26

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Krabbe Tön má údajně trup z ABS.
Ty desky z Hornbachu - z fotky nepoznám o co jde, ale cena rozumná. Jen mám Hornbach nejblíž v Brně, což je skoro sto kiláků...
Mám tu odřezky z reklamky, tl. 3 a 5mm. Výborně se "krájí" nožem, nejsou moc těžké a sekunďák je spolehlivě slepí, zejména na řezu - a to je dobře.
Z těch silnějších mám žebra v právě stavěné lodi a nějaké drobnosti ve Footy. Hodí se i na stojánek, určitě přepravní krabice.
Jen asi není levný, odřezky i na požádání, ale ta krabice by asi nebyla levná - co jsem se díval po netu na podobné materiály, právě i pro transportní krabice.

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Abych přidal zas něco nového - vykopal jsem na internetu zajímavou kresbu USS Saucy.
Protože nechci nikoho škádlit při vymáhání práv na reprodukci, koukněte prosím na tento odkaz:
https://kyhistory.pastperfectonline.com … 3167845538
Je zde malba s fragmentem vlajky, datováno na cca 1950. Vše je v držení Kentucky Historical Society - KHS.

Co je na malbě zajímavé je krom stylizace a obrazení lodi, také vyobrazení černé dělící čáry mezi podvodní částí trupu (které je natřena rudou anti-fouling barvou = odpověď na otázku zda měly USN korvety trupy červené nebo černé) a horní části s kamufláží. Dále pak je zde vidět i radar na vrcholu stěžně. Na fotkách, respektive na jediné fotce, je nejspíše vyretušován.

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

je to kresba... takže netušíš nakolik je to realita a nakolik fantazie autora....  To je jako bys stavěl maketu podle makety jiného modeláře a nikoliv podle skutečné lodi.

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

SH napsal:

je to kresba... takže netušíš nakolik je to realita a nakolik fantazie autora....  To je jako bys stavěl maketu podle makety jiného modeláře a nikoliv podle skutečné lodi.

Tak jinak. Vím, že RN korvety měly černý dělící pás. USN lodě vyšších tříd jej mají doložený taky. Ale bohužel jsem nikde neviděl fotku USN korvety, kde by byl pás vidět: na všech se jen objevuje tmavý pruh v úrovni hladiny, ale kde končí a v jak tmavý pruh se mění (což by značilo změnu barvy) třeba půl metru-metr pod hladinou, to vidět není.
Ta fotka není z důvodu, že se prostě tyhle lodě nefotily. USN měla mraky fotografů na Pacifickém bojišti, ale Atlantik stál prostě stranou.

Share

Palec nahoru Palec dolu

30

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Černé vodorysky se v RN a USN dost používaly, ale nevím zda všeobecně. Viděl jsem řadu příkladů bez, ovšem otázka zda to bylo tak doloženo anebo pouze fantazie autora. Pod hladinou býval obvykle aplikován ten červený (rudý) ochranný nátěr. To platí zcela všeobecně pro různá námořnictva a různá období a pravděpodobnost správného odhadu je vysoká. Pokud vím, tak z jiných barev dosáhla většího rozšíření pouze tmavě zelená (u Rakušanů a Italů, jinde ojediněle). Párkrát jsem na obrázku viděl trup pod hladinou černý, ale to se mi moc nezdá, spíš bych to tipoval na fantazii autora. Možný původ omylu naznačuješ (na fotce je u hladiny černá vodoryska a tak dotyčný usoudil, že bude černé celé dno a nedomyslel, že se jedná pouze o úzký pruh a pod ním je barva jiná). Ohledně kamufláže nad hladinou se dá dost zjistit třeba zde http://www.shipcamouflage.com/warship_camouflage.htm Jenže tam jsou v databázi především velké lodě a data o korvetě se tam asi nenajdou. Jednotlivé vzory kamufláže mají své definice, ale u těch pestrobarevných je potíž že vzor určuje pouze použité odstíny barev, zatímco konkrétních schémat je veliké množství a je nutno zjistit, co přesně bylo na danou loď použito. U těch korvet ještě bude zrada v jejich původu. Tedy otázka, zda bylo původní RN zbarevní ponecháno (případně do kdy), anebo zda byly lodě hned po převzetí přebarveny podle USN standardů. Pacifik a Atlantik byly pro USN chrakterově rozdílá bojiště, ale nejsou mi známy žádné speciální rozdíly v předpisech ohledně zbarvení. Akorát že byly preferovány jiné kamuflážní vzory (co se lépe hodilo s ohledem na místní specifika) a po přesunu na jiné bojiště byly lodě často přebarveny.

