1

Téma: Plachetnice Opium

Ahoj vespolek,

stavím "maketu" plachetnice Opium, jejíž předloha má následující parametry:
délka 26,92 m
délka na vodorysce 23,72 m
šířka 6,48 m
ponor 4 m
výtlak na vodorysce 53800 kg

Mnou stavěný model je v měřítku 1:22, takže podle kalkulátoru na minisail.cz vychází rozměry modelu:
délka 122,36 cm
délka na vodorysce 107,81 cm
šířka 29,45 cm
ponor 18,18 cm
výtlak na vodorysce 5,053 kg

po zvážení lodi ( http://bowlmichal.rajce.idnes.cz/RC_plachetnice_Ophium/ ) jsem dospěl ke hmotnosti toho, co vidíte na posledních 3 obrázcích, tedy na 1137 g. Když jsem vážil pryskiřici + lahvičky (L285) + sáčky :-) + 4 vrstvy skelné tkaniny, tak mi vyšla hmotnost kompletního setu 680g, která je ale opravdu hodně přehnaná, takže v nejhorším případě bych se dostal na hmotnost samotného trupu po olaminování cca 1817 g, tedy řekněme v opravdu NEJHORŠÍM případě 1800 g (spíše tak kolem 1600 g).

To znamená že na zátěž, kormidlo,  další vybavení lodi, elektroniku (2 navijáky, servo kormidla, baterky, přijímač, malý elektromotor + regulátor + hřídel), scale doplňky, oplachtění atd., atd., by zbývalo nějakých 3253 g


A teď dotaz na vás zkušenější:
Jakou jste měli hmotnost trupu ve stavu, který je na obrázcích na rajčeti, po oplaňkování vy když jste stavěli své modely? Nebo taky jinak - není těch 1137 g na to, v jakém stavu trup zatím je, nějak moc?


Když jsem dnes model sundal ze základové desky, tak mne na první dotek ohromilo, jak je pocitově lehký, ale po převážení jsem začal počítat a trochu jsem se zarazil...

Těším se na vaše odpovědi! :-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Plachetnice Opium

Doporučoval bych před položením paluby zkusit do každého žebra co nejblíže u dna (v nejnižším bodě) na levé i pravé straně vyvrtat díry, aby mohla voda lépe protékat, jinak to zafunguje je jako kaskáda jezů a bude se voda z podpalubí vylévat velmi obtížně.

Ta otázka ohledně hmotnosti by měla znít jinak:
Kolik % z celkové hmotnosti zbude na závaží kýlu?

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

3

Re: Plachetnice Opium

já bych doporučil přemýšlet a vodu tedy nemuset vylévat.....

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Plachetnice Opium

Zdravím, pěkná práce. Dělám plachetnice už skoro 15 let . kdysi jsem také plaňkoval, ale teď používám pouze laminátový trup. Kopyto zaformuji , nebo laminuji pozitiv . druhá možnost levnější, a pro 1 ks přijatelnější než forma. Ale trochu více práce na tmelení a broušení.
Pokud ovšem má být trup viditelně dřevený (vidět plaňky tak nejde laminát použít samostatně.  Nepsaným pravidlem je, že váha balastu by měla být cca 60 % celkové váhy. Když přidáš něco do balastu (třeba 1kg) přes vypočtenou hodnotu 5 kg, tak to myslím neovlivní jízdní vlastnosti modelu.
Váha se mi nezdá moc přehnaná. Jen proč 4 vrstvy tkaniny (jaké ). To se mi zdá poněkut zbytečné. Stačí 1-2 na zabránění namočení dřeva. Po potažení tkaninou bych odstranil většinu žeber, já u 120 cm (Trigger)jachty ponechávám jen dvě neůplná  v místě umístěmí balastu (5,5 kg). aby nemohlo dojít k deformaci trupu. Ostatní považuji za zbytečná.
Otázka vylévání vody taky není bezpředmětná, protože na soutěži v Bělči myslím, že bez kapzy vody po jízdách asi nebyl nikdo.

A je To . . . .!

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Plachetnice Opium

Nechápem načo treba na drevený trup nalaminovať 4 vrstvy stačia 2 x 80g/m2 to odhadujem u tejto velkosti najviac na 150g až 200g

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Plachetnice Opium

Ahoj všem,

tak předně velice děkuji za všechny vaše odpovědi a hlasování!

Teď se pokusím ty informace z 1. příspěvku trochu doplnit.

