1

Téma: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Rada nad zlato... pánové potřeboval bych poradit jak utěsnit současný funkční (spíš nefunkční) experiment s turbinovým čerpadlem. Níže přikládám nákres funkčnosti čerpadla, při zkouškách se osvědčuje jako velmi výkonné, ale je zde jedno ale... tlak při sca 10.000 otáčkách motoru a 6-ti lopatkách turbiny je tak vysoký, že ještě mimo svůj hlavní směr dále i protlačí dvě těsnící příčky až skrz motor a voda vydatně stříká přes něj ven.... poradí mi někdo vhodný způsob utěsnění kolem hřídele popř. vhodnější architekturu prostoru kolem lopatek pro zmírnění kolmého tlaku vody ?? Zelenými šipkami je znázorněn správný tah čerpadla, červené šipky ukazují chybný způsob průniku vody... předem dík... nad každou radou se přinejlepším zamyslím... smile

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/371_1229906422.jpg

Cabadaj 10. října 2015 zemřel. Čest jeho památce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

2

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Cabadaj napsal:

Rada nad zlato... pánové potřeboval bych poradit jak utěsnit současný funkční (spíš nefunkční) experiment s turbinovým čerpadlem. Níže přikládám nákres funkčnosti čerpadla, při zkouškách se osvědčuje jako velmi výkonné, ale je zde jedno ale... tlak při sca 10.000 otáčkách motoru a 6-ti lopatkách turbiny je tak vysoký, že ještě mimo svůj hlavní směr dále i protlačí dvě těsnící příčky až skrz motor a voda vydatně stříká přes něj ven.... poradí mi někdo vhodný způsob utěsnění kolem hřídele popř. vhodnější architekturu prostoru kolem lopatek pro zmírnění kolmého tlaku vody ?? Zelenými šipkami je znázorněn správný tah čerpadla, červené šipky ukazují chybný způsob průniku vody... předem dík... nad každou radou se přinejlepším zamyslím... smile

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/ … 906422.jpg

Jediné co mě napadá je použít mezi čerpadlo a motor kompakt hřídel, jako to má Ufon u PP. a tu hřídel vyplnit vazelínou. Myslím, že by to mohlo pomoct...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

3

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

v případě hřídele myšlenku nezavrhuji , (přiznám se že nevím jak to má  ufo u pp), ale asi to nebude až tak jednoduché, je to navíc spojka, samotná hřídel  a problémem je krátká vzálenost mezi turbinou a motorem... pro orientaci náčrtek je nakreslen + - v poměru mimo symbol pro spojku ta by v měřítku vyplnila skoro celý meziprostor mezi přepážkami....

Cabadaj 10. října 2015 zemřel. Čest jeho památce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

4

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Cabadaj napsal:

v případě hřídele myšlenku nezavrhuji , (přiznám se že nevím jak to má  ufo u pp), ale asi to nebude až tak jednoduché, je to navíc spojka, samotná hřídel  a problémem je krátká vzálenost mezi turbinou a motorem... pro orientaci náčrtek je nakreslen + - v poměru mimo symbol pro spojku ta by v měřítku vyplnila skoro celý meziprostor mezi přepážkami....

Myslím, že řešení se jmenuje GUFERO - hledej na inetu :-)

Keba - webmaster
http://www.tugtowing.cz

5

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

čím účinější čerpadlo.......tím větší tlak.......tím lepší ucpávka=
hřídel zapouzdřit do ložisek a před ně do tělesa čerpadla ucpávku (např, fa burgman)- ale to změní cenu na nerealnou- nebo, jak psal Ivvo, skusit kompakt hřídel, nebo křídel s několika ložisky a tlakovou mazničkou-zase to sníží výkon,respektive víc zatíží motor.....na co to je-není li to tajné ?

Optimismus je jen nedostatek informací...aneb zabij bobra, zachráníš strom....

Share

Palec nahoru Palec dolu

6

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

gufero při větším tlaku propouští........

Optimismus je jen nedostatek informací...aneb zabij bobra, zachráníš strom....

Share

Palec nahoru Palec dolu

7

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Petrovo čerpadlo je zde...

http://www.mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/32_1179246341.jpg

nyní jen používá kratší hřídel.