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Kamufláž (nejen) na korvetách je poměrně obsáhlé téma.
V určitém období války na severoatlantickém bojišti měly korvety (jak RN tak USN) oblíbený poměrně efektivní typ maskování. Spočíval zjednodušeně na rozříštění siluety a dávalo šanci být přehlédnut nepřítelem - v určitých světelných podmínkách, které se v té oblasti vyskytovalo. V principu vycházelo z Purkyňova efektu (...a pak že jsme ničím do války v atlantiku nepřispěli, že tongue ), kdy se některé odstíny barev zdají v šeru, nebo v jasném světle světlejší nebo tmavší.
Jak USN, tak RN používalo poměrně podobné maskovací vzory složené z bíle (případně lehoučce našedlé), hodně světle modré a v některých maskovacích vzorech ještě světle zelené (respektive světle brčálové...) - zelenou můžeme vidět například na vzoru HMCS Snowberry. Ale každé námořnictvo vycházelo z jiné základní modré barvy. Takže USN modrá (odstín je označován jako 5B Thayer blue) je jiná než RN modrá (WA Blue).

USN kamufláž (a ta je použita i na mnou přestavované krvetě) je označován jako MS 16 (Measure System 16, nebo Measure 16, nebo jen Thayer system).
RN kamufláž se jmenovala vzor Western Approaches, je k vidění napřiklad na poslední dochované korvetě HMCS Sackville https://hmcssackville.ca/ a používám jej i na mé druhé stavbě HMS Campanula.

Mimochodem, je popsáno, jak lodě v konvoji měly problém vyhledat přes maskování jedna druhou aby si mohly signalizovat zprávy.

Co se týká vodorysky, na RN korvetě je vidět například zde:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1cr7mhacn1v4718tk71r1umsiu13.jpg
Všiměte si světlejší linky na přídi, jak vystupuje z vody...

Takže nemám důvod neveřit, že by USN korvety ji neměly, spíše jsem se pídil po tom jak širokou tu linky měly. RN korveta výše ji má krapet atypickou, na přídi širší, jak se příď dostávala často nad hladinu, tak aby nevykukovala ta červená.

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Souhlas, problematika kamufláží je obsáhlejší. Zrovna letos jsem si při příležitosti stavby křižníku San Francisco rozšiřoval znalosti ohledně kamufláží USN. To podstatné je shrnuto na Wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/World_War … tates_Navy

Roztříštění siluety je principem těch různobarevných "disruptive" či "dazzle" kamufláží. Efekt co zmiňuješ funguje jen za určitých podmínek (vhodné odstíny), v USN to je tebou zmíněné zbarvení Thayer system (Measure 16). Skládá se z nepravidelných polí bílé a určitého odstínu modré (Thayer blue), která právě za špatných světelných podmínek splývá s bílou. Tento vzor kamufláže nebyl tak rozšířený jako typy užívané v tropickém Pacifiku. Aplikoval se především v arktických oblastech a severním Atlantiku (tedy působiště tvých korvet).