Psal jsem sice, že jsem vážil 4 vrstvy tkaniny, ale myslel jsem to tak, že jsem prostě na váhu položil:
1) 1x skelnou tkaninu 50g/m2 v nerozbaleném stavu (2 m2)
2) 1x skelnou tkaninu 100g/m2 v nerozbaleném stavu (2 m2)
3) balení pryskyřice a tužidla včetně obou lahviček
a vyšla mi ta hmotnost cca 680g...

Pokud budu trochu počítat, tak při obvodu lodi v nejširším místě má trup cca 44 cm, to znamená že teoreticky vystačí při délce trupu 1 balení skelné tkaniny na 2 vrstvy a zbyde asi tak 40% tkaniny jako nepotřebných...

Plán na laminování byl takový, že položím 1 vrstvu 100g/m2 tkaniny - nechám zaschnout - lehce přebrousím abych nešel skrz - položím druhou vrstvu 50g/m2 a nechám zaschnout.
Druhou "půlku" 100g/m2 jsem chtěl použít na laminování vnitřku trupu a druhou "půlku" 50g/m2 bych použil na olaminování plaňkované paluby, abych měl zaručenou ochranu proti vodě.
Myslíte si, že je to smysluplné rozložení?


Co se týče vylévání vody a problémy s tím spojenými, tak
A) pokusím se udělat loď co nejlépe, abych neměl se zatékáním vody problém
B) sice jsem nebyl na soutěži v Bělči, takže neznám příčinu zatékání do ostatních lodí, ale vzhledem k tomu že nejsem soutěživý typ a na žádné soutěže nejezdím a ani nejspíš jezdit nebudu (až na případná přátelská setkání), tak se problému se zatékáním do lodi ve smyslu soutěží tolik nebojím..
Nicméně velice děkuji za přínosný komentář = určitě popřemýšlým nad případným usnadněním vylévání vody!



Dále k tématu laminování a laminátového trupu - touto cestou jsem se ještě nikdy nedal a abych pravdu řekl, dost se toho bojím, jelikož nejsem v oblasti laminování  tvorem zkušeným. Popravdě se bojím jako čert kříže i olaminování trupu s plaňkami, který jsem postavil, natož ještě abych zkoušel laminovat přes formu (ať už pozitivní, nebo negativní).
Původně jsem sice nad touto formou výroby tohoto modelu taky přemýšlel, ale po čtení různých diskuzí jsem dospěl k názoru, že to nezvládnu, proto jsem šel tou cestou, kterou spolu probíráme...
Jedná se o maketu moderního cestovně-rekreačního typu plachetnice, která je v originále postavena z úplně jiných materiálů než dřěvo (tuším kovové pláty? bakelit? - nevím - viz dole na stránce http://www.cruse-design.de/sail.html), takže plaňky být vidět naopak nesmí!
Skrytí planěk budu řešit kytováním, plničem, základním a finálním nástřikem. Tuto metodu jsem si v minulosti na několika lodích vyzkoušel a dřevo (šarpinové trupy) vidět není, takže se o skrytí dřeva nebojím.

Docela mne ale zarazil komentář, že pokud k  vypočítané hmotnosti přidám třeba 1 kg (takže klidně 1,5 kg), tak se s jízdními vlastnostmi nic moc nestane?!?

Jen pro upřesnění - stavím plachetnici hlavně pro potěchu oka a aby se vůbec udržela na hladině :-), takže když při tom ještě k tomu pojede, bude to příjemný bonus :-)
Né, teď vážně - nejde mi o to, abych dosahoval závratných rychlostí, ale aby to alespoň trochu jelo. Přeci jenom není to závodní, ale rekreační plachetnice.

Za tip ohledně poměru balastu a zbytku lodi také velice děkuji => některé rady jsou k nezaplacení a na fórech snadno zapadnou mezi ostatní příspěvky...



Žebra samotná se mi odstraňovat nechce, jelikož jsem s touto možností na začátku ani nepočítal, takže si myslím že by to šlo velice obtížně. Navíc bych po odstranění měl nepříjemné šimrání v břiše, že je loď křehká.
Žebra jsou ze 3mm letecké překližky a když byla hotová, byla velice lehká, takže si myslím, že k odstranění není ani důvod.


Pánové, závěrem se chci omluvit za tak dlouhé příspěvky, ale bohužel existují otázky, na které jsem nebyl schopen najít odpovědi a rád rozepisuji věci do detailu, abych tak dostal co možná nejpřesnější informace..