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

8

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

přiznám se ,že až tak velké zkušenosti stím nemám, myslel jsem si ,že gufero je na těsnění maziv olejů tj hustší prostředí než je voda, dále nevím zda se dělá tak malé, hřídel je 4mm, další  problém, zmiňované ložisko  jaké ???  znáte mimo kluzných (bronz, teflon) nějaké co může trvale do vody... ?

Cabadaj 10. října 2015 zemřel. Čest jeho památce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

9

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Cabadaj napsal:

přiznám se ,že až tak velké zkušenosti stím nemám, myslel jsem si ,že gufero je na těsnění maziv olejů tj hustší prostředí než je voda, dále nevím zda se dělá tak malé, hřídel je 4mm, další  problém, zmiňované ložisko  jaké ???  znáte mimo kluzných (bronz, teflon) nějaké co může trvale do vody... ?

Zkus mrknout sem...
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view … 88&p=2

Keba - webmaster
http://www.tugtowing.cz

10

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

popravdě jde o to že pokud se ti z prostoru čerpadla nedostane voda včas ven tak bude problém s tlakem pořád , vím na co to máš a řešením bude asi jedině snížení otáček při zmenšeném průřezu trysekprostě budeš muset mixnout servo ovládání žaluzií s otáčkama pohonu čerpadla
ta hřídel co používám já se nacpe vazelinou docela na krátko protože ten ,,vajgl,, co mi z kompaktu zbyde měří 4cm takže asi by to nepomohlo, jedině zkusit utěsnit guferem přímo spojovací váleček uvnitř pouzdra spojky na kompaktu, tím by se dal použít skutečný simerink, ale za cenu výroby vlastního kompaktu.
večer ti to načrtnu a pošlu

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

11

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Možná je to blbost, ale ne skutečných lodích jsme na utěsnění buchštrálu použily takový udělátko ..... hřídel procházela takovým pouzdrem do kterého se natěsnala koudel napuštěná olejem nebo vazelinou a uzavíralo se to krytem kterej měl na spodní straně výstupek zapadající do toho pouzdra a stlačující tu koudel. Celé to bylo stažené a přichycené k základně 5ti šroubama. Nikdy přes to neprošla ani kapka.

.... jestliže to funguje tak se do toho nes... smile

12

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

na těsnění vazelínou jsou tam moc vysoké otáčky,co zkusit do meziprostoru tlačit vzduch a vytvořit proti tlak,nebo to vyplnit transformátorovým olejem ale to bude zase brzdit,jedna možnost je použít neodymové magnety a přenos hnací síly řešit přes magnety,dělá se to u ponorek

model Merrimack,jeho provoz,vývoj systémů,praktické zkušenosti z provozu za 15 let

Share

Palec nahoru Palec dolu

13

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

nevím jak jsou lopatky na konci uzavřené,co je zalepit deskou a tím snížit tlak na ložisko?

model Merrimack,jeho provoz,vývoj systémů,praktické zkušenosti z provozu za 15 let

Share

Palec nahoru Palec dolu

14

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Něco máš na lopatkovém kole špatně, protože v místě, kde máš nakreslené šipky, že Ti teče voda,by měl být podtlak a spíš přisávat vzduch než se tlačit voda...

Určitě je ale třeba udělat odvodnění toho prostoru mezi přepážkami.

Když přemístíš ložisko, co máš v sacím otvoru nad oběžné kolo do přepážky, přitěsníš hřídel, zlepšíš sání.
Ložisko můžeš udělat z texgumoidu, ten je dokonce "vodoumazný" smile nebo z teflonu. Teflon je dost pružný takže když na ložisku z něho uděláš takový límeček o vnitřním průměru o 0.1mm menším než má hřídel, tak dostaneš i něco podobného guferu co bude těsnit.



Anebo jsi použil hřídel ze svařovacího drátu který byl rovnaný kroucením a jeho povrch je do šroubovice... V jednom směru otáčení to bude pumpovat vodu jako šroubové čerpadlo ať budeš dělat co dělat.... V druhém směru bude sucho vždy...

Share

Palec nahoru Palec dolu

15

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

hmmm... jj... co názor to kus pravdy,(a to  tady není zadokumentovaná dnešní  3 hodinová ostrá diskuse MSoba a Přemy v ateliéru) teď ještě najít jen tu nejvhodnější kombinaci. Pravděpodobně řešením bude do hřídele lehký vlis do nej okroužek nad to ještě  gufero.. není ještě stanoveno jestli před přepážku nebo za ní... důvodem je rozebiratelnost celku...  ale to hlavní bude asi změnit uzavřený slepý prostor nad lopatkami, kde se nyni vytváří tlak a voda prosakuje přepážkou, vyřešit změnu tvaru nádoby  tak, aby voda měla hladký boční průchod, asi by mělo logiku mít i stejné plochy sacího a výtlačného otvoru turbíny.. nebo né ???? wink

Kde pořizujete texgumoid či masiv teflonu... ??

