1

Téma: Čím razit kulaté otvory?

Řeším problém, jak šikovně naděrovat papírové lepicí štítky, různé lepicí pásky apod. za účelem maskování. Ideální by byla běžná kancelářská děrovačka (razí krásně kulaté otvory s ostrými neroztřepenými okraji), jenže nevyhovuje velikostí (otvory průměr 5 mm, zatímco bych potřeboval 3-4 mm). Zjistil jsem, že existují různé děrovací kleště, ale to je tak na kůži apod., pro tenký materiál k ničemu. Samozřejmě mě napadla vrtačka, jenže se obávám že by materiál spíš trhala než čistě vyřízla.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Čím razit kulaté otvory?

děrovací kleště a podložit třeba plastovou destičkou...

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Čím razit kulaté otvory?

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/567/t/p1cs74cambtrv1k4bmpu1ruv13qcc.png

Já používám razníky, zvládnou jak papír, tak i plast a mosazný plech.

Chybami se člověk učí, ale nesmí je opakovat.
Optimismus je pouze nedostatek informací.

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

4

Re: Čím razit kulaté otvory?

Dík za rady, vyzkoušel jsem a když je v kleštích naproti místo tvrdé kovové kovadlinky nějaká měkčí podložka, je to opravdu lepší. Ještě lépe než s plastem mi to šlo se silnějším kartonem. Zatím tedy jakžtakž použitelné, ale pořád to nebylo zcela ono. Zřejmě by to chtělo dostatečně ostré razníky, zatímco ty v mých kleštích jsou nic moc. Asi se budu muset poohlédnout po kvalitnějším nástroji.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Čím razit kulaté otvory?

Neuškrtit, jen vynadat...
Pokud někdo trpí přemírou financí, zkuste toto:
http://kutil-florenc.cz/vysecnik-derova … rofi-p3316

Jsou dobře zkosené, neroztahují materiál (narozdíl od levnějších, co jsou v tomhle obchodě k sehnání taky). Jen jsou pekelně drahé (ta cena tam je za kus, nikoliv sadu).
Samozřejmě se vysekává proti jinému měkému materiálu, aby se neztupilo ostří.

Vrtáky a vrtání, také lze, ale záleží na materiálu.
D.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Čím razit kulaté otvory?

Pěkné, jenom bohužel drahé (pro jednorázové či příležitostné použití se mi nevyplatí). Jinak dík za odkaz, ten obchod na Florenci znám, kupoval jsem tam mimo jiné třeba neodymové magnetky, ale dosud jsem netušil že mají též vlastní web.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Čím razit kulaté otvory?

Já vím, drahé. Taky je nemám, ještě jsem si před sebou nedokázal obhájit nákup. Pořizoval jsem jen pár levnějších a i ty více využije moje žena při kreativních tvorbách než já v modelařině.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Čím razit kulaté otvory?

Dobrý den  koupil jsem před  časem sadu  vysekéávačů 7 PC  Hollow punch set  používám to na Al plechy kůži  papír když se to ztupí  tak se to  dá  v pohodě nab rousit bylo to  koupeno  v hrabáku   za cca 30 kč   Dada

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Čím razit kulaté otvory?

https://www.ebay.com/p/Hollow-Punch-Hol … 1530890707    něco  podobného

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

10

Re: Čím razit kulaté otvory?

Tak asi by byla schůdná možnost koupení nějakého vhodného razníku/vysekávače za akceptovatelnou cenu. Otázkou je však kvalita. Také mě napadlo zkusit naostřit vhodnou tenkostěnnou kovovou trubičku. Namísto snahy o ražení by možná bylo šikovnější kolečka vykrajovat krouživým pohybem. Možná že i to vrtání by nakonec mohlo s některými typy vrtáků jít. Budu muset vyzkoušet. Fakt škoda, že se ty kancelářské děrovačky nedělají v různých rozměrech, vše co jsem našel produkuje otvor průměru 5,5 mm (zřejmě nějaký standard). Ještě mě napadly nějaké takové kleště na značení jízdenek co dřív mívali průvodčí. Co si vybavuji tak dírky po nich zůstávaly menší. Ale vůbec netuším kde by něco takového šlo dnes ještě sehnat a především nechci do shánění investovat příliš úsilí a financí. To si spíš budu muset nějak poradit za pomoci metod co tu byly zmíněny.

