26

Re: Rychlost zavážecí loďky

no..... popravdě . zkoušel jsem myšlenkové pochody a jaksi mi naskočilo , že pokud nejsou uhlíky jde motor použít ve vodě a pak to bylo o zkoušení přičemž mi  teoretický nápad potvrdil rozhovor s kolegou Mičerem.... ale zavážečka nebyla prvním ponořenným střídákem  , ale první byl právě remorkér-teda  remorkér v pravém slova smyslu né protože to byl z hecu stavěný DOZER-BOAT viz:
http://ufon13.rajce.idnes.cz/pohon/#18.9.2011_1_.jpg
http://ufon13.rajce.idnes.cz/klec_a_plo … d_lodi.jpg
a v celku:
http://ufon13.rajce.idnes.cz/a_je_kompl … 011_1_.jpg
Pak se ozval zákazník a já mu navrhl, že by to šlo řešit jako na tom dozeru, nicméně to neprošlo a střídáky jsme použili s hřídelema a uvnitř suchého trupu, přičemž toto řešení  se stejnými motory  mělo poloviční rychlost  no a to pak vedlo k úpravě na původní myšlenku ponořených motorů i když proti původnímu návrhu jednoho motoru s otočným uchycením v kleci na přídi se použily motory 2 v klecích na zádi.
Hlavní ale bylo  to že nemám rád  vyšlapané cesty ....občas  je dobré vybočit z řady....kdyby né, furt klackujeme mamuty v jámách....... big_smile

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: Rychlost zavážecí loďky

Musím říct, že ten převod na otáčení toho motoru je docela frajeřina :-)
Tohohle řešení bych s trochu bál - potopit celý motor do vody, ale na druhou stranu tam nejsou žádné třecí ztráty(hřídel, spojka.
To je nějaký spešl vodotěsný stříďák?

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: Rychlost zavážecí loďky

Martinzl napsal:

....Tohohle řešení bych s trochu bál - potopit celý motor do vody, ale na druhou stranu tam nejsou žádné třecí ztráty(hřídel, spojka.
......

hluboce se mýlíš.... ponořený motor má velké ztráty odporem rotujícího rotoru ve vodě... srovnatelné se zátěží malým šroubem. Ale jestli výkonu a energie v baterkách máš nadbytek.. tak proč ne. Dělají se větší pitominy.

Share

Palec nahoru −1 Palec dolu

29

Re: Rychlost zavážecí loďky

Martinzl napsal:

Díky za odpověď. Myslel jsem si to ale zkušenost samozřejmě žádnou nemám.

Petře, proč si použil do té zavážečky právě stříďák? Do všech remorkerů (což je podobný zavážečkám) se používají stejnosměrné motory(alespoň co jsem četl). V modelářských prodejnách(Praze) stříďáky taky zavrhují, tak proč?

protože řízení komutátorového motoru v nízkých otáčkách je podstatně přesnější než u bezsenzorového stříďáku. A u senzorového by se ti zase nelíbila cena. Ale u zavážečky je to jedno...

A proč pro tvé použití stříďáky zavrhují? Protože mají rozum.  Výhody stříďáku pro tvé použití nejsou zas tak výrazné, nároky na technické pochopení a nastavení jsou vyšší a mají obavu, že by řešili reklamace z důvodu nevhodného užití.

Share

Palec nahoru Palec dolu

30

Re: Rychlost zavážecí loďky

Martinzl napsal:

Díky za odpověď. Myslel jsem si to ale zkušenost samozřejmě žádnou nemám.

Petře, proč si použil do té zavážečky právě stříďák? Do všech remorkerů (což je podobný zavážečkám) se používají stejnosměrné motory(alespoň co jsem četl). V modelářských prodejnách(Praze) stříďáky taky zavrhují, tak proč?

    proč se nepoužívají stříďáky v remorkérech? Používají, či začínají se používat, protože se dají sehnat dostatečně jemné regly......i ceny se srovnaly, takže v podstatě přestává být důvod používat stejnosměrný motor ....z druhé strany, je to vyzkoušená klasika a mnozí z nás používají regly vytažené ze staré lodě, mají je v šuplíku, nebaží po výkonu ....
     Postav novou loď dle P. Hájka-  jednoduché a funkční řešení pro rybovrahouny .... :-) (nic proti rybářům , ale mám s nimi jako se skupinou jen dlouholeté  negativní zkušenosti .... jako jednotlivci to jde, ale ten bordel na březích, arogance ...)

