1

Téma: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

http://www.pkmodelar.cz/_shopimg/151/75510/big/0.jpg

Zdravím vás všechny ve spolek. Chtěl bych tady představit moje první opravdové snažení s nějakým kitem. Za sebou mám několik letadel, ale to je již dost dávno a hlavně to bylo opravdové lepení, nikoliv stavba. Je to stavebnice, kit, od Revellu v podobě reedice stavebnice vyráběné asi tak před půl stoletím, tedy v době, kdy Swiště (jak přezdívám Swift boaty) brázdily vody delty Mekongu za své aktivní služby během války ve Vietnamu. Době vzniku stavebnice odpovídá i úroveň detailů setu a jejich umístění na stromečku zvenčí a ne uvnitř jako je to běžné v současnosti. O samotném člunu se osobně nebudu více rozepisovat a použiji popis výrobce převzatý z webu PK modelář.

Swift Boats (doslova svižné čluny) byly jedinečné rychlé hlídkové čluny, které byly americkou armádou speciálně navrženy pro použití v Jižním Vietnamu. Operovaly převážně ve skupinách o třech až pěti člunech, aby mohly efektivně kontrolovat vietnamské vody a zabraňovat zásobovacím člunům Vietkongu v narušování jihovietnamských hranic. Jejich hlavní operační zónou byla delta řeky Mekong a mělké pobřežní vody. Často také pomáhaly při přesunech jednotek U.S. Army, U.S. Marine Corps a Navy SEAL Teams. Patnáct metrů dlouhé hliníkové čluny dosahovaly maximální rychlosti 32 uzlů, byly obsluhovány speciálně trénovanými posádkami a vybaveny byly lehkými, ale velmi efektivními zbraněmi jako kulometem o kalibru 0,5 palce a granátometem.

- Jednodílný trup
- Detailně zpracované palubní vybavení
- Radarový stožár
- Dva kulomety MG
- Zadní stanice s kulometem MG a granátometem
- 2 lodní šrouby
- Zábradlí
- Jedna figurka posádky
- Stojan pro vystavení modelu
- Autentické sady potisků pro dvě verze (PCF-9 & PCF-38)

Detaily modelu
Měřítko: 1:48
Počet dílů: 62
Délka: 318 mm
Obtížnost: 3

Samotný model nepatří zrovna mezi ty nejnáročnější, ale stavím ho pro radost než na sbírání vavřínů. V krabici naleznete mimo výše popsaného palubu, jejíž součástí je i pár detailů, nástavby sestávající ze čtyř dílů, dvou stromečků s detaily a jedním stromečkem s okny. Součástí paluby jsou detaily jako kupř. dvě kotvy se stočeným lanem, či trojnožka pro sdružený kulomet M2 Browning a 80mm minomet se speciálním mechanismem odpalování granátů umožňující mít neustále „nabito“. Vylité kotvy půjdou určitě pryč a tripod na 99% také. Z nástavby jsem již odstranil nálitky „zábradlí“ na přídi, které nahradím opravdovým letovaným zábradlím, a záchrané kruhy nalité na bocích, ty budou též „opravdové“. Stejně tak zmizí originální kliky a panty na dveřích. Dále zvažuji nahrazení nalitých dveří a stožárů s radarem a vlajkového. Zmiňovat se o věcech jako zábradlí nemá smysl, jelikož každému je asi jasné, že je špatné. Pokud se dostanu k samotným nabízeným variantám člunu, tedy PCF 9 a  PCF 32, tak shodou okolností na rozdíl od stavebnice měly reálné čluny jinak řešené výdechy vpředu na palubě a jinak řešeno ještě několik detailů. Jinak kit víceméně odpovídá reálné lodi.

Pro začátek jsem začal s rozmyšlením zástavby aparatury a přístupy do podpalubí. Nebudu zastírat, že mi to dělá vrásky na čele i nyní, když píši tento text. Přední část je přístupná příkladně - po sundání nástavby, ale zadní cca 2/5 jsou na pevno zakryté. Motory by se daly vytáhnout až k otvoru, ale s kormidly to je o mnoho horší. Stejně tak bych nahrnutím všecho dopředu poměrně dost zatížil příď, což by příliš neprospělo chování modelu na vodě. Zvažuji proto 3 varianty řešení přístupu do zadní části.