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Čím razit kulaté otvory?

Optimální výsledek dá laser, jakékoli tvary, ostrý okraj, žádné promáčknutí a deformace, při dobrém seřízení je opálení kraje řezu znát až pod větší lupou. Není to až tak nedostupné, jak to vypadá na první pohled, viz třeba zde: http://robodoupe.cz/2017/mini-laserova- … a-rezacka/ A je to velmi univerzální nástroj, který se hodí i na mnoho jiných věcí z papíru, s plasty může být problém.
A pokud je potřeba opravdu jen výjimečně jednorázově a je příliš drahé si ho pořídit, tak by se asi našel někdo, kdo ho má, případně firma, která by to řízla. Laserů je mezi firmami i lidmi už docela dost.

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Čím razit kulaté otvory?

Když jsem potřeboval na modelu lodě naznačit nýtování, nakreslil jsem si v Corelu kolečka 2.5 mm a vyřezal na plotru. Krásně jsem je přenesl na model. Možná by to stalo za pokus, třeba jestli potřebuješ zakrýt okýnka, by to hezky drželo. Občas to dělám, když potřebuji opravit nějaký škrábanec u okýnek.

Share

Palec nahoru Palec dolu

13 Naposledy upravil: Steve7 (18-11-2018 23:19:44)

Re: Čím razit kulaté otvory?

Průměr v děrovačkách je stejný, protože jsou určeny do šanonů.
Stejně jako Eurosložky.

V leteckém servisu jsem používal jednotlivé výsečníky, často bylo nutno vytvořit třeba měkké podložky pod hlavy šroubů pro panelové přístroje a pod.
Jako podložka je vhodné tvrdé dřevo, ale lépe bílá plastová podložka na krájení (chleba, masa)...
Já ji běžně používám v modelaření.

A koupil jsem si celou sadu výsečníků v kufříku, cca za 5-6 stovek (už nevím přesně).
Když si uvědomím, jak dlouho bych se s různými kolečky trápil, tak nákup se mi opravdu vyplatí, dlouhodobě jsem "zajištěn"...

Share

Palec nahoru Palec dolu

14 Naposledy upravil: PetrP (19-11-2018 00:59:01)

Re: Čím razit kulaté otvory?

Laser, že mě to hned nenapadlo. Přitom bych jeden měl relativně po ruce, ale bohužel to je složitější. Před pár lety jsem v práci řešil nákup a zavedení do provozu. Laser sice značící, ale při vhodném nastavení by řezat tenčí materiály jako papír jistě zvládl. Jen si pohrát s parametry. Tenkrát bych na takové experimenty měl dost času a prostoru a mohl si vyřezat spoustu materiálu. Bohužel se časy změnily, nyní řeším zcela jiné projekty, na provozovnu se moc nedostanu a stroj už není v testovacím režimu pod mou kontrolou, ale plně vytížený ve výrobě. Takže zřejmě smůla. Samozřejmě se dá shánět kde by se dalo nechat vyříznout. Podobně s plotrem.

K danému problému. Na jedné lodi, kde na kvalitě příliš nezáleží, chci jednoduše znázornit kulatá okénka. Vzhledem k okolnostem je chci pouze namalovat, tedy potřebuji nějak šikovně zamaskovat. Bude to zřejmě jednorázová akce (co bude v budoucnu netuším) a žádný velký počet. Tedy potřebuji zvládnout snadno a rychle, žádné složité operace ani drahé investice. Zřejmě to tedy zkusím pouze nějak mechanicky vyrazit. Dík za všechny rady.

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Čím razit kulaté otvory?