Optimismus je jen nedostatek informací...aneb zabij bobra, zachráníš strom....

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: Rychlost zavážecí loďky

co se týče SH odpovědí..... rotující hmota  ve vodě  má odpor vůči vodě  zanedbatelný a bohatě se vykompenzuje chladícím ůčinkem neb motor ve vodě prostě netopí, tření v ložiskách  hřídele  naplněné vazelinou je zhruba 5x vyšší ztráta než tření vody mezi rotorem a statorem  střídáku.Pro remorkery se už spousta střídáků také uplatnila a jsou to obvykle  mnohem silnější lodě  než ty s plechovkami. Složitost instalace oproti střídáku v lodi je o celý jeden drát horší  roll  než u plechovky......
cena kvalitní plechovky bývá i skvalitním reglem 2-3x vyšší než spotřební střídák s reglem. Motor není nijak utěsněný tím by elegance  řešení vzala za své. Jak je každému  kdo alespon jednou motor  se třemi dráty v pacičkách držel je motor z výroby  ztvořen z materiálů které korodují a dokonce i reznou minimálně .pólové plechy jsou v epoxydovém laku, magnety jsou niklované, rotor je z hliníku a chromované trubky , vodiče jsou lakované, hřídele nerezové a ložiska jsou zakrytá a vazelinou naplněná popřípadě ze slinutýých  materiálů pokud má motor futra ......tudížco se týče zkázy motoru je možnost jedině vyběhání ložisek při dlouhodobém používání a to podle zkušeností až po 2 letech  tedy stejně mimo záruku prodejců. nicméně náprava  může být  zakoupením náhradních ložisek za cenu od30 do 120kč nebo zakoupením jiného stejně levného motoru, poprřípadě změnou ložisek na slinutá futra  kde dokonce voda slouží jako nejlepší mazivo.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Rychlost zavážecí loďky

P.S. pro SH.....:
co se týče velikosti pitomostí co se dělají..... podle mého názoru je největší možná pitomost  teoretické zavrhování prakticky ověřených řešení.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: Rychlost zavážecí loďky

petr hájek napsal:

co se týče SH odpovědí..... rotující hmota  ve vodě  má odpor vůči vodě  zanedbatelný a bohatě se vykompenzuje chladícím ůčinkem ......

pokud toto tvrdíš, tak je vidět že jsi to nikdy nezměřil.... Na rozdíl od tebe jsem drobné měření udělal sice se 400kou  ale i stříďáků to bude obdobné. Chyba v řádu desítek procent ale jak uvidíš dále, i taková chyba je zanedbatelná... smile

při stejném napájecím napětí:
400ka/ 7.2V  naprázdno ..... 0.8A
400ka/ 7.2V  osazena v kompact hřídeli bez šroubu ..... 1.1A
400ka/ 7.2V  ponořena ve vodě ..... 4.3A
400ka/ 7.2V  s 30mm šroubem v malém člunu 500mm  ..... průměrný doběr 4-5A

myslím, že závěr si udělá každý sám

o tom, co a jak rezne, co dělají ložiska ve vodě nepolemizuju, protože o tom a) nemám zkušenost, protože motory ve vodě neprovozuju.... b) o tom nešla diskuze.

Share

Palec nahoru Palec dolu

34

Re: Rychlost zavážecí loďky

petr hájek napsal:

P.S. pro SH.....:
co se týče velikosti pitomostí co se dělají..... podle mého názoru je největší možná pitomost  teoretické zavrhování prakticky ověřených řešení.

a) jak vidíš výše, nejde o teoretické zavrhování....
b) praktické ověření není zjištění, že "motor se ve vodě točí", ale měřit, měřit, měřit....
c) díky teorii proudění kapalin ( se kterou jsem se setkal na škole) a která představuje Tebou tak velmi opovrhované teoretizování, jsem už předem tušil, že výsledky motoru ve vodě budou zlé , ale že až tak špatné, to i mě překvapilo.

no a dotyčný, ať se rozhodne sám. Sice si myslím, že bude věřit spíš slibům než realitě (soudě podle reakce na ik33 která byla více než namístě), ale o to drsněší a dražší bude prozření.

