1

Téma: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Zdravím, jako malý, což je nějakých 30 let, jsem navštěvoval kroužek lodních modelářů. Zde jsem postavil RCmodel policejního polského inspekčního  člunu SPS-MI , alespoň tuším, že se to tenkrát tak jmenovalo (cca 60cm dlouhý a asi 25cm široký). Když jsem odešel na střední školu, musel jsem veškerou "techniku", která byla zapůjčená, vrátit. Techniku píšu v uvozovkách schválně, protože si jistě dovedete představit, co v té době bylo dostupně. Mám doma na skříni stále ten model a děti neustále prosí, abych ho zprovoznil. Protože jsem se tomu od té doby  nevěnoval, tak vůbec netuším, co se dneska používá. Mám doma k dispozici nový RC set Turnigy T9X, který tuším obsahuje příjmač 2 serva a nevím, zda regulátor otáček (byl kdysi zakoupen pro letadlo, ale v životě jsem ho nikam neosadil). Ani nevím zda je servo vhodné pro kormidlo. Poradil by mi, prosím, někdo nějaký vhodný motor, baterie a regulátor? A jaký šroub? Ten jsem musel také vrátit :-) Budu ještě něco potřebovat? Samozřejmě nic profi, spíš hobby, aby si děti zajezdily na rybníku pod zahradou. Předem moc díky. Ideálně odklik na něco konkrétního. Fakt tomu moc nerozumím.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Tak to jsem rád, že jsem se s určením lodě trefil ;-)
Pamatuji si ji celkem dobře, tedy typově.
Ale pokud se příliš nepletu, tak to byly podklady na skutečnou loď, ne přímo plán modelu.
Neuškodila by fotečka ;-)
Možná budou po těch létech potřebné některé úpravy.
Trup se mohl rozeschnout a bylo by vhodné jej vylít epoxidem nebo olaminovat...
Těžko hádat...

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Technika do SPS M 1, použil jsem čtyřlistý lodní šroub Raboesh o průměru 40 mm , motor Mig 600 Navy (je pomaluběžný s nízkou spotřebou a není třeba převodovka) , baterie tříčlánek Lipol, regulátor MDD32 A  od  firmy DSYS. Šroub se může použít i jiný o stejném průměru, ale čtyřlistý je maketový. Na tento model ne rekreační použití stačí od Turnigy tříkanálový přijímač a jinak ta baterie stačí na 35 až 40 mni ježdění a potom se může dobít a zase  jezdit.    Mám originál plán ne SPS  M 1 a okopírování a poštoné do 200 Kč

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Zdravím, díky za odpověď.
Motor jsem nalezl. Ten regulátor ale nikde najít nemohu. Nemohl by být od DSYS nějaký jiný? Ten přijímač musím pořizovat nebo mohu využít svůj z Turnigy 9X? Těm bateriím také moc nerozumím. Šlo by vložit nějaké odkazy, abych věděl přesně oč jde? Moc děkuji za ochotu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Jsem tu chtel kolegovi hodit nejaky odkaz na ten regulator a celkem jsem byl prekvapen, jak u DSYSu proridla nabidka. Ty silnejsi regulatory jsem tam na webu vpodstate nenasel. Je tam ale PDF - https://www.dsys.cz/downloads/dsys_2019_01.pdf - kde se pise o MDD36, ktery by tam sel, ale na eshopu jsem ho nevidel, tak nevim, na kolik jde realne objednat.

Prijimac pouzit ten ktery mas, baterie treba neco tu - https://www.peckamodel.cz/produkty/rc-m … 3300mah/3s - samozrejme je potreba nabijecka, co umi nabijet lipol.

6

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

masa napsal:

Jsem tu chtel kolegovi hodit nejaky odkaz na ten regulator a celkem jsem byl prekvapen, jak u DSYSu proridla nabidka. Ty silnejsi regulatory jsem tam na webu vpodstate nenasel. Je tam ale PDF - https://www.dsys.cz/downloads/dsys_2019_01.pdf - kde se pise o MDD36, ktery by tam sel, ale na eshopu jsem ho nevidel, tak nevim, na kolik jde realne objednat.