Jak uvádíš, USN a RN kamuflážní vzory byly v lecčems podobné, ale přesto se v určitostech lišily, zejména použitými odstíny barev. Co jsem právě studoval, že skoro všechny USN modré a šedé odstíny vychází z jednoho modročerného základu, přičemž se ředěním s různým množstvím bílé dostala modrošedá různé světlosti či tmavosti. Ten modrý základ byl údajně na "purpurové bázi" (jen předávám informaci, v teorii barev se zas tolik nevyznám). Tedy jakýkoli zelený nádech v USN odstínech je zřejmě nesmysl a na modelu chyba. Ovšem ta Thayer blue byla na rozdíl od ostatních barev míchána ze zvláštního základu (viz. tabulka formulací barev), aby tam nebyl žádný černý nádech (co by kazil ten speciální efekt). Tedy mohla mít charakter poněkud odlišný. Co jsem však vyhledával, jeví se to prostě jako určitý druh světle modré. Zatímco v RN se různé modrozelené a zelené odstíny běžně používaly. Pravda že i v USN se užívala zelená, ale to jsou kamufláže výsadkových lodí apod. operujících u pobřeží porostlého tropickou džunglí, nikoli zbarvení větších bojových plavidel.

Ohledně šířky vodorysky by mě též zajímalo, zda existovaly nějaké předpisy či standardy pro různé kategorie lodí, anebo se to malovalo všelijak bez hlubší logiky.

P.S. do bitvy o Atlantik zasáhli čs. piloti (311. squadrona byla v pozdějším období války převelena od bombardovacího velitelství RAF k pobřežnímu a přezbrojila z Wellingtonů na Liberatory na nichž létala dálkové protiponorkové hlídky).

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

PetrP napsal:

...Tedy jakýkoli zelený nádech v USN odstínech je zřejmě nesmysl a na modelu chyba....

Ano, tu větu s tou zelenou jsem formuloval špatně. Zelený odstín v severním atlantiku používala RN (RCN), nikoliv USN.

Share

Palec nahoru Palec dolu

34

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Dejv moc se mi tohle vlákno líbí, celkově jsou mi korvety velice sympatické. Už dlouho přemýšlím o stavbě té od revellu, nicméně se bojím, že to opět skončí výhozem všech dílů, tudíž by možná bylo snazší postavit si jí od základu celou na vlastní pěst. A vůbec jsem nevěděl, že nějaká korveta ještě existuje, natož v takovém stavu! Těším se na pokračování stavby!

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

35

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Dejv napsal:
PetrP napsal:

...Tedy jakýkoli zelený nádech v USN odstínech je zřejmě nesmysl a na modelu chyba....

Ano, tu větu s tou zelenou jsem formuloval špatně. Zelený odstín v severním atlantiku používala RN (RCN), nikoliv USN.

V pohodě, nechci kritizovat, jen doplnit informace. A taky se poučit, korvety máš nastudované mnohem lépe než já.

Ještě bych měl poznámku jiného tématu než kamufláže. Zmínil jsi výměnu motoru, nebude 600 příliš? Aby z korvety nebyl torpédový člun. Přeci jen šlo o poměrně pomalé lodě...

Share

Palec nahoru Palec dolu

36

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Heleď Petře, nebude. Ta 600 je typ Boat, točí jen cca 5700 otáček v maximu. Je tam 40mm šroub Raboech.
Zkusil jsem Mig400 pro 3Li co má otáčky kolem 21000 v maximu. To byl torpéďák. Dal jsem tam převodovku 1:3. To jelo dobře, ale byl to rachot. A když jsem za to vzal, tak se taky stavěla na zadní.
Zkusil jsem relativně novej mig490 boat, ten má v maximu 3600 otáček. Jelo to krásně, hladce, tiše, ale nebyl tam dodatečný výkon pro řešení krizových situací (například když se ti snaží na loď hupsnout nezvladatelné psisko nějakého návštěvníka). Prakticky jsem jezdil v horních 10 procentech výkonu motoru, stále téměř naplno.

Takže empirickým pozorováním a testama jsem se dodatečně rozhodl pro 600 Boat. Jo, a protože jsem ho už taky otestoval v druhé korvetě ;-)

Sice krapet pokus-omyl, ale je to zábava.

Share

Palec nahoru Palec dolu

37

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

TomHlach napsal:

Dejv moc se mi tohle vlákno líbí, celkově jsou mi korvety velice sympatické. Už dlouho přemýšlím o stavbě té od revellu, nicméně se bojím, že to opět skončí výhozem všech dílů, tudíž by možná bylo snazší postavit si jí od základu celou na vlastní pěst. A vůbec jsem nevěděl, že nějaká korveta ještě existuje, natož v takovém stavu! Těším se na pokračování stavby!