http://www.rajce.net/f1102205405/600px

První, značená zeleně, je v celku jednoduchá v podobě dělené paluby, kdy by se sundavala celá zadní část, která by byla utěsněna. Demontáž by byla jen v případně servisního úkonu, avšak se mi nelíbí vznik viditelné spáry na ploše byť jen na malém kousku. Dalším problémem by mohlo být ještě utěsnění. Druhá, červená varianta je založená na možnosti sundat poklopy do motorového prostoru a bednu na minometné granáty. Problém tohoto řešení je stálene přístupnost je hřídelím kormidel. Třetí variantou je kombinace červené s přístupem k motorům a „rozšíření“ bedny o reálné poklopy ke kormidlům. Sic tato varianta vypadá nejschůdněji, pokud bych měl dodržet okraje poklopů, byly by mi otvory díky velikosti, nebo spíš malosti, vcelku k ničemu stejně jako v případě druhé varianty. Musím ještě zjistit zda-li měla paluba nějaké viditelné plátování, čímž by se dala spára u první varianty zamaskovat a mnohé by to vyřešilo. Pohon budou zajišťovat dva motory velikosti 280. Možná si řeknete, že to je na tak malý člun moc, ale nezapomínejte, že se jednalo o rychlý hlídkový člun z hliníkové slitiny, který dokázal „upalovat“ po hladině až 32 uzlů. Zdrojem uvažuji dvoučlánek LiPol, který by měl splnit dobrý poměr váha/kapacita.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Prozatím jsem vyřízl otvor pro přístup do podpalubí pod nástavbou. Jelikož ještě nemám hřídele a pouzdra, která budu muset vyrobit, nemohu s palubou příliš pokračovat dále (mimo odstranění kotev). Pracuji prozatím na přípravě nástavby pro další kroky.

http://www.rajce.net/f1102173036/600px
http://www.rajce.net/f1102173037/600px
http://www.rajce.net/f1102173038/600px

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

http://www.rajce.net/f1102173039/600px
http://www.rajce.net/f1102173040/600px
http://www.rajce.net/f1102173041/600px

Share

Palec nahoru +3 Palec dolu

4

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Díky za fotky, vypadá to na zajímavý projekt. Můj odhad je že by stačil pouze jeden motor. Já mám dělový člun - skoro tři čtvrtě metru dlouhý, poměrně težký, a s jedním motorem 400 to lítá jak blázen.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

k tomu přístupu do podpalubí....
Neuvažoval jsi o tom udělat falešnou palubu cca 5mm pod tou skutečnou, otvor po zavření zalepit páskou jak se zalepují rychlíky a skutečnou modelovou palubu nasadit na kolíky a magnety. Přístup si pak uděláš kde chceš a jak velký chceš.

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Napadlo mě totéž.
Buď zelenou variantu, kde je ale ta příčná (viditelná) spára, nebo sundat celou palubu.
Falešná paluba by byla z plexi, pak zle kontrolovat stav bez demontáže.
Baterky pod tím a dobíjet kabely, nebo v případě výměny packů uddělit prostor pro baterky od ostatího podpalubí. Šel bych do první varianty.
Plus hadičku, utěsněnou ve falešné palubě s koncem třeba v koutu přídě nebo u zrcadla pro případné odsání zbytků vody.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Díky, motory nakonec půjdou dva, ale takový ty malý placatý, snad 180? Vstup jsem zatím dále neřešil, nemám ještě pouzdra ani uložení kormidel... Konečně mi dorazil materiál na předělání detailů nástavby, tak se můžu směle pustit do tvorby. Bohužel čím více si model prohlížím, tím větší mám potřebu změnit tohle, tamto, tuto... V podstatě zjišťuji, že krom základu trupu, paluby a nástavby chci předělat úplně všechno. No, nemalý úkol, když paralelně dokončuji druhou loď a k tomu trávím většinu času ve škole případně prací na diplomce, což je také důvod, proč jsem dlouho nic neposlal. Zatím sundavám kotvy a asi je hned udělám nové, opravdové smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Jestli jsou ty "180" stejné jako si myslím, tak to nebude zrovna dravec....
Možná Speed 195.
Raději bych tam viděl ty "280". je jich víc verzí.
Samozřejmě je to o hmotnosti, ale pokud by ti měl chybět výkon...
Zejména vzhledem ke dvoučlánku.
Zkusil bych si tu stoosmdesátku zkusit s vybraným šroubem ještě před zabudováním ve vodě mimo model, změřil odběr a pod. I když - takový statický test není vypovídající, spíš jen pro představu.

