Důležité:    DF MoNaKo - diskuze    Chat    Členové    Kalendář akcí    Galerie    Partnerské weby

   Můžete se registrovat!    Ukažte obrázky svých modelů!    Jak napsat článek?    Napište nám   

Kategorie článků
Vyhledávání
Model Club MoNaKo
MC MoNaKo

Otevřené sdružení lodních modelářů nejen z celé ČR...
Modelářský klub MoNaKo


Čtenář
Jméno:
Heslo:


Registrace | Info
Zapomenuté heslo

Chat - popovídejte si

Přehledy
Stálé odkazy
RSS

Pokud chcete odebírat naše články přes RSS, do své čtečky RSS kanálů zadejte tuto adresu. Též můžete použít odebírání nových tématpříspěvků z DF.

Vše naráz přímo na plochu svého PC získáte s miniaplikací MoNaKo-Mini:

MoNaKo-Mini

Čtenářské galerie
Velkoopatovická zátoka - 2
Na dobré akci
zobrazení: 1955
známka: 5.00
Zajímavý odkaz
Thingiverse.com

Všem, kteří si pořídili 3D tiskárnu, by se mohla hodit tato stránka, na které naleznou řadu připravených věcí k tisku (a to i z oblasti lodních modelů).

Historie zajímavých odkazů

Novinky
09.04.2020:

Přejeme příjemné prožití velikonočních svátků.


28.03.2020:

Dnes by bylo na Lužinách jistě nádherně, kdybychom se tam mohli sejít. Rušení se týká i dalších akcí, např. dubnových odemykání vody v Nové Vsi a Plzni či výstavy Modely. Mezinárodní organizace Naviga rovnou zrušila všechny své akce pro celý rok 2020.

 

 Archiv novinek


Komentáře

ke článku: Stavba trupů lodních modelů - 1. část
ze dne 01.01.2020, autor článku: Petr Plát (PetrP)

Komentář ze dne: 02.01.2020 12:18:12     Reagovat
Autor: [Ivos] - Ivo Michal (ivosovi@seznam.cz)
Titulek: broušení jádra
Moje zkušenost z broušení polystyrenového jádra do oválného proudnicového tvaru, a to od prken na winsurfing po metrové trupy plachetnic, je lehce odlišná. Po oříznutí bloku materiálu do půdorysného a bokorysného průmětu jsem brousil delším kusem smirku vždy na pevné podložce, aby nevznikala lokální podbroušená místa. Důležité bylo brousit po délce trupu, vždy symetricky z jedné a druhé strany. Takže každé broušení vyrobilo takovou "fazetu" tečně k budoucímu povrchu - podobně, jako když ořezáváme dřevěnou tužku. Těch broušených fazet bylo co nejvíce, až téměř zmizely hrany mezi nimi a vznikl oblouk tvořený velkým množstvím rovin, ten se až ve finále "dorovnal" finálním přebroušením do tvaru. Kontrola pomocí obrysových šablon je stejná. Pracoval jsem venku na zahradě a obrus z polystyrenu byl opravdu všude...

Komentář ze dne: 02.01.2020 19:46:29     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek: Re: broušení jádra
Dík za reakci, může být užitečná. Určitě si nedělám patent na rozum a jiní modeláři mohou mít jiné zkušenosti a osvědčené postupy.

Jestli správně chápu, tak tvé polystarenové výbrusy byly vesměs čistě konvexního (vypuklého) tvaru. Taková tělesa se obecně brousí znatelně lépe, než konkávní (vyduté) tvary, které se často vyskytují na trupech větších plavidel (typicky boky na přídi). Právě tvarově komplikovanější trupy u nichž se prolínají části s konvexním a konkávním povrchem, případně ještě s rovnýma plochama (což je obvyklé pro větší námořní plavidla, zejména válečná, co mě jako předlohy primárně zajímají) jsou pro výrobu broušením nejnáročnější a nikdy se mi přes všechnu snahu nepodařilo dosáhnout optimálního výsledku. Ani se šablonami jsem si moc neporadil, lepší to bylo při broušení výplně kostry (mělo by se objevit v pokračování článku), ale snadno došlo k podbroušení a vystupuvání žeber. Nejvíc hladký a spojitý povrch jsem dosáhnul při broušení jen tak od oka, ale pak zase byly problémy s tvarovou přesností a souměrností. Lépe než s pěnovým (kuličkovým) PS se mi pracovalo s extrudovaným, ale chtělo to vybrat takový, co nebyl moc gumový. Každopádně při každém broušení je nepořádek veliký.

