26

Re: Kortova dýza Graupner

prohlížel jsem si fotky a je to moc pěkná a precizní práce

chtěl bych se zeptat na spojení motoru a převodu
z fotek se jeví jako natvrdo
nebyla by lepší pružná spojka nebo kardan
nená to vliv na výkon?

řešil jsem spojení motoru /dc serva/ s kuličkovým šroubem v CNC stroji a tam
šlo o výkon a rychlost a spojka byla celkem kritická musel jsem řešit přenos výkonu výměnou
za jinou modernější spojku

Lubor Chytil

Share

Palec nahoru Palec dolu

27

Re: Kortova dýza Graupner

To: Vegetak To spojení motoru "natvrdo" je už druhá varianta. První pokus byl s kardanem (Graupner 346) a motory nebyly v ose s hřídelí hnacího pastorku. Možná už byl moc velký úhel nesouososti hřídelí a projevovaly se vibrace při vyšších otáčkách. Pevnou spojku jsem osazoval v pokud možno svislé poloze hnací hřídele současně s motorem a ložem motoru, ve kterém byly 4 stavěcí červy. Červy jsem ustavil, zakápl vteřiňákem k trupu a k loži. Stále ve svislé poloze jsem udělal pod ložem "šaluňk" z tvrdé balzy a to celé zalepil epoxy. Potom už se jen ve vodorovné poloze šaluňk vylil Letoxitem s mikrobalony. Nějakou zásadní nesouosost jsem nezpozoroval. Při osazeném motoru a hnací hřídeli spojka utažená na hřídeli u pastorku  se volně otáčí na hřídeli motoru. Ale můžu zkusit při dalších testech vyměnit pevnou spojku za kardany, které by teď díky souososti neměly mít důvod k vibracím.
Díky za podnět.

Share

Palec nahoru Palec dolu

28

Re: Kortova dýza Graupner

To DDG 51: Skromnost není na místě, z těch fotek je zřejmé, že je to celý pěkně vymazlený... žádná hrk frk práce za dvě odpoledne. Jinak hodně úspěchů při zajíždění.

Share

Palec nahoru Palec dolu

29

Re: Kortova dýza Graupner

DDG 51 napsal:

Ako je mozne, ze 900 motory potrebuju 1:1, ked Graupnerove nahony  maju prevod do pomala 5:1 a pritom vykon je NESKUTOCNY a to az tak, ze doporucuju nahony pouzivat iba na 8 voltov.Nejak mi to nejde dokopy

psal jsem ze své zkušenosti, kdy jsem měl v lodi šrouby graupner a převodovku 3:1, nejelo to a vůbec se nerozjela při couvání, když jsem šrouby vyměnil za Robbe s větším stoupáním tak to bylo v pohodě...

s graupnerovými nahony zkusenosti nemám a je možné že chyba je někde jinde...

http://unios.cmkos.cz/pics/smile.gif
NeJaToD team

Share

Palec nahoru Palec dolu

30

Re: Kortova dýza Graupner

To ivvo: ono to jelo dopředu i dozadu, ale ne podle mých představ. Proto to poplivání výsledků. Příčin sníženého výsledného tahu může být trošku víc. Především součet všech odporů soustrojí - dost jsem dbal na utěsnění svislé hřídele (O kroužek v jednom futru) a tam může být zakopaný pes. Uložení všech prvků bylo dělané témeř bez vůlí - teplotní roztažností při kalupu může dojít ke zvýšení tření. Možná bude třeba delší záběh, aby se to usadilo a uvolnilo. Při záběru šroubů může tlak na dýzu tuto "vyvracet" (nedostatečně tuhé uložení dýzy v trupu) proti pevné spojce motoru - možná, že tam fakt bude vhodnější vyzkoušet kardan nebo aspoň křížovou spojku.
No mám nad čím bádat - ale aspoň nebudu zlobit smile  (k radosti mé mamky).

Share

Palec nahoru Palec dolu

31

Re: Kortova dýza Graupner

To DDG 51: Šrouby použité při testu od Graupnera  (z dýz 2335) byly v surovém stavu velmi nevyvážené (holt jsem zvyklej z letadel vyvažovat vrtule). Jejich vyvážení znamenalo dost opižlávání a broušení.

