1

Téma: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Ahoj.

Zkoušel jsem přes vyhledávání, ale nic..

Kdo máte jaké zkušenosti s lícováním (zabrušováním) a  těsněním pístů ve válci u parních strojů?
Tak, aby nebyla vůle, drželo to tlak a nemuselo se po každé jízdě vyměňovat.

Jiří.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Ahoj Jiri,

toto postupne riesim aj ja..

1. pokus bol vytruznikom urobena presne diera v mosadznom valci a piest z presnej za studena tahanej nerezovej tycky, moze to tesnit, ale nejake oslnive vysledky necakaj.

2. pokus - vystruznikom urobena presna diera v mosadznom valci a piest z presnej nerezovej tycky na ktory som dal silikonovy o-kruzok, vysledok je este neznamy, kedze ten motor iba staviam.
utesnenie s o-kruzkom som videl niekde na nete..

3. pokus nastavitelnym vystruznikom urobena presna diera, kedze "presny cinsky" urobil tu dieru nejaku hrbatu.
piest z mosadze -0,05mm voci diere s teflonovym kruzkom -  vysledok budem vidiet coskoro, kedze to je motor do hotovej lode, v ktorej som mal slaby motor..

podla info od skusenejsich harcovnikov, by mal teflon v pritomnosti pary "napucat" a zacat dobre tesnit.. vysledok uvidim za par dni.

Na niektore piesty sa nataca iba obycajna teflonova paska do drazky v pieste, myslim ze to tak robi aj Jirka Voracek..
to by malo tesnit tiez

Riso

Diva od Aeronaut-u - Hotovo, Baby Bootlegger 1:10 - Hotovo
Riva Aquarama este chybaju doplnky, Foo Ling podla 152VO - chybaju napisy
V4 parny motor pre  Parnik Matilda podla planu Dampfpinasse um 1900 - staviam

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

S tou páskou to není dobré řešení. Lepší je teflonový O kroužek, který je šikmo rozříznutý.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Díky za nápady. Na některé jsem už narazil.

Co se týká výstružníků, na moje malá vrtání mám koupené Narexácké, které by měly být přesnější, než "made in China".
U svého prvního strojku (je tady v jednom vlákně), který ovšem nic nepohání a je jen pro parádu, jsem měl vystružený mosazný válec a stočený mosazný píst... takže žádná velká přesnost (také díky mému pidisoustruhu) a také žádný výkon... ale tady nebyl potřeba.

Ta nerezový tyčka do vystružené díry v mosazném válci... bál bych se, že tvrdá nerez vydrží a mosaz se vyběhá. Takže pak by člověk při repasi místo jednoduchého pístu vyráběl náročnější válec.
Silikon "papírově" co se týká teploty dobrý, ale je prý strašně málo mechanicky odolný. Otázka je, jak dlouho vydrží.
Teflonovou páskou těsnil jeden stroj Jirka Sajbrt (www.steamer.cz), a prý to okoukal, že to tak dělají u Regnera.

Teflonový kroužek vypadá skvěle co se týká teploty a chemické odolnosti. Ale zase ze specifikace mne zaráží jedna věc ... mizivá odolnost proti opotřebení.

Napadl mne ještě jeden materiál na těsnící O-kroužek... a to sice  EPDM (etylen-propylenový kaučuk). V páře prý dobrá teplotní odolnost, ale zase je na tojm bídně s odolností proti oleji :-(
Nezkoušeli jste někdo VITON (fluor-kaučuk) ?

Takže jako obvykle... každá mince má dvě strany.

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Podla mna v domacich podmienkach nie je mozne moc vymyslat.
Kazdy z nas ma obmedzene podmienky.



Teflonom sa mi robilo zle, lebo sa mi deformoval, nakoniec som ho musel este po nasadeni na piest jemne doladit. ostrou hranou radeka.

Diva od Aeronaut-u - Hotovo, Baby Bootlegger 1:10 - Hotovo
Riva Aquarama este chybaju doplnky, Foo Ling podla 152VO - chybaju napisy
V4 parny motor pre  Parnik Matilda podla planu Dampfpinasse um 1900 - staviam

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Řekl bych, že právě proto Pepa Darvaš píše: "teflonový O kroužek, který je šikmo rozříznutý".
Hádal bych, že to funguje trochu jako u ocelových pístních kroužků, které jsou přerušené.

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Já píši šikmo proto, že co jsem měl ten americký dvouválec to tak bylo a opravdu to fungovalo jako ocelový kroužek.

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

už jste někdo zkoušel tenhle způsob ?
http://www.ireceptar.cz/pro-kutily/post … ho-stroje/

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

darco2 napsal:

2. pokus - vystruznikom urobena presna diera v mosadznom valci a piest z presnej nerezovej tycky na ktory som dal silikonovy o-kruzok, vysledok je este neznamy, kedze ten motor iba staviam.
utesnenie s o-kruzkom som videl niekde na nete..

