně prostorný a široký trup s lepší plavbyschopností než u menších kitů, umožňující pohodlnější zabudování pohonu, který je díky jednomu šroubu jednodušší), které ovšem u mě nedokázaly přebít argumenty emotivní.

S měřítky to mám tak, že kdysi dávno v počátcích zájmu o lodě a jejich modely jsem uvažoval o 1:200 (při tehdejším stavu svých poznatků přiměřený rozměrový kompromis). Později, když už jsem o problematice věděl víc a začínal doopravdy něco stavět, jsem si však netroufnul a zkoušel napřed něco menšího (kolem 1:400). Pozdější plastikové kity jsou na tom podobně (1:350). Z hlediska stavebního mi to pro ty velké lodě vyhovuje (beru co je ve stavebnici a s detaily se nepiplám), ale z hlediska plavbyschopnosti je to na hraně. Tedy zpět k 1:200, ale tam je stavebnic velmi malý výběr, vhodně však lze využít rozmanité vystřihovánky. Pořád je to měřítko ale takové kompromisní. Pro ty největší lodě celkem OK, ale malé už vychází příliš drobně. Lákavé by bylo 1:100, ale tam zase opačný problém (menší lodě OK, ale velké příliš obrovské). Z hlediska ztvárnění detailů asi podobné vašemu oblíbenému 1:72 (jen nelze využít kitařský materiál). Pro menší loď asi dobrá volba, ale u velké kromě problémů s rozměrností, rovněž veliká pracnost mnoha detailů. Sice mi nejde o tak perfektní maketovost (spíš kladu důraz na funkčnost), ale přeci jen bych nechtěl mít loď tak zjednodušenou a holou, jako kombatové speciály. Tedy to rovněž nevidím moc perspektivně a ty velké a členité předlohy prostě budu stavět asi jedině pomocí kitů. Mezi 1:200 a 1:100 je značná mezera, tedy může přijít vhod 1:150. Případně mě napadlo ještě něco kolem 1:125, sice horší na přepočet, ale určité praktické výhody (proti 1:100 pouze o trochu kratší, ale výtlak cca 2x menší). Zatím ale pouze toeretizuji, budoucnost ukáže. Jedno standardní měřítko mi odedávna též přišlo jako hezká idea, ale bohužel v praxi přinášející komplikace, leda stavět pouze lodě podobných rozměrů.

Posedlost velkými kanóny je prostě fakt, který nenechává chladným ani mě (děla mě prostě přitahují, na rozdíl od moderních raket apod. vymožeností). Docela dobře chápu ty historické admirály z „dělového klubu“ i moderní fanoušky včetně hráčů PC her. Ovšem vše má svoje meze. Proč trvat na bitevní lodi, když řada WW2 křižníků za nimi rozměry (výtlakem samozřejmě ano) příliš nezaostávala, ani koncepcí (děla ve věžích), akorát ráže děl a tloušťka pancířů byla menší. Jinak křižníky mohly svádět regulérní dělostřelecké souboje stejně jako bitevníky. Ty byly sice mocné, ale rovněž zranitelné (jak píšeš) a během WW2 hrály stále menší roli. Leda ty US si zabojovaly víc, ale až na výjimky si zastřílely leda na vzdušné a pozemní cíle (doprovod letadlovek, podpora vylodění). PC hry (a rovněž válečné filmy) většinou bývají vzdálené od reality. World of Warships jsem nehrál, ale z toho mála co vím, to vidím skepticky (spíš akční než seriózní strategie). Obecně je ve hrách běžné, že se tam často prosazují různé hypotetické a nereálné scénáře, objevují reálně neexistující zbraně (plánované, prototypy) apod. Z mého pohledu jsou velkolepé souboje eskader bitevních lodí ve WW2 nesmysl (k takovým událostem téměř nedošlo) a jejich úloha se měnila. Faktem je, že sice dosáhly svého technického (a estetického) vrcholu, ale za cenu neúnosné složitosti a nákladnosti. Tedy dle některých hodnocení, takoví dinosauři ve věku savců. K tomu mě napadá následující úvaha. Bitevní lodě se vyvinuly z lodí řadových (název podle bojové formace v linii), ovšem v češtině pojem řadový znamená i něco jiného (obyčejný, běžný, jeden z mnoha apod.). A skutečně, hlouběji v historii byly řadové lodě řadovými i dle té druhé definice. Ve zlatém věku plachetnic jich hlavní námořní mocnost Británie měla naráz ve službě několik desítek, což platilo ještě na přelomu 19. a 20. století (predreadnoughty). Ale příchod dreadnougtů znamenal tak výrazný nárůst v nákladech, že počet bitevních lodí dramaticky poklesl cca na polovinu přes enormní výdaje (závody ve zbrojení před WW1, během ní jich měla Británie k dispozici 30-40 včetně bitevních křižníků). Po Washingtonské konferenci si směla ponechat jen 15 (USA též, Japonsko 10 a další státy jen pár kusů). Stavba moderních bitevních lodí před WW2 se omezila na několik kusů v několika státech (nejvíce v USA). Tedy už to dávno nebyly lodě „řadové“, ale spíš „elitní a výjimečné“ odkud zřejmě mimo jiné pramení ta jejich nemalá popularita.