Cabadaj 10. října 2015 zemřel. Čest jeho památce.

Share

Palec nahoru Palec dolu

16

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Pokud jsem to dobře pochopil jedná se o odstředivé čerpadlo. Pokusil bych se upravit tvar lopatek (a potažmo celého oběžného kola), aby odpovídal tvaru skutečného odstředivého čerpadla.

Neber život příliš vážně, stejně z něj živý nevyvázneš.

Tomáš

Share

Palec nahoru Palec dolu

17

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Je to pouze teorie, ale co horní přepážku u motoru (plast, dural) bez otvoru a zkusit bezkontaktní magnetickou spojku. Viz. např. http://www.huco.com/products.asp?p=true&cat=506
Neodymový magnety se dají sehnat a zbytek je otázkou pokusu jestli to udrží.....
Tedy pěkné sci-fi jsem napsal

Share

Palec nahoru Palec dolu

18

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Tatka
To by šlo za předpokladu, že to "utáhne" ten rotor i přes celkem silný hydrodynamický odpor - prostě jestli to ta voda nezastaví - ale jako nápad supr!

MONAKO I, CARIBIC, RARACH, SC B2, SC B3, SMIT BISON
a potom už jenom letadla:
EXTRA 300S na 30ccm, FW 190 na 15ccm, SuperZoom na stříďák, ...... atd

Share

Palec nahoru Palec dolu

19

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Na magnetickou spojku zapomeň....

Teflon a texgumoid - staré socialistické zásoby a díly z rozebraných mašin a přístrojů.

A co tak tu dát fotku. Určitě zobrazí skutečnost věrněji než nákres. A může ukázat konstrukční kopanec.

Vstupní/výstupní otvor - to je dost těžko jednoznačně odpovědět, záleží na vstupním a výstupním tlaku, průtoku, tvaru,....  Obecně řečeno tvary a dimenzování těch otvorů spíš ovlivní účinnost, rázy v potrubí, kavitaci atd. což v modelovém měřítku nemusíš řešit. Jen aby byly přiměřeně velké požadovanému průtoku.

Share

Palec nahoru Palec dolu

20

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Co si slibuješ od toho O-kroužku na hřídeli?

Share

Palec nahoru Palec dolu

21

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

No napadá mně pár otázek... jako např. vyvážení bazmeku při 10000 ot. Ale už jsem o něčem podobným uvažoval, jen na pokusy nedošlo

Share

Palec nahoru Palec dolu

22

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Sváťo: Fotka není naprosto potřebná, jelikož ten nákres je přesný - fotkou už nic nového neuvidíš smile

Od "O" kroužku na hřídeli si je slibováno utěsnění díry pro hřídel a tím pádem zamezení proniknutí vody do prostoru mezi přepážkami

MONAKO I, CARIBIC, RARACH, SC B2, SC B3, SMIT BISON
a potom už jenom letadla:
EXTRA 300S na 30ccm, FW 190 na 15ccm, SuperZoom na stříďák, ...... atd

Share

Palec nahoru Palec dolu

23

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

No ale ten O-kroužek musí být v nějaké drážce, do té něčim tlačen a stejně bude mít větší odpor než Gufero...

Share

Palec nahoru Palec dolu

24

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

Sváťo - to je výsledek dnešní celkem ostré diskuze smile a na tom nákresu to není vyobrazeno smile

MONAKO I, CARIBIC, RARACH, SC B2, SC B3, SMIT BISON
a potom už jenom letadla:
EXTRA 300S na 30ccm, FW 190 na 15ccm, SuperZoom na stříďák, ...... atd

Share

Palec nahoru Palec dolu

25

Re: Čerpadlo - turbina a jeho utěsnění

msob napsal:

Sváťo: Fotka není naprosto potřebná, jelikož ten nákres je přesný - fotkou už nic nového neuvidíš smile

Nemyslím si. Kdyby tomu tak bylo, netekla by do motoru voda.

Share

Palec nahoru Palec dolu