Share

Palec nahoru −1 Palec dolu

9

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Ohledně baterií ještě nevím, doteď jsem jezdil větší lodě s NiCd/NiMH nebo Pb akumulátorama wink Kamarád má 2x280 v Sir Walter Raleigh (Dan's marine), remorkér cca 40cm, a jezdí to úplně nesmyslně po šroubech „na plný plyn“. Ještě se uvidí. Pouzdra budou zvlášť od uložení motorů, takže změnit osazení motorů bude jen otázka převrtání děr na šrouby.

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Ad baterky: psal jsi, že dáš dvojčlánek Li-Pol.
To by neměl být žádný problém, ani cenový, ani prostotový nebo váhový.
Dají se použít i Li-Ion články z různých zdrojů k notebookům, aku nářadí a podobně.
Spíš záleží na tom, jestli máš čím nabíjet. Ale ani to už asi není problém.
Mám kvalitní nabíječe, ale nedám dopustit na "příruční" nabíječ Jeti Char od Jeti. U vody je čast lépe moc neřešit, co nejmíň
nastavovat a tím neudělat chybu.
Co se týká motorů - 280 můžou být "zbytečně" silné, ale pokud nevadí malinko vyšší váha než u těch Speed195 a podobných, menších, pak je výhodou, že jedou v optimálním režimu i nejlepší účinnosti, na rozdíl od menších, které by mohly jet naplno, což nesvědčí ani jim, ani odběru, účinnosti a můžou se přehřát.
Ale je fakt, že model jsem neviděl, předpokládám jen, že pro požadavek svižné jízdy bych šel raději spíš do výkonnějších motorů - plyn je možno vždy ubrat ;-)
Nevím, co jsem předtím napsal špatně, že mám palec dolů, ale to už se stává ;-)
Dej pak vědět jak pokračuješ s pohonem, hodí se i druhým ;-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Jasně wink

Zatím jsem toho moc neudělal. Dnes jsem amputoval výdechy a průlez na předku nástavby. Všude měly zaoblení a poklop průlezu byl prostě jednoduchý nálitek. Připravil jsem novou střechu na kormidelnu. Ta ze stavebice byla příliš silná - neodpovídala realitě v místech přesahů (1,5 mm je prostě moc). Vzal jsem tedy 0,5mm PSH a vystříhnul tvar střechy. Tu starou ještě musím o kus zbrousit a bude to OK. Na závěr dnešního hodinového kutění jsem začal s odstraněním kotvy a provazu na zádi, ale pak mě přepadl hlad, tak jsem šel na večeři big_smile Asi týden zpět jsem zalepil díry pro žebřík a zábradlí na boku nástavby. Ještě to musím zabrousit. A taky jsem udělal takovou drobnost - díru výdechu na nástavbě smile

http://www.rajce.net/f1111667245/700px
http://www.rajce.net/f1111667250/700px
http://www.rajce.net/f1111667248/700px
http://www.rajce.net/f1111667249/700px
http://www.rajce.net/f1111667251/700px

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Nezkoušel jsi propátrat net, jestli to někdo podobně upravoval?
Třeba by tam mohlo být něco o motorech či pohonu obecně.
Já většinou použiju strýčka Googla, nebo jdu přímo na stránky RC groups nebo RC universe.
Většinou tedy letadla, ale lodě tam jsou taky.
A u toho Google vždy obrázky a pak se dá u každého najít odkaz přímo na stránky.
Občas jsem se pak dostal i tam, kde to Google napřímo nenašel...

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

4 roky postavené PT-117 od Revelu 1:72, pohon tři motory ze serva, osvětlení smd poziční světla a reflektor. Funkční otáčení věží. Lodní šrouby jsem piloval z pocínovaného plechu. Plastová stavebnice je dost těžká, musel jsem šetřit váhou kde se dalo. Délka 33,8cm.

