1

Téma: Průvlaky

Jak zhotovujete průvlaky podobné na tomto obrázku ?
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/_Clanky2014/Isafold/21.jpg

U minulého modelu jsem si udělal z dřevěné kulatiny a kousku překližky "formu", nahřál jsem plastovou destičku o síle 0,3 mm a průvlak jsem vytlačil. Nyní jsou průvlaky trochu menší a nedaří se mi to. Hledám jiný způsob výroby.

Joe

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Průvlaky

něco je tady http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … 2013020006

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Průvlaky

hezký návod, zrovna řeším stejný problém.

tento postup ale lze uplatnit na kruhové pruvlaky, ale na obrázku je ovál. nějaký tip?

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Průvlaky

ivvo, tento postup lze uplatnit i na oválné průvlaky, jen místo soustruhu je nutné použít lidskou sílu a tvar kopyta vybrousit ručně. pokud to kopyto uděláš z kovu, můžeš průvlak vylisovat kladivem z mosazného plechu- jako protikus použiješ olověnou desku...Takhle jsem viděl vylisovanou věž AK 630, která má složitější tvar než průvlak a výsledek byl perfektní.

carrot

Share

Palec nahoru Palec dolu

5

Re: Průvlaky

samozřejmě takto vylisuješ pouze polovinu průvlaku, pak nejlépe spájet do kupy

carrot

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Průvlaky

typ: plastelína na skleněné destičce do tvaru vysochaná, následně zalejt sádrou-lépe zubařskou, ale modelářská postačí.... a a pak namačkat a seříznout žiletkou  hmotu FIMO .... podle návodu vytvrdit .....

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

7

Re: Průvlaky

Jenom bych rád něco málo doplnil.
Pokud jde o "poloviny" průvlaků, tak ty se v podstatě nevyskytují, protože průvlaky většinou nejsou v příčném řezu symetrické.
Na vnější straně bortu bývá zpravidla navařené zaoblení/zesílení ve tvaru půlkruhu. To , co je ukázané na fotografii v úvodu tématu je ta část průvlaku, která má za úkol vytvořit dostatečný "poloměr zahnutí" lana tímto průvlakem protaženým. Předchází se tak poškození nebo dokonce zničení uvazovacích lan (syntetických i ocelových) o "ostré" hrany.
Pokud by se průvlak nechal jen tak nebo se navařila z obou stran jen samotná zaoblení,  mohlo by se lano na tak ostrém poloměru zaseknout (syntetické) nebo zalomit (ocelové). Je třeba si uvědomit, že v případě syntetických lan se bavíme o lanech s průměrem cca 5 - 20 cm a jedná se o lana pleten, nikoli stáčená.  Průměr uvazovacího lana je dán tabulkami, ve kterých hraje roli velikost lodě.
Na některých lodích jsou průvlaky řešené pomocí různých rolen a válečků, buďto svislých a nebo v kombinaci s vodorovnými. Tak je dosaženo ještě nižšího opotřebení lan, protože nedochází ke tření o průvlak, ale k pohybu na otáčejícím se válečku. To je důležité zejména v případech, kdy je díky rychlosti nakládky/vykládky relativně rychlý pohyb lodi a tudíž velký posun lan v průvlacích. Nebo při vysokých rozdílech hladin přílivu a odlivu.
No, poněkud jsem se rozepsal. Pokud jsem příliš mimo téma, prosím admina o smáznutí či přeřazení do vhodnější rubriky/tématu.
Zdenek

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Průvlaky

Před chvílí jsem vyzkoušel jeden způsob a zatím to vypadá nadějně. Z kulatiny jsem pilníkem vypiloval tvar průvlaku, vzal jsem elektrikářskou smršťovací bužírku, nasadil jsem ji na vybroušený tvar a nad teplem nechal "smrsknout". A mám docela přijatelný výsledek. Určitě lepší než vytlačovat do plastu. To jsem dělal minule, vedlo se mi, nyní ale menší kousky už se mi tak nevedly. Ta smršťovací bužírka je třeba ale trochu tužší. Koupil jsem v OBI jednu a ta byla poměrně slabá a to nebylo ono.

Joe

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Průvlaky

Joe napsal:

Před chvílí jsem vyzkoušel jeden způsob a zatím to vypadá nadějně. Z kulatiny jsem pilníkem vypiloval tvar průvlaku, vzal jsem elektrikářskou smršťovací bužírku, nasadil jsem ji na vybroušený tvar a nad teplem nechal "smrsknout". A mám docela přijatelný výsledek. Určitě lepší než vytlačovat do plastu. To jsem dělal minule, vedlo se mi, nyní ale menší kousky už se mi tak nevedly. Ta smršťovací bužírka je třeba ale trochu tužší. Koupil jsem v OBI jednu a ta byla poměrně slabá a to nebylo ono.

Joe

jen pak pozor na barevný systém...aby to na tom PVC bužírky  drželo, já na to používám malé množství lepidla na měké PVC-PUROCEL rozředěné toluenem a vmíchané do barvy.

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

10

Re: Průvlaky

Zkušební díl byl z černé bužírky. V OBI jsem viděl ale i bílé, takže se zkusím podívat po barvě, která bude i na lodi (v mém případě bílá).

Share

Palec nahoru Palec dolu