1

Téma: Springer Classe – tlačný remorkér, aneb jak jsem stavěl „Prvního“

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/371_1183411822.jpg

    O existenci kategorie Springer Class jsem se dověděl koncem dubna z diskusního fóra (forum - tug towing - springer classe - tlačné remorkéry). První dojem z lodi nebyl vůbec valný, ale zaujalo mě nadšení modelářů pro tuto novou kategorii. S počtem shlédnutých www stránek si loď získávala mé stále větší sympatie. Vědom si toho, že na víkend s TT v Protivínově nedostavím svou 70 cm Magni-Barungu, bylo rozhodnuto.
    Stavba začala vyřezáním dvou bočnic trupu z 5mm překližky, které jsou vzájemně spojeny s deskou v přední a zadní části. Dno lodi je zhotoveno z lištiček příčným plaňkováním. Venkovní strana trupu je zalaminovaná pryskyřicí Lamit 109 s jednou vrstvou skelné tkaniny gramáže 355 g/m2. Vnitřní část trupu je vylita polyesterovou pryskyřicí Lamit (vše firmy Kittfort). Následně vytmelení trupu. Na výrobu kýlu jsem opět zvolil 5mm překližku. Kýl se
skládá se dvou vzájemně slepených dílů, kdy uprostřed vodorovně prochází 150mm hřídel pro lodní šroub. Vše je slepeno epoxidovým lepidlem. Následovala výroba tzv. vyváženého lodního kormidla vel.cca 47x47 mm. Na 4mm svařovací drát byla v malých čtverečcích navrstvena skelná tkanina, zalaminována a po zaschnutí vybroušena do tvaru kapkovitého profilu kormidla. Hřídel kormidla prochází měděnou trubkou zalepenou v trupu. Spodní část hřídele kormidla spojuje hliníkový pás s kýlem, který je zašroubován dvěma vruty.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411046.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411143.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411208.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411272.jpg

    Následovala práce uvnitř trupu. Zvolený motor Speed 400 a převodovku 3:1 jsem upevnil do vyrobeného překližkového lože. Lože motoru jsem přišrouboval k hranolku vlepeného na dno trupu lodi. Spojení převodovky s hřídelí jsem zabezpečil kardanovou spojkou. Nad spojku jsem umístil částečně rozebíratelnou dřevěnou konstrukci z lišt, sloužící jako lože pro baterii. Toto lože je ukotveno (rozebíratelně) v dřevěném masivním hranolu, ve kterém je vlepen silný úvazník. Přední i zadní úvazník je zhotoven z 12mm dřevěné kulatiny a velmi důkladně vlepen do masivního hranolu na dno lodi. S lodí bylo od počátku stavby počítáno i pro kategorii TT, proto tak silné úvazníky a umístění co nejblíže k těžišti lodi. Zadního masivu bylo využito i na uchycení servomotoru s táhlem k zadnímu kormidlu.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411604.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411675.jpg

    Přední tlačné opěry jsou vyrobeny z 5mm překližky, která vytváří bočnice a mezi těmito jsou kaskádovitě vložené dřevené hranolky.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411745.jpg

Paluba je z 3mm překližky prohnutá uprostřed. Do ní byl vyřezán, ve středové i zadní části, otvor pro nástavbu. Límec středového otvoru je cca 30mm vysoký. Zadní část, nad serverem a táhlem kormidla, je vysoká přibližně 10mm. Víko nad zadním otvorem je z 3mm překližky a má dvojité venkovní a vnitřní lemování, s těsnící gumou. První nástavba bylo vyrobena z tzv. popronu a přestože byla 2x zalakovaná disperzí, akrylová barva si cestu k materiálu našla. S lehkým poleptáním vydržel pouze jeřáb.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 412024.jpg

U druhé nástavby byla jako materiál zvolena balza a 1,5mm překližka. Před cestou do Protivínova byla loď nastříkaná akrylátovými barvami a nástavba pouze plničem.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 412217.jpg

    Jízdní vlastnosti lodi byly testovány přímo za provozu při závodech. Loď již v té době převyšovala minimální váhu, plavala vcelku stabilně a nebylo nutné jí dovažovat olovem. Přes původní technické potíže s regulátorem se loď v jízdních vlastnostech projevovala velmi obratně, ba i na jednomotorovou loď couvání nebylo vůbec špatné (lodní šroub Modela 40 mm). Tvar lodi s předními opěrami a volbu laminovaného dřeva považuji za výhodnou pro tzv méně šetrné zacházení.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 412296.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 412383.jpg

Na základě zmíněných pozitivních vlastností bylo rozhodnuto, že si loď zaslouží další pozornost, tzn. přibližně další měsíc práce na nástavbách a drobných detailech. Rovněž baterie 6 V NiMH 4200 mAh byla nahrazena baterií 7,2V (šestičlánek 1900 mAh).

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411368.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411452.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411533.jpg
http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 412091.jpg

    „První“ byl vyzkoušen při zátěži v tahání surfového prkna naloženého cca 180kg živé váhy. S tímto úkolem si poradil na výbornou.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gall … 411955.jpg

    Volba mého desetiletého syna, zda si k vodě vezme Caribic nebo Springer, je jednoznačná. Na můj dotaz, proč nechce Caribic, se mi dostalo odpovědi: „ je sním nuda“.
    Závěrem chci uvést, že kategorie mě nadchla tak, že stavím „Druhého“ a plně ji doporučuji každému, kdo uvažuje o stavbě lodi pro svou radost.

http://mo-na-ko.net/php/portal/img/gallery/371_1183411890.jpg

Cabadaj 10. října 2015 zemřel. Čest jeho památce.

Share

Palec nahoru Palec dolu