Za mě proč stavět modely bitevních lodí (z různých období) je jejich atraktivní vzhled. Ale u těch moderních WW2 to pro sebe vidím reálně leda na kity. Ovšem lákalo by mě i něco většího, přičemž důvodem jsou ta fascinující velká děla, která bych si přál funkčně ztvárnit. Aby to bylo modelově vůbec možné, je třeba určitý minimální průměr hlavní a rovněž umístění ve věžích (pro ukrytí potřebných mechanismů). Taková lehká volně stojící (max. se štítem) dělíčka jsou pro ten účel prostě neperspektivní. Ale rozměrová omezení modelů (viz. výše) nahrávají upřednostňovat spíše plavidla ze starší éry, podstatně menší než WW2 obři. Lodě z WW1 byly přeci jen o něco menší a především neměly tak velké a komplikované nástavby. Predreadnoughty pak vychází ještě příznivěji (přijatelné proporce i v 1:100), navíc jednodušší koncept (pouze 2 dělové věže), širší trup (stabilnější, praktičtější). Tedy něco takového bych viděl jako zajímavého kandidáta na nějakou budoucí stavbu. Jinak už jedině nějaká vlastní fantazie (viz. můj monitor). Ale nechtěl bych zůstat jen u toho. Dříve zmíněné torpédoborce sice nebudou vhodné pro funkční děla, ale zas by mohly nést funkční torpédomety (torpéda mě lákají stejně jako děla) případně vrhače hlubinek. Ale to jsou zatím vše jen chiméry, budoucnost ukáže.