Michal

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Plachetnice Opium

I v případě nesoutěžní činnosti bych vodu v podpalubí nepodceňoval. Jak se položí paluba, bude na veškeré úpravy pozdě, tak proč si komplikovat život.

I já bych po olaminování trupu zvenčí každé druhé žebro odstranil. Trup bude i bez nich dostatečně pevný.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

8

Re: Plachetnice Opium

Nemyslel jsem to tak, že vodu v podpalubí řešti nebudu (samozřejmě budu na tuto možnost myslet a nejspíš opravdu provedu vyvrtání děr, abych neměl kaskádu jezů jak jsi psal) ale myslel jsem to tak, že udělám utěsnění paluby co možná nejlépe, abych průniku vody předcházel...

Jinak dneska jsem opět postoupil a zbrousil jsem kompletně loď do rovna tak, abych mohl laminovat :-)

Obrázky jsou pro případné zájemce opět na rajčeti.


Dále jsem dneska po broušení opět vážil a zjistil jsem, že model po broušení má 1085 g, což tedy znamená, že jsem odebral broušením cca 52 g! 8-o Dost mě to překvapilo, abych se přiznal, ale asi je to normální...

Po tom, co jsem měl zbroušeno, jsem začal trochu počítat, ale nejprve prosím mrkněte na přiložený obrázek na vysvětlenou, aby bylo jasné o čem budu mluvit.
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/846/p18r59o4p2ihc19tp1ol51dcltio3.jpg

počítal jsem hmotnosti a:
1) hmotnost podpěr jsem HRUBĚ odhadnul na základě odřezku překližky z žeber stejné velikosti - výsledek byl 55 g na všechny podpěry
2) pomocné výztuhy žeber - změřil jsem celkovou délku všech výztuh modelu a zvážil a změřil jsem druhý hranol stejného průřezu [1,3*1,3 cm], který jsem měl doma - výsledek je 285 g (mimochodem délka váženého hranolu je 186 cm a jeho hmotnost je kupodivu 186 g)
3) šroubky = 20 g/všechny

Z toho tedy vyplývá:
  1085
- 285
- 55
- 20
---------
725 g (výsledek je sice opravdu pouze orientační, nicméně potěší a trochu uklidní :-) )

Michal

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Plachetnice Opium

Ješčtě k laminování: proč chceš laminovat i zevnitř, když nepočítáš s vodou (váha navíc). Ale i tak stačí vnittřek napustit řídkým epoxy, lakem, já na dřevo používám vždy lněnou napouštěcí fermež.
P.S.: moc se pitváš s váhou.

A je To . . . .!

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Plachetnice Opium

Bowl,

pekna cista praca. pekny tvar trupu, je vidno ze si sa na nom vyhrajkal..
Je jasne ze treba davat pozor na vahu lode, ale myslim ze ty si to zobral az moc vedecky.. :-)
co sa tyka laminovania, daj vsetky vrstvy naraz, nie postupne ako pises.. osobne si myslim ze tak dosiahnes ovela vacsiu pevnost.. ale cez laminovanie su tu ini marchri.. smile
Ja by som dal mozno 2x 80g tkaninu.. mne sa uz zo 100g tkaninou zle robilo. ale hovorim ja som amater.

Riso

Diva od Aeronaut-u - Hotovo, Baby Bootlegger 1:10 - Hotovo
Riva Aquarama este chybaju doplnky, Foo Ling podla 152VO - chybaju napisy
V4 parny motor pre  Parnik Matilda podla planu Dampfpinasse um 1900 - staviam

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Plachetnice Opium

osobně  dávám gramáž 20-30g ve 2-3 vrstvách každou další po vytuhnutí a přebroušení předešlé, nenačítají se tím nepřesnosti při laminaci vrstev a vzhledem k přebroušenému povrchu je pevnost a soudržnost vrstev výborná.
Nazávěr tmelím tenkou vrstvou automobilového kitu a stříkám tenkou vrstvu na bázi hustého zbytku ze silničářských barev na přechody...obvykle se dá od nich plechovka s nerozmíchaným zbytkem snadno získat a jako stříkací kit to je dokonalé.
Pak už jen základovka a laky.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

12

Re: Plachetnice Opium

aby měl laminát smysl, je třeba v něm mít maximum skla a minimum pryskyřice. Pevnost zajišťuje tkanina, ne lepidlo. Takže dávat vrstvy po vytvrzení je přesně opak toho, čeho by se mělo dosáhnout.