Díky Tome. smile Pokud začneš s novou korvetou v dvaasedumdesátině, určitě tho hodně uděláš znova a nebo přapracuješ.  Však ty formy už pamatují krista. A je to pak i větší zábava. Stačí se podívat na pár historických fotek a uvidíš, že tvůrci stavebnice se podoby drželi jen velmi volně, leckde si ji i dost zjednodušili.

Share

Palec nahoru Palec dolu

38

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Jasně, chápu, to je to měřítko, nároky na výkon budou vyšší, než u jiné lodě, sice podobné velikosti, ale více zmenšené. Hlavní problém šroub, 40 mm už je dost, osobně jsem s něčím takovým zatím neměl čest. Sice soudím, že by měla postačovat pouhá 280 s vhodným převodem, ale naprosto rozumím proč převodovku do plastu nechceš (viz. má zkušenost s Musaši). 400 napřímo si už s takovým průměrem něco vezme. Ta 490 mě překvapuje, ale zřejmě budou na vině nízké otáčky. Chtělo by to buď těžší šroub (ale maketovost a investice do stávajícího mosazného budou proti) anebo přidat napětí (jenže to už by znamenalo nějaké nestandardní zdroje). Tedy potom ta 600 asi bude logická volba. Ještě pokud by byl výkon naopak příliš velký, šlo by napětí naopak snížit. Třeba ta 400 12V má otáčky dost vysoké, ale na 6V Pb nebo 2S Li-Ion by dost klesly. Sice poněkud neefektivní (i když pořád lepší stav, než motor naopak smažit nadměrnou zátěží), ale když je výkonu přebytek, lze ho tak vhodně srazit. Ale to se musí vyzkoušet, jak píšeš.

Osobně nejsem příznivce přemotorovanosti a dávám přednost slabšímu pohonu. Jednak ekonomické důvody a jednak realističnost. Maketovost chápu šířeji a pro funkční model mi přijde podstatnější věrohodné chování při plavbě, než řešit kdejaký titěrný detail na palubě. Ale to je věc názoru a pojetí a uznávám že argument rezervy výkonu má co do sebe. I s přemotorovanou lodí se dá plout hezky maketově, akorát to chce inteligentního kapitána a citlivou práci s plynem.

Tak ať se daří s podklady i s pohonem a dílo se povede podle tvých představ. Já tě na rozdíl od Toma nebudu zkoušet napodobovat, jak víš mám mezi loděma jiné favority. Přesto budu toto téma dál se zájmem sledovat a rád se něco dalšího dozvím a poučím.

Share

Palec nahoru Palec dolu

39

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

V podstatě jsi většinu vystihl.
Ještě do toho samozřejmě mluví i stoupání šroubu. Mimochodem, ta 40mm šroub není úlet, přepočet původního (myšleno 1:1) šroubu do měřítka vychýzelo na cca 42mm průměr (nebo tak nějak...). Proto se ho držím.

Kromě ponorky se pak u sebe snažím využívat jednotné palubní napětí 11,1V (používám 3Li, olovu jsem nepřišel na chuť), a pro maketovou jízdu mám vždy upravené nastavení plynu - také mám rád klidnou a maketovou jízdu, takové to převalování šroubu ve vodě. Nastavením na rádiu tohlo lze dosáhnout.

Ta 490ka byla až příliš pomalá na tenhle šroub, mít větší, bylo by to efektivnější. Motor měl síly dostatek.

Věřím, že za nějaký čas tu budeme hovořit také nad tvojí stavbou něčeho většího.... smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

40

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Právě to jsem usuzoval, že máš šroub maketový a výraznější odchylky by nebyly pro vzhled vhodné.