Share

Palec nahoru Palec dolu

32

Re: Kortova dýza Graupner

Trošku jsem pokročil... Dýzy komplet rozebrané, hřídele v soustruhu trošku ošmrdlané "600" šmirglem (původní vůle 0,01 mm), tam kde to šlo osoustružit doplněné axiální podložky z 1 mm teflonu. Při testech na zdroji bylo zjištěno, že největší trabl dělají axiální vůle hnací hřídele, kdy v případě uložení natěsno - "bez vůle" dochází k ohřevu kluzných radiálních ložisek a následně k jejich postupnému "zadírání" - mezi ložiskem a hřídelí se ohřevem začne zmenšovat vůle. Při axiální vůli cca. 0,07 mm (vložená planžeta při montáži) tento jev už nenastává (ani při napětí 20 V), zkoušeno cca. 20 min při napětí 12 V. Při tomto napětí odběr proudu 1,05 V a ložiska pod 30 st.
Pevná spojka versus křížová spojka:
Pevná spojka - proudový odběr (při 12V) cca. 1,2 A, bez rambajsu.
Křížová spojka - zmiňovaný odběr 1,05 A a trochu rambajs (ten asi dělá onen kovový kříž). Rambajs se dal trošku elimovat přitlačením na dýzu i když s proudem to kupodivu nehne. Z toho vyplynulo následné zesílení dna lodi uhlíkovým rovingem a Letoxitem ( v poloze bez rambajsu - zajištěné klínkem).
Bude následovat zaběhnutí svislé hřídele s ostatními komponenty tj. oba kuželové převody a axiální uložení svislé hřídele a šroubu.
Takže pokusům zdar.
Jen jestli není jednodušší koupit cosi co nějak funguje, než se babrat s vývojem čehosi co zabere fůru času a koneckonců i peněz. Ty dýzy od Graupnera by mohly být i pozlacené big_smile .
To DDG 51: to uložení šroubů na origoš hřídeli je asi vhodné doplnit o červy ve šroubu. Stačí trochu nějakého "bordelu" mezi dýzou a šroubem a šroub má snahu se protočit ve svém uchycení (aspoň u šroubů, které mám to není ani pořádně vylisované - jsou tam vypoukliny a jeden šroub se už načal... dal jsem tam červy).

Share

Palec nahoru Palec dolu

33

Re: Kortova dýza Graupner

Komplet sestavené upravené dýzy mají teď při 12 V odběr 2A, největší odpor teď dělá lithiová vazelina ve spodním převodu (zkoušel někdo v podobném převodu hustý převodový olej?), ale oproti původním 3,5 A je to výrazně lepší. Vanové zkoušky dopadly dobře - tah se i s původními šrouby zvýšil. Teď už jen na vodu, znovu prohnat a časem možná udělat nové šrouby.

Share

Palec nahoru Palec dolu

34

Re: Kortova dýza Graupner

napadá mě zda je nutné vůbec nějaké mazivo používat , nestačí pouhé neutěsnění a jako mazivo nechat vodu?
asi dost kacířské ale ne zcela nereálné řešení

Zkouším věci dělat jinak.I když si občas nas... do bot!

Share

Palec nahoru Palec dolu

35

Re: Kortova dýza Graupner

Zase až tak scestná úvaha to není. Při testech "nasucho" jsem zkoušel i silikonové mazivo 3 in One ve spreji (je to nějakej silikonovej olej s teflonem). Pokud bych tedy vydloubal (vypláchl benzinem) vazelinu a špricnul tenhle sakrament, tak by to bylo asi ono. Mám však obavy z nerezi (A2), která v uzavřeném prostoru s vodou stejně chytne lišku a v ložiscích by to nebylo nic moc. To opláštění spodního soukolí není zrovna rozebíratelné a horní ložisko svislé hřídele je pod čarou ponoru.... To mně vedlo k mazivu v převodu.
Ale pokud se výkon bude jevit opět nedostatečný, stejně dojde na "mazání vodou" a zmíněným sprejem a následné čištění přes mazací otvor v plášti spodního převodu sad brrrr....