Podle posledních informací DSYS aktualizuje nabídku regulátorů....

Share

Palec nahoru Palec dolu

7 Naposledy upravil: PetrP (25-06-2019 15:20:09)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Není snadné radit do úplných začátků, informací je hrozně moc, že by to vydalo nikoli na stručný diskuzní příspěvek, ale na celý článek, nebo rovnou seriál. Sám když jsem s RC modely začínal, tak jsem delší čas intenzivně studoval informace a posléze sbíral vlastní zkušenosti (což trvá dodnes). Minimálně bych doporučil prozkoumat historii Monaka, kde se vyskytly mimo jiné i teoretické články ohledně vybavení. Třeba http://www.mo-na-ko.net/lode-sestava2.htm Sice staršího data, některé informace (zejména ohledně RC techniky) již nejsou zrovna aktuální, ale jiné údaje a obecné zásady jsou stále platné. Kromě toho by se snad daly v článcích a diskuzích nalézt i nějaké příklady podobných lodí pro inspiraci.

To rádio by mělo plně vyhovovat (pro rekreační lodičku vyhoví skoro vše, stačí dva kanály pro ovládání kormidla a motoru). Příjímač v sadě s vysílačem by měl bez problémů fungovat (pokud by se kupoval samostatně, již potřeba vědět, co pořídit, aby to spolu fungovalo). Serva ze sady by též měla být bez problémů použitelná. Obecně jsou všechna serva (kromě specialit typu plachetního navijáku) dost podobná a liší se především velikostí a silou, dále kvalitou provedení (kovové převody namísto plastových apod.). Běžné standardní servo (cca 40g, cca 4cm na délku) pro takovou loď zřejmě dobře postačí (pro slabší pohon a pomalou jízdu by snad šlo i nějaké slabší mini servo).

Motor, regulátor, zdroj a šroub je stěžejní téma. Nedá se snadno a jednoduše vyřešit. Je spousta možností a kombinací (motory stejnosměrné a střídavé, s převody či přímý náhon, regulátory podle motorů, musí být dimenzovány na patřičný proud, akumulátory jsou různých druhů a mohou mít různá napětí a kapacity, potřebují příslušné nabíječky, všechna elektronika jde koupit buď v tuzemsku nebo po netu z Číny, šroub musí být vhodně sladěn s motorem což je často dost empirická záležitost). Hodně záleží na požadavcích (klidná či rychlá jízda, ekonomický či výkonný pohon atd.), přitom názory zkušených modelářů se dost liší, existují různé přístupy či "konstrukční školy". Pro začátečníka zřejmě nejlépe odkoukat, co funguje na nějakém modelu podobných parametrů.

Závěrem bych rozvinul myšlenku z jednoho příspěvku výše. Otázka v jakém stavu bude takto starý model. Podle doby vzniku to bude zřejmě ze dřeva, nejspíš nelaminované, tedy trup může rozesychat a praskat, otázka co to udělá na vodě, zda se tím neponičí. Možná by to chtělo důkladnou rekonstrukci, ta však může být náročnější, než stavba nové lodi, nehledě na nevratnou přeměnu takové památky. Možná by bylo vhodnější spíš starou loď zakonzervovat jako monument a rovnou postavit její repliku s využitím moderních postupů a materiálů. Případně ji vybavit pouze nenáročně pro sváteční nostalgické poježdění, jinak ji šetřit a pro intenzivnější (nejen) dětské vyžití pořídit něco jiného. Pokud by nebyly síly a čas na vlastní stavbu, dneska je proti těm starým časům mnohem více možností (polotovary, stavebnice, celé hotové modely). Hlavní problém se v tom všem vyznat.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Moc díky za vyčerpávající odpověď. Trup je v dobré kondici, není rozpraskaný a do lodě neteče - vyzkoušeno. Protože, jak píšeš, je spousta možností a kombinací, tak bych právě potřeboval, aby někdo vzal nějaký e-shop (ceny teď neřeším) a řekl, ty máš vysílačku s přijímačem a servem  Turnygy 9X, k tomu potřebuješ tenhle motor (fakt něco hobby), na to jde tenhle regulátor a použij tuhle baterii. Po pravdě, nedávat do toho zatím moc peněz. Nejde mi o žádnou super sestavu, jde mi o to, aby to bylo kompatibilní (fakt nevím co lze s čím propojit) a já to s dětma projel na rybníku. Třeba je to začne bavit a já s nima postavím něco nového. A třeba řeknou, že je to nuda a já to s klidným svědomím celé zase vrátím zpátky na skříň.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