Komentář ze dne: 02.01.2020 20:03:53     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek:
Dík ladousovi za vydání článku, který se tak po všech peripetiích a po více než 10 letech od započetí jeho psaní přeci jen dočkal zveřejnění. Přiznám se, že jsem na něj od našeho posledního jednání na dané téma (před cca 3 lety) docela pozapomněl a jeho vydávání už ani neurgoval. Předtím to celé dlouho viselo na mě, jelikož jsem několik let nebyl schopný dodat vhodné ilustrace. Ani ty nakonec použité nejsou zdaleka ideální (vesměs z mých skromných pokusů), ale snad svůj účel splní. Pokud jsem dohledal něco kvalitnějšího, přiložil jsem do textu příslušné odkazy.

Po dlouhé době se tak na Monaku opět objevuje teoretický článek. Právě takové (od Keby) jsem osobně velice ocenil v počátcích existence Monaka (zrovna v počátcích svého lodně modelářského snažení), tedy doufám, že můj text snad také může trochu pomoci někomu začínajícímu pro základní orientaci v problematice. Prezentované informace částečně pocházejí z mé vlastní experimentální zkušenosti, ale z velké části se jedná o převzaté znalosti a informace nastudované v průběhu let (zdaleka ne vše jsem zvládl a stihl osobně vyzkoušet). Nedělám si tedy patent na rozum, jiní modeláři mohou mít jiné znalosti a zkušenosti, tedy jedině dobře, když přidají vlastní připomínky, případně pokud někdo napíše vlastní článek s obdobným tématickým zaměřením.

Komentář ze dne: 03.01.2020 10:00:19     Reagovat
Autor: [Ivos] - Ivo Michal (ivosovi@seznam.cz)
Titulek:
U surfových prken byl paluba kovexní, ale dno konkávní. Dno jsem brousil zase delším špalíkem opracovaným do vypouklého tvaru podle příčného řezu. Jenže délka skoro 3 metry vyžadovala hlavně zmiňovanou plynulost v podélném směru. U metrové plachetnice byl trup čistě vypouklý a bez prudších změn tvaru - tady se hodně liší od válečných lodí. Myslím, že pro začátečníka je vybroušení jádra docela obtížný úkol a volil bych spíš kostru. Kolegové zkoušeli brousit trupy s pomocí šablon vypálených laserem z nerezového plechu tl. 1mm, ale ani tak nebyla přesnost jádra na požadované úrovni.

Komentář ze dne: 03.01.2020 17:05:31     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek: Re:
Dobrá informace ohledně tvarovaného brousítka, takové pomůcky na míru zřejmě mohou při broušení docela pomoci dosáhnout žádaného tvaru. Jinak celkem souhlas, sám jsem došel k obdobnému závěru (zmíněnému v článku), že broušení kopyta je sice na na první pohled velice snadné, ale v realitě o poznání náročnější a pro dosažení uspokojivého výsledku to chce dost zručnosti a cviku. Jako vhodnější se mi jeví postup použitý SH u Granita (tedy sestavení a následné obroušení schodovitého polotovaru, viz. odkaz v článku), ovšem ten zas vyžaduje mít po ruce řezačku polystyrenu. Anebo mezery mezi žebry stříknout PU pěnou, což má ovšem také svoje záludnosti. Stavba kostry a její vyplňování různými způsoby rovněž. O tom všem se v článku zmiňuji a mělo by se objevit v jeho pokračování.

Komentář ze dne: 03.01.2020 14:07:17     Reagovat
Autor: [KlomfarJ] - Klomfar (jaroslav.klomfar@seznam.cz)
Titulek: Ke stavbě trupů.
Zaujal mě článek o různých způsobech stavby trupů.
Byť jsou všechny známy, doplnil bych do diskuze možnost kombinací. Myslím tím např. rovné bočnice provést z tenké překližky, nebo ještě lépe z tenkých sklolaminátových desek. "Břicho" trupu lze pak provést plaňkováním, nebo tím zatraceným polystyrenem. Já jej nemám rád. Radši bych volil balzu. Při opracování vypouklých částí nevolím ani pevnou podložku, ani šmirgl do ruky. Dost se mi osvědčily
pevnější kousky gumy, lina a silikonu. Při opracování negativních - propadlých částí je dost dobrý drátěný kartáč.
S pozdravem Jarda Klomfar

Komentář ze dne: 03.01.2020 17:26:36     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek: Re: Ke stavbě trupů.
Kombinovaným způsobům stavby trupu jsem se též věnoval a jejich popis by se měl v pokračováních článku objevit. Jinak právě stavba modelu Prinz Eugen popsaná ve Vašem nedávném článku (který jsem si se zájmem přečetl), představuje příklad kombinace (potah kostry plochými deskami plus vyplňování prostor mezi žebry balzou).