Se standardem baterek také rozumím, mám to podobně i když využívám několik variant a napětí obecně nižší. Olovo jsem si naopak docela oblíbil i když má určité záludnosti. Ovšem hodí se hlavně do větších lodí, co vím tak v těch úplně největších je běžné 12V (pro napájení vhodných motorů s nižšími otáčkami a vyšším krouťákem), zatím jsem však používal jen 6V. Lionky jsem si také dost oblíbil, do menších lodí optimální. Ovšem do velkých bych je z finančních důvodů neakceptoval (pro dostatečnou kapacitu třeba více článků paralelně). Na rozdíl od tebe preferuji spíš 2S, ale pro mini lodě jsem zavedl 1S (hmotnostní důvody) a 3S byl bylo v případě potřeby také možné (mám čím nabíjet). Obecně se snažím baterky mezi modely co nejvíc sdílet, aby se dostatečně využily (nemá smysl pořizovat extra sadu pro jediný model s nímž se vypluje párkrát do roka). Výhoda lionek že naleznou využití i do letadel atd. (lipolky odmítám).

Omezovat výkon na vysílači jistě lze, sám jsem také použil. Ovšem jako optimální přístup (a konstrukční výzva) mi přijde vystačit bez této pomoci a vhodný pohon navrhnout a vyladit pouze "hardwarově".

Větší loď už doufám brzy přijde na řadu, jen co dořeším parník. Ale zatím nemám v plánu žádného obra, velikost zhruba jako ten trup na parník, ještě větší snad časem (postupná evoluce bez příliš velkých skoků).

Share

Palec nahoru Palec dolu

41

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Miluju stříkání kamufláže.... big_smile
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1crd8pio0cb01m4dth9s4s1ppn3.jpg
Odstín USN Thayer Blue
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1crd8pio03gnnpl39ag0qeo84.jpg

Pro srovnání s odstínem RN WA Blue
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1b8ei48ln16c417k6l1p11lfc2n3.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

42

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Právě toho se děsím. Když se podívám na Hermanna, na to, že je to stavebnice stará pár let, kdekomu by se mohlo zdát že dost přesná a že jsem na ní kvůli předělávkám a detailům pracoval skoro tři roky, tak mne děsí korveta, která je ve stejném měřítku, ale má hromadu výzbroje, odkryté kormidlo a samotná stavebnice je stará jako blázen. Líbilo by se mi koupit lepty, laserem vyřezávané dřevěné paluby a korvetu v 1/72 si postavit, ale zatím to asi bude muset v F4C nadále zvládnout Schnellboot.

Dejv napsal:
TomHlach napsal:

Dejv moc se mi tohle vlákno líbí, celkově jsou mi korvety velice sympatické. Už dlouho přemýšlím o stavbě té od revellu, nicméně se bojím, že to opět skončí výhozem všech dílů, tudíž by možná bylo snazší postavit si jí od základu celou na vlastní pěst. A vůbec jsem nevěděl, že nějaká korveta ještě existuje, natož v takovém stavu! Těším se na pokračování stavby!

Díky Tome. smile Pokud začneš s novou korvetou v dvaasedumdesátině, určitě tho hodně uděláš znova a nebo přapracuješ.  Však ty formy už pamatují krista. A je to pak i větší zábava. Stačí se podívat na pár historických fotek a uvidíš, že tvůrci stavebnice se podoby drželi jen velmi volně, leckde si ji i dost zjednodušili.

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

43

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Dá se to. Pár leptů jsem si taky pořídil. Mimochodem, jak jsi na tom s letováním? Pokud bys lepty jen lepil, možná se ti časem pěkně rozpadnou. Bojoval jsem s tím taky, ten kov pracuje úplně jinak než plast a pokud bych neměl loď jen na vitrínce, ale plula by i na rybníku ve pěkně slunečném počasí, časem by mohly nastat drobné komplikace. Takže vetší věci se snažím letovat. Takhle jsem dělal třeba pom-pom.
S dřevenou palubou si nemusíš dělat až takové starosti, na korvetě je dřeva co by se za nehet vešlo: na přídi u kotevního navijáku a na můstku. Naštěstí se to dá slušně pořešit originál nalepovací dýhou s platinové edice. Případně udělám fotku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