S vysílačem a přijímačem by problém být neměl. V minulosti kdy RC bylo FM (lodě 40 MHz) se dalo téměř libovolně kombinovat komponenty různých výrobců. Dnes v době wifi (tedy 2,4 GHz) už to tak lehké není. Různí výrobci mají různé standardy a zařízení obvykle nejsou kompatibilní. Pokud však máš vysílač a přijímač v sadě, bude to v pořádku. Leda pokud bys do budoucna dokupoval další přijímač, musel bys dávat pozor.

Další komponenty již s rádiem přímo nesouvisí. Do přijímače by mělo být možné zapojit celkem libovovolné servo, regulátor apod. (alespoň nevím o nějakých problémech). Sestava motor, regulátor, baterie, šroub je rovnice o mnoha proměnných, co nemá jednoznačné řešení. Pro seriózní návrh je potřeba znát o té lodi více. Pak by se ti třeba sešlo odpovědí víc. Mě kupříkladu ten název vůbec nic neříká, jen z kontextu tuším, že jde snad o nějaký motorový člun. Což je zrovna kategorie s jejímž pohonem se necítím kompetentní radit. Snad kolegové výše tuší správně o co jde a radí dobře a zkušeně. Mimochodem nedával jsi stejný dotaz i do diskuze na RC mania?

Jinak je třeba počítat s tím, že ani ze zkušených rad nemusíš mít jasno. Jeden doporučí něco, druhý to pomluví že to je blbost a on by tam použil jiné věci. Někdo doporučí jeden e-shop, druhý napíše že s ním jsou špatné zkušenosti, je to předražené apod. A pak si vyber. Při objednávce z e-shopu již přirozeně musíš přesně vědět co chceš. Také pravděpodobné, že se ti nepodaří vše sehnat na jednom místě. V kamenném obchodě můžou poradit, ovšem mnohdy také ne, anebo blbě. Opravdu nejlepší osobní kontakt na nějaké modeláře. Nic nenahradí osobní reálnou zkušenost s lodním modelem, osobně lze prodebatovat mnohem víc než v diskuzích, je po ruce pomoc pro případné problémy apod.

Ještě mě napadá, hřídel v lodi zůstala zabudovaná? Rovněž mechanika kormidla? Nyní je třeba počítat s tím, že nové komponenty budou rozměrově odlišné a bude třeba přebudovat usazení serva, motorové lože apod.

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Ano, dával jsem dotaz i na RCmania, ale bylo mi doporučeno poptat se zde. Je mi jasné, že je tam spousta proměnných. Mně fakt stačí, když to bude nějak fungovat. Neřeším výkony, rychlosti, citlïvost,.....nebo já nevím, co ještě. Ano je to jakýsi říční člun. Nevadí mi, když někdo doporučí něco a druhý to shodí. Jde mi o to, aby to, co mi doporučí, bylo kompatibilní. Hřídel zůstala, jen šroub jsem tenkrát také musel vrátit :-). Mechanika kormidla je tam také, ale počítám s tím , že uložení pro servo a motor, zrovna tak uložení baterie, která byla tenkrát úplně jiná, budu muset udělat jinak. Nejde mi o tip na eshop, ale aby mi někdo v nějakém eshopu řekl tohle+tohle+tohle je pro tebe kompatibilní a já už se od toho odpíchnu. Ještě jednou moc díky.