Share

Palec nahoru Palec dolu

36

Re: Kortova dýza Graupner

O guferech nebo manžetách jsou uvažoval a mám je zabudované v příčném pohonu, tedy gufera s klasickou stahovací pružinkou, kde bylo dost místa. Má to však háček - gufera ze standardní pryže (NBR 70 jestli se nepletu) mají nejmenší rozměry pro 6 mm hřídel 6x15x4, tedy spapají dost prostoru. Při porovnání gufer a manžet (v příčném pohonu) jsem zjistil, že menší tření na hřídeli je s guferem - manžeta měla tření větší, gufero těsní břitem a manžeta větší plochou. Neměl jsem k dispozici silikonová gufera (tam by možná bylo menší tření) a tak jsou hřídele  v příčném pohonu stočené na prům. 5,55 mm, kdy při tomto průměru ještě těsní (tlak sloupce vody není nijak drastický) a při zvětšeném tlaku uvnitř příčného pohonu při jeho funkci gufero osazené břitem proti tlaku více přilne ke hřídeli. Zatím to fuguje a sám jsem zvědavý, kdy se gufero nebo hřídel ošmrdlají a voda začne protékat. Důvody proč jsem nepoužil v dýzách byly dva: dost velký zástavbový prostor (u toho spodního převodu není moc místa) a zvýšený proudový odběr.

Share

Palec nahoru Palec dolu

37

Re: Kortova dýza Graupner

Tak teď blednu závistí tongue . Už se těším na článek. Máš link na ty německý gufera?

Share

Palec nahoru Palec dolu

38

Re: Kortova dýza Graupner

V RCR je odkaz na malá gufera...

Share

Palec nahoru Palec dolu

39

Re: Kortova dýza Graupner

Tak jsem to psychicky nevydržel a byl prohnat v tom pařáku kocábku na Splaviskách. Výsledek bych označil za uspokojující. Půl hodiny prakticky na plnej knedlík. Výkon se těmi úpravami asi opravdu zlepšil. Hlučnost díky použití horního převodu plast - plast je ještě snesitelná. Problémy s dýzami tentokrát 0. I když jednu chvíli mně řádně zacvakalo u zadku, ale byl to jen klacek který jsem nacucnul do dýzy a samozřejmně se šprajcl mezi šroub a nosník dýzy. Druhá dýza to bez problémů dostrkala ke břehu (jeden DSYS se  při přetížení asi odpojil). Bude třeba ještě řádně nastavit středy reglů, protože vpřed je po nastavení jízda v pohodě (přímá) a vzad při nízkých otáčkách lehce zabočuje. Baterky jsou teď na nabíječce a po jejich vybití budu vědět co tam zůstalo. Teď už jen tak 9 takovejch záplavů a snad to bude i spolehlivé. Ale, jak to bývá, může to být jen moje přání. sad

Share

Palec nahoru Palec dolu

40

Re: Kortova dýza Graupner

Už jsem to uváděl. ale to navadí , dva Sanyo Cadnica 4000 osmičlánky paralelně, takže asi 11,2 V na akupaku a pro serva a přijímač čtyřčlánek to stejné.... Ta serva mají max. proud 1,5 A (jedno) a BEC by se mohl vztekat (nebo odejít). Při testech si serva cucala asi 400 mA, takže BEC by mohl být bez trablů, ale věř tomu, že vše bude jako při testech.

Share

Palec nahoru Palec dolu

41

Re: Kortova dýza Graupner

V baterkách zůstalo asi 5,5 Ah a plně nabité mají asi 10 Ah. I když ten test byl bez zátěže (vleku), tak jsem jakž takž spokojen.

Share

Palec nahoru Palec dolu

42

Re: Kortova dýza Graupner

Pár fotek z dnešních testů je tady  http://www.rcfogli.cz/modules.php?name= … ;album=194 , jak bude video, dám odkaz.

Share

Palec nahoru Palec dolu

43

Re: Kortova dýza Graupner

Trup je samo domo, první laminovací pokus. Vzor je z loděnice ASD - Pawlina r.v. 2006.

Share

Palec nahoru Palec dolu

44

Re: Kortova dýza Graupner

Videa jsou tady:
http://www.youtube.com/watch?v=g8deuLTKeFE
http://www.youtube.com/watch?v=JNaM9gY1Cd4
http://www.youtube.com/watch?v=HCf0w-3QkSc

Share

Palec nahoru Palec dolu

45

Re: Kortova dýza Graupner

Tak tenhle zlepšovák mně nenapadl..... Ale nejdřív mně tahal Liberk ze břehu a pak jsem si to musel zkusit. Docela to ušlo, teď už se dá laborovat asi jen se šrouby.

Share

Palec nahoru Palec dolu

46

Re: Kortova dýza Graupner

Pokukuju na odkaz.... a fandím. Jak moc se zvedl výkon? Mně se zdá, že mezi 3/4 "plynu" a plným (při 10-11V) není až tak velký rozdíl a mám pocit, že od toho 3/4 plynu si lopatky šroubu už začínají trochu brát vodu. Nové šrouby jsem konzultoval s p. Karpatským a ten mně radil, že bych měl vyzkoušet nejdřív prodloužit dýzy. Takže na ně nabastlím prodloužení a bude další pokus.