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1195/t/p1b0hup19c1uvk1lm51bpn15hn171q3.jpg

14

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

BigBang napsal:

Díky, motory nakonec půjdou dva, ale takový ty malý placatý, snad 180? Vstup jsem zatím dále neřešil, nemám ještě pouzdra ani uložení kormidel... Konečně mi dorazil materiál na předělání detailů nástavby, tak se můžu směle pustit do tvorby. Bohužel čím více si model prohlížím, tím větší mám potřebu změnit tohle, tamto, tuto... V podstatě zjišťuji, že krom základu trupu, paluby a nástavby chci předělat úplně všechno. No, nemalý úkol, když paralelně dokončuji druhou loď a k tomu trávím většinu času ve škole případně prací na diplomce, což je také důvod, proč jsem dlouho nic neposlal. Zatím sundavám kotvy a asi je hned udělám nové, opravdové smile

Mám pro tebe pár rad:

- rozhodně neřezej nástavbu, nechej ji jako celek a pod to udělej falešnou palubu. s těsněním si nemusíš dělat starosti, tak mala loď muže jezdit jen na klidné hladině bez vln a jezdi pomalu, ja palubu nemám těsněnou, mam kolem trupu jen límec.

- Co se týká motoru, než to začneš stavět poskládej co nejvíce z horní paluby, včetně co největších detailu, klidně to na hrubo rozmísti, pak do trupu naskládej elektroniku, kterou chceš do lodi použít. Celé to dej na hladinu, abys věděl, o kolik ti klesne trup na ponor. Já hodně bojoval s váhou a bojuji s ní pořád.

Moje původní koncepce je 3 motory ze středního serva (něco mezi mini a standart), hřídele z nerezové 2mm kulatiny, ložiska brozn, trubičky pro hřídele mosaz. Trup původní ze stavebnice (hodně těžký).

Mám v plánu udělat úpravy, které bych ti doporučil hned od začátku, když neudělal všechny, udělej aspoň nějaké. Udělat si formu na trup a udělat trup z laminátu. Trubky na hřídele použít z hliníku, ložiska plastové (tykova) - použivájí v závodních lodích třídy Eco Mini Standard, hřídele udělej z 2mm uhlíkový tyčky.

S motorama hodně opatrně, nepředpokládej, že ti to bude jezdit nějak rychle, ani to nejde když je to tak malí, snaž se co nejvíce ušetřit váhu!

15

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Jelikož s tím chci jezdit F4-C, tak laminátovej trup nepadá v úvahu wink Rad si cením, některé poznatky jsou dobré. Kdyby bylo na mě, tak si třeba nástavbu udělám komplet znova z 0,5mm PSH, ale pokud chci jezdit to, co chci jezdit, tak se musím držet pravidel - trup, paluba, nástavba originál z kitu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Před časem (2-3 roky?) se na fórech psalo o nějakém kitu (od Italeri? PT-117? Nevím přesně), na který někdo dodával laminátový trup.
Ten je, samozřejmě, lepší.
Otázkou ale je, jestli to nebylo proti pravidlům, resp. jestli majitelé chtějí jezdit F-4C. Pokud ne, tak je to OK.
Ale kvůli jednomu trupu dělat formu se nevyplatí, zvlášť šarpiák...
Jako větší problém vidím nástavby, ty jsou zpravidla dost těžké a nad těžištěm. Tam by to smysl mělo, navíc jdou lépe zhotovit nové a zejména v situaci, kdy to celé předěláváš, aby to vypadalo dobře, to má smysl.
Ale stejný problém.
To už bys rovnou mohl kit zvětšit a prodávat základní sadu velkých dílů ;-)
To by bylo taky fajn ;-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

BigBang napsal:

Jelikož s tím chci jezdit F4-C, tak laminátovej trup nepadá v úvahu wink Rad si cením, některé poznatky jsou dobré. Kdyby bylo na mě, tak si třeba nástavbu udělám komplet znova z 0,5mm PSH, ale pokud chci jezdit to, co chci jezdit, tak se musím držet pravidel - trup, paluba, nástavba originál z kitu.

F4-C neznám, znám jen F4-A,B, předpokládam tedy že F4-C je model ze stavebnice s hodnocením jízdy i provedení vzhledu. v F4-C se jezdi stejná trat jako v F4A? Pokud se jede stejná trat, nevím co tak malá loď řekne na vlny, já se o ni dost bál a jezdím s ní jen na klidné hladině. Taky nevím co z ni uvidíš u vrcholovky, já když zkoušel dojet s PT do prostřed rybníka, což bylo kousek za vrcholovku, hodně blbě jsem se orientoval a pozičky už nebyly vidět. Jestli někdo jezdi F4 s takovým malým modelem, tak teda klobouk dolu a palec nahoru :-). Zkusím během pár dní sem dát par fotek vnitřku PT, jestli bude zájem.....