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Je to on? http://eshop.rcrevue.cz/planky-modelar/ … -098s.html
Pokud bys použil sestavu podle Oty Křena, stačil by ti určitě regulátor jako je toto:
https://www.peckamodel.cz/kn-brush40-st … waterproof (vybral jsem to nejlevnější kolem 40A)

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

To je přesně on. Výborně, takže mám regulátor. Dal bys, prosím, odklik třeba na peckamodel i na motor a baterii. Vím, že on tam nějaké napsal, ale to je pořád moc obecné. Děkuji

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Regulátor co jsem ti hodil odkaz je pro stejnosměrný motor. Pokud bys použil motor dle Oty (Mig600 boat), výrobce doporučuje jako napájení použít 7-10 Ni-Mh článků, nebo 2-3 článkové Li-pol/li-ion baterie (zjednodušeně řečeno; 2-článek je 7,4V, 3-článek 11,1V). Zde záleží zda máš nabíječku na Li-xxx nebo ne. Pokud ne, a nechceš zbytečně teď investovat, jsou možná lepší ty nabíjecí tužkový baterie (takovou nabíječku má doma kdekdo, baterky se často používají do vysílačů atd...). Ten motor je dimenzován na 12V.
Mimochodem, já ty motory taky používám k vlastní spokojenosti. Ale přesně jak psal Petr, co člověk, to názor. Někdo má/nemá rád stejnosměrný motory, někdo li-pol baterie, atd....

A ještě lepší je stavit se na nějaký modelářským srazu nebo soutěži, kolegové rádi poradí, navedou tě.

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

https://kapkorkoran.rajce.idnes.cz/SPS-MI_1_10/
http://forum.rcpilot.ru/index.php?app=c … h_id=14034
http://forum.rcpilot.ru/index.php?app=c … h_id=14033
http://forum.rcpilot.ru/index.php?app=c … h_id=14032

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

To je přesně ono. Paráda.

Share

Palec nahoru Palec dolu

16 Naposledy upravil: semo (28-06-2019 10:59:26)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

I když jsem se nezapojoval do debaty, dovolím si shrnutí:

Stejnosměrná (pomalá) možnost:

motor: Mig 600 boat https://www.peckamodel.cz/133010-mig-600-12-v-boat. Hlavně aby tam pasoval. Podívat se kdyžtak na rozměry hřídele a porovnat s rozměry motoru (megamotor.cz).

Baterky: pro ten motor píšou 7-12 článků NiMH. To by znamenalo při použití nějaké domácí nabíječky třeba 10 kvalitních nabíjecích tužkovek. To je dost drahý a nakonec i  nepraktický.
Já bych doporučil tříčlánek LiION (proti LiPol jsou bezpečnější a trvanlivější):
https://www.kostkamodelcentrum.cz/obcho … zka=158006 (nebo dvojnásobnou kapacitu - 3S2P).

A chce to nabíječku na lithiový baterky. LiIon by mělo jít nabíjet stejně jako LiPol. Mělo by stačit něco takovýho:
https://www.kostkamodelcentrum.cz/obcho … ozka=66390, nebo něco za polovic z hobbykingu.

Regulátor: stejnosměrný, obousměrný, asi nejmíň 20 A. Někdo už dával odkaz:
https://www.peckamodel.cz/kn-brush40-st … waterproof
Je trochu problém je dneska sehnat. Dal by se zkusit hobbyking.com, nebo aliexpress.com a hledat "brushed ESC" ...a pohlídat si napětí, dále aby byl obousměrný (two way), tzn. zpátečka, byl na požadovaný proud (občas tam píšou blbosti) a aby měl ideálně podpěťovou ochranu baterek (to má asi dneska skoro každej). Lithiový baterky se zničí, když jsou vybitý moc. To by se mohlo dětem stát.