A ještě jeden důležitý poznatek jsem ve zmíněném Vašem článku objevil. Dlouho jsem totiž považoval za dogma názor (rovněž uvedený v mém článku), že plaňkování je nejpřesnější metoda stavby trupu a že pružnost planěk samovolně vytvoří ideální křivky. Teprve v poslední době jsem si však začal uvědomovat, že tomu vždy být nemusí a právě Váš postřeh mě v tomto utvrdil. Plaňkování je zřejmě ideální pro stavbu jednoduše vypouklých trupů, ideálně podle předloh, které byly i ve skutečnosti plaňkované (dřevěné záchranné, rybářské apod. čluny). Zatímco složitěji tvarované velké ocelové trupy mohou mít křivky, kterým se plaňky nedokáží plně přizpůsobit. Alespoň ty klasické smrkové, měkká balza se může snáze přinutit do krkolomnějších ohybů, nemluvě o páscích extrudovaného polystyrenu. Ovšem pokud bude potahový materiál příliš málo pružný, zas hrozí, že se místo plynulých křivek vytvoří ostré zlomy na žebrech (podobně jako na obšívce vystřihovánek, či při neopatrném broušení výplně mezi žebry). Samozřejmě pomůže, pokud bude žeber více a tedy jejich rozestupy co nejmenší.

Komentář ze dne: 03.01.2020 17:28:55     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek:
Ještě mě napadá k metodice opracování, že zřejmě nejpřesnější způsob zhotovení kopyta bude CNC obrábění (případně snad i 3D tisk). Jenže to je pro mnoho modelářů nedostupné, či drahé, anebo prostě dávají přednost vlastní ruční práci.

Komentář ze dne: 03.01.2020 20:27:08     Reagovat
Autor: [KlomfarJ] - Klomfar (jaroslav.klomfar@seznam.cz)
Titulek: Zase k trupům
Souhlasím plně s Vašimi názory. Samozřejmě je důležité, jak daleko "maketově" jde modelář při stavbě trupu. Hodnotící rozhodčí na soutěži není schopen ohodnotit správné rozměry a tvary trupu. Pokud to není do nebe volající. Mnoho let jsem sháněl trupové podklady pro trup Prinz Eugen, právě proto, že jsem viděl mnoho "Eugenů", kteří jimi nebyli. Nebude trvat dlouho a uveřejním další článek, který bude končit fází kopyto.
Dovolte mi další připomínky k článku. Připadají mi žebra z plastu zbytečně silná. A dobrá pomůcka je při dobrušování zvenčí na tvar žeber, vnější hranu žeber obarvit. Potom je ihned vidět, když si na ní šmirglem sáhnete. S pozdravem Jarda Klomfar.

Komentář ze dne: 04.01.2020 21:03:33     Reagovat
Autor: [petrp] - Petr Plát (petr.plat@seznam.cz)
Titulek: Re: Zase k trupům
Na pokračování článku o stavbě Prinze Eugena budu zvědavý.

Žebra z plastu máte zřejmě na mysli u toho příkladu plaňkovaného trupu z extrudovaného polystyrenu? Jedná se o dřívější experiment blíže popsaný zde http://www.mo-na-ko.net/php/portal/viewtopic.php?id=2733 Není to můj nápad, ale převzal jsem od Petra Hájka (ufona), před těmi 10 roky otestoval, ale teprve nyní snad skutečně využiji pro ostrou stavbu modelu. Ten trup byl jen pokusný, hotový model z něj nevznikl. Na experiment jsem použil materiál, co byl zrovna doma po ruce (tloušťka 6 mm). Pravda, že by se spíš hodil na něco většího a na dotyčný trup (délka cca 70 cm) je to zřejmě zbytečně moc, stačilo by i 3 mm (pevnost se stejně dosáhne olaminováním z obou stran). Akorát otázka, zda by takové pásky (plaňky) nebyly už příliš měkké pro vytvoření plynulých křivek (musel bych vyzkoušet). Žebra se dělají tlustší i v případě překližky, jednak pro pevnost, jednak pro větší styčnou plochu s plaňkami. Ale u EPS trupu je to zřejmě jedno.

Trik s obarvením hrany žeber mi přijde dobrý.


Old MoNaKo - články z roku 2006 a starší
Nejnovější akce

Termíny dalších akcí najdete v Kalendáři akcí.

Reklama
Partneři

MoNaKo - ikona

Pokud přidáte ikonu MoNaKa na svůj web, na oplátku přidáme odkaz na Vaše stránky mezi naše partnery.

Nejkomentovanější
Stavba trupů lodních modelů - 1. část
01. 01. 2020
Počet komentářů: 10

Laminování lodních trupů pomocí formy
08. 02. 2020
Počet komentářů: 2

Stavba trupů lodních modelů - 2. část
21. 01. 2020
Počet komentářů: 2

Zimní posezení s MoNaKem 2020 se blíží
13. 01. 2020
Počet komentářů: 2

Deník z mistrovství světa lodních maket Naviga sekce NS 2019 v Bánku - 4. díl
21. 07. 2019
Počet komentářů: 2

Veletrh Model Hobby 2019 už není jediný
20. 12. 2019
Počet komentářů: 2

Nejčtenější za rok
Mapa přístupů
Licence