44

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Když je řeč o lepení kovových leptů, co takhle epoxid? Pájení pro mě v tak titěrné velikosti nepřipadá v úvahu (jsem rád že zvládnu přiletovat konektor ke kabelu) a kovový celek je tak jako tak třeba nějak připevnit k plastovému okolí. Co je mi známo, tak kitaři na lepty používají vteřiňáky, což se mi zrovna nezamlouvá. Osobně je nemám moc rád, pracuje se mi s nimi problamaticky, plus ta naznačená křehkost a rozpadání spojů. Ovšem prý existují nějaká rozpouštědla či smývače kyanoakrylátů, což práci dost usnadňuje (předělání španě nalepeného, očištění upatlaného povrchu). Otázka spolehlivosti spoje však stále zůstává (pro statický model OK, u plovoucího též tuším problémy).

Share

Palec nahoru Palec dolu

45

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

PetrP napsal:

Když je řeč o lepení kovových leptů, co takhle epoxid? Pájení pro mě v tak titěrné velikosti nepřipadá v úvahu (jsem rád že zvládnu přiletovat konektor ke kabelu) a kovový celek je tak jako tak třeba nějak připevnit k plastovému okolí. Co je mi známo, tak kitaři na lepty používají vteřiňáky, což se mi zrovna nezamlouvá. Osobně je nemám moc rád, pracuje se mi s nimi problamaticky, plus ta naznačená křehkost a rozpadání spojů. Ovšem prý existují nějaká rozpouštědla či smývače kyanoakrylátů, což práci dost usnadňuje (předělání španě nalepeného, očištění upatlaného povrchu). Otázka spolehlivosti spoje však stále zůstává (pro statický model OK, u plovoucího též tuším problémy).

Epoxid není úplně vhodný. Je strašně viskózní, dlouho tuhne, nejsem si jist jak pak odstranit zbytek zaschlého epoxidu pokud se ti někde udělá boule...
CA se používá běžně, hlavně extra řídký: skvěle zateče do spoje a po sobě nechává maximálně tenoučký film. Jen pokud se lepí plošky, je dobré je krapet zdrsnit. Jinak je CA strašně křehké. Pokud lepím CAčkem, mám k němu i debondér (odstraňovač CAčka), některé jsou agresivnější, některé šetrnější. Spoj nebo plochu (třeba když nalepím nějaký okrasný prvek na plochu, řekněme dekl...) tak mě sice CA vyteče nebo zašpiní povrch kolem, tak vezmu štěteček (drsnější), odleju si trochu debonderu bokem, a štětečkem stírám zbytkové lepidlo. Štěteček pravidelně otírám do hadříku, protože to lepidlo je pak trochu jako špatná žvejkačka, tak abych si ho nenanášel vedle. Jo, a CA můžu urychlit aktivátorem. Tohle používám při lepení leptu na plast.

Osobně používám lepidlo na kov, je to podobné jako lepidla na zajišťování matic na šroubech. Aktivuje se přiložením dvou kovů na sebe (reakcí dvou kovů - vypadl mě název). Zbytkové lepidlo pak setřu lihem. Je sice taky křehké, ale ne tolik jako CA. Používám na drobotinu, co nedokážu spájet.

A pak klasické pájení. Drží to super truper, dají se letovat i naprosté magořiny. Na letování drobotin mám letovací pastu - natřu, přiložím k sobě a nahřeju (používaji se na letování vlnou). Jinak používám klasickou pistolovou pájku, cín a kalafunu. Zbytkový cín pak beru pilníčkem, smirkem nebo kde to jde odelovým kartáčem (kotoučkem) upnutým do frézky. Je třeba ale jít na letování opatrně, cín umí skvěle zalejt detaily, případně při letování komplexností, je třeba dát pozor na přehřátí skládačky: na jednom konci letuju, na druhém mě něco upadne, protože se tam roztál cín. Popáleniny prstů na dením pořádku. smile Je třeba si vždy stanovit postup, co kde kdy sletovat abych se tam pak dostal nástroji i pájkou. 