Ale bude to dost pomalá loď. Příkon 20W neni nic moc.

Moderní "střídavá" možnost.
Bylo by to výkonější a rychlejší, kdyby se tam podařilo dostat nízkootáčkový motor (500-700KV) s elektronickým komutátorem ("střídavý"), kolem 400W (?) třeba něco takového?
https://emotors.cz/outrunner/4813-leopr … unner.html
...kdyžtak někdo navrhněte lepší.

Pak k tomu musí být příslušný regulátor (opět se zpátečkou, ale "střídavý"), třeba:
https://emotors.cz/lodni/4143-flycolor- … 13145.html

Ale byl by pak potřeba jiný lodní šroub. Nějaký, který táhne víc. Tak zas aby se tam vešel, aby to vydržela hřídel a tak.


Snad neplácám uplný blbosti, ale pokusil jsem se poradit konkrétně.

17

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Tak přesně takhle jsem si to představoval. Moc díky za radu. Hezky den.

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Trochu jsem se sekl s tou nabíječkou: dával jsem odkaz na baterky, který jako na potvoru nemají balancovací konektor (vývod drátů od každýho článku) a ta nabíječka nabíjí jen přes něj. Takže třeba tuhle nabíječku: https://www.rc-zoom.cz/sky-rc-e430-nabijec/, ta má i silový konektory. Tak snad by fungovala i bez připojenýho balanceru (radši bych se před případnou koupí zeptal). Nebo LiPolky. Jen se o nich vypráví, že můžou podpálit barák.


Ještě pro jistotu ohledně baterek všech, ať už NiMh, nebo lithiových: modelářský baterky mají většinou takovou sílu, že s tim jde vpodstatě nastartovat auto (dají desítky až stovky ampér). Takže stačí krátký zkrat a udělá to takový proud, že začnou hořet.

19

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

20W výkonu (tj. cca 40W příkonu) je na takovou loď akorát. 400W je silná přemotorovanost se všemi důsledky z toho plynoucími.

dále nechápu, proč tu všichni navrhují tužkové články... když už tak velikost C nebo SC (malý monočlánek). Tužky budou přetěžované a moc nevydrží.

Typ baterek...
Pb - těžké (někdy je to výhoda), levné ale vydrží tak 4 roky podle péče.
NiCd - nižší kapacita než ostatní ale zato si nechají líbit hodně. Bohužel je již těžké je sehnat. Pro děcka bych je doporučil...
NiMh o něco vyšší kapacita než NiCd ale zase nižší životnost, nemají rády podvybití (na rozdíl od NiCd) ale není to tak zlé jako u Lixxx
LiIon - bezpečnější než LiPol, nižší kapacita než LiPol ale větší než Nixx, dražší než LiPol... háklivé na podvybití, přebití, teplotu, nadproud,...
LiPol - totéž co pro LiIon ale pouzdro je měkké takže při přetlaku mohou prasknout a vznítit se. Při solidní péči vydrží, při chybě obsluhy (přebití přes 4.2V /vybití pod 3-3.5V ) se nafouknou a začnou odcházet. Velké rozdíly v kvalitě mezi výrobci i mezi typy jednoho výrobce.

Neplatí že LiIon se nabíjí stejně jako LiPol!!!!  Stejným postupem, ale u LiIon je ukončovací napětí 4.1V a u LiPol 4.2V.  Nabít LiIon na 4.2V je jízdenka do elektrického nebe... ne okamžitá ale rychlá.  Tak pozor na to. Naopak (LiPol na 4.1V) to nevadí, jen prospěje.
Skladovat by se měly při polovičním nabití, tj. kolem 3.8V/článek.

Share

Palec nahoru Palec dolu

20 Naposledy upravil: semo (28-06-2019 13:23:12)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

SH napsal:

Neplatí že LiIon se nabíjí stejně jako LiPol!!!!  Stejným postupem, ale u LiIon je ukončovací napětí 4.1V a u LiPol 4.2V.  Nabít LiIon na 4.2V je jízdenka do elektrického nebe...