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Plachetnice Opium

ano přesně tak se to všude doporučuje......nicméně to funguje i tak jak píšu on je rozdíl v laminování trupu ve formě a laminování na neztraceném kopytě(tedy na kopytě které není z později vyleptaného polystyrenu a ani není z vrstev novin).
Prosycení tkaniny ve vrstvách  i s mezituhnutím není dnes žádný problém , nicméně z vlastní začátečnické zkušenosti může být velkým problémem nechtěné posunutí první vrstvy skla během laminování vrstvy třetí a následné faldy nejsou za:
a) moc vzhledné,
b) nijak nepodporují konečnou pevnost trupu po obroušení (zmizí totiž i sklo které tam bylo zvednuté),
c)samotné broušení je pak přímo,, na palici,,.
Proto u takto malého modelu v postupné laminaci opravdu problém nebude(samozřejmě pokud se dodrží dávkování surovin dle návodu výrobce-což ale vzhledem k pečlivému přístupu autora předpokládám a pečlivě se smirkem předešlá vrstva zdrsní před pokládkou vrstvy další v celé ploše).Rozhodně se z takto olaminovaného trupu v budoucnu  nebudou slupovat jednotlivé  tenoučké trupíky........ cool

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Plachetnice Opium

Dobrý večer všem,

jsem rád, že jsem ve vás vzbudil zájem, ale trochu se s odpověďmi roztrhl pytel a já nestačím odpovídat, takže jestli na něco (někoho) s odpovědí zapomenu, tak se omlouvám!

1) k postupnému nanášení skelných tkanin s mezischnutím jsem přišel právě po přečtení příspěvků Petra Hájka, proto jsem chtěl využít tento postup. Druhým důvodem je právě možnost případné orpavy míst, u kterých nedošlo k dokonalému přilnutí tkaniny ke trupu. Právě z tohoto důvodu jsem chtěl postupně nanášet a brousit jednotlivé vrstvy...
Dalším důvodem postupného nanášení bylo také následné broušení, aby toho nakonec nebylo moc.
posledním důvodem bylo i to, že kdybych náhodou první vrstvu zkazil (jak už jsem psal, dost se laminování bojím, takže snad se to nestane, ale jeden nikdy neví), tak abych ji mohl odstranit/zbrousit apod. a začít nanovo. Kdybych měl už vrstvy 2, tak bych měl pak více práce.

2) pozdějšího odlupování vrstev a nebo nedej Bože vykukování jednotlivých planěk se taky bojím, proto jsem chtěl laminovat a přidávat tkaninu i zevnitř, abych zvýšil tuhost trupu a zabránil tak i pracování dřeva/planěk. Pokud ale píšete, že by mělo stačit vnitřek pouze napustit, tak to tak udělám a aspoň ušetřím na hmotnosti...
Opravdu tedy stačí, když bych model zevnitř pouze "napustil" samotnou L285? Třeba v poměru 1:2 zředěnou acetonem (aceton:pryskyřice)?
    Jestli jsem dobře pochopil, tak by se směs skládala například z 10ml pryskyřice, 5ml tvrdidla a 7ml acetonu? (záleží samozřejmě na doporučeném poměrovém dávkování a přihlédnu na hmotnostní/objemové mísení obou látek)

3) vím, že hmotnost příliš řeším, ale u jednoho modelu, který jsem stavěl, jsem zmenšoval už zmenšené míry plánku, a nakonec to dopadlo tak, že do otevřené kajuty modelu (rychlostní člun) model "nasával" vodu, jelikož příď modelu obtékala pomalu tekoucí voda. Toto bylo způsobeno kombinací velké hmotnosti a tím, že model nepřešel do kluzu a voda tak nebyla přídí rozrážena, ale byla "nalepená" na trup a obtékala ho tak dokonale, že si model házel vodu do kajuty.
Na pohled to pak vypadalo tak, že byl model vodou poháněn stejně, jako si vozí parní lokomotivy uhlák za sebou wink
Proto se snažím poučit z chyb, které jsem dříve udělal a předejít problémům (a hlavně zklamání) v budoucnu...