Na väčšie kruhové šablóny cca od 1 cm priemer:
https://www.toolstore.sk/ponuka/vyrezav … -cmp-1-dx/

Na menšie používam spomínané vysekávače.

A tu je "profi" riešenie pre malé priemery. Dá sa s tým vysekávať fólia, plast aj tenký al. plech
https://www.artol.sk/index.php?route=pr … ct_id=2169
https://www.artol.sk/index.php?route=pr … ct_id=2527

PeterP

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Čím razit kulaté otvory?

Pokud to mají být stříkací šablonky, pak to nejspíš soustředně nesesadíš tak, aby to oko nevidělo.
Letečtí si nechávají na plotru řezat nýty, třeba tisíce kusů, u p.Adámka.
Asi to není úplně za hubičku, ale možná by to stálo za zeptání. Ale asi toho potřebuješ sotva desítky...

Než jsem koupil sadu výsečníků, přemýšlel jsem, nad podobným problémem (chladící žebra na maketách motoru).
Myslím, že sehnat trubičky a nabrousit vnitřní či vnější břit by nemělo být složité - pár desítek kusů to jistě vydrží.
Pak bych kolečka nejspíše nesekal, ale spíše pootáčel - řezal. Záleží na druhu materiálu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Čím razit kulaté otvory?

Jde o dodatečné namalování okének na již nabarvený bok lodi (případně stěny nástaveb). Tedy nikoli maskovat okénko kolečkem a barvit kolem, ale naopak. Vhodným způsobem naděrovat lepicí pásku pro zamaskování okolí a pak okénko znázornit černou barvou (štětec, běžně nestříkám). Správné pozice by šly řešit dvojím způsobem. Buď oměřit na modelu, středy označit tečkou a pak nalepit jednotlivé maskovací štítky. Anebo to rozměřit na delší pásku, naděrovat ve vyznačených pozicích a masku nalepit jako celek. Přesnost usazení masek děr by měla být lepší než v případě maskování koleček, je to jako míření dioptrickým hledím.

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Čím razit kulaté otvory?

Aha. Já jsem myslel, že chceš malovat rámečky...
Možná by to šlo takto - vysekneš si tři kolečka v pásce ve správném rozestupu.
Podle vzdálenosti osy oken od kraje této pásky si ve stejné vzdálenosti nalepíš na trup jinou pásku - máš "lajnu".
Po nakreslení prvního kolečka přiložíš tu pásku s vyraženými kolečky těsně k té papírové "lajně" a namaluješ "v nich" další okénka.
Pásku s otvory pak znovu přiložíš vždy prvním otvorem na poslední namalované kolečko - definuješ tak vzdálenost. A tak postupuješ dál...
Ta páska s otvory samozřejmě nemusí být lepící, ale jakákoliv tenká (PSH...). Jen pozor na podtečení, chce to "suchý" štětec.
Pak to lze "hned" odlepit.
Takto se běžně popisují (signují) např. transportní bedny.
Variantou je do lepící pásky vysekat všechny otvory, ale to chce taky přesnost a je to víc vyřezávání (vysekávání). Můžeš to ale zase natřít na jeden zátah...

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Čím razit kulaté otvory?

Ano, tak nějak by to mělo jít udělat. Není nutné zamaskovat vše naráz, klidně jeden naděrovaný přípravek použít opakovaně (však barva schne rychle). Pravda že by to klidně mohly být šablony z pevného materiálu, ale dost se obávám toho podtečení, stává se mi i s lepící páskou. Raději bych tedy použil něco, co lze na povrch přilepit, ale nejlépe vyzkoušet nanečisto, co se osvědčí. Jak jsem psal, o kvalitu v daném případě příliš nejde. V případě modelu s požadavkem na lepší vzhled bych si asi dal práci s věrnějším znázorněním okének (navrtat), ale v daném případě se spokojím s malováním. Akorát aby to nevypadalo na první pohled úplně odfláknuté. Tedy raději maskovat a nemalovat tečky jen tak od ruky.

Share

Palec nahoru Palec dolu