A je to pravda i dnes? Já to právě pro jistotu hledal a dočetl se, že moderní LiIon se nabíjí na 4.2V. Nižší napětí, že platilo dříve.
(http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Dop … ory-LiIon/)

SH napsal:

20W výkonu (tj. cca 40W příkonu) je na takovou loď akorát. 400W je silná přemotorovanost se všemi důsledky z toho plynoucími.

Větší motor se zas líp chladí. On ten výstupní výkon záleží hlavně taky na zátěži (šroub). Ubrat se dá vždycky. Ale dobrá, jaký "stříďák" by tam teda patřil? Ta loď neni tak malá, 70cm tuším.

21

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Hele, nechci začínat válku, ale proč nezbytně stříďák? Nemám nic proti němu, jen že bych ani jednu z cest nezbytně nutně nezatracoval....
Používám do svých korvet stejnosměrný Mig600 boat se 40mm Raboesch šroubem napřímo, je to tichý, klidný, kultivovaný, žere to 00nic z baterky a výkon je taky pro mne dostačující. A korvety jsou 90cm lodě.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

22 Naposledy upravil: PetrP (28-06-2019 16:23:08)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

Když je nyní model lépe specifikován (plánky, foto), již se radí snáze. S návrhy kolegů nechci příliš polemizovat (nemám přímé zkušenosti s loděmi obdobného charakteru), spíš přidat informace obecnějšího charakteru.

Jestliže to má být jen na zkoušku a bez větších očekávání, nemá podle mě cenu řešit žádné drahé a speciální vybavení, naopak něco zcela obyčejného dobře dostupného a laciného. Přehnaně výkonný pohon není na místě, není přeci záměrem, aby se z toho stal kluzák či dokonce vznášedlo. Proto bych se osobně spíš vyhnul střídavému pohonu. Vysoký výkon a účinnost se v daném případě nevyužije a potenciálně je tam více problémů (kompatibilita motorů s regly, nejlépe je koupit v sadě), zatímco klasický stejnosměrný motor ("plechovka") je více blbovzdorný a pro začátečníka snáze technicky pochopitelný. Střídavý pohon je obecně též dražší, sice prý lze sehnat i za cenu stejnosměrného, ale to jsou vesměs nákupy z Číny, což se musí umět (jak provést objednávku a platbu, jak nekoupit šmejd).

Motor tedy zřejmě některý z běžných Speed či MIG (viz. jak už tu někdo radí). Na stránkách výrobce MIG jsou třeba zajímavá doporučení použití (kombinace motor - šroub), např. http://www.megamotor.cz/v4/script/defau … 122c1d85f4 Informace o proudech lze následně využít při výběru regulátoru. Opět zajímavé je doporučení na stránkách DSYS https://www.dsys.cz/downloads/DC_Regulator_motor_cz.pdf Pro začátečníka zejména důležité upozornění, jak může být špičkový proud několikanásobně větší, než běžný a tomu musí odpovídat proudová zatížitelnost regulátoru. S DSYS mám pozitivní zkušenost, bohužel aktuálně omezený výběr. Samozřejmě lze použít spousta jiných regulátorů (např. viz. zdejší tip), jen se člověk musí v bohaté nabídce orientovat. Pro loď je velmi vhodný regulátor obousměrný (zpětný chod), který je ovšem dražší než jednosměrný (letecké). Řada obousměrných reglů jsou primárně do aut a mají některé pro loď nevhodné vlastnosti (brzda), ale v zásadě použitelné jsou. Spíš horší je věrohodnost údajů o proudové zatížitelnosti mnohých regulátorů (řada čínské elektroniky uvádí zcela nesmyslné údaje a pokud jim nezkušený uživatel uvěří, špatně dopadne). Proto jsem osobně dosud sázel na ověřené tuzemské DSYS a neznámý regulátor bych pořídil jen na základě věrohodné pozitivní recenze. Některé speciální lodní regly mívají i vodní chlazení, ale to je nyní myslím bezpředmětné (drahé, na veliké proudy, pro rychlostní lodě).