Namísto silikonového kroužku jsem slyšel o vitonovém kroužku

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

petr hájek napsal:

už jste někdo zkoušel tenhle způsob ?
http://www.ireceptar.cz/pro-kutily/post … ho-stroje/

..no, nějak jsem asi nečetl pozorně, ale nikde jsem tam neviděl zmínku o utěsnění pístu :-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

protože díky měkému materiálu pístu není třeba.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

petr hájek napsal:

protože díky měkému materiálu pístu není třeba.

No... nějak tomu asi nerozumím. Mám jistou představu o měkkých kovech, ale netušil jsem, že jen tak utěsní každou spáru.

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

no z mé hlavy to není a vyzkoušené to osobně nemám nicméně jsem  viděl strojky s touto kombinací - píst z cínu a válec z hliníku - běhat bez sebemenších problémů, přičemž mazání zajištovala jen pára a zdrojem páry byl obyčejný papiňák.
Otázka je, jak by to fungovalo v miniaturizované modelářské verzi.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

když už je to tu o páře měl bych také otázku: zkoušel někdo systém přívodu páry do válce  stejně jako to bývalo v CO2 motorcích? Tedy nadzvedávat kuličku ventilu čudlíkem na pístu?
Je mi jasné že to není vhodné pro reverzované strojky ale zajímá mě možnost  využití systému.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

No, to by asi taky šlo...... ale přijde mi to takové moc jednoduché.
Mě zase láká vyzkoušet nastavitelný ventilový rozvod s regulérními vačkami.
To by možná přineslo skoro neomezené možnosti časování.

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

penguin napsal:
petr hájek napsal:

protože díky měkému materiálu pístu není třeba.

No... nějak tomu asi nerozumím. Mám jistou představu o měkkých kovech, ale netušil jsem, že jen tak utěsní každou spáru.

Když válec, tak mosaz, když píst, tak bronz. Jinak jsem zkoušel, nerez a není to ono. Určitě někdo někdy zkoušel hliník a cínový píst, rozhodně bych to nedoporučoval. Třeba Jirka Voráček dělá tělo válce z duralu, ale dá tam mosaznou vložku. Mám na zkoušku tělo celého stroje z duralu na něž chci nalepit teflon. Nevím jak to bude spolu s mosazným válcem fungovat. Zatím to mám jen připravené.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/70/t/p19msm7f03atgtu21tud2ab18hd3.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Pepa Darvaš napsal:
penguin napsal:
petr hájek napsal:

protože díky měkému materiálu pístu není třeba.

No... nějak tomu asi nerozumím. Mám jistou představu o měkkých kovech, ale netušil jsem, že jen tak utěsní každou spáru.

Když válec, tak mosaz, když píst, tak bronz. Jinak jsem zkoušel, nerez a není to ono. Určitě někdo někdy zkoušel hliník a cínový píst, rozhodně bych to nedoporučoval. Třeba Jirka Voráček dělá tělo válce z duralu, ale dá tam mosaznou vložku. Mám na zkoušku tělo celého stroje z duralu na něž chci nalepit teflon. Nevím jak to bude spolu s mosazným válcem fungovat. Zatím to mám jen připravené.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/70/t/p19msm7f03atgtu21tud2ab18hd3.jpg

Pepa, nechcem rypat ale nemas tie dierky na tom drziaku valcov zle navrtane? alebo to len skresluje foto..
podla mna by mali byt v rovnakej vzdialenosti voci stredu kluky..

asi takto
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/1582/t/p19msp4gb41ngm14711gkv186hk3o3.jpg

Riso

Diva od Aeronaut-u - Hotovo, Baby Bootlegger 1:10 - Hotovo
Riva Aquarama este chybaju doplnky, Foo Ling podla 152VO - chybaju napisy
V4 parny motor pre  Parnik Matilda podla planu Dampfpinasse um 1900 - staviam

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

To zkresluje. Myslím, že je to navrtané dobře :-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

Pepa Darvaš napsal:
penguin napsal:
petr hájek napsal:

protože díky měkému materiálu pístu není třeba.

No... nějak tomu asi nerozumím. Mám jistou představu o měkkých kovech, ale netušil jsem, že jen tak utěsní každou spáru.

Když válec, tak mosaz, když píst, tak bronz. Jinak jsem zkoušel, nerez a není to ono. Určitě někdo někdy zkoušel hliník a cínový píst, rozhodně bych to nedoporučoval. Třeba Jirka Voráček dělá tělo válce z duralu, ale dá tam mosaznou vložku. Mám na zkoušku tělo celého stroje z duralu na něž chci nalepit teflon. Nevím jak to bude spolu s mosazným válcem fungovat. Zatím to mám jen připravené.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/70/t/p19msm7f03atgtu21tud2ab18hd3.jpg

... co se stane, když se to obrátí? Tedy válec- bronz a píst - mosaz?

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Lícování a těsnění pístů parních strojů

heeeeeezký......
pepo proč bys to nedoporučoval ? máš nějakou zkušenost? nebo je to odhad z praxe?
myslím ten cín na píst a  hliník na válec.......
a proč to kolega voráček vložkuje  má ktomu důvod z prax nebo z  doslechu?
fakt by mě zajímaly detaily  jiného kalibru , než ,,on to nepoužívá , tak je to špatné,,

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu