26

Re: Pedro Gual

Použil jsem tuhle pryskyřici: http://www.havel-composites.com/shop/68 … html?pls=0

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: Pedro Gual

to je laminovací....

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: Pedro Gual

nikdo nerikal nic o tom, ze to nema natirat nebo delat jinou povrchovou upravu.

zakladni rozdil mezi laminovaci a lepici pryskyrici je v jeji viskozite, tzn. jestli dobre prostupuje tkaninou. nerekl jsem ani ze nema tkaninu pouzit, ale naopak jsem ji doporucoval.
u neosetreneho dreva se voda vpije dovnitr a to nabobtna. jakmile vyschne, opet zmeni objem a proto povrch praska. pokud se vzduch, ktery je mezi vlakny dreva vyplni necim jinym, co zabrani vniknuti vody, tak se zmenam objemu zabrani, nebo aspon se omezi. to je duvod proc se pouzivaji u dreva napousteci fermeze, impregnace, nebo jine metody, ktere do sebe to drevo nasakne.
pokud drevo napustil pryskyrici, tak vzduch z dreva dostal a voda se do nej nedostane (pokud chces slovickarit, tak po urcite dobe se tam urcite dostane, ale uvazuji ze s tou lodi bude jezdit tak hodinu a to si ani epox nejake vody skoro nevsimne). navic pokud jsou vlakna prolita epoxem, tak se nemohou pri namahani trhat a tak je i drevo pevnejsi. pevnost techto vlaken a skelnych je naprosto odlista a proto jsem doporucoval aby ten trup pretrel jeste jednou a dal  tam aspon jednu vrstvu tkaniny a zabranil poskozeni trupu kameny a vetvemi pod hladinou.

jinak nevim proc takova hysterie pokud ji ma "jen" napustenou epoxem. 5 let jsem soutezne jezdil s lodi (Keba s ni jezdi dodnes, tzn. uz 6 rok), ktera je cela z papiru a je jen NAPUSTENA lodnim lakem a pote natrena barvou. dokonce jsem mel i na nekolika mistech poskozeny lak od nepovedenych manevru z kovovym vlekem a presto mi nikdy lak okolo nepopraskal, dokonce ani trup nenabobtnal a nenatahl vodu.

takze. napustene drevo jako takove staci, vrstva tkaniny by byla lepsi a povrchova uprava s barvou a lakem je samozrejmost...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: Pedro Gual

Pánové, pánové....      Ivvo má plnou pravdu
To co tady předvedl SH, s tou ocelovou konstrukcí, patří do jiné části -( zábava )  ...s nasakavostí to nemá co společného, a ještě "naschvál" vybral prakticky tu nejvhodnější pryskyřici k dané aplikaci a ne laminační, která by mu se loupala ještě rychleji.
Ano lepící pryskyřice je pro lepení (má vysokou adhezy k jiným materiálům) a laminační pro laminování (většina pryskyřic má malou adhezy), proto se stává, že když jsou použity na vytmelený a vybroušený povrh, který je praktcky připraven pro lakování moc na něm nedrží.
Odlupování laminátu z ocelové konstrukce je následkem tepelné roztažnosti a ne nasákavosti.
Tepelná roztažnost dřeva : K 0,5
                           sklotextil : K 0,6 .......prakticky stejná jako dřevo, takže to s modelem nic neudělá
                                 ocel   : K 1,2 ....... 2 x větší  než laminát ...při rozsahu změn teplot v průběhu roku( +-40 stupňů)  důsledky vidí každý, ale určitě laminát není nabobtnaný jak PUR pěna.

Napuštěním dřeva epoxidovou pryskyřicí vznikne kompozit, který má mnohem vyšší odolnost proti vodě než dřevo impregnované fermeží, které může dále pracovat.

rrobertt má trup napuštěný pryskyřicí, několikrát přepřený, na radu Ivvo ...z bezpečnostních důvodu (proti proražení) ještě laminovaný, následně tmelen a natřený.

Nasákavost epoxy pryskyřic ( uvádí se po 7 dnech = 168 hodin) 0,3 - 0,5%. Model na vodě v jednom čase trvale 5 hodin což nikdy nebude. ( 0,3% : 168 x 5hodin = 0,009% -0,015% při 0,5%). Samozřejmě je to povrchová nasákavost. Tak o jaké BOBTNÁNÍ vlastně jde.
Pro SH,
kdysi dávno jsme na montáži technologie laminovaly několik nádrží vevnitř a laminát se dotvrzoval napuštěním nádží teplou vodou a temperací na 60 stupňů 24 hodin. A nenabobtnalo to, ono polymerace pryskyřice je divná věc.

Ono by angličanům nebo i jiným nemohl vydržet na vodě ani jeden model déle než hodinu ...tmeleno balsotmel,natřeno kdoví čím vevnitř mnohdy surové dřevo a ono jim to pluje a drží pohromadě.

a Ať Vaše lodě plují

Share

Palec nahoru +2 Palec dolu

30

Re: Pedro Gual

SH napsal:

nezmínil jsi jaká epoxidová pryskyřice.... jsou různé - k lepení - známá ChS 1200....  k laminování - třeba Letoxit PR102 a celá jejich řada, L 285 a tato řada a mnoho dalších.... jsou k natírání - jedno- a dvousložkové epoxydové barvy a laky...   ale to už slovíčkaříme.

k dotazu - pokud ten epoxyd přetřeš barvou, prostup vlchkosti barvou a následně do pryskyřice bude dán vlastnostmi té barvy. Když použiješ syntetiku, nitro, akryly, vodou ředitelné autolaky atd.... tak bych se o vlastnosti nebál. Pokud použiješ třeba Balakryl tak tam bych si tak jistý nebyl ale netvrdím že je to špatné nebo dobré... nevím... pouze pocitově tomu už věřím míň. Pokud použiješ třeba Latex tak to bude špatné... ale pořád je to  "barva"... smile

Kdo mi nevěříte, zdělekte jednoduchý pokus. Na kus poctivé a čisté oceli naplácejte dvě trošky epoxidu s tkaninou. U 1200ky to bude nejmarkantnější. Jednu přetřete syntetickou barvou a nechte to venku na slunku a dešti....  Do roka se ten nenatřený epox začne loupat, natřený vydrží v klidu 10 let.


Sváťo nevím proč diskutuješ .Stejně si to ten dotyčný udělá ,podle svého.My co  určité zkušenosti máme, víme, že pokud dřevěnou loď neolaminujeme, budou problémy.A určitě nestačí jen jedna vrstva.Jako natěrač vím, že dřevo i když jej napustíš nahřátou fermeží a použiješ olejové barvy tak jako jsme je používali za mlada na nátěry oken, za dva roky to šlo do prčic.To samé je i u modelů.Nejpozději za rok to praskne i když s tím bude jenom doma na kredenci.I tam se střídají teploty a vlhkost.Mám s tím velké zkušenosti a dnes bych už jen dřevěný model nedal na vodu.Příkladem může být  Abele Flandre od Honzy.Č. z  Proboštova, kdy oplaňkovanou loď přelaminoval ale jen jednou vrstvou a při prvním položení na vodu to prasklo.Já laminuji dřevěný lodě i zevnitř.

Share

Palec nahoru −1 Palec dolu

31

Re: Pedro Gual

Burun:  a ta pryskyřice v nádrži byla nejspíš  polyesterová, viď... wink...   ono teorie je hezká věc ale praxe taky.  Každému tu radíš, vytahuješ tabulkové hodnoty, jiné posíláš do sekce zábavy....   ale co kdybys ukázal něco, co jsi postavil ty sám? Nějakou loď s tebou doporučovaným pohonem, jak vypadá Tvůj model napuštěný epoxydem po řekněme 10 letech atd.  Pak ti budu věřit.
Já takový model mám. Kdysi se to totiž jinak nedělalo. Po 6ti letech trhliny kolem kýlu, v trupu, po jedné jízdě (byla to EXka..) honem ke břehu a vyčerpat půl trupu vody. Když byla nová tak do ní ani nekáplo. Konečná pro model....

Ivvo: když prolakuješ papír tak je lak v celém objemu a v podstatě vznikne kompozit... tam problém není. Když to uděláš s tenkou balsou, tak máš šanci prosytit celý objem a taky nebude problém... Ale neříkej mi, že epoxydem prosytíš celý objem smrkové plaňky...

Ostatní: dělejte si to jak chcete. Je to váš čas, vaše práce, vaše peníze. Tyto uličky jsem si už prošel a zjistil, že daleko nevedou.

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Pedro Gual

Pepa Darvaš napsal:
SH napsal:

nezmínil jsi jaká epoxidová pryskyřice.... jsou různé - k lepení - známá ChS 1200....  k laminování - třeba Letoxit PR102 a celá jejich řada, L 285 a tato řada a mnoho dalších.... jsou k natírání - jedno- a dvousložkové epoxydové barvy a laky...   ale to už slovíčkaříme.

k dotazu - pokud ten epoxyd přetřeš barvou, prostup vlchkosti barvou a následně do pryskyřice bude dán vlastnostmi té barvy. Když použiješ syntetiku, nitro, akryly, vodou ředitelné autolaky atd.... tak bych se o vlastnosti nebál. Pokud použiješ třeba Balakryl tak tam bych si tak jistý nebyl ale netvrdím že je to špatné nebo dobré... nevím... pouze pocitově tomu už věřím míň. Pokud použiješ třeba Latex tak to bude špatné... ale pořád je to  "barva"... smile

Kdo mi nevěříte, zdělekte jednoduchý pokus. Na kus poctivé a čisté oceli naplácejte dvě trošky epoxidu s tkaninou. U 1200ky to bude nejmarkantnější. Jednu přetřete syntetickou barvou a nechte to venku na slunku a dešti....  Do roka se ten nenatřený epox začne loupat, natřený vydrží v klidu 10 let.


Sváťo nevím proč diskutuješ .Stejně si to ten dotyčný udělá ,podle svého.My co  určité zkušenosti máme, víme, že pokud dřevěnou loď neolaminujeme, budou problémy.A určitě nestačí jen jedna vrstva.Jako natěrač vím, že dřevo i když jej napustíš nahřátou fermeží a použiješ olejové barvy tak jako jsme je používali za mlada na nátěry oken, za dva roky to šlo do prčic.To samé je i u modelů.Nejpozději za rok to praskne i když s tím bude jenom doma na kredenci.I tam se střídají teploty a vlhkost.Mám s tím velké zkušenosti a dnes bych už jen dřevěný model nedal na vodu.Příkladem může být  Abele Flandre od Honzy.Č. z  Proboštova, kdy oplaňkovanou loď přelaminoval ale jen jednou vrstvou a při prvním položení na vodu to prasklo.Já laminuji dřevěný lodě i zevnitř.


Ono nezáleží jen na materiálu, ale i na technologickém postupu. A jak všichni víme, tvé trupy jsou co se kvality a technologie ukázkové příklady.
Jen doufám, že tyto teorie nebudete říkat před mým arturem a jachtou warnow, které už 3 rokem odpočívají na skříni jen slepené epoxem (pro chytlavé lepícím 5min epoxem) a napuštěné epoxem (pro chytlavé epoxem Havel H1000 ohřátým na cca 35°) bez přilaminování tkaniny (zatím jsem se k tomu ještě nedostal), protože mám strach, že až se jim to donese, že mají prasknout, tak to určitě udělají. Zatím na skříni leží už třetí rok a kromě prachu co na ně sedl jsem žádné změny nezaznamenal.

Jak psal burun materiály při střídání teplot praskají z důvodu rozdílné teplotní roztažnosti, tzn. každý se roztahuje jinak rychle, vzniká pnutí mezi vrstvami a ty následně prasknou. Jelikož je tato roztažnost u pryskyřic skoro stejná jako u dřeva tak skoro žádné pnutí, které by vrstvy roztrhlo nevzniká.

Druhý důvod proč by to mohlo prasknout je objemová roztažnost z důvodu vlhkosti. I zde burun napsal, že nasákavost pryškyřic je více než zanedbatelná a proto ani tento důvod neobstojí.

Je mi záhadou, pro paluba kterou mám na springerovi z balzových planěk a byla jen napuštěná epoxem bez překrytí tkaninou dosud nepraskla a to už se 2 sezonu účastní soutěží TT, při manévrech se voda na ni dostane pravidelně a že bych ji po každé jízdě sušil, na to opravdu čas nemám. Lod pouze v neděli po soutěži rozeberu a nechám vyschnout.
Asi také neví, že už měla dávno prasknout. Jelikož ji mám nad sebou na poličce, tak doufám, že mi nekouká přes rameno, protože se mi pak nechce opravovat odskákané plaňky na palubě.

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: Pedro Gual

SH napsal:

Ivvo: když prolakuješ papír tak je lak v celém objemu a v podstatě vznikne kompozit... tam problém není. Když to uděláš s tenkou balsou, tak máš šanci prosytit celý objem a taky nebude problém... Ale neříkej mi, že epoxydem prosytíš celý objem smrkové plaňky...

A teď jsi právě potvrdil na to co říkám stále.
Pokud to prosytil pořádně a celé tak nebude mít s vodou ani praskáním problém. Pokud to neprosytil celé a někde vzduch zůstal tak to pracovat bude, protože se voda dostane dovnitř. To jsem ale psal už na začátku.
Tzn. technologie je správná (vyrobí kompozit a bude to pevné a dostatečné), ale záleží na zpracování a jak to celé bylo důkladné (tzn. na správnosti a kvalitě práce).
Pokud nedodřel správné postupy a neolaminuje (jak jsem doporučoval) tak to za nějaký čas pozná, když mu to praskne. Pokud to udělal správně a neolaminuje, tak tu to bude stačit a žádné problémy se neobjeví...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

34

Re: Pedro Gual

Pepo, máš pravdu. Můj otec říkal, že zkušenosti jsou nesdělitelné. Vidím, že měl naprostou pravdu. I ve mě... Taky se snažím sdělit zkušenosti a jenom za to dostanu po hubě. Jenom tiše doufám, že aspoň někomu, to pomůže.

Normální člověk se podívá, jak to dělají ti špičkoví.... tam je to sam laminát, skořepiny, laminátové desky... proč? Že by se s tím dělalo líp než se dřevem? Ani omylem...!!!   je to hnus, smrad, alergie, nebezpečný prach při řezání a broušení..... ale model funguje i po 3 letech kdy je dokončený, i po 5ti kdy se s ním sžije i po 10ti kdy třeba začne vyhrávat...

Share

Palec nahoru Palec dolu

35

Re: Pedro Gual

Ivvo napsal:

...Druhý důvod proč by to mohlo prasknout je objemová roztažnost z důvodu vlhkosti. I zde burun napsal, že nasákavost pryškyřic je více než zanedbatelná a proto ani tento důvod neobstojí.

.... jenom zapoměl k tomu napsat, jestli je to změna objemová nebo hmotnostní...


Ivvo napsal:

....
Je mi záhadou, pro paluba kterou mám na springerovi z balzových planěk a byla jen napuštěná epoxem bez překrytí tkaninou dosud nepraskla a to už se 2 sezonu účastní soutěží TT, při manévrech se voda na ni dostane pravidelně a že bych ji po každé jízdě sušil, na to opravdu čas nemám. Lod pouze v neděli po soutěži rozeberu a nechám vyschnout.
Asi také neví, že už měla dávno prasknout. Jelikož ji mám nad sebou na poličce, tak doufám, že mi nekouká přes rameno, protože se mi pak nechce opravovat odskákané plaňky na palubě.

pořád mi nerozumíš. Balsa je OK protože a) ji napustíš, tedy epox je v celém nebo téměř celém objemu... b) i tam kde nasycená není, balsa je natolik měkká že není schopna (= nemá sílu, zmáčkne se) okolní skořepinu potrhat

Kdybys měl tu palubu ze smrkových lišt, dnes by už byla na mraky... Jednak do smrku se pryskyřice dostane jen do povrchové vrstvičky a druhak síla bobtnajícího smrku je někde úplně jinde než u balsy.

Opět příklad: před lety kluk do kroužku donesl Alici co stavěl jeho otec. Trup balsový, paluba slepena ze smrkových nosníčků 2x2mm... nelaminováno, jen natřeno zevnitř a zvenku. Takže můžeme předpokládat, že kvalita zpracování a ochrany trupu i paluby byla +/- stejná.
Zatímco trup byl OK a mohl by klidně jít hned na vodu, paluba byla totálně na hadry... oloupaný lak, rozlepené nosníky od sebe...

Share

Palec nahoru Palec dolu

36

Re: Pedro Gual

Ivvo napsal:
SH napsal:

Ivvo: když prolakuješ papír tak je lak v celém objemu a v podstatě vznikne kompozit... tam problém není. Když to uděláš s tenkou balsou, tak máš šanci prosytit celý objem a taky nebude problém... Ale neříkej mi, že epoxydem prosytíš celý objem smrkové plaňky...

A teď jsi právě potvrdil na to co říkám stále.
Pokud to prosytil pořádně a celé tak nebude mít s vodou ani praskáním problém. Pokud to neprosytil celé a někde vzduch zůstal tak to pracovat bude, protože se voda dostane dovnitř. To jsem ale psal už na začátku.
Tzn. technologie je správná (vyrobí kompozit a bude to pevné a dostatečné), ale záleží na zpracování a jak to celé bylo důkladné (tzn. na správnosti a kvalitě práce).
Pokud nedodřel správné postupy a neolaminuje (jak jsem doporučoval) tak to za nějaký čas pozná, když mu to praskne. Pokud to udělal správně a neolaminuje, tak tu to bude stačit a žádné problémy se neobjeví...

technologie není správná... nevyrobí kompozit. Nemá šanci. Jednak podle fotek si myslím že je to plaňkované smrkovými nosníky a do těch bys to dostal do celého objemu možná tak někde v tlakové komoře... a druhak to už <b>bylo</b> kdysi natřeno takže póry jsou už ucpané (nikoliv utěsněné..) a tak uděláš jenom skořepinu na dřevě a ještě přes mezivrstvu zbytků nějaké neznámé staré barvy ...

Share

Palec nahoru Palec dolu

37

Re: Pedro Gual

SH napsal:

pořád mi nerozumíš. Balsa je OK protože a) ji napustíš, tedy epox je v celém nebo téměř celém objemu... b) i tam kde nasycená není, balsa je natolik měkká že není schopna (= nemá sílu, zmáčkne se) okolní skořepinu potrhat

Kdybys měl tu palubu ze smrkových lišt, dnes by už byla na mraky... Jednak do smrku se pryskyřice dostane jen do povrchové vrstvičky a druhak síla bobtnajícího smrku je někde úplně jinde než u balsy.

Opět příklad: před lety kluk do kroužku donesl Alici co stavěl jeho otec. Trup balsový, paluba slepena ze smrkových nosníčků 2x2mm... nelaminováno, jen natřeno zevnitř a zvenku. Takže můžeme předpokládat, že kvalita zpracování a ochrany trupu i paluby byla +/- stejná.
Zatímco trup byl OK a mohl by klidně jít hned na vodu, paluba byla totálně na hadry... oloupaný lak, rozlepené nosníky od sebe...

ja ti rozumím a v podstatě říkáme to samé.

pokud prosytil dřevo na 100% jak říká tak je to ok a nebude mít problémy s praskáním. když k tomu přidá ještě tkaninu bude už sice navíc, ale bude "pro klid"

pokud to neprosytil úplně na 100% a nějakou škvírou se mu dostane voda do míst, která neprosytil, tak to bude problém a bude to praskat, navíc ta voda se pak z toho dřeva bude špatně dostávat. když i zde přidá tkaninu tak zabrání praskání a odskakování lišt.

rozhodující pro to, jestli to bude praskat nebo ne, je jak moc ty lišty jsou prosycené. přiznám se že až po zvětšení obrázků jsem si všiml, že trup je ze smrkových lišt, myslel jsem si, že je to bazlový šarpiový trup a proto jsem tu tkaninu doporučoval pro zpevnění povrchu.

smrk se opravdu špatně sytí a ta tkanina by zde byla určitě potřeba.

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

38

Re: Pedro Gual

mikroartíka mám už 10 let je z balzových a wawa planěk z dýhy 0,5mm a je pouze napuštěn  epoxy 1505 za tepla  povrch je ze 3 vrstviček ,,obi - syntetiky,, vnitřek je tak osazen  že rozhodně nevětrá a palubu s nástavbou sundávám jen v krajní nutnosti-tedy jen po utopení, na vodě je zhruba 10x ročně, pod vodou byl zcela 1x  díky přejezdu velkého modelu přes něj a asi také neví že by neměl být bez prasklin , paluba na novgorodu je také ,,jen napuštěná ,, 285 epoxem a také nějak zapoměla popraskat a to ani není balza napouštěna pod vakuem což jinak běžně dělám rozměr placky paluby to neumožnil.
Jediný problém  stouto palubou je , že splodiny povýstřelové  epoxyd mírně zamlží i když jsou otřeny ihned po provozu, ale to není nic nečekaného  neb střelný prach  si míchám sám podle předpisu na dělový prach a používám klasické složení se sanitrem

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

39

Re: Pedro Gual

Myslím, že už zde padly veškeré názory a tazatel si z nich jistě vybere. Netřeba přecházet do roviny osobních útoků.

http://www.celysvet.cz/skin/smile/s6448.gifModře píšu v roli administrátora DF (od května 2010) a černě jako běžný uživatel.
                       S přátelským pozdravem ladous

40

Re: Pedro Gual

pro SH,
Pepa Darvaš potvrzuje to co jsem psal, že dřevo napuštěné epoxy je mnohem odolnější než dřevo napustěné fermeží.
Když někdo napíše něco co není pravda(nasákavost zaměnit za roztažnost )- dá se ten příspěvek poslat jedině do zábavy.
K přízpěvku Pepy Darvaše
Pokud něco prasklo/ Abele Flandre/ hned položením do vody(on ten laminát asi nasál vodu přes tmel a barvu jako houba během několika vteřin - Kolik 50? -ono to tak +- výjde při síle 0,08-0,12 mm ) je nesmysl. Dřevo i laminát mají stéjnou roztažnost došlo asi k něčemu jinému.
Libí se mi jak argumentuješ, že vycházím z tabulkových hodnot, ono to ani jinak prakticky néjde. Víš ty tabulkové hodnoty vycházejí z měření, praktických zkoušek a praxe jiných. Ono by se nic neudělalo, nesmontovalo nenatřelo a jine ne..., neboť by se čekalo, až co Tvoje praxe ukáže po 10 letech.

Domnívám se, že Ti, kterým jsem doporučil použít motor x-y a použili toto řešení jsou spokojeni a jinak prosím napište ..navrhl jsi cypovinu ... motor Ti pošlu proti úhradě.
Já Vím, že nejuniversálnější motor je 400 -....1 x na 4 článek jindy na 10 článek. Což je osvědčené tvoje řešení.

Představ si ta pryskyřice byla epoxy. A ještě si představ, že některé epoxy lamináty se po vytvrzení opláchnou vodou, pak
pasivují kyselinou citronovou, což máš znovu vodní roztok, pak znovu vodou a používají se pro styk s potravinami.
(během těchto operací by musely být nasáté jako houba.

Ať Vaše lodě plují

Share

Palec nahoru 0 Palec dolu

41

Re: Pedro Gual

Mám palubu ze smrkových lišt napuštěnou Letoxidem (zastudena) na Magnusovi (metrovka) a asi neví že měla popraskat i když s ním jezdím v zimě když mrzne i v létě v prudkém slunci.

Haituit, mereu, viata mea ca un trofeu,
Haituit, tarziu, nu conteaza mort sau viu

Share

Palec nahoru Palec dolu

42

Re: Pedro Gual

Ladousi promiň,ale ještě jedno shrnutí.
SH 19.6. 10:19:48  ----epoxid je hydroskopický, pije vodu, a tím mění obsah.
SH včera 9:20:46  ---- normální člověk se podívá, jak to dělají špičkoví.......tam je to sám laminát....
SH včera 9:37:22  -----jenom zapoměl napsat, jestli je ta změna objemová nebo váhová.