Zatím nepadlo moc údajů o hřídeli. Jaký má vlastně průměr respektive závit? Většina běžně prodávaných šroubů je M2 a M4, zatímco M3 se moc nevyskytuje (klasická Modela 30 mm https://www.peckamodel.cz/2mo2050-lodni … i-pr-30-3l jinak snad už jen výběr zde https://www.mojerc.cz/filter/lodni-srouby/?custom_f_80[0]=4d33 ) Motor se s hřídelí musí nějak spojit, pro menší výkony je nejsnazší a nejlacinější řešení tlustostěnná silikonová hadička (osobní pozitivní zkušenosti), pro větší výkony to chce kvalitnější spojky (dosud nemám zkušenost). Pro jednoduchost, nižší hlučnost a úsporu místa lépe přímý náhon hřídele (bez převodovky), ovšem třeba více dávat pozor, aby motor nebyl přetěžován nevhodným šroubem (příliš velký průměr a/nebo stoupání). Kromě závitu na hřídeli bude při výběru šroubu omezující prostor pod lodí (jaký max průměr se tam vejde).

S baterkama by bylo zřejmě nejsnazší se přidržet něčeho co znáš a máš doma k dispozici (dnes je v domácnosti řada elektroniky). Ovšem nutno počítat, že motor v modelu vyžaduje určitý proud, co ne každý zdroj zvládne. Pokud máš tedy doma nějaké baterky pro nějakou výkonnější aplikaci, s příslušnou nabíječkou, zřejmě by bylo vhodné využít. Případně alespoň pokud je k dipozici nabíječka, volit baterky podle ní. Jinak je k dispozici svobodná volba z mnoha možností a těžké jednoznačně poradit (opět co člověk to názor).

Také pozor, že modelářské baterky jsou obvykle akupaky (články spájené do jedné sady), jednotlivé články v plastových držácích s pružinkami jsou až na výjimky (velmi nízké proudy) nevhodné. Pájení baterek je práce pro zkušené, raději pořídit hotové sady. Niklové články mají nižší napětí a tedy sady jsou o více článcích (typicky 6-10), lithiové mají vyšší napětí (sady typicky 2-3). Olověné bývají nejčastěji 6V nebo 12 V. Zatím tu nepadlo, že všude jsou potřeba nějaké konektory na spojení elektrokomponent (další významný problém pro začátečníka). Obvykle se věci prodávají bez konektorů (uživatel si připájí typ dle svého vkusu), někdy s konektory (ušetří práci, ale daný typ nemusí vyhovět). Typů konektorů je hodně https://www.peckamodel.cz/produkty/rc-m … -konektory a ohledně jejich preference jsou veliké názorové rozdíly. Obecně nelze moc doporučit Tamiya (jen malé proudy, horší spolehlivost a životnost, osobně špatná zkušenost, právě pozor že někdy bývají instalovány na autíčkářských reglech a akupacích), zatímco doporučované bývají klasické kolík - zdířka (nejlepší zřejmě MP JET), dále třeba XT či T-Dean. Pro malé proudy lze BEC (JST) ale to nebude tvůj případ.

Vidím, že tu informací hodně přibylo, tak snad se v tom neztratíš, ale k nečemu to pomůže.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

semo napsal:
SH napsal:

Neplatí že LiIon se nabíjí stejně jako LiPol!!!!  Stejným postupem, ale u LiIon je ukončovací napětí 4.1V a u LiPol 4.2V.  Nabít LiIon na 4.2V je jízdenka do elektrického nebe...