Jinak vám všem chci poděkovat za to, že mi chválíte práci.
Jde o to, že je to můj první větší model a chci si dát opravdu záležet, abych se pak nemusel za práci stydět smile

Hezký večer
Michal

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Plachetnice Opium

Keď že si začiatočník tak to tu napíšem ešte raz epoxy nerieď stačí ho po natretí trochu zohriať fenom na vlasy a trup by si mal vytrieť z vnútra pred vonkajším brúsením spevní to obšívku a nebude uhýbať pri brúsení vonkajšie laminovanie kľudne sprav na jeden raz obe vrstvy hrúbka dvoch 80 alebo 50ky a 100 je asi 2desatiny mm. Keď to budeš laminovať natri si trup živicou a potom polož sklenú tkaninu. Držím palce

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Plachetnice Opium

já epox ředím bud acetonem nebo bezvodým lihem občas zcela  ignorantsky C6000 a to v poměru co oko dalo.
ohřívat pouze natřený trup nezaručí v žádném případě  průchod pryskyřice do porů dřeva v celé sílea jak známo opakovat napouštění na několikrát nelze protože  povrchová vrstva zatuhlého epoxu další  vstřebávání neumožní.
Osobně napouštím zředěným epoxem ohřátý trup ještě před laminováním  a to tak abych viděl že  další pryskyřice se již nevsakuje popřípadě že prošla skrz obšívku až na povrch lodě. To co se nevsáklo nechám stéci ke kýlu a ztuhnout, vytvoří to výborné zesílení.
pokud laminuji malý -mikro modýlek používám pro vsakování  navíc vakuum  je to rychlejší a  ještě kvalitnější než s pouhým ohřátím lze to samozřejmě i na velkém modelu jen je třeba zhotovit si na to soupravu pro vakuování například ze starého ledničkového kompresoru a silnostěného pytle z polyethylenu ale pozor na deformování  trupu podtlakem proto to na velkých modelech nedělám - malý dám pod zvon vývěvy celý......
Musí se také počítat s tím , že ohřátím se zkracuje doba zpracovatelnosti namíchaného epoxu a proto dávám i ředidlo to zaručí  svou dobou odpařování  odklad reakce v epoxydu a je tedy  jistota dobrého nasáknutí dřeva pevnostně to na škodu není neb jak už se zde psalo pevnost v laminátu dělá sklo či uhlík a podobně.
A jen na okraj výše se kolega zmínil o fermeži , ta je sice dobrým impregnantem ale pouze v kombinaci s olejovým systémem nátěrových hmot jinak se dlouhodobě chová s ostatními nátěry nevypočitatelně - například  dokáže  odfouknout karosářský tmel zhruba  po 5 letech a zvrásnit akrylátovou barvu po nekolikerém ohřátí například sluncem a to i když je mezi fermeží a jiným nátěrem tenká vrstva plastu( laminát )výpary z lněného oleje projdou snad vším......

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Plachetnice Opium

Opět děkuji za rady všem zúčastněným.

V týdnu jsem si zkusil postavit "bokem" cvičný špalík - na balsové prkénko jsem nalepil 6 planěk, abych mohl simulovat trup smile
Následně jsem odstřihl kousek skelné tkaniny a šel jsem vyzkoušet laminování dle návodu od mikulky.

Musím říct, že to bylo super - namíchal jsem epoxy (20 kapek pryskyřice a 10 tvrdidla), důkladně promíchal, natřel cvičný špalík, dále jsem položil ten ústřižek tkaniny a tupováním malým štětcem jsem nasytil tkaninu tak, až se z bílé stala průhledná.

Taky jsem si zkusil na kousku cvičného špalíku nanést druhou vrstvu tkaniny (odstřižek z odstřižku) a už jsem nenanášel další epoxy, pouze jsem prosytil předchozím nátěrem ze spodní vrstvy. Posledním mým pokusem bylo úmyslné přesycení kousku špalíku tak epoxy tak, aby nebyla skoro vidět struktura tkaniny - tedy prostě jsem jí zalil...

Výsledek byl pro mne ohromující:
1) v místě kde jsem si dal záležet, byl laminát perfektní - optimální vrstva epoxy, struktura tkaniny viditelná a po zkoušce tahem pevnost špičková!!!
2) v místě se dvěma vrstvami výsledek převyšoval bod 1
3) místo s úmyslně přesycenou tkaninou bylo o poznání horší zejména ve zkoušce tahem - šlo subjektivně snadněji odtrhnout od planěk...


před tím, než jsem zkoušel tahem co tkanina vydrží jsem také zkusil brousit a musím říct, že už se probroušení nebojím - na tkanině viditelně zmizí struktura, ale odhadl jsem i okamžik, kdy by už začal mizet i zbytek tkaniny. Zkrátka se broušení už nebojím tolik, jako na začátku a po této zkušenosti to vypadá, že opravdu položím obě vrstvy najednou.
Také se mi výrazně ulevilo, když jsem zjistil, jak se s epoxy, tkaninou apod. pracuje! Samotný proces mě velice mile překvapil! Jednoduchá práce, krásné prosycení a vyditelné rozdíly ve struktuře při prosycování, snadná manipulace, vysoká pevnost atp., prostě jsem se toho přestal tolik bát...