Předpokládejme, že láminát je vyrobený z epoxy + skelné tkaniny

- epoxid naštěstí hydroskopický není (schopnost odebírat vzdušnou vlhkost) .....to by se asi ti špičkoví divili při přeměřování
rozměrů jak se jim to nabobtnalo.
- špičkoví určitě nenatírají laminátové trupy vevnitř proti vodě.
- naštěstí pro mne voda má hmotnost 1.  Takže 1cm3 má hmotnost 1g. Ještě jsem sice neviděl změnu objemu bez změny hmotnosti a naopat, ale asi to jde.

Předpokládejmé, že 100g pryskyřice má objem 70 cm3 uplácáme laminátovou skořepinu - trupu 0,1 mm ( 50% epoxy + 50 % sklo ) = 7000 cm2  ponořené ve vodě _ 140 X 50  cm2/nepočítejme s části hmotnosti epoxidu, který je vázán v laminátu/ a tento trup = plocha  za 1hodinu nasaje 0,003g vody. A teď to natřu. TAK O JAKÉ NASÁKAVOSTI EPOXIDU SE TADY MLUVÍ.

Takže Ivvo má plnou pravdu: technologický postup , kvalitní materiál. A není potřeba pouze laminátových desek a laminátových trupů, které vlastně nasávají vodu. 

Ať Vaše lodě plují

Share

Palec nahoru Palec dolu

43

Re: Pedro Gual

Pánové, když to celé čtu, tak bych rád upozornil na skutečnost, že reálné lodě jsou pod čarou ponoru natírané téměř a výlučně (kromě antifoulingu) barvami na bázi EPOXIDOVÉ pryskyřice. Rovněž ocelové konstrukce, které mají být trvale ponořeny, se natírají hlavně epoxidy a to kvůli jejich vynikající odolnosti v podmínkách trvalého ponoru.
U vrstvy zvící 300 - 500 mikrometrů se očekává životnost řádově 5 let a delší. A zdůrazňuji, že se jedná o podmínky TRVALÉHO ponoru.
Tolik obecná informace z průmyslového natírání.
Rozhodně se nehodlám pouštět do debaty jestli impregnovat, neimpregnovat, laminovat či ne, atd. Jak tu někdo zmínil, každý si to udělá stejně po svém.
Jen jako perličku bych rád uvedl příklad jednoho letitého modeláře z Anglie, který je tvůrcem spousty plánků do časopisu Model Boats. Většina jeho konstrukcí je celobalsová (občas v kombinaci s dřevem). Všechny své modely napouští zředěným nitrolakem, potahuje tlustým modelspanem, opět několikrát lakuje nitrolakem (s broušením mezi vrstvami) a nakonec barevně upravuje, např. autospreji nebo barvami Humbrol. Nutno podotknout, že vše výše uvedené provádí jen z vnější strany trupu. Strašně si chválí, jak nemá problémy s vlhnutím lodí a s praskáním trupu. Jediné, co dělá navíc je, že po ježdění loď vždy "otevře" a nechá den až dva schnout...
Ať se Vám všem daří.
Zdenek

Share

Palec nahoru +1 Palec dolu

44

Re: Pedro Gual

Souhlasím. Pokud je epoxid správně aplikován, nemůže vodu propouštět. Už nějaký čas provozuji metrový model slepený ze smrkových lišt, který je z vnější strany boků potažen JEDNOU vrstvou skelné tkaniny s Letoxidem a nekroutí se a nepraská. A to si myslím že jsem to docela odflák.

Haituit, mereu, viata mea ca un trofeu,
Haituit, tarziu, nu conteaza mort sau viu

Share

Palec nahoru Palec dolu

45

Re: Pedro Gual

http://s24.postimg.org/6uda7y5b9/P4220003.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

46

Re: Pedro Gual

Pomalu "makám" nebojte :-)

Share

Palec nahoru Palec dolu

47

Re: Pedro Gual

http://s24.postimg.org/fvalkv7ht/P6260002.jpg

http://s24.postimg.org/96424um5t/P7230004.jpg

http://s24.postimg.org/vw36xu5dd/P7230006.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu

48

Re: Pedro Gual

Trošičku pokračujeme


http://s30.postimg.org/vew3xm3ot/P8310027.jpg

http://s30.postimg.org/5tjvxrgh9/PB080037.jpg

http://s30.postimg.org/yzrzgu88d/PB080039.jpg

Share

Palec nahoru Palec dolu