18

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Klidně to sem hoď wink Ano F4-C je de facto stejná kategorie jako F4-B, jen s tím rozdílem že stavebnice musí být „kit“ - plastik. Kamarád z klubu jezdí F4-B s Nordenem, rybářský člun, s délkou 345 mm. Stavbu beru spíše jako takovou srandu pro zpestření startovního pole, jelikož v „Céčkách“ jezdí jen pár lidí. Je mi jasný, že ve vlnách to nepůjde, ale rád bych, kdyby se mi to podařilo zaizolovat abych nemusel jezdit jen když bude zrcadlo wink

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Klidně jsi mohl jít do "céček" tak jak je to z krabičky (a nečekat zázraky za statiku) nebo to vzdát a jít do "áček" bez úprav.
Proto si cením, že to celé překopáváš tak, aby to skutečně vypadalo tak, jak má ;-)
A držím palce ;-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Taková byla původně idea, ale ta maketářská dušička ve mě vždycky začne hlodat a dopadne to takhle big_smile Já žádné extra hodnocení ani tak nečekám, ale zase nechci nastoupit s „druhořadou“ stavbou. Myslím tím kvalitou stavebnice, ne obtížností stavebnice, jestli mě chápete smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Hodně dlouho se nic nedělo a ani teď se toho moc neudálo, ale přeci jen nějaká ta drobnost ano. Dodělávám výdechy a poklop na předku nástavby a finišuji kotvy.

http://www.rajce.net/f1141741762/700px

Dle mám hotové jedny dveře a dva poklopyma palubě. To jsem nefotil, nestálo to ani za to smile Právě teď jsem začal s úpravou zadních dveří do prezentovatelné podoby. Zatím je to ale jen ve stádiu rozkladu. Ty stávající částečně ubrousím tak aby po nalepení nových pod nimi vznikl „rantl“, na který dveře dosedají aby těsnily.

http://www.rajce.net/f1141779071/700px

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Právě jsem se vrátil z koupelny. A proč vám to tu píšu? Zkoušel jsem výtlak a čáře ponoru odpovídá váha modelu cca 300 gramů. Trojnožka na minomet slepená, čekám až uschne contacta.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Na začátek bych měl otázku - co je to v červeném kruhu? Můj tip, vzhledem k malé délce, je, že se jedná o amplion.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1906/t/p1b9tkp6t2fh354m1b3v14ro1r6g3.jpg

Jinak jsem dnes konečně dodělal výdechy a poklop na předku nástavby. Vím, foto nic moc, ale kamera do auta to líp neumí a nic lepšího při ruce nemám. Nicméně v reálu je ten rozdíl nebe a dudy.
http://www.rajce.net/f1142413380/700px

Taktéý jsem z větší části připravil nový stožár, jelikož ten starý byl kvůli přesazení forem vcelku nepoužitelný. Nahoře na té platformě bude radar ze stavebnice. Je obstojné kvality a vcelku i odpovídá reálu. Také tam bude ještě jedno světlo, to ještě musím dodělat. Na originálním stožáru byl pokus o jakýsi reflektor, avšak ani jedna z variant, o kterých uvažuji ho tam neměla. Místo něj tam bylo „to“ viz výše. Snažím se tu věc nějak rozumně zraplikovat, tak doufám, že to dopadne nějak obstojně smile Celý držák toho reflektoru/amplionu je v reálu otočný, proto je ten můj tak krátký oproti stavebnicovému - ještě musím dodělat tuto část.
http://www.rajce.net/f1142413381/700px

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Ahoj ,
                 jen tak .. nějaké plány na Swift Mk-1 byly publikovány v polském Modelarzu č. 9 , ročník 1995

Všechno  zůstane  jinak   !

Share

Palec nahoru Palec dolu

25

Re: Swift Boat PCF (ještě nevím kolik) 1:48

Vím, že existují, dokonce jsem viděl i jednu stavbu před dokončením na loňské Jablonecké kotvě a stuze. Měl to tam jeden místní klučina a podle pozorování se tak nějak teprve pořádně seznamoval sjízdním projevem. Chyběly dodělat detaily, zábradlíčka atd. No možná už je i měl hotové, jen bylo potřeba je „naskládat“ na model, který už měl v barvě bez identifikačních znaků. Jediná škoda, že měl tu loď docela převáženou na přídi. A největší rozdíl je asi v „kadibudce“ nad zadními dveři do podpalubí jako měly např. čísla 54 nebo 74 wink

Share

Palec nahoru Palec dolu