Share

Palec nahoru Palec dolu

35

Re: Rychlost zavážecí loďky

tak tedy fajn střídák D 2830/11 1000kv  s vrtulí 55mm napřímo trojlist  sport odběr ve vodě zcela ponořen  stálých 3,5A na plný plyn z dvoučlánku tedy ne zrovna ideálně napájen měřeno bez šroubu  0,4A stejný motor též ve vodě.
Ale zahlcovat tě například nutností vzít v potaz tzv MAGNUSŮV efekt o vlivu rotace objektu na jeho obtékání proudícím mediem popřípadě zamyslet se nad tím  hlouběji a uvědomit si že hmota rotujícího pláště motoru  uvádí  do rotace  i proudící vodu kolem tělesa motoru a tudíž se daleko lépe  využívá samotný lodní šroub který nepracuje  v rovně proudící kapalině kterou musí nejdříve odklonit od rovného proudění ...to už bych chtěl po teoretikovi s měřákem na stole asi moc .... chtělo by to  projít nejdřív pár stránek s různých oborů hydrodynamiky , pak pár stránek o nových trendech v lodních pohonech a neméně stránek o konstrukci  moderních  vrtulových listech pro různé hustoty media a jejich úpravách  tvaru právě v souvislosti s nutností upravit  směr proudění s co nejmenší ztrátou. To vše také souvisí s problémem kavitace při rotující vrtuli v kapalině ....
nicméně to tu není o ,,přečůrávání výškou oblouku v závislosti na nehomogennosti gravitačního pole planety ,, takže  kdo chce ať si něco nastuduje kdo né nechť popadne plechovou 4stovku a multimetr, a kdo chce tak at si do lodě dá třeba  MHD pohon pokud bude jezdit u moře a bude mít dost silné zdroje.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

36

Re: Rychlost zavážecí loďky

trochu jsi nepochopil, o čem je Magnusův jev... ale to nic...   Jen tak pro zajímavost se podívej, jak musí proudit kapalina vůči rotujícímu válci aby ten jev nastal...

a že rotor ti uvede do rotace vodní proud je jasné... jenže nežádoucím směrem a ty pak musíš používat tebou tak opěvované poloponořené šrouby s vysokým stoupáním aby vůbec zabraly...

Vůbec, proč se tu s náma zahazuješ. Nech si to patentovat a ABB to s Azipody okamžitě zabalí.... tolk zbytečného železa na pláštění a utěsnění motorů...  smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

37

Re: Rychlost zavážecí loďky

magnusův jev je o změně proudění v okolí rotujícího válce  při kolmém umístění válce vuči prouděn.....í a ted si představ, co se stane s tímto prouděním pokud válec je v jiném úhlu než 90° k proudění.... takže spíše jsi nepochopil ty a to souvislosti  ....ale to je normální.....

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

38

Re: Rychlost zavážecí loďky

u ABB používají pohony elektromotorem  už dlouho a právě jejich azipody mě inspirovaly pro využití v ponořeném režimu neb u nás se slaná voda nevyskytuje  tak často není důvod těsnit.
Co se týče  rotace kapaliny není to v nežádaném směru a právě proto se pravděpodobně spotřeba tohoto pohonu  zdá nereálně nízká . Debata o tomto s člověkem z aerodynamického výzkumu mi zabrala zhruba 4 hodiny  nad sklenkou červeného, leč výsledek vyzněl ,, je to pravděpodobné leč teoreticky velmi  složitě spočítatelné, nicméně  zdá se,, že to funguje stejně jako když šroub před zašroubováním do matice namažeš lubrikantem,, tudíž nemám dúvod člověku který se tímto živí denně a píše o tom vysokoškolská skripta, nevěřit.
Šrouby lze použít libovolné dle zvyklostí , jen ty co používám já jsou levné a dostupné s dostatečně masivní  střední částí pro použití s kleštinovým unašečem leteckých vrtulí.