A je to pravda i dnes? Já to právě pro jistotu hledal a dočetl se, že moderní LiIon se nabíjí na 4.2V. Nižší napětí, že platilo dříve.
(http://www.jetimodel.com/cs/katalog/Dop … ory-LiIon/)

SH napsal:

20W výkonu (tj. cca 40W příkonu) je na takovou loď akorát. 400W je silná přemotorovanost se všemi důsledky z toho plynoucími.

Větší motor se zas líp chladí. On ten výstupní výkon záleží hlavně taky na zátěži (šroub). Ubrat se dá vždycky. Ale dobrá, jaký "stříďák" by tam teda patřil? Ta loď neni tak malá, 70cm tuším.

ano, jsou už nějaké HV ("vysokonapěťové") LiIon... ale těch je pár a budou nejspíš dražší než běžné... nabitím na nižší napětí se nic nestane, jen přijdeš o pár % kapacity a prodloužíš životnost... nabitím na vyšší napětí než máš zkrátíš život článku velmi razantně, a pokud budeš mít smůlu tak i navždy...

větší motor líp chladí... to ano, ale to teplo které vyprodukuje navíc. smile  podívej se na křivky takových motorů. Při práci na pár % svého nominálního výkonu mají účinnost horší než klasická plechovka pracující v rozsahu svých rozumných výkonů.  Teprve s rostoucím zatížením stříďáku účinnost vzroste na lepší hodnoty o kterých všichni tak básní.

PS: za svých x let modelařiny s děckama jsem použil jediný motor s chlazením - velký inrunner na Hydru.. tam má chlazení smysl - chladí se přímo vinutí. V ostatních aplikacích, a to včetně Eco mini standard (malý rychlík s 400kou motorem)  chlazení buď nemá technický smysl - např. proč chladit plášť plechovky, když teplo vzniká na komutátoru a rotoru... , anebo je něco blbě navrženo v pohonu a chlazení je odstraňování následků a ne příčiny. Příčinou je špatný výběr motoru nebo mechanické odpory (= blbě udělaná mechanika) anebo špatná volba šroubu k danému motoru....

ale to už je vyšší dívčí. Myslím, že když použije tazatel jakoukoliv z navržených koncepcí/sestav, bude spokojený.

Share

Palec nahoru Palec dolu

24 Naposledy upravil: semo (01-07-2019 11:44:13)

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

SH:
však netvrdím za každou cenu, že nejlepší je "střídavý" pohon (mimochodem, zrovna stavím loďku na 400vku). Ani netvrdím, že ten motor musí vydržet 400W příkonu. Nechával jsem to otevřené diskuzi (viz: "...kdyžtak někdo navrhněte lepší."). Ale nikdo se k tomu nevyjádřil (nějak konkrétně), což je trochu škoda. Taky by mě zajímal jiný názor.

Proč jsem naťuknul ty "stříďáky": Čísla, u motoru MIG 600 Boat....takový výkon bych nedal ani do kilového větroně. A když jsem si představil několika kilovou loď, 70cm dlouhou, tak jsem si říkal, jaká to asi bude hrozná nuda, s ní jezdit (zvlášť pro děti). Navíc, když vypadá jako rychlý člun, než jako rybářská bárka. Ale asi mám z letadel trochu pokřivený pohled.

Ad LiIon - dával jsem odkaz na ty "vysokonapěťové" a nezdá se mi, že jsou nějak předražené. Nabíječka, která umí přímo LiIon je zase dražší. Takže by se musela koupit NiMh baterie. Jenže ta se ani 12V neprodává! Takže by to byl pomalý motor + menší napětí...obával jsem se, že to nepojede pěkně. Ale jak už sem psal, mám možná špatný odhad.

Chtělo by to video podobně velké lodi, s tímto motorem a NiMH 9.6V. Jak to jezdí.

25

Re: Jaká technika do modelu polského inspekčního člunu SPS-MI

No, vypadat může, ale pokud čísla na tom výkresu nelžou, rychlost předlohy byla jen 12,5 uzu... Což zrovna rychlík není.

Share

Palec nahoru Palec dolu