Předchozí nezdary s laminováním byly nejspíš zapříčiněny špatnou technikou - používal jsem Epoxy 1200 (nebo jak se to jmenuje), dále tkaniny o hrubostech 300 a více a to bylo nejspíše příčinou předchozích neúspěchů...

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Plachetnice Opium

bowl napsal:

.....Předchozí nezdary s laminováním byly nejspíš zapříčiněny špatnou technikou - používal jsem Epoxy 1200 (nebo jak se to jmenuje), dále tkaniny o hrubostech 300 a více a to bylo nejspíše příčinou předchozích neúspěchů...

smile   tímto jsi měl začít....  1200ka je super lepidlo ale ani omylem laminovací pryskyřice.

před laminováním si nastříhej tkaninu a nasucho polož na trup s rukama vyhlaď. V jisté míře se tkanina přizpůsobí tvaru trupu, uvidíš, kde budeš muset stříhat, skládat z více kusů a pod.

Když jsem letos po mnoha letech dělal zase plaňkovaný trup (Artur), tak jsem ho nejprve zvenku polepil páskou a zevnitř natřel pryskyřicí (Letoxit PR102M). Po sundání pásky byly lišty kompletně prosycené a to jsem to dělal v chladné dílně a bez jakéhokoliv ředění. Pak přebrousil trup zvenku do hladka a olaminoval.
Důvod toho postupu je, že pryskyřice slepí všechny lišty do jednolité skořepiny a tak potom při broušení nepruží jednotlivé lišty.

PS: Kdysi se trupy zevnitř natíraly hustým eprosinem,  jiné fermeží, zvenku se "laminovaly" polyesterem a !!!! gázou !!!, nebyla k sehnání skelná tkanina, nebyla sehnatelná laminační ChS1500  a světe div se, ty modely jsou do dnes, po 40 letech se nerozpouští barva, nerozpadly se na prach...
Takže se toho neboj a hurá do toho.

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Plachetnice Opium

Dobrý večer,

SH, máš pravdu, asi jsem to měl uvést hned na začátku smile

Přidal jsem pár dalších fotek na Rajče, kde je vidět i špalík, který jsem popisoval v mém předchozím příspěvku.

Přibyly nové fotky na kterých je vidět jak jsem lepil finální zrcadlo. Toto řešení jsem zvolil ze 2 důvodů:
1) jelikož plány, které vlastním, nejsou plány určené pro stavbu modelu, ale skutečné lodi a není v nich nijak zakresleno zrcadlo samotné, musel jsem při jeho výrobě hodně improvizovat a výroba samotného zrcadla se povedla až na třetí pokus. Bohužel ale absence zakresleného zrcadla v plánku také znamená, že není zakreslena žádná pomocná konstrukce, podle které by se první zrcadlo přilepilo. Výsledkem tedy bylo to, že jsem přilepil první zrcadlo trochu šikmo. hmm
Jednalo se sice "pouze" o 3 mm, ale já jsem se na to nemohl dívat, aniž bych něco neudělal smile A tak vzniklo 2. zrcadlo (tentokrát už na 1. pokus), které se po ploše k jedné straně zužuje a tím pádem eliminuje šikmost zrcadla prvního... Prostě jsem obkreslil první zrcadlo na nový kus překližky, který jsem později po ploše zužoval od jednoho konce ke druhému. Výsledkem je (pro mne) téměř dokonalá souměrná záď.