Share

Palec nahoru Palec dolu

47

Re: Kortova dýza Graupner

Tatka napsal:

Pokukuju na odkaz.... a fandím. Jak moc se zvedl výkon? Mně se zdá, že mezi 3/4 "plynu" a plným (při 10-11V) není až tak velký rozdíl a mám pocit, že od toho 3/4 plynu si lopatky šroubu už začínají trochu brát vodu. Nové šrouby jsem konzultoval s p. Karpatským a ten mně radil, že bych měl vyzkoušet nejdřív prodloužit dýzy. Takže na ně nabastlím prodloužení a bude další pokus.

No já bych asi spíš nejdřív uvažoval o jiných šroubech, než prodlužoval dýzu. Ono když se člověk na ně podívá, tak vidí celkem velkou mezeru mezi šroubem a dýzou, to by chtělo změnit, udělá to celkem dost. A pak ty lopatky u šroubu se mě nezdají, jsou podle mne moc rovné a hlavně malé, na remorkér by to chtělo něco většího.

Jinak co se týká zvětšení rychlosti z 3/4 plynu na 4/4 plynu. U mě třeba o nějakém zrychlení není ani řeč, trup už dává takový odpor a váha je tak velká (14kg) že prostě do kluzu nepřejde smile Ale důležité je, že když tahám vanu, tak i ten 100% výkon je znát, protože šrouby pořád táhnou a nedochází ke kavitaci nebo něčemu jinému.

48

Re: Kortova dýza Graupner

No, jen pro představu, jak sem předělával šrouby na WG, jen pro upřesnění, ten malý šroub byl na jinou dýzu, byla od p. Karpatského, ale neměla rozměry co jsem chtěl. S tou výbavou napravo jsem závodil v Otrokovicích a byla to šílenost, podle mne to mělo ještě menší účinost než kdyby to bylo bez dýzy (Loď sama bez vleku jezdila suprově, s vlekem hrůza). V pravo je typ šroubu, se kterýmy teď jezdím, jen toto byl první pokus a trochu sem vyosil lopatky (není ani začištěný atd..). Ovšem je tam hned jasně vidět, že jsem se snažil o minimální mezeru mezi listem a šroubem, u dalších šroubů se mi podařila mezera zmenšit na max 0,5mm a abych řekl pravdu, jezdí to úplně jinak smile I když tahleta fotka je hodně extrémní příklad, tak ale určitě při vyrobení šroubů přesně na dýzu se výkon rapidně zvětší.

http://odpurci.septem.cz/Godric/Watergeus/Fotky/sroub_2.JPG

Jen ještě jedna věc, trup dává odpor, rychlost už člověk nezvýší, ale zvýší tah... takže když potáhneš vanu, tak odpor trupu bude samozřejmě menší (menší rychlost soupravy), ale díky tomu, že máš větší tah, dokážeš jet rychleji než se starejma šroubama.

49

Re: Kortova dýza Graupner

Supr podněty... Ta mezera (u původního řešení je 0,75 mm) a je to opravdu díra jak vrata. Pravda je, že zadní hrana šroubu byla jen asi 1 mm od konce dýzy a možná se tlak vody opravdu "rozptyloval" hned za dýzou. No teď už je to jedno protože jsem dnes vytočil nové dýzy (to bylo zase odpadu) prodloužené o 12 mm na zadní hraně, nejmenší vnitřní průměr v radiální ose šroubu teď mají 65,4 mm a počítám se šrouby 65 mm, tedy pokud neujedu v souososti dýz, protože ten vnitřní kužel jsem nemusel udělat úplně přesně jako původní. Ale to se následně změřit a doladit při případné výrobě šroubu. Zkusím je co nejdřív s původními šrouby a teprve pak nejspíš dojde na rozhodnutí, zda dýzy staré a nový šroub nebo dýzy nové a nový/starý šroub. Nebo pokorně vrátím vše do původního stavu. Ono to zase až tak úplně špatně netáhlo to nafukovací křeslo (Belly boat na jezerní muškařinu, zhruba 100 kg a hydrodynamika "0").... Ale co když se to dá zlepšit smile

Share

Palec nahoru Palec dolu

50

Re: Kortova dýza Graupner

Až budu někdy na moravě, zajedu do Brna na splaviska a porovnáme naživo, to bude nejlepší smile