  Dost nechápu připitomělou poznámku o zahazování se tady s kamarády modeláři , mě nejde o honění si trička  ,,mazáckého zasloužilého pana modeláře,, co to dělá pro lidi už x let, jde mi o to , aby se dostlo  všem  různých informací o nejrůznějších možnostech co a jak vytvořit  bez zbytečných výdajů za ověřené a leckdy i dost předražované technologie . Nikomu nevnucuji , svou cestu , pouze reaguji pokud někdo dá podnět typu:,, co byste dělali vy,, , a to pouze v případě že mám osobně ověřenou jinou cestu než tazatel předtím použil popřípadě mám v odkazech  nápad kohokoli  na jiné možnosti k danému dotazu. Nicméně nehodlám přecházet mlčením rádoby chytré teoretizování.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

39

Re: Rychlost zavážecí loďky

P.S. ladousi mám pocit že toto sem moc nepatří asi by to chtělo ,,kamsi,, přesunout ......
nejlépe vytvořit novou rubriku na úrovni žumpy.... klidně s názvem ,,ufon versus SH,,
lol

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

40

Re: Rychlost zavážecí loďky

Petře,
ještě dotaz k těm regulátorům CARSON 105A. Ta ampéráž 105A není to trochu předimenzované? Jde mi o to, jestli by tam nestačil slabší regulátor 70 - 80A. Není ta tvoje volba jen šuplíková (co dům dal)?

Share

Palec nahoru Palec dolu

41

Re: Rychlost zavážecí loďky

popravdě je.... ale trošku alibistická také. V pohodě bych dal i podstatně méně , ale tenkrát jsem ještě neměl zkušenosti jako dnes.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

42

Re: Rychlost zavážecí loďky

a dnes by si použil kolika ampérový regulátor s dostatečnou rezervou?

Share

Palec nahoru Palec dolu

43

Re: Rychlost zavážecí loďky

Záleží, zda regulátor má proudovou ochranu nebo nemá. Poku d nemá, je to jedno.
Pokud má, tak je dobré kouknout , jaký zkratový proud teče motorem a podle toho volit regulátor proudově tak, aby ten vypínací proud toho reglu byl menší , než je zkratový proud motoru. Ochráníš tím jak regl, tak motor.

Share

Palec nahoru Palec dolu

44

Re: Rychlost zavážecí loďky

dnes bych se nebál ani těch 40A reglů

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

45

Re: Rychlost zavážecí loďky

Petře,
ještě bych se zeptal, jak jsi přidělal ten lodní šroub přímo na hřídel motoru. Viděl jsem, že některé motory mají na hřídeli závit ale ten co jsi použil, tak ten závit nemá. To jsi tam vyřezal závit nebo jsi použil ten úchyt na leteckou vrtuli?

Share

Palec nahoru Palec dolu

46

Re: Rychlost zavážecí loďky

jj kleštinový unašeč

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

47

Re: Rychlost zavážecí loďky

http://www.rcrevue.cz/ke-stazeni/downlo … ncoska.rar
ve fotkách v odkazu je i jak byl ten unašeč upraven aby se dal použít s tou vrtulí

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

48

Re: Rychlost zavážecí loďky

Petře,
díky moc - velmi názorné.
Pokud ten model je tvoje práce, tak klobouk dolů, to je paráda !!!.

Share

Palec nahoru Palec dolu

49

Re: Rychlost zavážecí loďky

díky  za pochvalu, potěšila.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

50

Re: Rychlost zavážecí loďky

Petře,
Koukal jsem na ten držák motoru u té tvé jachty. Předpokládám že je z hliníkového plechu 2-3mm a měl bych dotaz. Čím jsi ten držák nastříkal?
Já mám v lodi vyklápěcí dvířka též z hliníku ale když jsem je nastříkal tou samou barvou co trup lodi (autospray), tak ta barva z toho hliníku šla skoro "odfoukat". Prostě na tom hliníku vůbec nedržela. Používáš nějakou speciální reaktivní barvu nebo je na to nějaký trik?

Share

Palec nahoru Palec dolu