2) jelikož na konci modelu byly plaňky přilepeny k zrcadlu pouze jednou styčnou plochou a 2. zrcadlo je půdorysem i přes tyto plaňky, tak se nalepením 2. zrcadla zvýšila styčná plocha planěk z 1 plochy na 2 ve tvaru písmene L. Snad mě chápete cool
To zaručí, alespoň jak já doufám, vyší pevnost zádi a já mohu klidněji spát smile

Obrázek lepení druhého záďového zrcadla je opět na Rajčeti.
-------------

Včera jsem také olaminoval pryskyřicí vnitřek trupu dle vašeho kolektivního návodu. Podle SH jsem polepil vnější stranu trupu izolepou a pak jsem jednoduše natřel trup zevnitř. Nic složitého. Trochu se vždy bojím, jestli mi zatuhne všechna pryskyřice, ale zatím vždy vše zatvrdlo, tak snad to půjde dále taky tak "snadno"... (3x ťuk na dřevo smile)

Dnes jsem postoupil k laminování zrcadla a přídě (špice) lodi. Na obou těchto částech jsou "zlomová" místa, která by podle mne nešla udělat společně s laminováním celého trupu, takže musím na etapy roll
Nejprve jsem si obrousil trup ze včerejšího laminování vnitřku (tedy to co prostoupilo na povrch) a pak jsem začal postupně nastříhávat potřebnou tkaninu na zrcadlo a špic.

Po nástřihu jsem připravil nářadíčko smile a šlo se na věc - rozmíchat epoxy ve správném poměru, nanést na trup, přiložit tkaninu 110g/m2, prosytit válečkem (na štětec jsem rezignoval, jelikož jsem zastřihl jeho chlupy tak, že jsem z něj vytvořil takový měkčí rejžák), položit 2. vrstvu tkaniny 50g/m2 a opět prosytit.
Vše šlo jak po másle, a tak pevně doufám že se podaří tento první "pokus" na ostro a že epoxy do zítra správně zaschne...
Když jsem ale kontroloval trup teď večer, vše se zdá být v pořádku a epoxy už téměř nelepí na omak na prstech, tak se snad zatím povedlo (s laminováním jsem skončil v půl 8 večer)

pokračování příště

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Plachetnice Opium

Dobrý večer,

dnes byl den D a já jsem se pustil do laminování - fotky k dispozici na rajčeti.

Popis:
připravil jsem si vše potřebné, dle rad zdejších zkušenějších jsem si nejprve natřel celý trup lodi a pak jsem začal pokládat tkaninu 100g/m2 a formovat jí na trup a zjistil jsem, že už takovou chybu, jaká se mi povedla, neudělám.
Jako osoba nikdy předem nelaminující jsem položil tkaninu sám a na poprvé se mi to moc nepovedlo. Když jsem se pak snažil tkaninu srovnat, tak jsem vytvořil (šikula) faldíky, které jsem pak dost dlouho rovnal roll

No a jak jsem se tak patlal s těmi faldíky, tak jsem ztratil spoustu času, což mělo za následek bleskurychlé vytvrdnutí zbývající pryskyřice..

Výsledek možno vidět tady: smile
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/846/t/p18rphnt2u1hp8thtuno1p6rp7u3.jpg  http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/846/t/p18rphocof126ko2t1hfrcf1t775.jpg

Já vím, jsem trubka - nenechal jsem si poradit a míchal jsem epoxy v hlubokém a úzkém kelímku namísto širokého mělkého, ve kterém probíhá reakce pomaleji...

Příště budu chytřejší smile


No, ale jak jsem se tak dneska pitval s tkaninou, tak jsem zjistil, že v některých místech se mi nepodařilo přichytit dokonale tkaninu ke trupu, a tak jsem musel místa trochu "zalít" epoxy a zítra to budu muset dost zbrousit:
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/m/846/t/p18rpi23qjp6038ji7e1kpl1ck97.jpg

Myslíte si, že to půjde zachránit? Myslím zbrousit a pak položit 2. vrstvu 50g/m2? Osobně v tom žádný problém nevidím, jelikož jsem si dneska vyzkoušel přilepení 100g/m2 tkaniny na špičku, kterou jsem laminoval už včera (viz rajče) a žádný problém nebyl. Nejprve jsem špičku obrousil a pak už jsem pokračoval jako u zbytku trupu, jako kdyby špička laminována předem nebyla a v pohodě...

Zbytek trupu šel parádně - až na to, že jsem nakonec musel opravdu přerušit pokládku 2. vrstvy najednou z důvodu vytvrzení epoxy, jak jsem psal výše. To znamená, že budu muset zítra brousit a pak tedy pokládat 2. vrstvu...