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1crhplqirj31o6c16u518pnue15.jpg
Letováno z 95 procent

Share

Palec nahoru Palec dolu

46

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Dlouho tuhnoucí epoxidy nepoužívám s výjimkou laminovacích pryskyřic, zato jsem si dost oblíbil ty pětiminutové. Viskozita mi vyhovuje, aspoň tolik nehrozí nežádoucí zatékání, také díky tomu funguje (alespoň u lehčích dílů) primární fixace a během těch pár minut lze doladit polohu a setřít lepidlo kde je nežádoucí. Pokud ovšem trocha epoxidu zaschne kde nemá, je to opravdu problém, odstraňování zřejmě horší než ten přebytečný cín. Na dobře viditelné spoje bych to asi opravdu neriskoval. Spíš do skrytějších míst, či na spojení kov-plast.

Postup letování se všemi záludnostmi působí opravdu složitě. Všechna čest že to zvládáš.

Řídké CA vyloženě nenávidím (tuhne bleskově, zateče kam nemá, lepí prsty a když ho člověk zrovna potřebuje tak zjistí že od posledního použití zatuhlo v obalu). Když už tak raději gelové. Ovšem po zaschnutí nezůstává tenký film, ale spíš nehezká "krupice".

No nevím, snadné to nebude. Zatím jsou u mě lepty v rovině teorie či vzdálené budoucnosti.

Share

Palec nahoru Palec dolu

47

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Kovové věci, kterým cínem neublížím samozřejmě letuji (lodní šrouby, hlavní části stožárů apod), vše ostatní lepím vteřinovým lepidlem viz. níže. Na Fletcheru jsou s ním lepeny zábradlí v 1/144 a všechny lepty a drží do teď. Na Hermannovi jsou s ním lepeny všechny detaily, které jsem lepil po barvení, včetně kovových "kabelů" apod. Co se kulometů třeba právě na korvetu týče, asi bych jejich tělo a hlavní části pájel a zbytek lepil, ale je to jen můj názor a postup, který vyhovuje právě mě. https://cdn.shopify.com/s/files/1/1284/5707/products/instacure_e8a4225a-3639-4e73-aac4-3bea2f75cf1f_1024x1024.jpg?v=1490392596

Má pomalu se rozrůstající flotila:
Dokončené: USS Fletcher destroyer (1/144), Schnellboot S-100 (1/35), DGzRS Hermann Marwede (1/72), ACL Honesty (1/100)
Rozestavěné: Smit Houston (1/200), HMCS Snowberry (1/72), Schnellboot S-100 (1/72), HMAS Armidale (1/50), Watergeus (1/40)

Share

Palec nahoru Palec dolu

48

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

No, já jsem slaboproudej elektrotechnik, s pájkou v ruce jsem vyrůstal, i když se tím už leta neživím a většinu věcí z elektrotechniky jsem taky už zapomněl... Jen to letování stále provozuju.
A tvojí nechuť k řítkým CA taky chápu. Lepím tím způsobem, že si odleju trošičku z lahvičky do platíčka od léků a pak to lepidlo nanáším párátkem. Sice jsou děsný ztráty na tom lepidle, ale vyhnu se totálnímu slepení.

Share

Palec nahoru Palec dolu

49 Naposledy upravil: Steve7 (06-11-2018 21:44:31)

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Dejv napsal:
PetrP napsal:

.


.................
Osobně používám lepidlo na kov, je to podobné jako lepidla na zajišťování matic na šroubech. Aktivuje se přiložením dvou kovů na sebe (reakcí dvou kovů - vypadl mě název). Zbytkové lepidlo pak setřu lihem. Je sice taky křehké, ale ne tolik jako CA. Používám na drobotinu, co nedokážu spájet.
.......

Myslíš Loctite?

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/151170/t/p1crhplqirj31o6c16u518pnue15.jpg
Letováno z 95 procent

Share

Palec nahoru Palec dolu

50

Re: USS Saucy PG-65: Přestavba

Myslel jsem ten typ lepidla. Teď jsem to dohledal. Jedná se o anaerobní typ lepidla. Značku vím, používám Loxeal.

Share

Palec nahoru Palec dolu