Válka v Pacifiku měla svá specifika, ale jinak následovala všeobecné trendy. Bitevní lodě zaznamenaly ústup ze slávy ještě rychleji (Pearl Harbor, svaz Z) a ke vzájemnému střetu došlo výjimečně (Guadalcanal, průliv Surigao). Klasické dělostřelecké denní námořní bitvy se staly výjimkou (Jávské moře, Komandorské ostrovy), většina bitev (kromě letadlovek) byla nočních (Guadalcanal, Šalamounovy ostrovy). V nich zprvu figurovaly i těžší lodě, ale později šlo už spíše jen o šarvátky několika torpédoborců. Velkých bitev letadlových lodí bylo jen 6 (z toho 4 roku 1942 ještě vyrovnané, zbylé 2 roku 1944 jednostranný průběh). Vůbec většina zajímavých dramatických akcí se udála hned během roku 1942 (japonská ofenzíva a boje o Guadalcanal). Později se japonské síly vyčerpaly a soustředily na obranu a vyčkávání na rozhodující bitvu, která pro ně dopadla 2x katastrofálně (Filipínské moře, Leyte) a pak už byly zbytky loďstva paralyzovány nedostatkem paliva. Druhá polovina války se točila hlavně kolem výsadkových operací. Tedy větších bitev větších lodí sice více než v Evropě, ale stejně jako tam převažovaly drobné operace lehkých sil. Klíčovou roli hrálo letectvo, nejen to palubní (nedostatečná kapacita), ale především z pozemních základen. Zásadní roli sehrály též ponorky, což se málo ví a nedoceňuje. Ty americké přitom dosáhly toho, co se nepovedlo německým, totální destrukce lodní dopravy a odříznutí Japonska od zdrojů surovin (právě kvůli kterým šlo do války). Ze zpětného pohledu by Japonci udělali mnohem lépe, kdyby místo Jamata postavili spoustu eskortních plavidel a místo gigantických děl vyvinuli účinné protiponorkové zbraně. Těžce doplatili na fanatickou posedlost útokem a pohrdání obranou. Právě US ponorky zasadily Japonsku rozhodující ránu (zhroucení ekonomiky a bojeschopnosti ozbrojených sil), nikoli akce na souši (viz. propaganda SSSR) ani letecké nálety (včetně atomovek). Paradoxem bylo, že většina skvělých japonských válečných lodí (optimalizovaných pro výkonnost v hladinovém, zejména nočním boji) byla nakonec potopena nikoli hladinovými loděmi v klasických bitvách, ale letectvem a právě ponorkami. Tedy nejen bitevní lodě, ale vlastně všechny kategorie větších lodí nesplnily naplno očekávání a doplatily na zastaralou doktrínu (mimo jiné hrály značnou roli i určité technologické nedostatky jako absence radaru). O tom všem by se dalo přednášet a diskutovat hodně dlouho.

P.S. Zmíněné japonské paměti mám doma a mohu případně někdy zapůjčit. Monsarrata jsem kdysi četl (docela drsné a depresivní, ale zřejmě reálné, tuším dle autentické zkušenosti)

Share

Palec nahoru Palec dolu

74

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

PetrP napsal:

Dejv + Tom Hlach:

Dík za přívětivou reakci. ....

Ty Petře, jak dlouho jsi psal tu zprávu? Já můj poslední příspěvek smolil přes půl hodiny a vypadá jak "předmluva" proti tomhlu tvému článku...

Share

Palec nahoru Palec dolu

75

Re: HMCS Snowberry 1943 - 1/72

Dejv napsal:
PetrP napsal:

Dejv + Tom Hlach:

Dík za přívětivou reakci. ....

Ty Petře, jak dlouho jsi psal tu zprávu? Já můj poslední příspěvek smolil přes půl hodiny a vypadá jak "předmluva" proti tomhlu tvému článku...

Hele, přesně ti neřeknu, ale aspoň pár hodin to bylo. Ovšem určitě ne soustředěně v jednom kuse, spíš tak po pauzách mezi prací. Ono to není zas tak náročné, když je k tématu co říct, tak se myšlenky valí samy. Akorát je vhodně naformulovat a uspořádat. Aby bylo jasno, takovéto delší a náročnější příspěvky rozhodně netvořím spatra rovnou na DF, ale bokem ve Wordu a teprve potom najednou vložím. Obdobně třeba ty mé reportáže o stavbách modelů (s těmi si dávám víc záležet, nechávám delší dobu uzrát, opakovaně čtu, opravuji chyby, ladím formulace apod., aby to aspoň trochu vypadalo). Ale obecně nemám se psaním problém, ten mi působí jiné věci. Kdyby mi tak stavba modelů šla alespoň tak dobře jako psaní o nich...

Určitě mě nyní těšilo, po delší době co tu bylo mrtvo jsem si zas pořádně zadiskutoval, ale určitě bych takové tempo nemohl vydržet delší dobu. Také bych tu nerad Tomovi zanášel téma balastem, tedy raději v nejlepším přestat. Ale v případě zájmu jsem rád k dispozici. Třeba zvláštní téma, třeba osobní zprávy, anebo nejlépe třeba někdy osobně...

Share

Palec nahoru Palec dolu