Napíšete mi prosím své bezprostřední dojmy? big_smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: Plachetnice Opium

a to stačilo epox trošku přiředit...... roll
zdá se že se potvrzují mé osobní začátečnické zkušenosti...... jinak používám zásadně tkaninu pokládanou z pruhů 10cm širokých a pod úhlem 45°na směr planěk, tím se daleko lépe  dá dosáhnout  tvarovatelnosti na oblinkách.
Obrousit to půjde jen je to jaksi zbytečná práce navíc.....

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Plachetnice Opium

Laminují se dvě až tři vrstvy najednou, nenechává se to zatvrdnout do druhého dne. Když jsi to už ale přerušil, tak to nech dva dny zatvrdnout , obrus to, ty faldíky se zarovnají s  trupem a pak to celý znovu přelaminuj.Rozdělávej jen takové množství pryskyřice ,co můžeš zpracovat během deseti minut. nemíchej toho tolik aby to při reakci pokroutilo kelímek.Pokud nemáš váhu, tak kup v lékárně injekční stříkačky (dvě) a tak budeš mít přesně namícháno.Musíš počítat s teplem, takže pokud budeš laminovat  někde kolem 20 C, dej méně druhé složky. Já třeba v zimě a nebo, když se mi nechce moc topit míchám epoxi 1:40. V létě a nebo v teplé místnosti pak 1:40. Trošku budu odporovat Petrovi H. Já bych to neředil. Obě složky jsou namíchány tak aby do sebe zapadly jako dvě ozubená kola se stejným modulem, proto by bylo lepší dát pryskyřici do teplé vody, pokud se ti to zdá husté, ale tam je zase to, že dřív zatvrdne. Jestli používáš  Epoxid od Havla, nebo GM, tak není třeba nic nahřívat a ředit, je dosti řidké konzistence.Radím ti , namíchej si malé množství, vem kus tkaniny jak radí Petr H.  a laminuj. Když budeš ty trstvy pokládat s pěti cm přesahem, nic se nestane, protože to po zaschnutí obrousíš. Nejsem machr, nějakou loď jsem již olaminoval, ale myslím, že i ti zkušenější  mi dají za pravdu.

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Plachetnice Opium

Pepa Darvaš napsal:

.....Musíš počítat s teplem, takže pokud budeš laminovat  někde kolem 20 C, dej méně druhé složky. ......

to snad ne!! pokud je tužidla méně nebo více, má to vždy negativní vliv na pevnost a minimální na rychlost tuhnutí! 
Pepo, řeč je tady o epoxidu, tak nepleť mladého fintama na polyester...

Se zbytkem souhlas.

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: Plachetnice Opium

bowl:
proto jsem ti psal abys nejdřív si vytvaroval a zkusil tkaninu nasucho....

- namíchej si tak 40ml pryskyřice+ tvrdidlo víc raději v jedné dávce ne, při tomto množství, aspoň podle mých zkušeností s letoxitem se láme křivka kdy se směs ještě sama nezahřívá a při větším už ano...
- natři tím celý trup, pokud pochybí domíchej odhadem co chybí + něco navíc ...
- polož tkaninu a začni tupovat od středu kýlu na jednu stranu a pak na druhou. o faldy na krajích se nestarej, srovnáš je až k nim přijdeš. Pokud budeš pokládat tkaninu z více kusů, polož nejdřív jeden a až ten je dobře vyrovnán, polož druhý. Předchozí položený už nespravuj.... opravy obvykle stav zhorší.
- až srovnáš celou tkaninu, domíchej kolik ti odhadem chybí pryskyřice pro dokonalé prosycení první vrstvy a doplň ji na místa kde chybí...
- polož další vrstvu. Spoje kusů tkanin dělej tak, aby nebyly na stejném místě jako v předchozí vrstvě. Je to jak kvůli pevnosti tak i kvůli práci při pokládání.

Neboj se míchat dávky navíckrát... epox na ploše už tak rychle netuhne. Zpracovatelnost bývá podle druhu tužidla udávána kolem 1hodiny... reálně je to trochu víc. A to je času dost.

Ředění bych se vyhnul. Jednak se připravuješ o čas, protože ředit musíš už natuženou směs a doporučuje se nechat i chvíli nastartovat reakci..., laminovací epoxydy jsou řídké dost a nejspíš se připravíš i o tixotropní efekt některých pryskyřic...

Share

Palec nahoru Palec dolu

25

Re: Plachetnice Opium

nevím co se ti na tom nelíbí.  Letadýlkáři laminují třeba půl na půl . Tak proč by nemohl dát jedna ku třiceti.

Share

Palec nahoru Palec dolu